Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Det er nok langt ifra alle andre som har fått familie, det virker vel bare slik siden de fleste lager en ganske stor sak ut av det når de endelig får en familie, noe som er forståelig siden der er en ganske big deal.

 

Veldig mange av vertsfamiliene er folk som gjør det om igjen hvert år, og de orker ofte ikke å tenke på en ny utvekslingsstudent før den de har dette året har reist tilbake, derfor får mange familie veldig seint.

 

Så lenge du ikke har for mange bilder på facebook hvor du drikker alkohol og skyter heroinsprøyter så får du nok garantert familie til slutt, så prøv å ikke tenke så mye på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var jeg så heldig å få vertsfamilie i går, noen som bor i en by(gd) på samme størrelse med den jeg bor i nå. Familien og plassen ser ut som en perfekt match, jeg har rett og slett vært utrolig heldig. Men, til poenget: jeg fikk beskjed om at jeg var en av de første som har fått værtsfamilie, så de som enda venter har god tid på seg og henger nok ikke etter. Jeg reiser forresten med Speak.

Lenke til kommentar

Med tanke på at vanlig plasseringsperiode er fra 1. mai til 31. august, så er det "out of ordinary"-situasjoner som gjør at noen får familier så tidlig. De som er lei av å vente NÅ kan få seg en overraskelse om de sitter igjen den 27. august og fortsatt ikke har hørt noe. :)

 

Er bare å ha tolmodighet folkens!

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Så at dette var en veldig nyttig tråd for utveksling, så lagde meg en bruker her inne. Jeg går nå i 10. klasse og har 4,2 i snitt. Jeg har veldig lyst til å dra til USA 2. år på vgs, og det er egentlig ikke stort som hindrer meg bortsett fra mattekarakteren min. Jeg har en sterk 2-er i matte.

 

Må jeg få en 3-er i matte første år på vgs for å kunne dra på et utvekslingsår i USA? Har hatt så lyst til dette så lenge, og synes virkelig det er kjipt om mattekarakteren min skal ødelegge for meg! Ligger over en 3-er i alle andre fag.

Endret av FridaAnette
Lenke til kommentar

Karakter 3 i matte er absolutt ikke vanskelig overhodet. Mange jeg kjenner har slitt med matte i mange år, men sier at p-matte er noe av det enkleste de har hatt på lang tid.

 

Det er slik at du må ha 3 i karakter for å kunne reise. Likevel er det mulig å få dra selv om du f.eks har karakter 2, men da kommer du kun inn på enkelte skoler og disse er ofte dårligere.

Lenke til kommentar

Karakter 3 i matte er absolutt ikke vanskelig overhodet. Mange jeg kjenner har slitt med matte i mange år, men sier at p-matte er noe av det enkleste de har hatt på lang tid.

 

Det er slik at du må ha 3 i karakter for å kunne reise. Likevel er det mulig å få dra selv om du f.eks har karakter 2, men da kommer du kun inn på enkelte skoler og disse er ofte dårligere.

 

Så amerikanske skoler tar hensyn til din norske mattekarakter, er det det du mener? Høres helt på jordet ut. Enten kvalifiserer du til high school, eller så gjør du det ikke. Hvorvidt du gjør det kommer an på hvilken vertsfamilie du får og hvilket skoledistrikt du bor i. Noen high schools vil ikke en gang ta i mot utvekslingselever. Min hadde en grense på tre elever.

 

Det fins lokale tester o.l. man kan bli nødt til å ta for å få gå på skolen der vertsfamilien bor, men dette er ikke standardisert. I mitt county var det enkelte utvekslingselever som ikke kom inn pga bedriten engelsk. Ikke fordi de var dårlige i matte, mattekravene var av typen 2 + 2.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Karakter 3 i matte er absolutt ikke vanskelig overhodet. Mange jeg kjenner har slitt med matte i mange år, men sier at p-matte er noe av det enkleste de har hatt på lang tid.

 

Det er slik at du må ha 3 i karakter for å kunne reise. Likevel er det mulig å få dra selv om du f.eks har karakter 2, men da kommer du kun inn på enkelte skoler og disse er ofte dårligere.

 

Så amerikanske skoler tar hensyn til din norske mattekarakter, er det det du mener? Høres helt på jordet ut. Enten kvalifiserer du til high school, eller så gjør du det ikke. Hvorvidt du gjør det kommer an på hvilken vertsfamilie du får og hvilket skoledistrikt du bor i. Noen high schools vil ikke en gang ta i mot utvekslingselever. Min hadde en grense på tre elever.

 

Det fins lokale tester o.l. man kan bli nødt til å ta for å få gå på skolen der vertsfamilien bor, men dette er ikke standardisert. I mitt county var det enkelte utvekslingselever som ikke kom inn pga bedriten engelsk. Ikke fordi de var dårlige i matte, mattekravene var av typen 2 + 2.

 

Jeg ser at jeg ikke var konkret nok i mitt innlegg.

 

Det jeg sier er at enkelte organisasjoner, iallefall speak, sender norske utvekslingsstudenter til USA selv om de har karakter 2 i mattematikk. Intervjueren min sa dette, og hun sa også at de dermed ikke hadde mulighetene til å komme inn på alle skoler, og at det også var langt vanskeligere å få en vertsfamilie.

 

Hvorvidt dette er standart vet jeg ikke, og for alt jeg vet kan det godt hende at jeg ble feilinformert fra min intervjuer.

Lenke til kommentar

Jeg skal på utveksling til Singapore, Nanyang Business School, høsten 2012. Noen her/ noen som kjenner noen som har relevant erfaring fra utveksling i Singapore? Gjerne info ang. bosted, studiet generelt (økonomi), kultur, "skjulte" normer, åpning av bankkonto der nede, etc. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg skal på utveksling til Singapore, Nanyang Business School, høsten 2012. Noen her/ noen som kjenner noen som har relevant erfaring fra utveksling i Singapore? Gjerne info ang. bosted, studiet generelt (økonomi), kultur, "skjulte" normer, åpning av bankkonto der nede, etc. Takk for svar!

 

Skal til Asia selv! På meg blir det riktignok Japan.

 

Aner ikke spesielt mye om Singapore, annet enn at du må belage deg på lengre skoledager enn i Norge, men heldigvis ikke så ille som i Kina.

Lenke til kommentar

Har aldri sett et ord om Singapore i denne tråden, men beundrer valget! Høres svært spennende ut. Hvilken organisasjon, hvis noen, bruker du?

 

Jeg søkte på utveksling gjennom BIs utvekslingsprogram. Er bare et halvt år, men mye kan skje i løpet av den tiden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...