Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey, da har jeg kommet litt på vei mot et skoleår i usa i 2011/2012. Mor og far har faktisk sagt ja, noe jeg aldri hadde regnet med :D

 

Men, jeg tenker å dra med explorius. Hva er det egentlig som ikke er inkkudert i programavgiften, noen som gidder å slenge på noen ting? Litt greit å vite, hehe ... Ellers: virker explorius som en bra organisasjon, dere som har reist med dem, eller som skal?

Endret av Candy Juice
Lenke til kommentar

Jeg skal reise med Explorius, og har fått ett godt intrykk så langt!

 

Det som kommer i tillegg til programavgiften, så vidt jeg kan huske, er:

 

- Forsikring

- Drivstofftillegg fly

- Flyskatt

- Vaksinering

- SEVIS-fee (for å søke visum)

- Visumsøknadsavgift

- Legesjekktime

- Transport til Bergen, Trondheim eller Oslo flyplassene

- Opphold og transport til Oslo for informasjonsmøte + ambassadeintervju

- Lommepenger

 

Mer kommer jeg ikke på ;)

Lenke til kommentar

Har ikke nøyaktige summer her, så gjerne fortell meg hvis jeg tar helt feil, meeen tror det var noe sånt:

 

- Forsikring 5-6000

- Drivstofftillegg fly 3000 ?

- Flyskatt 3000?

- Vaksinering (Minst to doser, 3 anbefales, ca 600 kr per stk)

- SEVIS-fee (for å søke visum) (1500 kr ca)

- Visumsøknadsavgift (ca 900 kr)

- Legesjekktime (ca 200-300?)

- Transport til Bergen, Trondheim eller Oslo flyplassene (kommer an på hvor du bor)

- Opphold og transport til Oslo for informasjonsmøte + ambassadeintervju (kommer også an på hvor du bor)

- Lommepenger (ca 4-5000 hver måned har jeg budsjettert. Passer godt at skattepenger kommer under oppholdet mitt også! :) )

Lenke til kommentar

Nope, ikke så vidt jeg forsto, skal sjekke dette med en gang, brb! :)

 

Edit: Fant ikke den siste fakturaen, så jeg vet ikke hvor mye det var på. Men jeg er rimelig sikker på at det var egne punkt, ja.

 

Det jeg derimot fant ut, var at det også er et registreringsgebyr på 650 kr ;p

Endret av Opptatt
Lenke til kommentar

oi, explorius har mange utgifter utenfor medlemsavgiften.

 

4 til 5tusen virker i overkanten ja, men hvis man ikke tenker spesielt over utgifter kan jo dette bli et realistisk budsjett.

men med vanlig utgifter, mat, fritidsaktiviteter litt klær vil jeg tru 2500-3500 er normal litt uti oppholdet.

4000-5000 blir nok de første måneden(e)

 

Selvfølgelig er dette basert på tipping, selv drar jeg også i august og får først se hvor mye jeg får i stipend for så å sette opp et bursjett over hvor mye jeg skal bruke hver måned og hvor mye jeg skal sette av til å betale tilbake foreldrene mine for deltageravgiften.

Endret av Jonhe008
Lenke til kommentar

Skal jeg sette det litt i et annet perspektiv for dere?

 

Opptatt budsjetterte 4-5 tusen. Hvis vi sier 4500 pr måned, blir det hele 45000 norske kroner i lommepenger på 10 måneder. Det, i mine øyne, er helt grassalt.

 

Skal jo ha lappen når man kommer hjem og :p

 

2500:

 

Blir fortsatt 25 000. Noe jeg synes er mye, men er vel ikke til å unngå :)

Lenke til kommentar

Hvis du setter budsjettet opp for 12 måneder (10mnd et skoleår i USA) vil du merke at du bruker utrolig mye penger.

Jeg bruker å gjøre det om til uker, fks jeg sier 3k i måneden, det blir 750kr til rådighet i uka. 100kr dagen, lever greit på det, mat i ukedagene + aktiviteter. Overlever lenge på det.

 

Får bare prøve å holde et budsjett over hvor mye jeg bruker og sette en max hver måned i forhold til hvor mye jeg bruker de første månedene for å få en oversikt og baserer året mitt på de første ukene. I tilleg holde meg under max sum for å spare litt til ferien og VG3 året.

Lenke til kommentar

Opptatt:

 

Spør du meg er det helt skutt i hodet å bruke 4000-5000 hver måned. Er du klar over hvor mye penger det er?

Kanskje det er det ja, har ikke tenkt så mye igjennom det. Tvilsomt at jeg kommer til å bruke så mye HVER måned, men jeg tror nok fort at jeg vil bruke en 30 000-40 000 kr til sammen ja, jeg skal ha med meg minimalt med ting over. Klær skal jeg kjøpe der (ny garderobe, wohoo), har også tenkt å kjøpe med meg Mac når jeg skal hjem. Men som sagt, jeg har ikke vært der, og har ikke peiling på hvor mye penger jeg kommer til å bruke. Vet bare at jeg i allefall har nok til å overleve, og litt til! :)

 

 

Skal jeg sette det litt i et annet perspektiv for dere?

 

Opptatt budsjetterte 4-5 tusen. Hvis vi sier 4500 pr måned, blir det hele 45000 norske kroner i lommepenger på 10 måneder. Det, i mine øyne, er helt grassalt.

 

Skal jo ha lappen når man kommer hjem og :p

 

2500:

 

Blir fortsatt 25 000. Noe jeg synes er mye, men er vel ikke til å unngå :)

Jeg har tenkt til å ta lappen der jeg, om det lar seg gjøre. Mye å spare der! ;)

 

Synes du 2500 i måneden er mye? Får jeg spørre om hvor mye du bruker i måneden her? Har du foreldre som betaler ting for deg, eller tjener du penger selv?

 

 

 

Ambassaden om 2 timer forresten ^^,

Lenke til kommentar

Jeg synes å bruke 2500 kroner på ting som mat, aktiviteter og klær er mye på en måned ja. Jeg er svært opptatt av penger, og nytten av dem, og jeg synes det er mye. Jeg bruker sikkert 800-900 hver måned i Norge. Og i USA, vil nok snittforbruket øke til 2500. Dette fordi jeg faktisk har spart veldig mye, men også fordi jeg skal handle en del der.

 

Så ja, 2500 kroner i måneden er ganske mye penger.

 

Jeg har foreldre som betaler noe selvsagt; det nødvendige av klær samt småpenger litt her og der.. og nei, jeg jobber ikke (har hatt et par uker sommerjobb da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...