Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du mener fysikken er lett da? Men matten kan man vel velge nivå...Skal du være utvekslingsstudent i 3dje eller mener du at du skal velge de fagene mens du er i usa (isåfall skjønner jeg ikke at de minsker mengden....)

 

Skal være utv.student i andre, og har planer om å ta fysikk, kjemi, R1 og internasjonal engelsk. Får godkjent alt sammen (mest sannsynligvis), men det å komme tilbake i tredje blir tøft. Har snakka med en som går i tredje nå som var utv.student i fjor, og ho har nå Fysikk og R1. Ho sa at matten var greit å komme tilbake til, men at ho mangla en del i fysikken. For at jeg skal slippe å lese meg opp mens jeg er i USA har jeg begynt på R1, fysikk og kjemi nå. ;D

Lenke til kommentar

Så du mener fysikken er lett da? Men matten kan man vel velge nivå...Skal du være utvekslingsstudent i 3dje eller mener du at du skal velge de fagene mens du er i usa (isåfall skjønner jeg ikke at de minsker mengden....)

 

Skal være utv.student i andre, og har planer om å ta fysikk, kjemi, R1 og internasjonal engelsk. Får godkjent alt sammen (mest sannsynligvis), men det å komme tilbake i tredje blir tøft. Har snakka med en som går i tredje nå som var utv.student i fjor, og ho har nå Fysikk og R1. Ho sa at matten var greit å komme tilbake til, men at ho mangla en del i fysikken. For at jeg skal slippe å lese meg opp mens jeg er i USA har jeg begynt på R1, fysikk og kjemi nå. ;D

 

Vet ikke hvilken fysikk vennen din tok her i USA. men det anbefales med preAP eller Honors class som det heter hvis ikke AP Physics. BLri vanskelig og forklare men er vanskelighetsgraden paa fysikken som laeres bort.

Hvilken matte var det hun tok?

Lenke til kommentar

noen som har reist med ices tidligere?

hvordan er det med å ta lappen borte i usa?

Jeg reiser med ICES nå.

 

Har selv tenkt å ta lappen. Jeg bor i Oregon (forskjellige lover i forskjellige stater…), og her kan man ta førerkortet uten å ha permit når man er 18 år. Hvilket betyr at når jeg er 18, så går jeg inn på en DMV, tar en teoritest (jeg har bestått den allerede faktisk, den var lett!), så en praktisk test, og så tar de bilde av deg, vil ha personopplysninger osv. Det du trenger av dokumentasjon er: pass med det skjemaet du fikk ved passkontrollen, en søknad (signert av foreldre, jeg skannet, mailet, og fikk mamma til å skrive under, så mailet de tilbake). Etter alt dette er i orden, venter du en uke, og vips så har du et drivers licence!

 

Jeg har spurt Vegvesnet hva jeg må gjøre når jeg kommer hjem, det jeg må, er komme dit med mitt drivers licence før det utløper (utløper samme dag som visumet), og et bevis på at du har bodd i USA i minst 6 måneder (dette spør du organisasjonen din om). Så behøver du å ta en ny praktisk prøve i Norge innen 3 måneder, og vips så har du norsk førerkort! :)

 

Husk å sjekke med DMV i staten din for hvilke regler som gjelder der…

Lenke til kommentar

Kom med i boelge 4 elns i EF.. Det var for tidlig siden jeg skal paa ferie med fam-en, saa jeg bytta til aa dra mellom 28. 0g 30. juni. Maatte paye 75 dollar for aa bytte dato.

 

Hvaforno bullshit er det? Alt passer ikke for alle, saa om man er uheldig med datoen man blir utdelt maa man betale 75 dollar?

 

EF driter jo i alt annet enn penger virker det som. Verken jeg eller familien har kontakt med dem i det hele tatt. Bare ene reppen kanskje 1 gang i mnd.

Lenke til kommentar

Kom med i boelge 4 elns i EF.. Det var for tidlig siden jeg skal paa ferie med fam-en, saa jeg bytta til aa dra mellom 28. 0g 30. juni. Maatte paye 75 dollar for aa bytte dato.

 

Hvaforno bullshit er det? Alt passer ikke for alle, saa om man er uheldig med datoen man blir utdelt maa man betale 75 dollar?

 

EF driter jo i alt annet enn penger virker det som. Verken jeg eller familien har kontakt med dem i det hele tatt. Bare ene reppen kanskje 1 gang i mnd.

 

 

Håper virkelig ikke at jeg også begynner å blande inn engelske ord i setninger :p

Lenke til kommentar

Haha, vent til halvveis i året, du.. Blander norsk og engelsk når jeg snakker med norske på skype. Svarer alltid "yea", "I mean" "like" og glipper på masse.. hehe

Når jeg kom hjem fra Honduras så hadde jeg ikke sovet på 36 timer og jeg pratet stort sett bare spansk. Min famiie skjønner ikke spansk...

 

Noen som vet hva som er fordelen med Visa Classic i stedet for Visa Electron i praksis bortsett ifra muligheten til å kjøpe ting på nettet? Har lest at det er en del som får Visa Classic når de skal til USA som utvekslingsstudent selv om de ikke er 18 år.

Det er flere minibanker hvor du kan ta ut penger. Du er ikke avhengig av at den er online.

Lenke til kommentar

Og det er sort sett det eneste? Det var da ikke så veldig mye. Jeg får gå ned til banken en dag og se om jeg kan få noen tips til hva som er lurt å gjøre så jeg ikke ender opp med å betale unødvendig mye for å betale med kort o.l. Det kommer til å bli et dyrt nok år fra før av.

Lenke til kommentar

Du må snakke med rådgiveren din for å få fagene godkjent, du må også be de skrive et brev om at de kan godtkjenne utvekslingsåret ditt som tellende i Norge. Dette må du sende sammen med søknaden om reisestipend i Mai.

 

Slik jeg har forstått det skal lokalrepresentanten (eller hva det nå ble kalt) være med meg til skolen i USA og hjelpe meg å velge fagene :)

Lenke til kommentar

Du må snakke med rådgiveren din for å få fagene godkjent, du må også be de skrive et brev om at de kan godtkjenne utvekslingsåret ditt som tellende i Norge. Dette må du sende sammen med søknaden om reisestipend i Mai.

 

Slik jeg har forstått det skal lokalrepresentanten (eller hva det nå ble kalt) være med meg til skolen i USA og hjelpe meg å velge fagene :)

 

okei, takk. skal til rådgiver på mandag ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...