Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Du kan likså greit spare deg pengene og droppe å kjøpe spansk-engelsk. Er du normalt stø på engelsk så er det likså greit å droppe å kjøpe spansk-norsk også.

 

Generellt er amerikanske skoler babystep-skoler! Du får det ikke enklere enn her. Og alt forklares fantastisk bra, og det er fint og bra å tenke på hva det forskjellige er på norsk, MEN å sitte å slå det opp blir bare forvirrende. Tro meg, du trenger det ikke, det er ordbank på annenhver side osv osv, ingenting å tenke på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Generellt er amerikanske skoler babystep-skoler! Du får det ikke enklere enn her.

 

 

Du velger nivaaet paa fagene dine selv. Vist du syns det er lett er det sansynligvis fordi du har valgt lette klasser. AP, Honours og CP klassene er gennerelt paa et mye hoyere nivaa en tilsvarende fag i Norge. Det er hvertfall min erfaring saa langt.

Lenke til kommentar
Generellt er amerikanske skoler babystep-skoler! Du får det ikke enklere enn her.

 

 

Du velger nivaaet paa fagene dine selv. Vist du syns det er lett er det sansynligvis fordi du har valgt lette klasser. AP, Honours og CP klassene er gennerelt paa et mye hoyere nivaa en tilsvarende fag i Norge. Det er hvertfall min erfaring saa langt.

 

Enig, ingen grunn til å småklage over nivået når det finnes bedre klasser. Advanced Chemistry har hverfall et høyere nivå på min skole enn hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg er i Honour klassen, nivået på læringen og stoffet har jeg ikke sagt noe på, men de tar baby steg - noe som er ekstremt effektivt og lærende selv på et høyt nivå. En nordmann vil ikke ha noe problem uansett

 

SurfingElite, som flere ganger tidligere; kan du vær så snill å faktisk lese hva jeg skriver og ikke lag opp ting. Jeg er kjempefornøyd med nivået (som du kan se i tidligere innlegg har jeg ikke nevnt noe om nivået) for jeg har lært fantastisk masse på tiden jeg har vært her, men de tar baby steg for å nå målet. Noe som er kjempeflott. Så vær så snill og faktisk les hva jeg skriver og dra konklusjonen din utifra det, og ikke det du vil lese :) Sånn

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Jeg er i Honour klassen, nivået på læringen og stoffet har jeg ikke sagt noe på, men de tar baby steg - noe som er ekstremt effektivt og lærende selv på et høyt nivå. En nordmann vil ikke ha noe problem uansett

 

SurfingElite, som flere ganger tidligere; kan du vær så snill å faktisk lese hva jeg skriver og ikke lag opp ting. Jeg er kjempefornøyd med nivået (som du kan se i tidligere innlegg har jeg ikke nevnt noe om nivået) for jeg har lært fantastisk masse på tiden jeg har vært her, men de tar baby steg for å nå målet. Noe som er kjempeflott. Så vær så snill og faktisk les hva jeg skriver og dra konklusjonen din utifra det, og ikke det du vil lese :) Sånn

 

Bringer samme tilbake til deg. Har da ikke sagt at du har klaget over nivået? Jeg kvotet noe Goz hadde svart deg på, har da ikke sagt noe som helst om deg.

 

Har jeg?

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe at din "Enig, ingen grunn til å småklage over nivået når det finnes bedre klasser" kommentar var ment til noen andre enn meg, og hvis det ikke var det så føl deg fri til å si hvem den var myntet til. For jeg tror neppe jeg eller noen andre kan se at den kunne vært til noen andre, da det var meg som kommenterte læremåten i USA (dog ikke nivået, som du syns _noen_ burde slutte å "småklage" over)

 

Ja hvem har sagt noe om nivået i det hele tatt egentlig, SurfingElite? Hmmm

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe at din "Enig, ingen grunn til å småklage over nivået når det finnes bedre klasser" kommentar var ment til noen andre enn meg, og hvis det ikke var det så føl deg fri til å si hvem den var myntet til. For jeg tror neppe jeg eller noen andre kan se at den kunne vært til noen andre, da det var meg som kommenterte læremåten i USA (dog ikke nivået, som du syns _noen_ burde slutte å "småklage" over)

 

Ja hvem har sagt noe om nivået i det hele tatt egentlig, SurfingElite? Hmmm

 

Vel, de fleste utvekslings studentene med blogger og hjemmesider småsyter over hvor lett skolen er.

Er dette noe nytt for deg kan du ta deg en tur rundt på diverse blogger.

Lenke til kommentar
Jeg var på EF-møte forrige lørdag hvor jeg faktisk meldte meg opp til intervju!

Senere denne uka fant jeg denne tråden hvor dere skrøt fært av Aspect og Speak, og jeg snakket også med en venninne som er der borte på Aspect nå. EF har ikke akkurat blitt mye rost av noen..

