Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Takktakk, da fikk jeg det ned i rett under 1000-lappen med bagasje, da ser det ut til at det går greit nok.

Vurderer å ta turen til Koh Tao, sjekke ut det om jeg liker stedet eller om jeg drar til Indo igjen. (dykking)

Jeg har vært to ganger på Koh Tao.

Fordelen er atmosfæren og prisene på dykk.

Jeg tok PADI advanced der, med sør-afrikanske og engelske instruktører. Veldig bra, og billig.

 

Så har jeg vært tilbake en gang senere. Tror de to gangene jeg var der var januar og mai. Det var veldig varierende siktbarhet, noen dager var det umulig å se noe, utenom hvis man holdt seg i buktene nær land, hvor man bare farer rundt i 12 meters dybde.

Jeg synes det er en deilig og morsom øy dog, så jeg kommer nok til å dra tilbake mens jeg fortsatt føler meg litt ungdommelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver å få inn minst 2 nye destinasjoner jeg ikke tidligere har sett hver måned så det er viktig å ha gode strategier for å få til variasjon og for å tenke i nye baner.

Prøver å få til minst én av alle punktene på listen her hvert år:
-en paradisisk øy hvor det er gode forhold for å snorkle/dykke rett fra (hotell-)stranda
-en klassisk sentraleuropeisk by
-en ny øy i Nord-europa
-eN ny destinasjon i Norge
-en ny destinasjon ved Middelhavet
-en ny destinasjon i USA
-en ny destinasjon i Storbritannia
-en ny destinasjon i Tyskland

-en ny destinasjon i Polen
-en ny destinasjon i Kina
-en ny destinasjon i Afrika
-en ny øy i Karibien
-en ny "vanskelig" destinasjon
-en ny destinasjon som nylig har fjernet visumskrav
-en ny destinasjon eller konstruksjon har har en eller annen verdensrekord
-en ny destinasjon hvor jeg kan oppleve en hendelse som er såpass stor/viktig at den blir omtalt i internasjonale media
-en ny destinasjon i Frankrike som ligger utenfor Europa.
-en ny Club Med som ligger utenfor Europa
-en ny destinasjon hvor jeg får med meg en lokal kulturell markering
-en ny destinasjon hvor en kjent person har levd
-en ny destinasjon med et arkeologisk funn som utfordrer oppfattelsen man har om sivilisasjonens utvikling
-en ny destinasjon langs silkeveien

Det må altså litt research til og jeg klarer ofte få flere treff på samme reise. Er det andre som har andre eller lignende strategier for å få til variasjon?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg er ennå ikke myndig og har ikke for mye erfaring, men har reist mye i forhold til alder vil jeg si :) Jeg henger meg ikke opp i noe når jeg skal bestemme reise. Det viktigste for meg er at det er en destinasjon jeg har lyst å se. Jeg blir interresert når der er historie om er interresan for meg, en kjent attraksjon eller en by jeg har hørt godt om. Jeg er også mere eventyrlysten for en av overnevnte i et land jeg ikke har besøkt før. Så har jo pris og muligheter når man er under 18 selvføgelig litt å si for meg

Lenke til kommentar

Jeg har ganske klare reiser oppe i hodet, men med familie blir det dessverre vanskelig å få til mer enn 1-2 reiser i året:

 

1. Fra St. Petersburg til Shanghai med tog (via Mongolia)
2. Jorda rundt-tur med Hong Kong/Guilin, Japan og Hawaii
3. Cuba/Havana
4. Mexico/Yucatan
5. Rio/Brasil/Amazonas
6. Machu Pichu/Peru/Buenos Aires/Izuga
7. Svartehavscruise med utgangspunkt i Istanbul
8. Egypt; Rødehavet og Jordan. Underverker + snorkling/bading.
9. Dubai og India (Agra/Delhi) i en tur
10. Santorini/Øyhopping i Hellas
11. Sør-Afrika/Cape Town
12. California/Nevada (road trip, San Francisco, LA, Grand Canyon og Las Vegas)
13. Irland (Dublin + litt rundt i landet)

14. Svalbard

15. Biltur Trondheim-Lofoten

16. Vestlandet/Bergen

17. Frankrike litt utenom alfarvei (må friske opp skolefransken litt først)

18. Italias vestkyst

Lenke til kommentar

Så du har to nye destinasjoner hver måned, og i tillegg skal du oppfylle den lista hvert år? Misunner deg.

