Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Vil en Xen-kjerne medføre noe performance-penalty for ZFS/RAIDZ-poolen jeg skal sette opp, og dele over nettverket? Eller er det bare snakk om minne + cpu ?

 

Nautilus time slider for 2008.11 demonstrert i en screencast. Ganske tøft.

Har nå fått testa zfs poolen, merk at dette ikke er raidz, men en areca kontroller, med zfs filsystem. Faktisk viser testen noe lavere ytelse på Xen kernel.

 

http://wiki.smlug.net//wikka.php?wakka=BonnieBenchmarks

 

De 2 nederste er tester fra denne serveren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for at du tok deg tid til å teste det, kpolberg. Jeg fant ut hvordan jeg skulle lese tallene, men kan ikke si jeg fikk så mye ut av dem, annet enn at jeg så en del forskjell i cpu-bruk, og lesing/skriving. Hvordan tror du dette oversetter til min boks, med 3x1.5TB eller 4x1TB disker, etter at jeg har valgt systemet? Jeg vil vel kjøre raidz, også. Om jeg klarer én gigabit lesehastighet, er det nok.

 

Nå har jeg begynt å se på hardware for denne boksen. Jeg klarer ikke helt bestemme meg for hovedkort, cpu, minne. Jeg er interessert i god ytelse, og muligheten til å bruke boksen til å leke litt med zones/containers i tillegg til som filserver. Det vanskeligste er å velge hovedkort. Jeg ønsker meg så mange sata-porter som mulig, i hvert fall, og integrert skjermkort og Gigabit ethernet. For cpu er det viktig at den støtter strømsparing av noe slag, og at den er relativt effektiv. Minne har jeg lurt på om det er lurt å gå for ECC, og jeg ønsker meg likesågreit 8GB, nå som det er så billig.

 

Jeg har sett på noen deler, som jeg har puttet sammen i en handlevogn her. Kanskje jeg kunne fått noen råd? (Å bekrefte at alt finnes i HCL, skal jeg selvfølgelig gjøre.)

 

(a2n-lr finnes i en utgave med 10 sata-porter. Den krever en opteron-cpu. a2n-lr krever ikke opteron-cpu.)

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot å velge Intel-basert. Problemet er å finne hovedkort som ligger i Solaris' HCL.

 

Det beste hadde jo vært integrert skjermkort. Men jeg kan kjøpe et billig et utenom.

 

Så er det så mange SATA-porter som mulig.

 

Dette fant jeg: https://prisguiden.no/product.php?productId=93620

Det har ikke integrert skjermkort, og "bare" 6 SATA-porter. Men jeg kan vel finne brukbare kort for å utvide antallet porter etterhvert?

 

Kortet står i Solaris' HCL : http://www.sun.com/bigadmin/hcl/data/syste...tails/8388.html

Lenke til kommentar
Takk for at du tok deg tid til å teste det, kpolberg. Jeg fant ut hvordan jeg skulle lese tallene, men kan ikke si jeg fikk så mye ut av dem, annet enn at jeg så en del forskjell i cpu-bruk, og lesing/skriving. Hvordan tror du dette oversetter til min boks, med 3x1.5TB eller 4x1TB disker, etter at jeg har valgt systemet? Jeg vil vel kjøre raidz, også. Om jeg klarer én gigabit lesehastighet, er det nok.

Slik jeg leser tallene, så var det en signifikant degradering av ytelse under Xen, hvor mye dette vil ha å si på ett raidz tør jeg ikke si noe om. Men at du skal klare 100mB/s les/skriv er jeg overbevist om, så i det store å det hele ville jeg ikke tenkt så mye på det. Det som var litt mer skuffende var at random søke ytelsen ble ca halvert, noe jeg tror kan merkes.

Lenke til kommentar
Da vet du at de fleste nye hovedkort basert på P35 bør fungere. Husk også på at Solaris 10 nå har AHCI-støtte, så det bør bety at en hvilken som helst SATA-kontroller som støtter AHCI vil fungere i Solaris 10. Hardware-støtten i Solaris 10 har definitivt blitt bedre med årene.

 

Akkurat, det fikk jeg ikke med meg. Hvordan er det med P45? Noen fordeler i forhold til P35?

 

For P35 ser jo dette bra ut : https://prisguiden.no/product.php?productId=73586

 

Men lurer litt på dette med chipsettet som utvikler en del varme...

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Takk for at du tok deg tid til å teste det, kpolberg. Jeg fant ut hvordan jeg skulle lese tallene, men kan ikke si jeg fikk så mye ut av dem, annet enn at jeg så en del forskjell i cpu-bruk, og lesing/skriving. Hvordan tror du dette oversetter til min boks, med 3x1.5TB eller 4x1TB disker, etter at jeg har valgt systemet? Jeg vil vel kjøre raidz, også. Om jeg klarer én gigabit lesehastighet, er det nok.

Slik jeg leser tallene, så var det en signifikant degradering av ytelse under Xen, hvor mye dette vil ha å si på ett raidz tør jeg ikke si noe om. Men at du skal klare 100mB/s les/skriv er jeg overbevist om, så i det store å det hele ville jeg ikke tenkt så mye på det. Det som var litt mer skuffende var at random søke ytelsen ble ca halvert, noe jeg tror kan merkes.

 

Det høres jo ikke så avskrekkende ut. Men denne tråden torpederer kanskje planene mine med tv-kort? Hvis det ikke går likevel, er det jo ingen stor vits... Men det var så mange rare begreper i dokumentasjonen jeg har lest (domain0 domU, dom0 etc. ) at jeg antakelig har misforstått?

