Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noe erfaring med å dra på utveksling dersom man går musikklinjen her i Norge? :)

 

Ja! Jeg er i England naa. Gaar selv studiespesialisering hjemme i Norge, men jeg har norske utvekslingsvenner fra baade musikk, dans og drama her. Alle faar aaret sitt godkjent. Grunnen til det er at de fleste skolene her i England tilbyr disse fagene, som oftest kan man for eksempel ha musikk fem timer i uken. Om skolen ikke tilbyr musikk, saa er faget som heter "Performing Arts" muligens en annen losning, dette er et femtimersfag som kombinerer musikk, dans og drama. De fleste organisasjonene sier at de ikke kan garantere at du faar ha musikk som fag, men jeg synes personlig at det er komplett idioti og lite samarbeidsvilllig om man ikke faar det, ettersom det er et saapass normalt fag her. Lykke til!

 

Ellers maa jeg legge til at jeg synes det er rart hvordan saa aa si alle velger aa dra paa utveksling til USA, men hver sin smak. England er vakkert, og man slipper aa komme hjem med en (i mine oyne) stygg, amerikansk aksent.

Lenke til kommentar

Ellers maa jeg legge til at jeg synes det er rart hvordan saa aa si alle velger aa dra paa utveksling til USA, men hver sin smak. England er vakkert, og man slipper aa komme hjem med en (i mine oyne) stygg, amerikansk aksent.

Og jeg ser ikke hvorfor noen vil reise til England, så der fikk du den tilbake. :)

 

Neida, men jeg har aldri sett sjarmen med England og engelsk aksent. Jeg har slektninger i England og vært der utallige ganger, men det har aldri vært sånn at jeg lengter etter å dra tilbake. Jeg syns engelske byr er kjedelige, og alt for europeisk. Det samme gjelder også småbyer i fks. Massachusetts i USA (New England-området). Var der i 10 dager på ferie etter utvekslingsåret mitt, og jeg holdt på å kjede meg dønn ihjel. Jeg liker den amerikanske livsstilen og væremåten, og da blir den engelske rett og slett for kjedelig.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Hjemreise 14. juni... Hjemreisen ser foreløpig slik ut: State College (PA) -> Washington D.C -> Newark (NJ) -> Oslo

 

Noen andre som har mottatt informasjon om hjemreise?

Jeg har fått endra hjemreisedatoen min! Jeg blir her i 4 uker mer enn det som var planlagt! Blir en digg ferie! ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk drar til engelsktalende land overhodet jeg da ;)

 

Unnskyld meg, har du vært utvekslingsstudent i et engelsktalende land?

Nei, skulle det være nødvendig for å uttale meg om saken?

 

Grunnen til at jeg mener det har ingenting med de engelsktalende landene å gjøre, men det faktum at nordmenn, på generelt grunnlag, har en ok nok engelsk til å bruke den i de fleste sammenhenger. (nei jeg vet at den ikke er så bra som dere som drar til et engelsktalende land i de fleste tilfeller.) Derfor ser jeg det på som nyttigere å lære et tredje språk fremfor å safe den.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk drar til engelsktalende land overhodet jeg da ;)

 

Unnskyld meg, har du vært utvekslingsstudent i et engelsktalende land?

Nei, skulle det være nødvendig for å uttale meg om saken?

 

Grunnen til at jeg mener det har ingenting med de engelsktalende landene å gjøre, men det faktum at nordmenn, på generelt grunnlag, har en ok nok engelsk til å bruke den i de fleste sammenhenger. (nei jeg vet at den ikke er så bra som dere som drar til et engelsktalende land i de fleste tilfeller.) Derfor ser jeg det på som nyttigere å lære et tredje språk fremfor å safe den.

For min del var ikke engelsken min ok for jeg dro til USA. Jeg kunne gjore meg selv forstatt pa engelsk, men jeg ville ikke gjort det sarlig godt pa IB, og det er god sjanse for at jeg ikke ville dratt hit. I tilegg handler det ikke bare om sprak, men om a oppleve noe nytt og forbedre personligheten din.

