Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Transitt i USA kan være alt fra en helt kurant affære til en ekstremt treg køsuppe. Men så lenge du har gjennomgående billett blir du bare flyttet til neste mulige avgang, så om du ikke skal reise på veldig ukurante strekninger med få avganger ville ikke jeg lagt inn noen voldsom margin.

 

Ved bestilling på KLMs nettsider kan du se hvem som opererer flyvningen, og dermed finne ut om det er en Delta-flight; det samme gjelder formodentlig også motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha flott!

 

Et annet spørsmål. Skal til Amsterdam via Gardermoen (fra en mindre flyplass i Norge). Flyr med SAS til Gardermoen og Norwegian videre til Amsterdam. Må jeg sjekke inn baggasjen på nytt på Gardermoen eller er det noen måte å få den sendt videre automatisk?

 

Tror det skal gå an, men du burde spørre i innsjekkingen om de gjør det for deg.

Lenke til kommentar

Hei. Skal komme meg fra Sør-Amerika til Asia rundt den 16. april. Har nå funnet billetter fra Lima til Hong Kong til 4613,- på Kayak.



Avgang

on 16. apr LIM til HKG – Totalt: 2 stopp 33t 05m

  • Flyet letter onsdag (16. apr) og ankommer torsdag (17. apr).

DL.png Delta – (6t 59m) Avgang on 01:20 LIM Lima, Peru - Ankomst on 09:19 ATL Atlanta, GA, USA

Mellomlanding ATL Atlanta, GA, USA - (4t 28m)

DL.png Delta – (13t 58m) Avgang on 13:47 ATL Atlanta, GA, USA - Ankomst to 16:45 NRT Tokyo, Japan

Mellomlanding NRT Tokyo, Japan - (2t 30m)

 

 

DL.png Delta – (5t 10m) Avgang to 19:15 NRT Tokyo, Japan - Ankomst to 23:25 HKG Hong Kong, Hong Kong

 

 

 

Har et par spørsmål.

- Har forstått det slik at Lima er bra å fly ut av. Men hvis noen har andre forslag på hvordan komme seg fra Sør-Amerika til Asia, tar jeg i mot tips! (kommer til å reise i Ecuador, Peru og Bolivia). Tror kanskje ikke det er mulig å få det billigere enn dette her?

- Noen som har erfaringer med så lange flytider? Er det mulig å gjennomføre eller blir man helt ferdig/utkjørt? Noen som fraråder det?

- Vet dere hvordan det vil bli med baggasje ved en sånn strekning? Må man hente de ut i USA, søke visum (ESTA) og så sjekke inn igjen? Er i så fall 4t og 30 min nok. Jeg tenker jo det burde være evig nok, men har aldri flydd transit i USA.

- Samme i Japan: Er 2 timer og 30 min nok her? Og vil eventuelt baggasjen bli sjekket inn fra USA til Hong Kong?

Takk!

Endret av predan
Lenke til kommentar

Det funker på et vis med slike lange turer, men ideelt er det jo ikke. Mye avhenger av hvor lett du har for å sove; jeg gidder ikke ta slike turer bak gardina. Alternativet er jo å ta en dag eller to i Atlanta, men det vet jeg ikke om du har tid til - eller klarer å få til en grei pris.

 

Economy Comfort på Delta gir litt ekstra beinplass, mulighet til å legge setet noe lengre tilbake og plass i en typisk litt roligere del av kabinen, uten at det koster enormt mye. Sokker som er løse i toppen, støykansellerende hodetelefoner, ørepropper og annet småtteri gjør mye.

 

Bagasjen skal gå hele veien. Ville sjekket om du får billetten til bortimot samme pris rett fra Delta; datasystemene deres er elendige, om det er kurant å booke rett fra flyselskapet har det en tendens til å gjøre ting enklere.

Lenke til kommentar

Transit i USA krever det sammme som om du skal "bare" dit. Det vil si at du må ha lov til å reise dit (visum, ESTA, etc.), og hente ut bagasje og ta denne gjennom tollen. Så leverer du inn bagasjen igjen (finnes ofte egne droppunkter rett etter tollen), og går gjennom sikkerhetskontrollen igjen.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svarene! Har søkt på litt forskjellig nå. Merkelig nok blir billettene mye dyrere hvis man kutter ut videre reise.Tenkte vi kunne stoppe i Japan siden vi allerede skulle dit og være der en stund før vi fløy videre til Hong Kong. Prisen gikk da opp til over 6000 kroner. Samme om man bare ville opp til Atlanta, prisen var ikke sammenlignbar. Alternativt var en billig reise til LA for litt over 2000 kroner, men vi endte nå med å kjøpe billettene til Hong Kong for 4700 inkludert gebyr. Sier oss fornøyde med det! Får bare holde ut når man er på et tight budsjett! :)

Lenke til kommentar

Har man tight budsjett har man kanskje også mer tid, så det går greit å ta en slapp dag i hver ende for å få sovet ut?

