Gå til innhold

sas braatens gjør det igjen


Anbefalte innlegg

Shit happends. Get over it.

Godt sagt. :thumbup:

 

Dere får kompensasjon og kan dra en annen gang. Ikke misforstå, det er selvfølgelig kjipt. Men streiken handler om kampen mot den stadig økende nyliberaliseringen, og er mye viktigere.

5886511[/snapback]

 

Sludder. Det handler om grådige ansatte som har særdeles gode vilkår, men vil ha mer og mer og mer, og som dermed presser selskapet de jobber for på det verste mulige tidspunktet slik at det skal svi ekstra kraftig. Jeg derimot synes at "shit" kunne vært unngått ved å fjerne lovene som gir ansatte _rett_ til å gjøre disse forkastelige handlingene.

 

Jeg har enorm sympati med alle de uskyldige som er rammet i denne saken, enten det er de reisende som ikke kommer dit de skal (og nei; å ta turen senere passer antagligvis dårlig for de fleste), og de andre ansatte som nå går en usikker tid i møte takket være omsetningstapet SAS har tatt.

 

Jeg fatter ikke hvorfor dere sosialister må hate alle som er vellykkede enten det er SAS ledelsen eller israel/usa; Det er ikke alltid lederne som er skurken selv om dere ønsker det. De eneste som i det hele tatt snakker om klasser i samfunnet er dere, og for å være ærlig begynner det å bli litt oppbrukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm? Jeg hater hvertfall ingen vellykkede SAS-kapitalister. Litt bare. Problemet er hvertfall systemet. SAS-ledelsen spiller sin samfunnsrolle. Selvfølgelig vil de prøve å skaffe til veie billigere og mer "dynamisk" arbeidskraft, for å maksimere profitten for aksjonærene. Problemet er at denne nyliberaliseringen ødelegger samfunnet. Den gir stor makt/penger til stadig færre, mindre makt/penger til stadig fler, ødelegger miljøet osv. Og ikke mindre viktig: På lengre sikt gjør nyliberalismen at den økonomiske utviklingen stagnerer .

 

EDIT: Verken USA eller Israel er vellykkede land, så den kan du ha for deg selv. Å betvile at sosiale klasser eksisterer sier noe... Du kan lese om klasser her.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Hvor har du lært det? På FrP's ideologiskole? (spøk) Det er hvertfall helt feil, og jeg anbefaler deg å lese om marxistisk klasseinndeling. Det trenger ikke være mye, bare nok til å fange interresen din. Så alt for mange avfeier marxismen som analyseringsverktøy fordi de rett og slett ikke har peiling. Det lille de vet er som regel feilaktig eller ufullstendig, og har vært sagt av liberalere.

Lenke til kommentar
Shit happends. Get over it.

Godt sagt. :thumbup:

 

Dere får kompensasjon og kan dra en annen gang. Ikke misforstå, det er selvfølgelig kjipt. Men streiken handler om kampen mot den stadig økende nyliberaliseringen, og er langt viktigere enn en korpstur som kan utsettes.

5886511[/snapback]

 

Regner med at dette er definisjonen på sosialisters påståtte og berømte medmensklighet?

 

Streik er i mine øne hovedsaklig til å bedre dårlige vilkår og når vilkårene er så gode som det de kabinansatte har, ser jeg ingen grunn til å streike. Når SAS i tillegg kan risikere å gå konkurs gjør de seg selv bare en bjørnetjeneste. De kan faktisk ende opp med ingenting, noe jeg egentlig unner dem for deres grådighet (pluss at jeg hater SAS pga at de er monopolister, så jeg ser gjerne at de går til grunne).

 

Håper en gang at også sosialister skjønner at det er bedre å ha en jobb (særlig når den har bedre vilkår enn gjennomsnittet) enn at selskapet går konkurs og enten må redusere bemanningen eller går konkurs og arbeiderne mister jobben.

