Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble plutselig litt i tvil her. Har en reise om halvanne uke fra Amsterdam til Guatemala med transit i USA (Texas). Er det noe jeg må ordne på forhånd før jeg lander i USA? Det er ikke nødvendig med Visa i Guatemala.

 

Reiser med United Airlines og har ikke fått noe informasjon fra dem.

USA ser på seg selv som verdens navle og man reiser kun fra og til USA, ikke via USA. Det finnes derfor ikke noe som heter internasjonal transit eller internasjonal sone på flyplasser i USA. Kommer man fra utlandet til en flyplass i USA må man altså gjennom full imigrasjonsprosess og tollprosess med all bagasje og nesten helt ut av flyplassbygningen til fortauet utenfor før man må begynne prosessen med å få seg selv og bagasjen inn igjen.

 

Har du ikke ESTA eller visum til USA så slipper du ikke på flyet til USA.

 

Og ja, mellomlanding i USA er virkelig noe herk som man helst prøver å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

 

Såpass ja. Fikk godkjent ESTA, Men med tanke på alt dette styret jeg må igjennom hver gang, så håper jeg at flyselskapene har tatt dette med i sine beregninger. På returen skal jeg fly fra Cancún, Mexico via Chicago til Amsterdam. Har én time og førti mintutter fra jeg lander til flyet tar av i retning Schipol. Skulle dette være tilstrekkelig ut ifra deres erfaringer?

Lenke til kommentar

Det kan gå bra (og vil stort sett gjøre det), men det kan jo være greit å sjekke når neste fly fra Chicago til Amsterdam går. Jeg er ikke glad i å booke så korte transfertider i USA, men gjør det om det er nødvendig og finnes en flight som ikke er helt håpløs om jeg går glipp av den jeg har booket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noen forslag til deilige påske-reisemål i denne sene april-påsken? Gjerne lite regn, varme, mulighet for dykking. Helst litt billig, uten å være ghetto. (Egypt er ikke aktuelt).

Helst et sted jeg kan komme billig med star alliance eller flying blue.
Har vært en del rundt i asia fra før, men avviser det ikke :)

Lenke til kommentar

Tenker å ta en tur til Beirut i neste uke. Vet landssider.no advarer mot å dra til Libanon, men jeg er usikker på hvor farlig dette egentlig er.

 

Jeg kan ikke gjøre meg forstått på arabisk, men har god erfaring med arabisk talende land.

 

Hva tenker dere? Har noen vært der den nærmeste tiden?

Uten at du skal la en tilfeldig fyr på nettet ta kontroll over din personlige sikkerhet: UD har ikke noe generelt reiseråd for Libanon. Anbefalingen er områdespesifikk, og det gjelder i stor grad å utvise eget skjønn. Det er greit å være klar over at de aller fleste reiseforsikringer ikke gjelder der UDs reiseråd brytes, så får man bestemme selv om det er verdt å ta den risikoen som ligger i det.

 

Jeg ville holdt meg unna de områdene UD fraråder (om ikke annet så på grunn av forsikring), holdt meg unna suspekte områder på kveldstid og tenkt litt gjennom hvordan du skal flytte deg mellom byer – greit å ikke havne på et totalt ukjent sted uten antydning til planer etter midnatt.

 

Har vært i Libanon, men ikke i det siste.

 

 

Kan jeg endre hjemreisen etter at jeg har reist ut med en vanlig billett fra SAS? Mot endringsgebyr.

Ja, men om billetten du opprinnelig kjøpte ikke er tilgjengelig må du typisk også betale mellomlegget opp til billetten som i dag selges. Har du kjøpt en billigbillett på salg for en stund siden kan det med andre ord bli en dyr affære. (Vurderte dette senest i går, men da på Widerøe; 2300 for to timers forflytning av Sola-Torp.)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Hei :) har et spm jeg sårt trenger svar på. Booket en reise til london med SAS for litt siden. Fant akkurat ut at jeg hadde klart å bytte ut etternavnet mitt med mellomnavnet mitt, altså ; jeg skrev Ola Hansen Norrmann, i stedet for Ola Norrmann Hansen som det egentlig skulle være. Ringte Sas ang dette og de bablet om en gebyr på 500 for å endre dette. MÅ dette endres eller vil det ikke gi meg noe problemer??

Lenke til kommentar

Regner med det ikke går an å endre på de billigste billettene til Norwegian?

Bestilte for en stund siden flytur hjem til påske, så viser det seg at jeg skal i konfirmasjonen første helga etter påske, så da er det jo like greit å bare være hjemme ut den uka..

 

REDIGERT: Ser at det fortsatt finnes billetter t/r for 700 kr. Kan jo være en mulighet å bestille nye i så fall...

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Erfaringer med Malaysia Airlines?

Vurderer om det er verdt de ekstra pengene å gå for Quatar Airways, er nesten 2k forskjell.

Det er sikkert noen som har flydd med dem. Jeg har ikke, men tror absolutt Malaysia Airlines er bra.

Jeg hadde valgt dem, fordi de er i en allianse jeg faktisk bruker, men det er jo forskjellig for alle :)

De er jo også "5 star airline" på skytrax, så det kan neppe være dårlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...