Gå til innhold

sas braatens gjør det igjen


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye SAS må ut med økonomisk for å tilfredstille de kabinansatte? Det anslås at SAS har tapt mellom 50-70 millioner på streiken. Kan den summen som SAS må ut med for å gjøre sine ansatte fornøyde, være veeeeldig mye større enn den summen de har tapt i løpet av streiken? I tillegg så har de nok mistet tillitt (Tillitt til SAS: Nei:87% mot Ja:13%) ifølge en vg-poll.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har lest Dagbladet i dag? Jeg syns sååååå synd på de stakkars kabinansatte, ihvertfall etter å ha lest vaktplanen for April mnd. Kun 12 fridager og enkelte arbeidsdager på 3-4 timer. Fy fa**. De har min fulle sympati.

5889033[/snapback]

 

Hehe.. "kun" 12 fridager? Når jeg ser på min egen prøveplan på skolen så har jeg 4 flere fridager og da regner jeg med lørdagene og søndagene. Og 3-4 timer? Det er da ingenting?

5889068[/snapback]

 

Man blir overrasket over den ukunnskapen enkelte fremviser her.. :dontgetit: Når ble det et gode å ha enkelte arbeidsdager på kun 3-4 timer? Eller 2 timer, må da være helt topp? Tvertimot, og generelt, er denslags noe herk, kun overgått av den enda værre varianten 3-4 timer på jobb, 3-4 timer fri (som man sjelden får benyttet til noe fornuftig), deretter 3-4 timer jobb igjen.

Lenke til kommentar
Man blir overrasket over den ukunnskapen enkelte fremviser her.. :dontgetit:  Når ble det et gode å ha enkelte arbeidsdager på kun 3-4 timer? Eller 2 timer, må da være helt topp?

5890802[/snapback]

 

Kommer an på om man har timelønn eller fast månedslønn. ;)

5891132[/snapback]

 

Nei, du har vel ikke fått med deg at hovedkravet i cabin-streiken først og fremst handlet om arbeidstider/innndeling, og ikke lønnskrav. Utingen med så korte arbeidsøkter er at man uansett "ødelegger" en hel dag med reise til/fra jobben etc. Målet var mest mulig jevn/normal fordeling pr. arbeidsøkt, større forutsigbarhet m.h.t. å kunne få mulighet til å plannlegge sin fritid frem i tid, osv.

Lenke til kommentar
Man blir overrasket over den ukunnskapen enkelte fremviser her.. :dontgetit:  Når ble det et gode å ha enkelte arbeidsdager på kun 3-4 timer? Eller 2 timer, må da være helt topp?

5890802[/snapback]

 

Kommer an på om man har timelønn eller fast månedslønn. ;)

5891132[/snapback]

 

Nei, du har vel ikke fått med deg at hovedkravet i cabin-streiken først og fremst handlet om arbeidstider/innndeling, og ikke lønnskrav. Utingen med så korte arbeidsøkter er at man uansett "ødelegger" en hel dag med reise til/fra jobben etc. Målet var mest mulig jevn/normal fordeling pr. arbeidsøkt, større forutsigbarhet m.h.t. å kunne få mulighet til å plannlegge sin fritid frem i tid, osv.

5891309[/snapback]

 

Jadda, jadda, var bare et forsøk på litt humor oppi det hele. :innocent:

Lenke til kommentar
Noen som har lest Dagbladet i dag? Jeg syns sååååå synd på de stakkars kabinansatte, ihvertfall etter å ha lest vaktplanen for April mnd. Kun 12 fridager og enkelte arbeidsdager på 3-4 timer. Fy fa**. De har min fulle sympati.

5889033[/snapback]

 

Hehe.. "kun" 12 fridager? Når jeg ser på min egen prøveplan på skolen så har jeg 4 flere fridager og da regner jeg med lørdagene og søndagene. Og 3-4 timer? Det er da ingenting?