Lenke til kommentar
Ouch, jeg var helt sikker på at pci passthrough under Xen var fullt fungerende. Utifra den tråden, ser det jo absolutt ikke slik ut. Hehe, men du kan jo gjøre det andre veien, linux i bunn, og så delegere rådisken til en virtualisert maskin, og kjøre opensolaris filserver virtualisert :)

 

Jo, men nå er det først og fremst filserver jeg skal lage. Jeg fant et veldig fint pdf-dokument som oppklarer mye. Det ser jo ut som om det skulle gå med full virtualisering, da, i følge dette dokumentet?

 

Uansett blir det solaris i bunn, en zone til zfs-raidet, og en jeg kan leke meg i, og kanskje en linux-distro til samme formål. Forstår jeg det riktig hvis jeg tror jeg skal laste ned open solaris express developer edition, velge 'xen-kernel' i grub, og så kommer solaris og linux på toppen av dette? (Solaris i zones, og linux som para- eller full virtualisering) ?

Lenke til kommentar

Ok. Jeg antar at jeg går for dette oppsettet:

 

Grafikkortet var det billigste jeg fant, og støttes ut av boksen i OpenSolaris 2008.11. Litt usikker på minnebrikkene - både antall og merke.

 

Asus EAH3450/DI/256M

Chieftec WH-01

Gigabyte GA-P35C-DS3R

Intel Core 2 Duo E8500

2 x Kingston HyperX DDR2-800 4 GB (2×2048)

NorthQ NQ-4775 Black Magic Flex 650W

4 x Samsung Spinpoint F1 1 TB

 

Jeg tror jeg klarer meg uten virtualisering i første omgang. Kjører heller opensolaris, og leker meg litt med zones/containers. Aprops det, noen konfigurasjonsspm.:

 

Kan jeg ha både private (home) mapper, og én public mappe, og dele dette med CIFS? Har forstått det slik at anonym tilgang ikke fungerer med CIFS.

 

Kan jeg lage en zpool i main zone, og ha tilgang til denne fra andre zones? La oss si jeg vil ha et torrent-program i en zone, og laste ned til zpool'en, f.eks.

Hvordan deler jeg et grafisk skrivebord over nettverket? Kan jeg legge dette i en egen zone?

 

Kan jeg få til suspend med dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Kan jeg lage en zpool i main zone, og ha tilgang til denne fra andre zones? Ja

La oss si jeg vil ha et torrent-program i en zone, og laste ned til zpool'en, f.eks. Det funker fint, det du må gjøre er å legge til filesystemet til zonen som read/write

Hvordan deler jeg et grafisk skrivebord over nettverket?Hva skal du dele mot? Hvis det er mot en solaris host så er det bygget inn i solaris og du trenger bare å velge remote host fra innlogings menyen

Kan jeg legge dette i en egen zone? Du kan legge torrent nedlastning i zone ja, det aller meste kan faktisk legges i zoner nå, untatt nfs server, sunray. Tror også dhcp serveren krever å være i global zonen.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

[1] Kan jeg lage en zpool i main zone, og ha tilgang til denne fra andre zones? Ja

 

[2] La oss si jeg vil ha et torrent-program i en zone, og laste ned til zpool'en, f.eks. Det funker fint, det du må gjøre er å legge til filesystemet til zonen som read/write

 

[3]Hvordan deler jeg et grafisk skrivebord over nettverket?Hva skal du dele mot? Hvis det er mot en solaris host så er det bygget inn i solaris og du trenger bare å velge remote host fra innlogings menyen

 

[4]Kan jeg legge dette i en egen zone? Du kan legge torrent nedlastning i zone ja, det aller meste kan faktisk legges i zoner nå, untatt nfs server, sunray. Tror også dhcp serveren krever å være i global zonen.

 

3 : Jeg skal koble til det fra Ubuntu Intrepid - hovedmaskinen min (laptop).

4 : Jeg tenkte på (3), altså grafiske grensesnittet. Men det følger kanskje installasjonen? Jeg skal jo kjøre en server, og da kunne det vært praktisk om jeg kunne boote en zone med grafisk grensesnitt (som jeg kunne logget inn via vnc e.l) etter behov

Lenke til kommentar

3 : Jeg skal koble til det fra Ubuntu Intrepid - hovedmaskinen min (laptop).

4 : Jeg tenkte på (3), altså grafiske grensesnittet. Men det følger kanskje installasjonen? Jeg skal jo kjøre en server, og da kunne det vært praktisk om jeg kunne boote en zone med grafisk grensesnitt (som jeg kunne logget inn via vnc e.l) etter behov

 

Nå har jeg aldri testet om det er direkte støtte for Solaris sin remote desktop i Linux, men det skal ikke være noe problem å legge inn vnc i en zone.

 

Jeg ville kanskje heller ha lagt inn vnc i global zonen hvis du har planlagt å bruke det for å administrere maskinen(Bare husk at Solaris ikke har mange gui programmer så du vil nok bli sittende med terminal vindu der å)

Hvis det bare er enkelte programmer du har lyst å starte så kan du bare endre DISPLAY variablen på Solaris maskinen din til: $DISPLAY=IP.til.ubuntu.maskin:display.nummer

Hvis ubuntu maskinen din tar imot remote Xvinduer(Man bruker xhost + på solaris for å tillate det fra alle hoster, vet ikke hvilken kommando som er tillsvarende i ubuntu) så vil vinduene poppe opp på ubuntu maskinen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...