Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Kan særdeles lite om selve flyene, og kan derfor ikke peke på det som en faktor, men har opplevd manglende frisk luft på Widerøe flere ganger. Heldigvis på ganske korte flyginger, men ikke korte nok til at det ikke blir ubehagelig, og til at minst en av passasjerene rekker å ta "kan vi åpne et vindu"-kommentaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (15 timer siden):

Sparing av drivstoff?

I og med at lufta kommer fra motorene som allerede sviver så er dette lite trolig.
Det er vel heller at det er et problem med miksen av luft utenfra som skal kjøle ned lufta som kommer fra motorene.

Hadde det ikke kommet luft fra motorene ville det raskt blitt 50 minusgrader i kabinen og alle ville frosset i hjel 🙂

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

British Airways har "salg" på noen destinasjoner nå. Jeg har fulgt med på prisutviklingen for en reise, og bestilte denne i går til ca 2000 lavere pris enn den hadde for et par dager siden.

BA har liberale regler for håndbagasje, med 2 kolli som kan veie inntil 23 kg (Baggage essentials | Information | British Airways). Vær obs på at dersom man bestiller en codeshareflight med en annen operatør enn BA, er det operatørens bagasjeregler som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg skal fly til Budapest i morgen for en uke og har en bag / sekk i overhead compartment og en liten bagg / sekk under setet foran inkludert. Jeg har mulighet til å ha en innsjekket bagasje. Jeg er litt usikker på om jeg skal ta med to sekker inn i kabinen eller sjekke inn en kolli og ha med en kolli inn i kabinen. Skal jeg kjøpe med noe vin / øl eller mat hjem er det greit å kunne ha muligheten til å ha med noe som i alle fall kan sjekkes inn som bagasje på vei hjem. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
koots skrev (På 14.1.2022 den 8.35):

Husk også at det er ting som veier mer enn klær. Toalettsaker og sko veier fort mer per volum enn "klær" gjør. Også forskjell på jeans og lett sommerbukse

Sant. I dette tilfellet var det med litt toalettsaker og sko og klær til ulikt bruk. Men kofferten ble ikke voldsomt tung. Den ble vel på rundt 15 kg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I dag ble min tur til EWR fra Oslo kanselert. Dette er en tur i flunkende nytt 321LR med ligge seter. Ble ombooket til finnair via Reykjavik. Etter litt søking har jeg funnet ut at de bruker eldgamle maskiner med gammel biz klasse. Ser virkelig ikke frem til turen nå, blir nok lite avslapping i den kabinen der.

Er det noen vits å klage? Jeg kommer frem til mer eller mindre samme tid.

Reisen er for jobb, derfor er det alfa omega for meg å få hvile på turen for å klare å arbeide bra når jeg er der borte. Noe som ser ut til å bli ødelagt ved denne endringen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

I dag ble min tur til EWR fra Oslo kanselert. Dette er en tur i flunkende nytt 321LR med ligge seter. Ble ombooket til finnair via Reykjavik. Etter litt søking har jeg funnet ut at de bruker eldgamle maskiner med gammel biz klasse. Ser virkelig ikke frem til turen nå, blir nok lite avslapping i den kabinen der.

Er det noen vits å klage? Jeg kommer frem til mer eller mindre samme tid.

Du måtte vel reise tidligere og ha flybytter underveis som var stressende slik at du var mindre utvilt da du kom frem og skulle jobbe. Ville tatt det med i en klage. Og regn med at selv med diamantstatus så vil saker som krever individuelle vurderinger ta mange måneder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg fikk en mail i dag om at Viva Colombia har gått konkurs og alle fly er ute av drift. Billetene ble kjøpt via GotoGate - De var tydelige på at dette ikke er deres ansvar og ikke kan gjøre noe som helst. Vi hadde en tur/retur reise med de i juli.

Så blir spørsmålet: Er det i det hele tatt verdt å forsøke å kreve pengene tilbake fra et konkursbegjært flyseskap? Ser for meg at en slik prosess bare gir hodepine og en masse timer ut av vinduet.. 

Noen som har vært gjennom dette før?

Lenke til kommentar
Craque skrev (5 timer siden):

Noen som har vært gjennom dette før?

Ja, flere ganger og alltid fått tilbake alt. Det er kun kredittkortselskap du kan regne med å få penger fra om et flyselskap går konkurs.

Om du derimot har bestilt via et jalla-selskap som GotoGate, som jo ikke har gått konkurs, så kan du antagelig glemme å få pengene derifra, men du kan jo prøve deg på kredittkortet likevel.

https://e24.no/privatoekonomi/i/wPMm35/geir-jobber-gratis-for-frustrerte-flykunder-varsler-konkurser-med-millionkrav

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
MartinF skrev (På 16.3.2023 den 13.05):

Blir tur over dammen i sommer for å besøke svigers. Så lenge det ikke blir flybytte, så ser det ut som jeg endelig skal få en tur i en A350 med Delta fra AMS til ATL. Det blir stas! :)

Mener du A380? A350 er jo mainstream om dagen, omtrent som B777.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med endel startvansker har SAS introdusert en ny tjeneste for de med Diamentstatus: Gratis ombooking på flyplassen samme dag. Man må ikke ha innsjekket bagasje og gjøre det i innsjekkings-skranke eller service-senter(om flyplassen har noe slikt). Ikke ved innsjekkings-automat, app eller gate altså.

Dette har egentlig allerede vært en hemmelig tjeneste som man ofte kunne få ved gate, men nå blir det flere brukere og mer formaliteter rundt det.

Har allerede prøvd den nye versjonen flere ganger. Første gang fikk jeg vindussete på riktig side og blokkert midtsete. På den andre hadde de ikke vindussete på riktig side ledig i Go så de beklaget det og oppgraderte meg til Plus. Virker som en sjarmoffensiv for å få folk til å jobbe litt ekstra for å kvalifisere til Diamant igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...