Neida, det er de 2 i måneden som vil utgjøre lista i løpet av året. Reiser ikke det i tillegg.

 

 

Jeg har ganske klare reiser oppe i hodet, men med familie blir det dessverre vanskelig å få til mer enn 1-2 reiser i året:

Den transibirske jernbane, Guilin, Buenos Aires/Izuga og Santorini har jeg ikke fått med meg, men er ellers gjennom listen din. Du har mye å glede deg til. :wee:

Lenke til kommentar

Frisk filosofi, Robert – kan godt skjønne at du prøver å strukturere turene dine etter et slikt mønster, ellers blir det fort vanskelig å finne noen attraktive destinasjoner. Har sans for mange av kriteriene, men har en følelse av at jeg skulle slitt bra med å komme opp med nye destinasjoner i Polen etter noen år. Antallet kinesiske byer jeg føler for å besøke (igjen) er også begrenset – men det er jo ikke på grunn av manglende utvalg.

 

Kan ikke påstå jeg har noen spesiell struktur over hvilke kortere turer jeg drar på, men forsøker å ha litt struktur og planlegging når jeg drar på lengre tokt. Neste runde skal formodentlig vare noen år, da gjelder det å fylle dagene med noe annet enn paraplydrinker for å ikke gå på veggen.

Lenke til kommentar

Planlegger en tur til Bangkok rundt månedsskiftet mars/april. Ser på billetter nå, og med datoene mine finner jeg en god del aktuelle flygninger for rundt 7000-7500 kr med Star Alliance.

Et alternativ er f.eks. Turkish, SVG-OSL-IST-BKK og samme rute tilbake. Ellers mulig med Swiss, SVG-OSL-ZRH-BKK. Begge har SAS på SVG-OSL-biten. Finner også SVG-FRA-BKK-ZRH-OSL-SVG, og motsatt, eller med Austrian via Wien.

 

Kort og godt mange muligheter. Noen anbefalinger på hvilke selskap jeg bør vurdere? Flyr bakerst i bussen, og vil holde meg innenfor Star Alliance. Avgangstider osv er det ikke så farlig med nå, mer interessert i å vite om noen av selskapene er bedre enn andre på økonomi, og om f.eks. mellomlanding i Istanbul er dumt fordi man får da to halvlange flights. Ved første øyekast ser det ut som det er SAS, Lufthansa, Swiss, Austrian, Turkish og Thai som dukker opp, i litt ulike kombinasjoner.

 

Bare flydd med SAS på langdistanse de siste årene, så setter stor pris på innspill!

Lenke til kommentar

Planlegger en tur til Bangkok rundt månedsskiftet mars/april.

Har ikke flydd så mange av alternativene i økonomi på lange ruter, men Thai er bra (og vet å ta vare på frequent flyers, om du har EBG). Enkleste blir formodentlig direkte fra OSL til BKK, så ikke ut som om prisene var alt for gale på de tilfeldige datoene jeg sjekket. Turkish er ikke så verst, men tror ikke jeg ville giddet to halvlange flighter, og hvis jeg kan unngå å skifte fly i Istanbul er ikke det en ulempe. (Bedre enn Zimbabwe, men det er ikke akkurat noen gullstandard.)

 

Noen som har et godt svar på hvorfor t/r barcelona koster rundt 1800 med KLM, og den ene veien alene koster 4700?

Om det er et godt svar eller ikke kan sikkert diskuteres, men enveisbilletter med KLM er alltid dyrt. De regner med at alle som kjøper slikt gjør det fordi de må, og da kommer pris ganske langt ned på lista over kriterier blant kundene. Det litt mer konkrete som skjer er at du kun får tilgang til de relativt dyre bookingklassene med enveisbillett, så alle mulige rabatterte varianter er kun tilgjengelig på returreiser. Om det er noen trøst er det ikke evigheter siden det var standard på de fleste selskaper at enveisbilletter kun var tilgjengelig i business. Du kan jo kjøpe en returbillett og kaste den ene, så lenge det er den første billetten du har planer om å bruke. Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Ok, det forklarer en del. Ett alternativ er jo å kjøpe t/r og kaste den ene veien, som du sier, men føler jo litt unødvendig. Tenker å kjøpe én vei nå, og heller t/r når jeg skal til Norge igjen.