 

Problemet en del sosialister ikke ser/ikke vil se/ikke skjønner er at SAS konkurerer med selskaper fra lavkostland som har mye lavere lønnsnivå. Et selskap som SAS får da svært lave marginer fordi de må holde prisene på samme nivå som de andre (ser dere problemet?). Det blir da viktig for selskapet å holde lønnsnivået ganske statisk, ellers så kan overskuddet bli så lite at det ikke er instresant å drive/man kan rett og slett gå konkurs.

 

Til de som mener det er greit å drive en bedrift i underskuddd så lenge det ikke går ut over de ansatte: Det er ikke mulig å drive en bedrift i underskudd!! Det er ingen, INGEN, som gidder å sprøyte inn penger for at en gjeng griske arbeidere skal få lønna si. Ledere og eiere er intresert i å tjene penger, akkurat som arbeiderne, og derfor må dårlige tider nødvendigvis gå utover arbeiderne (men også eiere og ledelsen). Alle må ta sitt ansvar for å få ned kostnadene, ellers så taper alle på det, arbeiderne aller mest.

 

Streik er derfor ikke en god løsning når ryktet allerede er dårlig og konkuransen er hard.

 

Arbeidsgivere burde foresten ha full rett til å sparke folk som ikke gjør jobben sin når de er fult arbeidsføre (dette burde egentlig være ganske selvsagt og enkelt å forstå) (akkurat som at arbeidstakere burde kunne si opp på dagen ved en lockout). Det er fagforeningenes oppgave å sørge for at ingen andre kan steppe inn der det streikes, ikke lovverket.

Lenke til kommentar
Hvor har du lært det? På FrP's ideologiskole? (spøk) Det er hvertfall helt feil, og jeg anbefaler deg å lese om marxistisk klasseinndeling. Det trenger ikke være mye, bare nok til å fange interresen din. Så alt for mange avfeier marxismen som analyseringsverktøy fordi de rett og slett ikke har peiling. Det lille de vet er som regel feilaktig eller ufullstendig, og har vært sagt av liberalere.

5886750[/snapback]

 

Og det meste positive om marxisismen har vel blitt sagt av marxesister?

 

"Klasser" var et aktuelt begrep da man faktisk hadde klare klasse forskjeller der det nærmest var umulig å gå fra en til en annen.

 

I dagens Norge har vi ingen klasser bassert på arv og penger, men heller "grupperingen" bassert på interesser. I dagens Norge har i prinsippet alle de samme mulighetene fra de er født når det gjelder utdanning. DVS at man kan bli hva man vil trfra interesser. Man kan da velge hvilke klasse/gruppe man ønsker å tilhøre. Det blir heller ikke sett ned på noen klasser/grupper i dagens Norge, kanskje bortsett fra de rike. Den sosiale delen av "klasse indeleingen" er sånn sett snudd på hodet (janteloven rår). Å snakke om klasseinndelinger blir da for meg bare tull.

Lenke til kommentar
Shit happends. Get over it.

Godt sagt. :thumbup:

 

Dere får kompensasjon og kan dra en annen gang. Ikke misforstå, det er selvfølgelig kjipt. Men streiken handler om kampen mot den stadig økende nyliberaliseringen, og er langt viktigere enn en korpstur som kan utsettes.

5886511[/snapback]

 

Sorry, men du aner ikke hva du snakker om....

Du har tydeligvis aldri prøvd å organisere noe for 60 ungdom, eller være en av de 60..

Har du vært med på noe sånn er du latterlig dum som kan komme med en sånn utalelse...

Lenke til kommentar
Shit happends. Get over it.

Godt sagt. :thumbup:

 

Dere får kompensasjon og kan dra en annen gang. Ikke misforstå, det er selvfølgelig kjipt. Men streiken handler om kampen mot den stadig økende nyliberaliseringen, og er langt viktigere enn en korpstur som kan utsettes.

