Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Nei bur er helt uaktuellt.. Been there done that med hunden jeg hadde før.. Aldri mer. Men visste at jeg var for lenge borte. og ledningene lå ved dørlista til gangdøra som var igjen så kansje hun har prøvd og komme seg ut i gangen.. hun har aldri rørt en ledning før heller. som oftest så er hun med meg overalt hvor enn jeg er. Men ja er glad den ikke velta. Må nok litt mer alene trening til. Men har stått og spionert på henne før og da surrer hun litt fram og tilbake til utgangsdøra og så går hun og legger seg. men da var ikke kattene hjemme heller da. Sånn går det når disse kvinnfolka må være så trege når dem skal handle.. planen var jo bare å være borte i 2 timer.. men neida....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hundene mine går og legger seg i buret/grinda når de er trøtte og skal slappe av.

 

På egen hånd.

 

Men jeg skjønner jo at man kan ha problemer med bruk av bur dersom man har dårlige erfaringer av en eller annen grunn. Er jo ikke alle som får til å trene inn bur på riktig måte . Hos oss med valpen er buret akkurat det samme som kurven/hundesengen er for mange andre hunder/valper. Valpens egne trygge sted

Lenke til kommentar

Alle skal få det til å høres ut som at det er dyreplageri å ha hund i bur, og det må jeg få lov til å reagere på.

 

Om jeg fikk velge mellom :

 

a) en hund som sover og koser seg hele dagen mens jeg er på jobb

b) en hund som er rastløs, løper rundt omkring, piper, bjeffer, er engselig å prøver å komme seg ut av rommet den er i

 

Det er ikke tvil om at jeg ville valgt a. Og man har mye større sjangs for å oppna a) raskere dersom valpen er vant til å sove i bur, oppholde seg i bur og leke i bur fra den var liten av. Dersom man ALDRI bruker bur som straff/timeout, men lar det være naturlig tilstede under "oppveksten" til valpen, får valpen et godt forhold til det å være i bur.

 

Og når det er sagt. Geisha på snart 3 år har siden hun begynte å være hjemme alene i oktober 2007 ikke vært i bur, men fått vandre fritt mellom stua og soverommet. Hun er voksen og trygg og sover i sofaen eller senga. Av og til kommer hun ikke engang ut i stua når jeg kommer hjem fra jobb. Ligger og drar seg i 5-10 min før hun kommer slentrende ut. Nå som vi har valpen tilbringer Geisha tiden i grinda med valpen under overvåkning av meg. En hund sover mye mer enn vi tror, og i løpet av 7,5 timer når jeg har hatt Lita med på jobb har hun vært våken i 15-20 minutter tilsammen. Tisse litt, spise litt og sove igjen. Så det er ikke slik at hunden ligger i buret og kjeder seg og tenker fy søren nå har pappa vært lenge borte.

Lenke til kommentar
Det er vel ofte slik at de faktisk føler seg tryggere på et lite sted enn i en stor leilighet? Eller har jeg helt misforstått her?

 

Jeg er enig i dette. En hund kan lett føle seg utrygg og bli rastløs og bjeffe/ødelegge/stresse dersom den har for mye å passe på mens menneskene er borte.'

 

EDIT: Mushi: du må være forberedt på å ha ponni og en eventuell større omplasseringshund hver for seg når de skal være hjemme alene. En større hund kan gjøre stor skade på en liten hund når de er hjemme alene, selv uten å ville det. For eksempel ved lek dytte den lille hunden ned fra sofaen / senga slik at hunden brekker ryggvirvler og blir lam, eller tråkke på øyet slik at den mister det. Jeg har faktisk et eksempel der en hund av stor rase ved ulykke under lek gjorde slik at øyet på den lille hunden måtte opereres bort på grunn av skaden som oppsto.

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Synes ikke man skal overtenke alt. Så lenge hunden klarer å være løs hjemme, ser jeg ikke noe poeng i å trøkke henne inn i ett bur. Hun ligger der kun fordi hun må om natta, for jeg orker ikke ha henne liggende under dyna og oppi halsgropa/under armen hele natta. Hun er i bur ca 5 timer hver natt (får komme i senga etter hun har tissa om mårran, men under samboers dyne :p) og jeg skulle gjerne ha unngått det. Vi øver på å ha døra oppe nå som hun begynner å bli litt mer selvstendig.

