Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper et kamera i USA vil jeg kunne lade kameraet i Norge ved å bruke adapter? Ble så usikker når jeg ble fortalt at enkelte ting fra USA ikke vil virke i Norge... :)

Ja, småelektronikk er aldri noe problem.

 

EDIT: Til informasjon så kjøpte jeg alt fra PCer til mobiler, kamera og barbermaskin i USA og alle funker uten problemer med adapter i Norge.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har dere tidligere/nåværende utvekslingsstudenter gjort det ang. ferieturer sommeren før dere reiste? Jeg skal være utvekslingsstudent skoleåret 2011/2012, og har fått vertsfamilie. Familien min skal til utlandet i sommer, og jeg lurte på om jeg kan bli med. Explorius sier at de ikke vet når de vil få papirene jeg trenger for å søke visum. Sitat fra mail: "Det kan altså hende at du først kan søke visum kort tid før avreise. Du må også regne med at det er ambassadens største rush tid så det kan være ventetid for å kunne komme på visumintervju. Dermed så fraråder vi egentlig alle studentene til å reise til utlandet sommeren før de skal på utveksling. Det er DITT ansvar at du er i landet den dagen du skal reise og at du har alle papirene du trenger for å kunne reise, så om du bestemmer deg for å reise bort i sommer så er det på eget ansvar."

Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å være så veldig nøye på rettskriving, men "hvem" og "hvordan" passer virkelig dårlig inn der.

 

Jeg har forresten ikke hørt om noe algebra 1 og algebra 2 i 2. klasse? Vi kan bare velge mellom S1, R1 eller P2.

 

Jeg har Algebra 3-4 og får det godkjent som S1, det er drit lett og jeg kommer til å slite sykt på S2.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! (sorry for langt innlegg... Setter stor pris på svar!)

 

Jeg skal på utveklsing 2011/2012 til Oklahoma. For en uke siden fikk jeg mail fra orginisasjonen min (speak) om potensiell vertsfamilie. Vertsfamilien besto av én enslig dame. Vertsmoren hadde unger som var voksne og hadde flyttet ut og fått egne unger (altså er vertsmor bestemor). Speak sa at på mange måter var det positivt med enslig mor, i og med at hun kommer til å få mye mer tid til meg enn en vanlig "A4 familie". Dessuten har vertsmor erfaring med utvekslingsstudenter, noe som er veldig positivt. Selvfølgelig blir det ikke det samme som en A4 familie, derfor fikk jeg lov å takke ja eller nei.

 

Jeg valgte til slutt å takke ja, mye grunnet at jeg hadde utrolig flaks med å få vertsfamilie i det hele tatt (jeg er godtatt med forbehold grunnet allergi. Så hvis jeg hadde sakt nei til dette tilbudet, er det ikke sikkert jeg hadde fått dra i det hele tatt). Nå skal det sies at vertsmor har en hund, men som jeg heldigvis IKKE reagerer på (flaks!).

 

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med å reise til enslig vertsmor/far? Det kan være egen erfaring eller venners erfaring.

 

Kjenner ingen som har reist til enslig dame/mann, så vet ikke så mye om det annet enn det speak har sagt egentlig. Har lest at noen synes det er veldig negativt... Jeg tror jo det skal gå veldig bra, men vil gjerne vite andres erfaringer! :)

 

Hilsen Lisa, som gleder seg utrolig mye til å reise! Bestemte meg for å reise da jeg var 8 år(!)...

Lenke til kommentar

Ut i fra de historiene jeg har fått (jeg har jobbet som frivillig når folk har kommet hjem fra utveksling) så har det vært like hipp som happ som når folk har bodd i vanligere familier.

 

Det som egentlig teller mer er at damen har erfaring som vertsmor, det trekker veldig mye opp spør du meg :)

 

Tusen takk for svar! Utrolig bra og høre at folk har vært fornøyde, da trenger jeg jo ikke tenke så mye mer på det :D Får all kontaktinformasjon til vertsmor innen en uke, gleder meg til å får høre mer om hvem det er!

Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å være så veldig nøye på rettskriving, men "hvem" og "hvordan" passer virkelig dårlig inn der.

 

Jeg har forresten ikke hørt om noe algebra 1 og algebra 2 i 2. klasse? Vi kan bare velge mellom S1, R1 eller P2.

 

Jeg har Algebra 3-4 og får det godkjent som S1, det er drit lett og jeg kommer til å slite sykt på S2.

 

Hadde du 1T eller 1P i første klasse?

Lenke til kommentar

Jeg mente hva slags matte dere hadde i usa?

 

Altså, hva heter de matte klassene dere går i, kurset. men hva lærer dere, jeg har 1P matte nå, hva slags matte kurs bør jeg ta i usa?

 

Jeg hadde 1P når jeg var i Norge og endte opp med Consumer Math i USA. Jeg var utrolig lei matte og valgte derfor en enkel klasse siden jeg ikke skal fortsette med matte i VG3.

"Consumer math is a field of mathematics, which shows you how to use your basic math skills to real life situations such as buying a car, budgeting your money, investing, paying taxes, etc..."

Jeg vil si at mye av det vi gjør kan sammenlignes med det vi gjorde i 1P, men er i de fleste tilfeller enklere.

 

Hvilke matte du bør velge i USA er avhengig av hva rådgiveren på din skole krever at du tar for å få året godkjent. Jeg fikk beskjed om å velge en klasse som kan sammenlignes med p-matte, noe jeg gjorde ut i fra klassene jeg kunne velge mellom. Jeg var forøvrig i Algebra 1b først, men det vi gjorde i den klassen er ting jeg aldri hadde hørt eller sett før. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...