 

Selvfolgelig skulle jeg onske at jeg kunne kinesisk (mandarin) og spansk bedre, men det gjor ikke erfaringen jeg hadde nyttig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hjemreise 14. juni... Hjemreisen ser foreløpig slik ut: State College (PA) -> Washington D.C -> Newark (NJ) -> Oslo

 

Noen andre som har mottatt informasjon om hjemreise?

 

Hei, bor du nærme state college siden du flyr derifra? :) jeg bodde rett attmed i en liten by, Lock Haven, midt imellom state college og williamsport når jeg reiste på utveksling 07/08 :)

Lenke til kommentar

Det har jeg heller ikke sagt at den er...

 

Jeg uttalte meg utelukkende om det språklige...

Det gjorde du ikke. Du skrev "Jeg skjønner ikke hvorfor folk drar til engelsktalende land overhodet jeg da ;)" og jeg forklarte at det er flere grunner til a dra pa utveksling enn onske om a forbedre sprakkunnskapene sine. Jeg nevnte ogsa at jeg ikke var spesielt god i engelsk og ville ikke ha gatt pa IB om jeg ikke dro til USA.

 

Jeg underviste i engelsk for et par maneder siden og foreldrene mine sa at de ikke hadde trodd at noen skulle ansette meg til undervise i engelsk nar jeg var yngre.

Lenke til kommentar

Det gjorde du ikke. Du skrev "Jeg skjønner ikke hvorfor folk drar til engelsktalende land overhodet jeg da ;)" og jeg forklarte at det er flere grunner til a dra pa utveksling enn onske om a forbedre sprakkunnskapene sine. Jeg nevnte ogsa at jeg ikke var spesielt god i engelsk og ville ikke ha gatt pa IB om jeg ikke dro til USA.

 

Jeg underviste i engelsk for et par maneder siden og foreldrene mine sa at de ikke hadde trodd at noen skulle ansette meg til undervise i engelsk nar jeg var yngre.

Det er kjempebra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk drar til engelsktalende land overhodet jeg da ;)

 

Unnskyld meg, har du vært utvekslingsstudent i et engelsktalende land?

Nei, skulle det være nødvendig for å uttale meg om saken?

 

Grunnen til at jeg mener det har ingenting med de engelsktalende landene å gjøre, men det faktum at nordmenn, på generelt grunnlag, har en ok nok engelsk til å bruke den i de fleste sammenhenger. (nei jeg vet at den ikke er så bra som dere som drar til et engelsktalende land i de fleste tilfeller.) Derfor ser jeg det på som nyttigere å lære et tredje språk fremfor å safe den.

 

Å kunne språket er én ting, men å bruke språket, og å oppleve kulturen bak språket er svært viktig og interessant i mine øyne.

 

En annen ting er an man gjerne vil få året godkjent når man kommer tilbake. Aldri om jeg kunne lært tilsvarende materiale på tysk/kinesisk eller andre fremmedspråk.

 

En siste ting er at å bli undervist på engelsk er ekstremt nyttig, da bare mer og mer undervisning/skolebøker blir skrevet på engelsk, og man vet aldri om man må dra til utlandet for å studere for å oppfylle sine drømmer, og da er det rimelig greit å ha et skoleår som foregikk på engelsk bak seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemreise 14. juni... Hjemreisen ser foreløpig slik ut: State College (PA) -> Washington D.C -> Newark (NJ) -> Oslo

 

Noen andre som har mottatt informasjon om hjemreise?