5886511[/snapback]

 

Sorry, men du aner ikke hva du snakker om....

Du har tydeligvis aldri prøvd å organisere noe for 60 ungdom, eller være en av de 60..

Har du vært med på noe sånn er du latterlig dum som kan komme med en sånn utalelse...

5887003[/snapback]

 

Og der har du det. Mens sosialistene her på forumet sier "get over it" eller støtter den uttalelsen bare fordi det som skjer tilfeldigvis rammer ledelsen i SAS også så får du full støtte av oss andre. Hva skjedde med den sosialistiske "medfølelsen" man hele tiden hører om? Det gjelder kanskje ikke de som faktisk er den uskyldige part, men heller kun de som tør å gjøre opprør mot den "onde part" som ledelsen i SAS tydeligvis er for enkelte? :nei:

 

Når Djupedal i en TV-debatt bruker sitt eneste argument "vi må få slutt på egosimen" så lurer jeg på om hva han i det hele tatt vet hva han sier, fordi det som skjer nå er særdeles egoistisk. Arbeiderne kunne når som helst utsatt faenskapen de har stelt i stand til etter rushtrafikken i påsken. Men det er kanskje bare de rike som kan være egoistiske?

Lenke til kommentar
Shit happends. Get over it.

Godt sagt. :thumbup:

 

Dere får kompensasjon og kan dra en annen gang. Ikke misforstå, det er selvfølgelig kjipt. Men streiken handler om kampen mot den stadig økende nyliberaliseringen, og er langt viktigere enn en korpstur som kan utsettes.

5886511[/snapback]

 

Sorry, men du aner ikke hva du snakker om....

Du har tydeligvis aldri prøvd å organisere noe for 60 ungdom, eller være en av de 60..

Har du vært med på noe sånn er du latterlig dum som kan komme med en sånn utalelse...

5887003[/snapback]

 

Og der har du det. Mens sosialistene her på forumet sier "get over it" eller støtter den uttalelsen bare fordi det som skjer tilfeldigvis rammer ledelsen i SAS også så får du full støtte av oss andre. Hva skjedde med den sosialistiske "medfølelsen" man hele tiden hører om? Det gjelder kanskje ikke de som faktisk er den uskyldige part, men heller kun de som tør å gjøre opprør mot den "onde part" som ledelsen i SAS tydeligvis er for enkelte? :nei:

 

Når Djupedal i en TV-debatt bruker sitt eneste argument "vi må få slutt på egosimen" så lurer jeg på om hva han i det hele tatt vet hva han sier, fordi det som skjer nå er særdeles egoistisk. Arbeiderne kunne når som helst utsatt faenskapen de har stelt i stand til etter rushtrafikken i påsken. Men det er kanskje bare de rike som kan være egoistiske?

5887118[/snapback]

 

Jeg forsvarer ingen av partene... De har kun vist seg som umodne, og lite voksne...

Lenke til kommentar

Agh... jeg har ikke tid til å svare alle nå, drar på ferie om litt.

 

Hvor har du lært det? På FrP's ideologiskole? (spøk) Det er hvertfall helt feil, og jeg anbefaler deg å lese om marxistisk klasseinndeling. Det trenger ikke være mye, bare nok til å fange interresen din. Så alt for mange avfeier marxismen som analyseringsverktøy fordi de rett og slett ikke har peiling. Det lille de vet er som regel feilaktig eller ufullstendig, og har vært sagt av liberalere.

5886750[/snapback]

 

Og det meste positive om marxisismen har vel blitt sagt av marxesister?

 

"Klasser" var et aktuelt begrep da man faktisk hadde klare klasse forskjeller der det nærmest var umulig å gå fra en til en annen.