 

Ellers må jeg takke marfo83 for korreksjonen – i all hovedsak må bagasje sjekkes inn på nytt også ved internasjonal transfer i USA. Det har eksistert noen helt ekstremt få unntak (aner ikke hvordan de kommer unna med det), men immigrasjonskøen må man uansett gjennom. Absurde greier.

Lenke til kommentar

Uhh, hadde øynene på noen knallfine billetter til Malaysia i September, men prisen hoppet med over 20% på Skyscanner i natt. Hva er deres erfaring med reiser så langt frem i tid? Holde hodet kaldt og vente på at prisen dropper litt igjen, eller endre datoer, og close dealen så fort som mulig? Har booket hotell, men regner med at vi kan forskyve det noen dager frem og tilbake.
Er det håp om at prisen faller i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Trodde det var billig å fly innenfor asia jeg, tenkte å komme meg fra Thailand til Indonesia, og finner jo ikke noe billigre enn rundt 7k en vei (og da er det ikke enkleste løsning heller).

Trodde de hadde en grei "ryanairish" løsning der også, tenkte å dra til Thailand og evt. stikke hvis jeg ikke likte dykkinga der, men hvis det blir så dyrt å ta det på sparket må jeg nok revurdere.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Trodde det var billig å fly innenfor asia jeg, tenkte å komme meg fra Thailand til Indonesia, og finner jo ikke noe billigre enn rundt 7k en vei (og da er det ikke enkleste løsning heller).

Trodde de hadde en grei "ryanairish" løsning der også, tenkte å dra til Thailand og evt. stikke hvis jeg ikke likte dykkinga der, men hvis det blir så dyrt å ta det på sparket må jeg nok revurdere.

Fly fra DMK for bangkok og slett en null. Airasia.com

Lenke til kommentar

Jepp, helt klar over det. Har vært på Gilis, og det er dit jeg vurderer å dra tilbake, mest pga. jeg vurderer instuktørkurs, og det er et av få bra steder å gjøre det på.

Der og Koh Tao er visst de beste kursene i Asia + at det er litt liv der, noe som er litt viktig for unge meg, kjenner at det ville vært døden å jobbe på et resort i Maldivene der du kun ser dykkefolk og de som er på bryllupsreise.

Såvidt jeg har skjønt det så er visstnok dykkingen på gilis mye bedre enn i Koh Tao (en undervannsvideokar sa at han fikk mer bra video der på en mnd. enn et år på Koh Tao). Og det er en del kult på Gilis, alltid bra sikt og hvis du dykker litt dypere 30+ er det bra.

De andre dykkestedene du nevner hadde vært utrolig fett, men det er ikke noe sted å ta kurs dessverre :/

Endret av multisync
Lenke til kommentar

I tilfelle noen skulle være interesserte, noen korte tanker om KLMs nye interkontinentale business:

  • Setet er 99% flatt, men fremdeles finnes det en ørliten helning å spore om man virkelig leter. Ikke nok til å få meg til å reagere, og så lite at det er kurant å sove på siden for de som er opptatt av det. Men det føltes ut som om fotstøtten ikke var helt på nivå med resten av setet i sengeposisjon.
  • I nesa på 747 er det 15 seter, her har BA 14 på F, så dette er romslig. Det er godt med plass også oppe, men pleier å sitte nede fordi færre seter gir en roligere stemning.
  • Litt lite lagringsplass en kan bruke under takeoff/landing, rikelig ellers.
  • Setene er ikke «staggered», så om du sitter ved vinduet og vil forbi sidemannen som har lagt setet flatt må det klatres.
  • Materialer i setet, puter og så videre er behagelig. Setter også pris på at en kan senke armlenet – gir en litt annen bevegelsesfrihet.
  • Mat, service og det meste annet er som før, har ikke hatt noe å klage på der.

Her er sete 1A:

post-139385-0-15605600-1390648534_thumb.jpg

 

1A er et av to seter nede som er helt separate; anbefales. Alt i alt er dette en bra oppgradering. Med det gamle oppsettet var det fristende å finne rutinger med noen andre enn KLM (i alle fall på nattflyvninger), nå klarer jeg ikke se annet enn at dette må være blant det beste en kan finne uten å befinne seg i F.

 

Oppgraderingen til de nye setene tar litt tid, så det er verdt å sjekke layout på flyvningen en har planlagt før en booker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...