 

Hei, bor du nærme state college siden du flyr derifra? :) jeg bodde rett attmed i en liten by, Lock Haven, midt imellom state college og williamsport når jeg reiste på utveksling 07/08 :)

 

Bor rundt 45 minutter fra State College :) Bor i nærheten av Altoona, hvis det sier deg noe :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Huff, nå har det gått alt for lenge sida jeg har vært på her. Jeg har faktisk ikke vært på sida jeg dro hit i August/September, og føler meg dårlig for å ikke ha vært aktiv når jeg lovet det, så sorry! :)

 

Uansett, jeg ville bare skrive kjapt om erfaringer jeg har hatt her, både på godt og vondt:

 

Jeg starter med å skrive kjappe fakta så jeg får oppdatert dere litt. Jeg bor i delstaten Oregon i USA i en veldig liten by med 900 innbyggere. Jeg har byttet familie en gang, fordi jeg bodde hos en Area Rep. som hadde litt for mange studenter som bodde hos seg.

 

Jeg har vært mye opp og ned hele året. Byen er liten, så er ikke alltid det er så stort å finne på, men jeg har alltid syntes at småbyer i USA har en egen liten sjarm, så jeg liker det, pluss at med en liten skole kjenner du alle og de deg. Du får også prøve en haug med nye sporter du sikkert ikke får en gang en sjanse til å være med på i store skoler fordi her er det ikke engang uttak. Jeg har fått spilt amerikansk fotball og basketball, og driver nå med baseball. Og jeg lover dere en ting; ikke se på lagsport i en småby som lett, snarere tverdt i mot! Her er det knallhardt! Men jeg takker Gud for at sportene holder meg så opptatt, for hadde det ikke vært for fritidsaktivitetene organisert av skola hadde jeg nok kjeda meg ihjel! :p

 

Vertsfamilien jeg bor hos nå er kjempeflotte! De er virkelig hyggelige folk! Dessverre har vertsmor begynt å ikke bry seg så mye om at jeg er her mer, så om jeg spør om jeg kan få gå på kino med venner ser ho ikke engang på meg og svarer "I don't care!". Så for alle dere som reiser ut i år; Vertsfamilien betyr SÅ mye mer enn hvor du er plassert hen! Jeg kan ikke få understrekt det nok, og jeg har venner som har bodd i alle de "kulere" stedene i LA, NYC, Dallas, Miami, og videre som ikke har hatt det bra og tilogmed dratt hjem fordi det ikke funket med familien, og til motsetning har jeg venner i byer med 150 innbyggere som har "the time of their life!" fordi det klaffet sånn med familien. :)

 

Denne uka nådde jeg et totalt bunnivå! Vi har hatt ferie den uka her, og ingen har vært hjemme hele uka, bortsett fra meg og vertsforeldre som er borte fra 6 om morra'n til 7 om kvelden. Og med venner som ikke er i byen, har de siste 6 dagene bare gått til TV sitting og tenking. Det verste er når man begynner å tenke på de utvekslingsstudentene som har det helt fantastisk og så mye bedre enn deg! Og når man har kommet inn i denne onde sirkelen glemmer man nok veldig fort hvor heldig man egentlig er. Takk Gud for Skype/Facebook og fantastiske venner/familie hjemme i Norge! :D

 

Dette blei et alt for langt innlegg allerede, og jeg har sååå mye mer å si! Har noen av dere som skal ut i år noen spørsmål om noe når det kommer til å bo i en småby og har noen spørsmål i det hele tatt, føl dere fri til å spørre. Jeg har ganske god erfaring med det nå :)

 

- Joakim

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjemreise 14. juni... Hjemreisen ser foreløpig slik ut: State College (PA) -> Washington D.C -> Newark (NJ) -> Oslo

 

Noen andre som har mottatt informasjon om hjemreise?

 

Hei, bor du nærme state college siden du flyr derifra? :) jeg bodde rett attmed i en liten by, Lock Haven, midt imellom state college og williamsport når jeg reiste på utveksling 07/08 :)

 

Bor rundt 45 minutter fra State College :) Bor i nærheten av Altoona, hvis det sier deg noe :)

 

ah ja! Altoona ja, var på en high school der en gang for noe slags konkurranse greie, fint område! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...