 

Derfor fikk jeg kjempelyst å søke på Aspect, men problemet er at jeg både har norsk og amerikansk statsborgerskap. På grunn av dette kan jeg overhodet ikke reise med Aspect eller Speak, men det vil gå greit med EF og YFU! Men siden jeg har hørt så mye negativt om EF, vurderer jeg faktisk å ikke reise i det hele tatt, og i såfall vil jeg bli veldig skuffet!

 

Kan noen berolige meg eller gi meg noen råd om hva jeg bør gjøre??

 

Jeg selv har søkt med EF (ble godkjent for litt over 1 mnd siden elns. søkte med EF fordi jeg har hørt og lest mange være fornøyde med de) Å ikke reise i det hele tatt ville vært dumt hvis du virkelig vil, EF er egentlig ikke dårlig. Bare se på SPEAK, ifjor var speak rå bra og omtrent alle var fornøyde men nå i år har det vært mange som har vært ganske misfornøyde med arbeidet deres, omtrent alt har gått feil til mange. Mulig jeg er litt over brutal nå så for all del, noen rett på meg hvis jeg tar feil;) Men Francisco: Jeg ville nok ikke valgt å la være å dra fordi du har hørt mye tull om EF. Du kommer til å angre på det hvis dette er noe du vil. Bare tenk på alt du vil oppleve som utvekslings student, og sist men ikke minst: DET ER ET MINNE FOR LIVET:D

Endret av chriis91
Lenke til kommentar

Da har CASE satt førsteprioritet på å få ny vertsfamilie til meg så fort som overhodet mulig, en rekke ting har ført til at jeg har måttet skifte, men at det skulle bli såpass ekstremt.... Irriterer meg at 1/5 del av utvekslingsåret mitt har vært bortkasta tid og penger, så langt har alt kun vært drit. Håper virkelig CASE tar seg ekstra god tid til å finne en ressurssterk og aktiv vertsfamilie nå.. Jeg har seriøst vurdert hjemreise pga. all usikkerheten og alt det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Vel, de fleste utvekslings studentene med blogger og hjemmesider småsyter over hvor lett skolen er.

Er dette noe nytt for deg kan du ta deg en tur rundt på diverse blogger.

På skolen er det syklig lett å få gode karakterer, allikevel lærte jeg mer på det året jeg hadde i USA enn jeg har gjort på to år i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har utrolig lyst til å dra til USA et år etter videregående engang(går VG2 nå), men for meg er det prisen som jeg er litt redd for, og har ikke alt for mye tid for å jobbe til meg slike summer dette året.

 

Hvordan er det med engelskkunskaper når man drar? Jeg føler at jeg ikke akkurat er så veldig trygg på engelsken(midt på treet i klassen kanskje?), og en av grunnen til å reise er jo for å få fart på engelsken min også!

Lenke til kommentar

Språket er ikke noe problem, de fleste trur du er ekstremt dårlig i engelsk, og vet ikke en gang at man har engelskundervisning i andre land enn USA:P

 

Hadde du reist dette året så hadde du fått stipend, men det er mulig at du får stipend for å reise som college student? Spør Novikana

Lenke til kommentar
Språket er ikke noe problem, de fleste trur du er ekstremt dårlig i engelsk, og vet ikke en gang at man har engelskundervisning i andre land enn USA:P

 

Hadde du reist dette året så hadde du fått stipend, men det er mulig at du får stipend for å reise som college student? Spør Novikana

 

Som college-student får du stipend fra 2. året. College i USA er 4 år (mot 3 i Norge), så da må man enten søke seg inn direkte på 2. året, eller betale 1. året selv. Tar man derimot master, som meg, får man dekt hele greia enten det er 1 eller 2 år.

Lenke til kommentar
Er amerikansk college vanskelig forresten?

 

Kan jeg ikke se for meg, om dere som nordmenn på high school finner det fhv lett. Men skolene er så utrolig mye mer enn en skole i Norge, med alle sportene, foreningene osv. Om man trenger hjelp til en oppgave man skriver, selv en oppgave på 2-3 sider, er det plasser man kan gå til hvor det jobber flere kompetente personer på fulltid bare for det. I Norge er man stort sett bundet til å dra til en foreleser som gjerne hverken har tid eller lyst til å hjelpe. Bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Språket er ikke noe problem, de fleste trur du er ekstremt dårlig i engelsk, og vet ikke en gang at man har engelskundervisning i andre land enn USA:P

 

Hadde du reist dette året så hadde du fått stipend, men det er mulig at du får stipend for å reise som college student? Spør Novikana

 

Som college-student får du stipend fra 2. året. College i USA er 4 år (mot 3 i Norge), så da må man enten søke seg inn direkte på 2. året, eller betale 1. året selv. Tar man derimot master, som meg, får man dekt hele greia enten det er 1 eller 2 år.

 

master som i mastergraden vi har i norge? Jeg trodde den var lengre en 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...