Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Bob Sacamano skrev (2 timer siden):

Torsdag 17. mars mars skal jeg reise fra Stavanger - Gdansk med mellomlanding på Gardermoen. Begge fly er med Norwegian.

Hovedsaken er om du har gjennomgående billett eller ikke. Har du gjennomgående billett blir transiten flyselskapets problem. Har du ikke gjennomgående billett blir det ditt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heldigvis en gjennomgående billett. Det hadde uansett vært kjipt å måtte vente på et nytt fly til Gdansk, men jeg får satse på at dette går fint selv om jeg er totalt overnevrotisk når det kommer til å ha god tid på flyplasser. 

Dette er forøvrig tredje gangen på rad Norwegian endrer billetten min noen dager etter at jeg har bestilt. Skulle nesten tro noen som jobber der har en agenda mot meg!

Takk for svarene!

Lenke til kommentar
Bob Sacamano skrev (11 timer siden):

 Dette er forøvrig tredje gangen på rad Norwegian endrer billetten min noen dager etter at jeg har bestilt.

Har opplevd det med mange flyselskaper. Det kan virke som etter å ha gjennomført en salgsperiode så tar mange en oppryddning med fjerning av flighter med lite belegg og flytting av andre ruter for å få kabalen til å gå opp. 

Litt kynisk har de da hatt samme flight til salgs med to forskjellige avgangstider og får til salg til begge gruppene som de to tidene passet for.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at Australia endelig åpner opp igjen, så da blir det nok to-tre uker der nede på meg rundt påske. Prisnivået for flights ser ut til å doble seg for hvert trinn jeg går opp i standard:

  1. Plebeierklasse: Ca 10 000 kr t/r
  2. Premium Economy: Ca 20 000 kr t/r
  3. Business: Ca 40 000 kr t/r
  4. Første klasse: Ca 80 000 kr t/r

Business og over er uaktuelt, men er Premium Economy verdt de ekstra pengene? Er forskjellen virkelig SÅ stor ned til vanlig krøtterklasse?

Lenke til kommentar
Aetius skrev (50 minutter siden):

Det ser ut til at Australia endelig åpner opp igjen, så da blir det nok to-tre uker der nede på meg rundt påske. Prisnivået for flights ser ut til å doble seg for hvert trinn jeg går opp i standard:

  1. Plebeierklasse: Ca 10 000 kr t/r
  2. Premium Economy: Ca 20 000 kr t/r
  3. Business: Ca 40 000 kr t/r
  4. Første klasse: Ca 80 000 kr t/r

Business og over er uaktuelt, men er Premium Economy verdt de ekstra pengene? Er forskjellen virkelig SÅ stor ned til vanlig krøtterklasse?

Det høres ut som "listepriser". Vanligvis vil de som er litt taktiske booke god tid i forveien og slår til på tilbud komme mye bedre ut av det.

Det varierer veldig hva Premium Economy er. Bare for sete varierer det både med flyselskap og flytype. Her bør du sjekke på seat-guru hva du får. Det kan variere fra samme seter som vanlig economy og opp til noe mer likt Business. Men å ligge helt flatt og horisontalt får du neppe av noen i Premium Økonomi. Det er også annet som gjør at flere foretrekker Economy Plus som bedre opptjening av bonuspoeng, mer fleksibel billett og service-nivå. Det er også enkelte flyselskaper som helt hopper over denne klassen. Å tilby 4 klasser på samme fly gir jo mere kompleksitet.

Lenke til kommentar
On 2/8/2022 at 9:45 PM, robertaas said:

Det høres ut som "listepriser". Vanligvis vil de som er litt taktiske booke god tid i forveien og slår til på tilbud komme mye bedre ut av det.

Tja, det er begrenset hvor tidlig jeg faktisk KAN booke, da Australia nettopp kunngjorde at de gjenåpner. Dette er uansett priser jeg fant på Finn, med samme endepunkt (men ikke nødvendigvis samme flyselskap eller rute).

Lenke til kommentar
Aetius skrev (16 minutter siden):

Tja, det er begrenset hvor tidlig jeg faktisk KAN booke, da Australia nettopp kunngjorde at de gjenåpner. Dette er uansett priser jeg fant på Finn, med samme endepunkt (men ikke nødvendigvis samme flyselskap eller rute).

Om du ikke er prisbevisst og har bestemt deg for destinasjon og datoer kort tid i forveien så må du bare godta de prisene du får.

Jeg har oppnådd gode priser ved å følge med på en rekke potensielle destinasjoner og slå til når prisene er gode. Reiser helst i perioden som klimamessig er optimal for destinasjonen og finner jeg ikke noe til en destinasjon ett år så prøver jeg igjen neste år. Ved å gjøre dette systematisk klarte jeg i over 10 år før Covis å få til 2 nye destinasjner hver måned til priser mange ikke trodde var mulige.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, robertaas said:

Om du ikke er prisbevisst og har bestemt deg for destinasjon og datoer kort tid i forveien så må du bare godta de prisene du får.

Jeg har oppnådd gode priser ved å følge med på en rekke potensielle destinasjoner og slå til når prisene er gode. Reiser helst i perioden som klimamessig er optimal for destinasjonen og finner jeg ikke noe til en destinasjon ett år så prøver jeg igjen neste år. Ved å gjøre dette systematisk klarte jeg i over 10 år før Covis å få til 2 nye destinasjner hver måned til priser mange ikke trodde var mulige.

Joda, men dette er helt irrelevant for min situasjon: Kona er i Australia i et halvt år, og skal jeg besøke henne må 1) Australia ha åpnet grensene, og 2) jeg reise når jeg faktisk kan få fri, pluss 3) jeg faktisk reise dit kona oppholder seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja morro verktøy, bare synd det er en del flyselskaper/ruter osv som ikke inkluderes.

F.eks jeg vurderer en tur til nepal i høst, alle alternativene til google flight inkluderer lang mellomlanding/overnatting ett eller annet sted. Mens man direkte via emirates, qatar eller klm f.eks finner reiser uten spesielt lange (typ 5 timer+) mellomlandinger.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 6.4.2022 den 12.41):

Ble ikke kontrollert da jeg var i Tyskland i forrige uke heller. 

Det er viktig å sette seg inn i hva de formelle reglene er og ikke basere seg på om noen tilfeldige reisende ble konrollert forrige uke. Skulle noe skje og man ikke har de formelle papirene, kontrollert eller ikke, i orden..... så kan både landets myndigheter og forsikringsselskap sette seg på bakbeina. Det kan bli meget dyrt.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 10.4.2022 den 20.50):

Det er viktig å sette seg inn i hva de formelle reglene

Det gjelder vel uansett når eller hvor en skal reise. Da jeg reiste så sa de formelle regnelene for innreise til tyskland at det ikke var kontroll for innreisende turister. Eneste en måtte ta hensyn til, iallefall som vi fik med oss, var påbud om munnbinn på offentlig sted. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...