Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår er YFU en non-profit organsisasjon. Hvordan kan det da ha seg at prisene deres ligger vesentlig over de komersielle?

(Iallfall til USA)

 

Det betyr bare at det er "all inclusive", og man slipper uforutsette avgifter o.l. Jo lavere startpris, jo mer kommer i tillegg. Totalprisen blir ganske lik til slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, noen som vet om det finner en prisoversikt som viser hva det virkelig vil koste hos de forskjellige organisasjonene?

 

YFU har heller ikke en slik startcamp i NY som er inkl. hos f.eks. Explorius.

Finner ikke dette som et 'payable' tilbud hos dem heller.

 

Totalkostnad skulle vel bli mellom 70000 - 80000.

 

Stemmer at de ikke har det. En non - profit organisasjon drevet på frivillig basis har vanskelig for å organisere noe slikt. Det meste av turer o.l. YFU kan tilby er satt i stand på lokal basis (bortsett fra turer til Hawaii osv, som organiseres av eksterne samarbeidspartnere). En slik startcamp er sikkert gøy det, og det trekker ikke minst masse kunder. Et kommersielt grep.

Lenke til kommentar

Takk, da bør de andre bli flinkere til å informere om hva det virkelig koster.

 

Må innrømme at jeg ble vettskremt av den artikkelen som sto i Aftenposten.

Har forholdene i USA bedret seg etterpå? Tenker da spes. på EF som artikkelen handlet om, de skulle jo slutte å bruke lokal samarbeidspartner der borte.

Lenke til kommentar

Heisann folkens! Min kjære mor spurte noen på vegvesnets trafikkstasjon i går hvordan det var når enn hadde tatt lappen i USA. De svarte som forventet at man vil må ta oppkjøring på nytt og dermed slippe obligatoriske kjøretimer, mørkekjøring langeveis osv. Men, vist man strøk på første oppkjøring så måtte man ta alt på det obligatoriske før enn kunne ta oppkjøring på nytt ! :O

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Takk, da bør de andre bli flinkere til å informere om hva det virkelig koster.

 

Må innrømme at jeg ble vettskremt av den artikkelen som sto i Aftenposten.

Har forholdene i USA bedret seg etterpå? Tenker da spes. på EF som artikkelen handlet om, de skulle jo slutte å bruke lokal samarbeidspartner der borte.

 

Forholdene er de samme, før og etter artikkelen. Slike ting vil aldri forsvinne.

 

Spør du meg er eksterne samarbeidspartnere hele problemet. Og avisene er flinke til å skrive om skrekkhistoriene. Ja, man kan komme ut for slike situasjoner, det er en risiko man må ta og som man må kunne leve med. Det er ikke til å komme bort fra at EF har et elendig rykte, men husk at for hver slik historie er det mange som har et flott år.

 

 

Heisann folkens! Min kjære mor spurte noen på vegvesnets trafikkstasjon i går hvordan det var når enn hadde tatt lappen i USA. De svarte som forventet at man vil må ta oppkjøring på nytt og dermed slippe obligatoriske kjøretimer, mørkekjøring langeveis osv. Men, vist man strøk på første oppkjøring så måtte man ta alt på det obligatoriske før enn kunne ta oppkjøring på nytt ! :O

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Det vet jeg ikke noe om.

 

Ser man bort fra kostnadene ville jeg anbefalt deg å ta lappen i Norge. Amerikanerne kjører med hue i ræva.

Lenke til kommentar
Forholdene er de samme, før og etter artikkelen. Slike ting vil aldri forsvinne.

 

Spør du meg er eksterne samarbeidspartnere hele problemet.

Men EF sier:

Derfor har vi besluttet at vi fra og med i år kutter ut samarbeidet med våre samarbeidsorganisasjoner i USA og vil stå for hele prosessen selv. Det blir EF hele veien, og da blir det lettere for oss å følge opp hvis det oppstår problemer.

 

Om fremstillingen i avisen er korrekt er det jo helt villt:

 

-Ble fratatt mobil og holdt i husarrest i kjelleren i 2 døgn.

-registrert 72 politianmeldelser mot vertsfamilien

- I løpet av 12 måneder undersøkte jeg 2000 saker der utvekslingsstudenter var blitt utsatt for overgrep, sex, omsorgssvikt og mishandling.

 

For de som ikke har lest artiklene:

 

Et amerikansk mareritt

Tilbakeviser kritikken

Vertsmor kjørte bil i fylla og bad om penger

Lenke til kommentar
Forholdene er de samme, før og etter artikkelen. Slike ting vil aldri forsvinne.

 

Spør du meg er eksterne samarbeidspartnere hele problemet.

Men EF sier:

Derfor har vi besluttet at vi fra og med i år kutter ut samarbeidet med våre samarbeidsorganisasjoner i USA og vil stå for hele prosessen selv. Det blir EF hele veien, og da blir det lettere for oss å følge opp hvis det oppstår problemer.

 

Om fremstillingen i avisen er korrekt er det jo helt villt:

 

-Ble fratatt mobil og holdt i husarrest i kjelleren i 2 døgn.

-registrert 72 politianmeldelser mot vertsfamilien

- I løpet av 12 måneder undersøkte jeg 2000 saker der utvekslingsstudenter var blitt utsatt for overgrep, sex, omsorgssvikt og mishandling.

 

For de som ikke har lest artiklene:

 

Et amerikansk mareritt

Tilbakeviser kritikken

Vertsmor kjørte bil i fylla og bad om penger

 

Dette er ting man kan komme ut for, venn deg til tanken. Selv om akkurat denne saken er den verste jeg har hørt om.

 

Angående EFs kunngjøring er det ikke noe jeg har fått med meg. Håper de får til å gjennomføre det, tror det vil være en positiv endring for organisasjonen. Jeg stiller dog spørsmål til hvordan de på kort sikt skal erstatte jobben som gjøres av underorganisasjoner/samarbeidspartnere. Det er nok ikke gjort over natten, men jeg håper det er starten på en positiv utvikling.

Lenke til kommentar

Man kan ikke tenke på de få sakene som skjer, når det er x antall titusener av studenter som reiser. Det skal ikke skje, nei, men det skjer av og til. Det er ikke mulig å få det bort 100%.

 

EDIT: Ikke meningen å være "cocky" i den uttalelsen altså. Men mye av det som skjer er pga. at vertsfamilien ikke forteller "alt" i intervjuene de har, akkurat som med studenter som kan vri på sannheten/lyve under sine intervju.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Verre er det når familien ikke blir intervjuet engang før de får utvstudenter. Org. i Norge har ofte langt ifra god oversikt over hva som skjer, derfor EF nå sier at de vil gjøre alt selv, ikke bruke underorganisasjoner. Jeg syns det hadde vært mye bedre å sendt heller en brøkdel av studenter som vanligvis sendes, og heller ha full kontroll over familiene som får ta imot studenter.

Lenke til kommentar

jeg har litt dårlig tid på meg men, bestemte for å reise til USA som utvekslingstudent nå til sommeren. jeg vurderer explorius etter å ha snakket med de men, etter å ha sett så mye negativt fra media osv så begynner jeg å tvile. er det noe andre organisasjoner dere anbefaler? bare å komme med info til meg, trenger det virkelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...