Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner nå og bli usikker på om jeg i det hele tatt skal søke meg til High School, grunnen er tåpelig nok hvordan jeg tror det vil bli å komme tilbake på norsk skole i Vg 3.

 

Det jeg lurer på, er om norsk og historie man skulle hatt i Vg. 2, liksom blir aktuelt til eksamen i 3. året, eller om det er grunnlaget for pensum i Vg. 3? Hvis det er slik at man blir hengende etter faglig sett, blir jeg nok for min egen del nødt til å droppe skoleåret i USA ... Og er pensumet i kjemi, fysikk og r- matte mye annerledes der borte?

 

Føler bare at jeg må vite litt om dette før jeg søker, da jeg har sykt lite lyst til å gå mye ned i snitt

 

Nybb er idiot selv som skriver sånne ting. Enhver som IKKE er idiot tenker på fremtiden, selv skulle jeg ønske at jeg hadde tenkt litt mer på det, da jeg hadde et hardt år siden jeg måtte ta VG2 og VG3 på ett og samme år.

 

Jeg gikk media og kan derfor ikke svare, men jeg vil også si at det er ikke verre en å ta med historieboka og lese litt hver uke. Norsk skal vel gå bra, noen ting du kanskje vil henge litt etter på men bare detaljer tør jeg å påstå.

 

For så hvidt, om du kommer opp i et fag for tredje året er det på tredje år pensum eksamen er på. Skjønner at det kan være en stor fordel å ha den ekstra kunnskapen som man ville fått på VG2, men så ville jo du også hatt verdifull ekstrakunnskaper fra USA, og er det en ting man liker på eksamen (spes historie) så er det å trekke konklusjoner basert på det store bildet, unik info du får gjennom historie i USA vil da være verdifult.

Lenke til kommentar

Så du mener at å ta et utvekslingsår ikke er å tenke på fremtiden??!

 

Er det noe jeg virkelig tenker på, så er det framtiden! Heldigvis er jeg ikke så feig, at tanken på ekstra jobbing og litt dabbende karakterer ikke hindrer meg i å gjennomføre en stor drøm! Makan.

 

Det går alltids an å ta opp fag hvis det blir for ille. Finnes ikke problemer i det hele tatt!

 

Tenk hvis du lærer deg å lære på engelsk! Da har du et glitrende utgangspunkt til å lære i fremtiden, da det blir mye mere engelsk i studiene. Ikke minst godt utgangspunkt for universiteter i utlandet.

Lenke til kommentar

jeg tror alle tenker på framtiden sin, men hvilke valg man tar er jo avhengig av hva man har lyst å gjøre i fremtiden. Om man har lyst å reise eller jobbe med noe i utlandet, er et utvekslingsår en perfekt mulighet. men om man for eksempel har bestemt seg for å bli tannlege eller noe som vi har utdannelse for i norge kan et utvekslingsår kanskje bare gjøre at man får ekstra arbeid på VG3... Jeg vet det jo ikke sikkert, men kan bare tenke meg til det.

 

pinnsvin: hvilke fag tok du i USA? og hva tilsvarte de for vg2 her i norge? jeg går også MK og er litt usikker på hvilke fag jeg skal velge osv der i usa...

Lenke til kommentar

Desverre var de eneste fagene jeg kunne få på skolen der var journalistikk og årbok, som har litt med design å gjøre. Det var derfor jeg måtte ta opp igjen andre året når jeg kom hjem igjen :) Når det er sagt, så kom jeg til en liten bygd med en liten skole - hadde senere valget om å flytte til en større skole som ville ha flere fag så jeg kunne få året godkjent, men det var i oktober elns og jeg hadde fått venner osv på skolen jeg begynte på allerede...

Lenke til kommentar

har ikke fått plassering enda, så ikke peiling rett og slett. og i tillegg sa eg nei til MK2 her siden eg skal til USA. men så har et eller annet skjedd så eg ikke kan logg inn på cci nettsida lenger for å sjekk statusen min, og eg har ikke fått tak i explorius enda. Kan hend d ikke blir et utv.år på meg i d hele tatt, men forhåpentligvis er det bare en misforståelse...

Lenke til kommentar

Så du mener at å ta et utvekslingsår ikke er å tenke på fremtiden??!

 

Er det noe jeg virkelig tenker på, så er det framtiden! Heldigvis er jeg ikke så feig, at tanken på ekstra jobbing og litt dabbende karakterer ikke hindrer meg i å gjennomføre en stor drøm! Makan.

 

Det går alltids an å ta opp fag hvis det blir for ille. Finnes ikke problemer i det hele tatt!

 

Tenk hvis du lærer deg å lære på engelsk! Da har du et glitrende utgangspunkt til å lære i fremtiden, da det blir mye mere engelsk i studiene. Ikke minst godt utgangspunkt for universiteter i utlandet.

 

Vil du vennligst slutte å kalle meg feig, bare fordi jeg ikke kunser positive sider ved et utvekslingår mtp. året etterpå? Det er faktisk lov å vise litt repsekt for at andre ikke er som deg. Du kjenner meg ikke, og har mest sannsynlig aldri møtt meg, derfor vet du ingenting om jeg er feig som person. Nå synes jeg du bør legge dette dødt, og heller bruke energien din på andre ting en dette våset her.

 

Punktum.

Lenke til kommentar

Det er forsatt 23 dager til jeg drar, men føler likevel at jeg trygt kan si at alle som vurderer utveksling ikke bør la en sånn sjanse gå i fra dem. Jeg vet at dersom jeg plutselig hadde ombestemt meg eller noe hadde forårsaket at jeg ikke kunne reist likevel, er det noe jeg hadde angret på.

 

Jeg tror jeg har funnet ut hvilke fag jeg skal ta i USA nå, dessverre har ikke skolen min så altfor mange forskjellige.

I Norge skulle jeg hatt s1 matte, kommunikasjon & kultur, internasjonal Engelsk og Rettslære, virker da dette som en grei timeplan:

US history, World history/geo, Spanish II, Algebra II, English og Physical Education ?

Vurderer eventuelt å bytte US history med CWP (Current World Problems)

 

Flere her som reiser 11. august? :-)

Lenke til kommentar

US hist 2 ville vært enda bedre, US hist var på min skole for 8. klassinger.

 

AP classes vil jeg ikke anbefale, da ja det er høyt nivå, men det er ikke et high school fag per se, men et fag for å forberede seg til Amerikansk College der du tar en College eksamen til sommeren. Utbytte vil derfor, syns jeg, være mindre enn ved et vanlig high school fag laget for high school elever.

Lenke til kommentar

jadda.. det var bare det at søknadsfristen for 10/11 er ferdig, så nå har visst ikke noen av utvstudentene tilgang til cci-exchange lengre. men så snart det explorius får info om vfamilien ringer sender de det såklart videre til meg... fikk jeg svar på eposten til explorius.

 

så nu får jeg vel bare fortsette å være tålmodig :cool:

Lenke til kommentar

Jeg var på intervju i august og fikk familie i februar. Familien virker kjempe greie, men i det siste har jeg fått en "hva er det jeg har gjort"-følelse xD Jeg gruer meg så utrolig mye! skjønner ikke hvorfor jeg ville gjøre dette i det hele tatt.. Håper dette ikke er helt unormalt (?)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...