5889068[/snapback]

 

Man blir overrasket over den ukunnskapen enkelte fremviser her.. :dontgetit: Når ble det et gode å ha enkelte arbeidsdager på kun 3-4 timer? Eller 2 timer, må da være helt topp? Tvertimot, og generelt, er denslags noe herk, kun overgått av den enda værre varianten 3-4 timer på jobb, 3-4 timer fri (som man sjelden får benyttet til noe fornuftig), deretter 3-4 timer jobb igjen.

5890802[/snapback]

 

Altså, nå var det snakk om at de som streiket ville ha mindre arbeidstid, og da reagerer jeg meget sterkt på at de har en 3-4 timers arbeidsdag enkelte ganger. Det er også generelt den rettningen vi går uansett, spesielt med LOs 6timers arbeidsdag etc.

Lenke til kommentar
Noen som har lest Dagbladet i dag? Jeg syns sååååå synd på de stakkars kabinansatte, ihvertfall etter å ha lest vaktplanen for April mnd. Kun 12 fridager og enkelte arbeidsdager på 3-4 timer. Fy fa**. De har min fulle sympati.

5889033[/snapback]

 

Hehe.. "kun" 12 fridager? Når jeg ser på min egen prøveplan på skolen så har jeg 4 flere fridager og da regner jeg med lørdagene og søndagene. Og 3-4 timer? Det er da ingenting?

5889068[/snapback]

 

Man blir overrasket over den ukunnskapen enkelte fremviser her.. :dontgetit: Når ble det et gode å ha enkelte arbeidsdager på kun 3-4 timer? Eller 2 timer, må da være helt topp? Tvertimot, og generelt, er denslags noe herk, kun overgått av den enda værre varianten 3-4 timer på jobb, 3-4 timer fri (som man sjelden får benyttet til noe fornuftig), deretter 3-4 timer jobb igjen.

5890802[/snapback]

 

Altså, nå var det snakk om at de som streiket ville ha mindre arbeidstid, og da reagerer jeg meget sterkt på at de har en 3-4 timers arbeidsdag enkelte ganger. Det er også generelt den rettningen vi går uansett, spesielt med LOs 6timers arbeidsdag etc.

5892368[/snapback]

 

 

I henhold til BSL kan kabinansatte normalt arbeide opp mot 15 timer på dagtid og 11 timer om natten. Tekniske problemer og ustabile værforhold kan imidlertid medføre forsinkelser og arbeidsdagen kan da bli opp mot 18 timer. Ukentlig arbeidstid kan komme opp mot 45 timer, eller 50 timer ved uforutsette forsinkelser.

 

http://www.parat.com/list2.aspx?m=264&amid=6105

 

Når kabinansatte ikke engang kan benytte arbeidsmiljøloven som stort sett alle andre ansatte i dette landet er det forståelig at de gjerne vil ungå 50 timers arbeidsuker.

 

At kabinansatte ønsker 3-4 timers arbeidsdager virker som sprøyt. Lite penger å tjene med så få timer.

 

Edit: Ser også at de ikke hadde ekstra betalt for å jobbe natt, søndag, skift eller bevegelig helligdag.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Hele streiken er jo en fuckings vits! Folka i sas tjener jo mye mer en det de i Norwegian og de andre selskapene gjør!

 

:wallbash:

5892492[/snapback]

Såvidt meg bekjent var det arbeidstid og ikke timelønn som var streikegrunnlaget.

 

Men ja, det å streike var tåpelig, det at man ble enig så fort etter viser at med litt mer godvilje til så kunne man blitt enige uten å ty til streik.

Lenke til kommentar
Hele streiken er jo en fuckings vits! Folka i sas tjener jo mye mer en det de i Norwegian og de andre selskapene gjør!

 

:wallbash:

5892492[/snapback]

Såvidt meg bekjent var det arbeidstid og ikke timelønn som var streikegrunnlaget.

 

Men ja, det å streike var tåpelig, det at man ble enig så fort etter viser at med litt mer godvilje til så kunne man blitt enige uten å ty til streik.