 

Jeg får alltid greie priser en vei med Norwegian; bra at de (og Vueling) har masse flyruter til Barcelona sommerhalvåret. Denne gangen fikk jeg ungdomsbilletter med SAS: endte opp med 900 kr én vei,

Lenke til kommentar

Flyr med Norwegian, benytter meg aldri bagasje-rullebanen. Har bestandig reis med en standard Bergans ryggsekk, men den føles ofte bittelitt for liten og vet at jeg sannsynligvis har lov til å ha med meg en noe større sekk..

 

noen som kunne linket meg til en sekk/bag som oppfyller håndbagasjekravene til Norwegian? Max..

 

tusen takk!

Lenke til kommentar

Er det trillebag du er på jakt etter, eller ryggsekk? Eller en skulderveske? Og prisklasse?

 

Det er ganske mange trillebager som kan gå som carry-on, og da blir det bare et spørsmål om prisklasse, 2 vs. 4 hjul, hvordan interiøret skal være organisert osv. Når det gjelder ryggsekker tror jeg det er vanskelig å finne noe som maksimerer målene på en god måte, da håndbagasje kan være ganske rektangulært.

En Filson Pullman oppfyller akkurat målene, men den kan nok bli veldig tung å bære på én skulder hvis du fyller den opp, men er ihvertfall et alternativ uten hjul som bæres.

 

Så ja - litt mer informasjon, så blir det lettere å komme med konkrete forslag.

Lenke til kommentar

Er det trillebag du er på jakt etter, eller ryggsekk? Eller en skulderveske? Og prisklasse?

 

Det er ganske mange trillebager som kan gå som carry-on, og da blir det bare et spørsmål om prisklasse, 2 vs. 4 hjul, hvordan interiøret skal være organisert osv. Når det gjelder ryggsekker tror jeg det er vanskelig å finne noe som maksimerer målene på en god måte, da håndbagasje kan være ganske rektangulært.

En Filson Pullman oppfyller akkurat målene, men den kan nok bli veldig tung å bære på én skulder hvis du fyller den opp, men er ihvertfall et alternativ uten hjul som bæres.

 

Så ja - litt mer informasjon, så blir det lettere å komme med konkrete forslag.

takk for svar! Og beklager dårlig info(:

 

jeg tenker ryggsekk.

er på rundtomkringtur i asia 2-3 ganger i året og når jeg ikke har et hotell /gjestehus flyr jeg rundt i gatene med alt jeg eier og har, så den må sitte godt.

skulderveske gnager og blir naturligvis for liten...rulle-firkant er for touristy og ikke håndterbart når jeg kjører scooter.

 

Berganssekken har jeg klart meg med på mange turer, men jeg vet jeg kan ha en litt større en med meg. Må alltid kaste klær de siste dagene for å få med meg gaver osv hjem..

 

har lett etter håndbagasje-mål i flybillet-mail men finner det ikke og ryggsekkbutikkene i byen min...tja, man kan vel heller si det er bedre å ta med seg en rema1000 pose enn å kjøpe noe der...hihihihi...

Lenke til kommentar

Vurderer en tur fra Bergen-Austin i sommer og lurer på når det kan være billigst å bestille billetter?

 

Datoene som vil være aktuelle er rundt 25.Juni-10.August. Vil det da være billigst å bestille om ikke så alt for lenge, eller å bestille senere? Noen måneder som er dyrere enn andre?

Lenke til kommentar

Kan benytte meg av sjansen til å komme med et kjapt tips til de som har *G-status. Hvis man henter inn bookingen på LOT sine sider kan man reservere seter på SAS-flyvninger i økonomi lenge i forveien. Normalt forbeholdt EBG, men hvis du har *G-status lagt inn i bookingen får du også reservert seter.

 

Har nå reservert nødutgangseter på de to rundturene jeg har i februar, og setet vises som opptatt på SAS sine sider, LOT sine sider, Expertflyer og Checkmytrip, så virker som det blir lagt riktig inn og "holder".

Fungerer imidlertid ikke å reservere seter til andre reisende på samme PNR som ikke har status, da kommer det noen skumle feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Ble plutselig litt i tvil her. Har en reise om halvanne uke fra Amsterdam til Guatemala med transit i USA (Texas). Er det noe jeg må ordne på forhånd før jeg lander i USA? Det er ikke nødvendig med Visa i Guatemala.

 

Reiser med United Airlines og har ikke fått noe informasjon fra dem.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...