Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Hehe ja, enig med deg!

Testet Beryl på Arch idag, og gikk lei etter to min + det rota til Gnome.

 

Uansett.

Jeg leste på framsiden av hardware.no at en ny versjon av FreeBSD var sluppet.

Arch er det jeg har nå, er litt lei.

Jeg bare lurer litt på hva som skiller et BSD & Unix fra Ubuntu/Arch ?

Lenke til kommentar
> Jeg bare lurer litt på hva som skiller et BSD & Unix fra Ubuntu/Arch ?

Bruksanvisninga stemmer.

8522720[/snapback]

Ja, dokumentasjonen for et *BSD- eller UNIX-system pleier å være svært god. Vil f.eks. fremheve FreeBSD Handbook og nettstedet http://docs.sun.com. Her finner du informasjon om det meste du trenger å vite om henholdsvis FreeBSD og Solaris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+56132

Hallo BSD og UNIX'ere :)

 

Nå har jeg planer om å sette opp en torrent og filserver hjemme hos meg selv. Samtidig har jeg bestilt to sett med Solaris 10 DVDer.

 

Men, når jeg først er i gang må jeg spørre om jeg burde velge noe mer nybegynnervennlig enn Solaris i begynnelsen? (har vært borti alt fra Ubuntu og SuSe til Arch og Slackware så det er sagt). Har sett litt på NetBSD og OpenBSD. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. (har planer om å kjøre TorrentFlux på den, funker det i BSD og/eller Solaris?).

 

Og, noen av dere som har noe peiling på hardware må gjerne stikke innom tråden min og kommentere/komme med forbedringer.

Lenke til kommentar

Neida, Solaris 10 vil ikke være for vanskelig hvis du har vært borti distroer som Arch og Slackware, samt sett på NetBSD/OpenBSD. Det går an å sette opp torrent på en Solaris-boks. Bare søk etter den aktuelle torrent-klienten sammen med Solaris, så får du opp mange treff. Husk at de fleste open-source programmene også kjører på Solaris. Og når det gjelder ditt bruk: Solaris 10 passer kanskje bedre til den oppgaven enn noe annet operativsystem, mye på grunn av ZFS og Zones. Har kommet med et par kommentarer til hardware, her bør man legge seg på kvalitet/kompabilitet og ikke det jeg kaller billig søppel.

 

Edit: som jeg har sagt før, så har jeg selv planer om en filserver, og Solaris 10 er et klart førstevalg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så svarene dine og skal sjekke ut tråden din. Anngående det med at du har planer om en filserver selv, kanskje du kan sette opp en handlevogn som viser hvordan du har planer om å sette opp en server? :)

Lenke til kommentar
Så svarene dine og skal sjekke ut tråden din. Anngående det med at du har planer om en filserver selv, kanskje du kan sette opp en handlevogn som viser hvordan du har planer om å sette opp en server? :)

8640236[/snapback]

Joda, skal sette opp en handlevogn etter hvert. Hovedkort og minne har jeg allerede kjøpt inn, og endte opp med det samme hovedkortet som jeg anbefalte, nemlig MSI 975X Platinum PowerUp Editon :love: .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Så svarene dine og skal sjekke ut tråden din. Anngående det med at du har planer om en filserver selv, kanskje du kan sette opp en handlevogn som viser hvordan du har planer om å sette opp en server? :)

8640236[/snapback]

Joda, skal sette opp en handlevogn etter hvert. Hovedkort og minne har jeg allerede kjøpt inn, og endte opp med det samme hovedkortet som jeg anbefalte, nemlig MSI 975X Platinum PowerUp Editon :love: .

8640284[/snapback]

Var kanskje litt dyrt for min del, men jeg skal se om jeg kan få satt opp en handlevogn. Har du annbefaling til et knippe greit minne og PSU når vi først er i gang? :p

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg satt opp en handlevogn som du ba om. Når det gjelder hovedkortet, så kan jeg opplyse om at jeg ved to anledninger har fått tak i kortet til halvparten av utsalgsprisen på demovare. Sist gang jeg kjøpte dette kortet fikk jeg det til 625 kr. Har hatt dette hovedkortet i drift i over et halvt år, og det har vist seg å være ganske så stabilt. Når det gjelder PSU, så må du minst ha en PSU som klarer 18A på 12V railen på et oppsett basert på hovedkortet jeg har satt opp. Kvalitet er viktig, og når du skal sette opp en slik server er det viktig at du ikke velger det billigste. Du får det du betaler for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Sånn, da har jeg satt opp en handlevogn som du ba om. Når det gjelder hovedkortet, så kan jeg opplyse om at jeg ved to anledninger har fått tak i kortet til halvparten av utsalgsprisen på demovare. Sist gang jeg kjøpte dette kortet fikk jeg det til 625 kr. Har hatt dette hovedkortet i drift i over et halvt år, og det har vist seg å være ganske så stabilt. Når det gjelder PSU, så må du minst ha en PSU som klarer 18A på 12V railen på et oppsett basert på hovedkortet jeg har satt opp. Kvalitet er viktig, og når du skal sette opp en slik server er det viktig at du ikke velger det billigste. Du får det du betaler for.

8640798[/snapback]

Takker for den, men er man avhengig av skjermkort på servere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Egentlig ikke, men det er ikke integrert skjermkort på det hovedkortet. Satte det skjermkortet siden det er det jeg kan tenke meg, men du kan fint bytte det ut med et annet og billigere. Men pass på at du kjøper et GeForce-kort. ATI betyr trøbbel i Linux/UNIX.

8640877[/snapback]

Det med ATI vet jeg, skal finne et litt billigere skjermkort.

 

EDIT: Fant GeForce 7100 GS. Satser på at det er et greit kort. :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Application-level benchmarking NetBSD and FreeBSD

There was some public outcry some time ago when Gregory McGarry did a micro-benchmark Comparing of NetBSD 2.0 and FreeBSD 5.3 - microbenchmarks are useless, only application-level benchmarks show real differences, etc.

 

Leaving aside all the arguments, Thor Lancelot Simon did some musing on the subject, and taking two identical MacMinis, he ran them with an application that's common to many of us: compiling stuff. "Stuff" in that case was building a release of the NetBSD 4.0 release branch, using NetBSD-current (as of may 2007), and FreeBSD 6.2RC2. The results?

 

    *

 

      Build platform:  NetBSD 4.99.19 i386

      build.sh started: Tue May 15 18:24:20 EDT 2007

      build.sh ended:  Tue May 15 20:01:29 EDT 2007

 

    *

 

      Build platform:  FreeBSD 6.2-RC2 i386

      build.sh started: Tue May 15 18:25:28 EDT 2007

      build.sh ended:  Tue May 15 20:20:47 EDT 2007

 

I.e. 97 minutes build time on NetBSD, and 115 minutes on FreeBSD. Juggling numbers, one could say that NetBSD was about 20% faster in this case. Wow!

 

Maybe it should be noted that the building was done with 4 concurrent processes, to keep both cores of the MacMinis warm. On the NetBSD side, the SMP implementation is also the new "newlock2" based code by Andrew Doran that removes the kernel big lock for some paths inside the kernel, which may be responsible for the boost in performance.

 

See Thor's mail for more details.

 

(P.S.: This isn't intended as FreeBSD bashing, in case it's not obvious. Just a few facts...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...