 

I dagens Norge har vi ingen klasser bassert på arv og penger, men heller "grupperingen" bassert på interesser. I dagens Norge har i prinsippet alle de samme mulighetene fra de er født når det gjelder utdanning. DVS at man kan bli hva man vil trfra interesser. Man kan da velge hvilke klasse/gruppe man ønsker å tilhøre. Det blir heller ikke sett ned på noen klasser/grupper i dagens Norge, kanskje bortsett fra de rike. Den sosiale delen av "klasse indeleingen" er sånn sett snudd på hodet (janteloven rår). Å snakke om klasseinndelinger blir da for meg bare tull.

5886789[/snapback]

 

Dette med at de klassene i Norge ikke er veldig tydlige forklares med velferdsstaten. På grunn av det offentlige distribusjonssystemet kan selv en ungdom med fattige foreldre gå på offentlig skole, som i Norge er en god skole. Andre steder, hvor det ikke finnes noen velferdstat er klasseskillene mye mer tydlige. I USA for eksempel vil 48 prosent av mørke folk som befinner seg blant de 10 prosent mest fattige innbyggerne, aldri komme seg ut av disse lavklassene.

 

I Norge vil klasseskillene bli mer tydlige om få år, i takt med at velfersstaten demonteres. (selv om de er meget markante allerede for den bevisste klasseteoretiker) Dessuten dreier ikke klasser seg bare om materiell velstand. Det dreier seg om posisjon i samfunnet. Har man kontroll over et produksjonsmiddel? Er man vanlig lønnsmottager? Er man avdelingsleder som både er underordnet sjefer, men som samtidig er sjef for arbeiderklassefolk selv? osv.

 

Problemet en del sosialister ikke ser/ikke vil se/ikke skjønner er at SAS konkurerer med selskaper fra lavkostland som har mye lavere lønnsnivå. Et selskap som SAS får da svært lave marginer fordi de må holde prisene på samme nivå som de andre (ser dere problemet?). Det blir da viktig for selskapet å holde lønnsnivået ganske statisk, ellers så kan overskuddet bli så lite at det ikke er instresant å drive/man kan rett og slett gå konkurs.

 

Det er ikke snakk om å gå i minus, og det er det nesten aldri i slike saker. Det er snakk om at aksjonærene vil få et enda større utbytte hvis de skaffer til veie billig arbeidskraft.

 

Hva skjedde med den sosialistiske "medfølelsen" man hele tiden hører om?

Sosialister har medfølelse, "aight"? Greia er at de ser årsaker og konsekvenser i en langt større grad enn andre - som ikke har studert marxismen - gjør.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Enda en ubetydelig streik overstått, og det er latterlig å observere hvordan enkelte går av skaftet :p Streiken i byggebransjen varte 1 dag, SAS streiken varte 2 dager, men allerede etter få timer fikk man servert alle "dramatiske" vitnesbyrd fra rundtomkring. Vi har blitt en nasjon av puddinger og pyser.

Lenke til kommentar
Enda en ubetydelig streik overstått, og det er latterlig å observere hvordan enkelte går av skaftet  :p  Streiken i byggebransjen varte 1 dag, SAS streiken varte 2 dager, men allerede etter få timer fikk man servert alle "dramatiske" vitnesbyrd fra rundtomkring. Vi har blitt en nasjon av puddinger og pyser.

5887622[/snapback]

 

Ubetydelig du liksom...2 dager med streik betyr ~50 millioner tap + eventuelle tap fremover pga SAS sitt rykte. Aksjekursen har også gått i dass.

 

I tillegg kommer tap som ikke kan måles i penger. Dvs ungdom som ikke kommer seg på en tur de har forbredt seg på i 2 år, og andre mennesker som ikke kommer seg i møter eller hjem til sine kjære.