 

Får forresten ingen hund, siden hun ombestemte seg og skulle ta den selv (bodde hos foreldrene, hennes hund). Går vel en-to uker som vanlig før hun blir lei den og sender den tilbake.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Handler ikke om å overtenke, men om å være forsiktig .

 

 

Man overtenker dersom man ser for seg at bikkja stikker av langt oppi skogen, blir tråkka på av en elg for så å drukne i tjernet.

 

Man er forsiktig dersom man lar bikkja være i bånd når man skal gå i nærheten av motorvegen

 

regner med at dere ikke har parkett siden dere ikke er redd for at gulvene skal bli ødelagt av tiss og slikt også

Lenke til kommentar
regner med at dere ikke har parkett siden dere ikke er redd for at gulvene skal bli ødelagt av tiss og slikt også

Laminat, skifer og ubehandla tregulv.

Eier selv, så kunne ikke brydd meg mindre :) Gulvet må slipes ned før vi selger uansett, siden kattene har grisa så mye med vannet sitt. Materalistiske ting og ting som kan bli ødelagt bryr jeg meg lite om, er bare å kjøpe nytt. Hunden har aldri gnagd på noe annet enn tyggebeina sine siden hun kom hit. Ikke hendene våre har hun bitt på engang. ;)

 

Kunne aldri ha falt meg inn å ha hunden i bur for å slippe tiss :ohmy:

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Høres litt fussete ut , men som sagt er det mange grunner til at jeg bruker bur når valpen er alene hjemme

 

sikkerhet for hunden

sikkerhet for materialistiske ting (jeg jobber hardt hver dag og sløser ikke)

for at hunden skal slappe av og ha det fint mens jeg er borte (grunn nummer 1!)

for å unngå en hund som bjeffer og hyler mens den er hjemme alene ( for naboene)

 

og vi eier selv vi også ;)

 

Jeg hadde aldri tilgitt meg selv dersom valpen hadde skadet seg mens jeg var borte, og det kunne vært unngått hvis jeg hadde vært føre var. Derfor overvåker jeg valpen mens jeg er på jobb slik at jeg hele tiden VET at hun har det fint.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bruke bur/valpegrind når de skal være alene hjemme sammen i begynnelsen. Helst valpegrind, fordi om hun må tisse eller bæsje, vil jeg at hun skal kunne gå unna det etterpå :) Og Mona er så stor og tror hun er så liten at det er best valpen lærer å si ifra først, før jeg lar Mona legge seg på henne..

Lenke til kommentar

angående do og sånn er har jeg vært heldig. Hun holder seg glatt i 8-9 timer. og hun sover vedsiden av sengekanten. Men selvfølgelig slipper hun og holde seg så lenge på dag tid..Enn så lenge. og må hun på dag tid så løper hun hun ut i gangen. Merkelige er at hun sier i fra at hun vil ut når hun skal spy og.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Jeg kommer til å bruke bur/valpegrind når de skal være alene hjemme sammen i begynnelsen. Helst valpegrind, fordi om hun må tisse eller bæsje, vil jeg at hun skal kunne gå unna det etterpå :) Og Mona er så stor og tror hun er så liten at det er best valpen lærer å si ifra først, før jeg lar Mona legge seg på henne..

 

Jeg har ordnet slik at Lita har noe å gjøre fra seg på inne i buret, for det er i valpegrinda hun sover og leker. Vi har kjøpt noe på apoteket som kalles tisselaken (beregnet til å ha i sengen til gamle folk som væter litt antar jeg), og så har vi avis oppå tisselakenet. Kan også lønne seg å kjøpe slike tepper de selger på nkk utstillinger og i sverige blant annet. Hårete tepper som er glatte på baksiden. På de går tiss rett igjennom slik at det ikke blir vått der valpen tisser.

Lenke til kommentar

Har heldigvis ikke hatt det problemet med tiss og bæsj inne. Hun tissa inne 2 ganger dem 2 første dagene .. thats it. først en gang ute på gangen ved utgangsdøra på teppet. så da tok jeg og la aviser der hun tisset. og neste gang så tisset hun 1 gang på dem.. siden har hun gjort ifra seg ute. Men hun var 3mnd da jeg fikk henne så kansje det har noe å si. Vet ikke hvor lenge valper pleier og gjøre ifra seg inne jeg. Må også sies jeg tok henne ut hver 2 time utenom natten i alle fall den første mnd.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...