Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å reise til USA som utvekslingsstudent er noe jeg har tenkt på i 2-3 år, og vis jeg skal så må jeg reise neste å (o8/09). Så altså dette er noe jeg har KJEMPE lyst til, møte nye folk, lære språket flytende, ny kultur osv.

Men så er det nå slik at jeg har et problem .. Jeg får ikke lov!! Er så frustrert .. Har mast og mast, men neida .. Er enebarn også og mamma sier at hun er så redd for å miste meg, at USA er et farlig land, at jeg kan få lov vis hun dør, bla bla ...

 

Hvordan reagerte foreldrene deres da dere fortalte dem at du ville flytte til USA som utvekslingsstudent for et år?

 

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få overtalt dem? :innocent:

Lenke til kommentar

Alle land i verden er i grunn farlige, men så lenge du ikke blander deg inn i noe du ikke ville gjort hjemme så er det safe (Vil jeg tro da).

 

Er selv enebarn og familien min var selvfølgelig litt usikker i starten, men de innså at dette er lærerikt for alle parter og da spesielt for meg. Jeg ville ha fått din mor til å ringe Speak og ta seg en prat med de. Jeg har aldri hørt om noen utvekslingstudenter som har dødd eller noe sånt i løpet av året så jeg tør å garantere at dette ikke kommer til å skje med deg.

 

Uansett så håper jeg du får overtalt dine foreldrene slik at du får dratt til USA neste skoleår. Dette er som sagt lærerikt for alle parter. Lykke til og ikke nøl med å ringe Speak om du lurer på noenting.

 

--

 

Over til en annen sak.. Rett før jeg stakk på jobb idag så lå det en mail fra Kari i Speak hvor hun sa at Maria syns jeg var en god kandidat og er akseptert i utvekslingsprogrammet deres. Hun hadde nettopp kommet tilbake etter å ha sendt brevet mitt. Sannsynligvis ligger de nye papirene i postkassen før jeg stikker på jobb i morgen..

 

Er vel lov å koste på seg en JIPPPPPPPIIIII! nå? :p

Lenke til kommentar

Min organisasjon (YFU) anbefaler at du ikke får noe besøk før på slutten av året, men det er ikke noen regel om det.

 

Hvis du lurer på noe regler osv så er vel det enkleste å enten ringe å høre eller sjekke reglene som du har fått/kommer til å få i den nermeste framtid - for å være helt sikker :)

Lenke til kommentar
Da må du åpne øynene, eller komme deg til en annen del av landet.

Pen? Ja, men var vel ikke så veldig mye å skryte av.

Tydeligvis så har ikke du hatt så mange fine jenter på skolen i USA. :p

Pen, ja! Noe å skryte av, ja! Penere enn de fleste jentene i Norge, ja!

 

Vel, jeg har vært innom skoler med 3000-4000 studenter og min skole har et helt ok nivå.

Penere enn de fleste jentene i Norge? Vel, da må du prøve å komme deg litt bort fra Geilo eller hvor du bor.

 

Men nå er jeg lei av å snakke om en random jente.

Lenke til kommentar

Jeg tok ikke med noen ordbok, men det kan nok være lurt å ta med i tilfelle

 

Klassen var/er kjempesnille og tok godt i mot meg. Selv om jeg kom bare for en liten stund siden så er det klart at jeg skal være med på peprally, flåten på festivalen osv osv osv. De tar i mot deg med ekstra åpne armer fordi du er veldig eksotisk og spennende som utlending :-)

Lenke til kommentar
Hadde/har dere med dere ordbok i USA norsk-engelsk,engelsk-norsk? å får dere mye bruk for den? Har dere også ordbok i det språket dere har?

 

Litt interessant å vite hvordan der er, og hvordan klassen deres reagerer:D?

 

Å ha en vanlig ordbok for timene er kun en fordel, ganske greit å ha i en del av klassene, jeg trudde jeg ikke kom til å få bruk for den, men jeg lover deg, det får du.

Å låpe rundt med en ordbok når du snakker med venner blir vel en smule turist, men ordbok til skolerelaterte saker er kun et pluss:)

Lenke til kommentar

det tror jeg i alle fall at jeg kommer til å gjøre!! både engels-norsk og norsk-spansk.. men også kanskje kjøpe en spansk-engelsk der nede eller noe..:p hehe det hørtes litt geeky ut.. haha men jeg tror egentlig at det er greit aå ha der i alle fall de første dagene, sånn før du får satt deg ordentlig inn i engelsken, og hvordan fagene er på engelsk iforhold til norge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...