 

Ja ubetydelig :nei:

 

Men så lenge det ikke rammer DEG så bryr du deg vel ikke? Nei hvem bryr seg om uskyldige når de onde kapitalistene får svi. :mad:

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Enda en ubetydelig streik overstått, og det er latterlig å observere hvordan enkelte går av skaftet  :p  Streiken i byggebransjen varte 1 dag, SAS streiken varte 2 dager, men allerede etter få timer fikk man servert alle "dramatiske" vitnesbyrd fra rundtomkring. Vi har blitt en nasjon av puddinger og pyser.

5887622[/snapback]

 

Ubetydelig du liksom...2 dager med streik betyr ~50 millioner tap + eventuelle tap fremover pga SAS sitt rykte. Aksjekursen har også gått i dass.

 

I tillegg kommer tap som ikke kan måles i penger. Dvs ungdom som ikke kommer seg på en tur de har forbredt seg på i 2 år, og andre mennesker som ikke kommer seg i møter eller hjem til sine kjære.

 

Ja ubetydelig :nei:

 

Men så lenge det ikke rammer DEG så bryr du deg vel ikke? Nei hvem bryr seg om uskyldige når de onde kapitalistene får svi. :mad:

5887718[/snapback]

 

Petter Jansen regnet med ca. 35 millioner i tap hver av dagene..

Også er det tapet hos hvert enkelt menneske som er det verste... Det gjør streiken til en forbrytelse mot mennesket!

 

De har et enormt samferdselsansvar de har gitt totalt faen i og det har ramma tusenvis av mennesker.

 

Så det å si at den er ubetydelig er latterlig...

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til detaljene som gjør at de ansatte velger å gå ut i streik. Men de siste årenes omstillinger, som ikke har vært få, så er nok moralen tynnslitt. Dette er vanlige mennesker som i endel år nå ha opplevd å leve i usikkerhet. Man har en jobb med utfordrende arbeidstid og få karrieremuligheter.

 

Jeg håper de som er kritiske har satt seg inn i hva kabinpersonalet tjener, hvilken arbeidstid de har, hvor sikre jobbene deres er og hvordan arbeidsgiver oppfører seg før de uttaler seg så bastant.

 

Prinsippielt anser jeg det som svært uheldig med streik, det bør være et tiltak som ikke bør være nødvendig. Når det er sagt så bør man ikke altid peke på de som streiker, for det er ikke sikkert man hadde særlig valg.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Kjenner ikke til detaljene som gjør at de ansatte velger å gå ut i streik. Men de siste årenes omstillinger, som ikke har vært få, så er nok moralen tynnslitt. Dette er vanlige mennesker som i endel år nå ha opplevd å leve i usikkerhet. Man har en jobb med utfordrende arbeidstid og få karrieremuligheter.

 

Jeg håper de som er kritiske har satt seg inn i hva kabinpersonalet tjener, hvilken arbeidstid de har, hvor sikre jobbene deres er og hvordan arbeidsgiver oppfører seg før de uttaler seg så bastant.

 

Prinsippielt anser jeg det som svært uheldig med streik, det bør være et tiltak som ikke bør være nødvendig. Når det er sagt så bør man ikke altid peke på de som streiker, for det er ikke sikkert man hadde særlig valg.

5888687[/snapback]

 

Man trenger ikke gjøre et studium av saken for å si at det er lite voksent å ikke komme til enighet slik at streik blir "nødvendig" - støtter ingen av partene her..

Prinsippielt er streik, rett og slett, barnslig...! Ikke nødvendigvis fra streikernes side... I denne saken, fra begge sider..

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Noen som har lest Dagbladet i dag? Jeg syns sååååå synd på de stakkars kabinansatte, ihvertfall etter å ha lest vaktplanen for April mnd. Kun 12 fridager og enkelte arbeidsdager på 3-4 timer. Fy fa**. De har min fulle sympati.

5889033[/snapback]

 

Hehe.. "kun" 12 fridager? Når jeg ser på min egen prøveplan på skolen så har jeg 4 flere fridager og da regner jeg med lørdagene og søndagene. Og 3-4 timer? Det er da ingenting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...