5892578[/snapback]

 

Det var vel arbeidstid i forhold til lønn, siden gamle SAS-ansatte og gamle Braathens-ansatte hadde forskjellig...?

Lenke til kommentar

Det stemmer, Dark Knight. Det er for meg en selvfølge at man skal få likt betalt for likt arbeid. At gamle Braathens-ansette skal få dårligere arbeidsvilkår enn SAS-ansatte er jo hårreisende. At SAS som selskap har tapt så mange penger, kunne vel strengt tatt være unngått dersom de hadde hatt en bedre lønnsforhandling? Jeg tror også folk burde tenke seg litt om før de "forgyller" arbeidsforholdene til kabinansatte. Det er ikke en 8-16-jobb hvor man kan reise hjem til familien og ha to dagers helg.

Lenke til kommentar

At de klarer å stå på sitt hver for seg i to døgn, og først da skjønne at det ikke nytter er hårreisende...

At en sånn sak fører til streik er hårreisende...

At myndighetene ikke begrenser monopolet til SAS og slepper til andre slik at det blir litt sunn konkurranse er hårreisende...

Lenke til kommentar
Hva har SAS monopol på?

5894856[/snapback]

 

Det er vel båtturer det... :ermm:

Veldig mange av rutene andre flyselskap har, har de også. Det finnes ruter i Norge og fra Norge som Sas er eneste alternativ, mer enn andre selskaper har egne ruter..

Nåpr en sånn streik kan ramme nesten 70 000 i løpet av to dager, og det finnes andre operatører så dominerer sas helt klart.

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar

Sas-Braathens ledelsen kunne vel unngått endel problemer hvis de ikke hadde vært så stridslystne som det tidvis fremstår. F.eks. som i virksomhetoverdragelse-saken som de tapte i høyesterett for kort tid siden:

 

http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/uke...maker?id=169135

 

- Nå blir de nødt til å etterbetale store summer til ansatte/tidligere ansatte, som de på en simpel måte forsøkte å frarøve opparbeidet ansenitet og pensjonsrettigheter.

Lenke til kommentar
Hva har SAS monopol på?

5894856[/snapback]

 

Det er vel båtturer det... :ermm:

Veldig mange av rutene andre flyselskap har, har de også. Det finnes ruter i Norge og fra Norge som Sas er eneste alternativ, mer enn andre selskaper har egne ruter..

Nåpr en sånn streik kan ramme nesten 70 000 i løpet av to dager, og det finnes andre operatører så dominerer sas helt klart.

5894884[/snapback]

 

Det at andre flyselskap ikke har et ønske om å fly visse ruter, vil jeg ikke betegne som at SAS har monopol. Du sa "At myndighetene ikke begrenser monopolet til SAS og slepper til andre slik at det blir litt sunn konkurranse er hårreisende...". Jeg skjønner ikke helt hva myndighetene har med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Hva har SAS monopol på?

5894856[/snapback]

 

Det er vel båtturer det... :ermm:

Veldig mange av rutene andre flyselskap har, har de også. Det finnes ruter i Norge og fra Norge som Sas er eneste alternativ, mer enn andre selskaper har egne ruter..

Nåpr en sånn streik kan ramme nesten 70 000 i løpet av to dager, og det finnes andre operatører så dominerer sas helt klart.

5894884[/snapback]

 

Det at andre flyselskap ikke har et ønske om å fly visse ruter, vil jeg ikke betegne som at SAS har monopol. Du sa "At myndighetene ikke begrenser monopolet til SAS og slepper til andre slik at det blir litt sunn konkurranse er hårreisende...". Jeg skjønner ikke helt hva myndighetene har med saken å gjøre.

5897055[/snapback]

 

Jeg vil tro at samferdselsdepartementet er i posisjon til å komme med bestemmelser som de for lenge siden burde sett at trenges...

Hvis ikke har vi et svakt styresett...

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...