Gå til innhold

sas braatens gjør det igjen


Anbefalte innlegg

Joda, så er vi inne i en ny fly-streik folkens.

 

Ifølge nrk.no er det 28.000 passasjerer som har bestilt billetter med SAS Braathens i dag. Fra i morgen til 17. april - 2. påskedag - har 189.500 personer bestilt flytur med SAS Braathens.

 

Det er så JÆVLIG dårlig gjort å legge en slik forhandling nært opp til en høytid, en feire-tid der mange hundre tusen skal ut på reise, det er rent å pure ondskap å gjøre noe slik for man _vet_ at man må få orden på akkurat dette ellers så mister sas braatens enda flere kunder.

 

- Norsk Kabinforening valgte å forlate forhandlingene, da avstanden mellom partene var for stor. Dette betyr en nærmest total lammelse av SAS Braathens flyavganger, sier informasjonssjef i SAS Braathens, Kenneth Vikse, til Dagbladet.no.

 

1070 av 1100 ansatte som er tilknyttet Norsk Kabinforening tas ut i streik med umiddelbar virkning. Meglingen med foreningen som representerer de tidligere Braathens-ansatte, SAS Braathens Kabinforening, pågår fortsatt.

 

- Her håper vi fortsatt på en løsning. Hvis heller ikke disse forhandlingene fører fram, tas 360 av deres 800 medlemmer ut, sier Vikse.

 

Adm. direktør Petter Jansen i SAS Braathens var krass i sin kritikk av forhandlingsmotparten som ikke ville fortsette meglingen, da han møtte

pressen etter bruddet.

 

-Det er beklagelig at det blir streik hos en gruppe som har over 400.000 kroner i året i lønn og tjener 25 prosent mer enn kolleger i konkurrerende selskaper, sa Jansen til TV 2 Nyhetene.

Her sitter de mao stinn av penger å tjener så jævlig grovt at det er ikke sant og så skal de streike?

Makan til griske fan skal de lete lenge etter. Sas braatens kommer til å miste så vanvittig mye kunder nå..det er andre gangen dette skjer innen kort tid også. Nå er det en lovlig streik, det jeg kunne huske fra den andre streiken var det at den var ulovelig.

 

Når så mange rammes, i en høytid så bør det norsk stat gripe inn å tvinge de som streiker tilbake på jobb intill at høytiden er over og at man DA kan ha lønnsforhandlinger.

Gjøres det ikke noe fra staten nå så kan hele rød-grønne, eller gul eller hva fan de kaller seg, hvem som helst..få hodet ut av ræva å stoppe denne galskapen så kommer det til å bli reaksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forrige "streik" var vel flyverne som stod bak. Da blir det litt dumt å skylde på at de kabinansatte gjør det igjen.

5876248[/snapback]

Ok, var ikke helt sikker på akkurat det området. Men forsatt så er det egentlig latterlig at man får lov til å holde på slik å lamme flytrafikken i norge som er et slikt langstrakt land som vi er. Det burde ikke vært lov å gjøre slik i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Regjeringen er vel 'de lilla'. Og at streik blir missbrukt i Norge er ikke SAS sin skyld. Det er fagforeningene regjeringen burde stramme opp, og det grundig. Men siden AP er i lomma på LO, så er vel det litt vel mye å håpe på.

 

De kabinansatte har god lønn, og mange fridager. Likevel sutrer de og streiker. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ansett nye. Det er ikke akkurat som om kabinansatte besitter en unik kompetanse. Få dem ut, og inn med nytt blod. Sørgelig har SAS-Braathens det meste av markedet i Norge. Senk avgiftene på flyavganger og få nye aktører inn i ladet.

5876273[/snapback]

Skal vurdere å still jeg. Som utdannet siv.ing jobber jeg mer, og tjener mindre. Så hvorfor ikke begynne å servere kaffe og te, få økt lønn, jobbe mindre og få billigere flybiletter på kjøpet... :hmm:

Lenke til kommentar
Ansett nye. Det er ikke akkurat som om kabinansatte besitter en unik kompetanse. Få dem ut, og inn med nytt blod. Sørgelig har SAS-Braathens det meste av markedet i Norge. Senk avgiftene på flyavganger og få nye aktører inn i ladet.

5876273[/snapback]

 

Du må gå et kurs for å bli kabinansatt. Dette kurset inneholder førstehjelp og ganske mye om flysikkerhet. Utover det tror jeg ikke det er så mye.

Lenke til kommentar

Den som hadde hatt penger til å shoppe Norwegian aksjer nå.. :roll:

 

Overbetalte kabinansatte = høyere priser på flybillettene.

På tide å ta fram sparken, selv om våren nærmer seg? :whistle: Tipper at det er mange som sitter i kassa på Rema eller jobber som vaskehjelp som gjerne kunne blitt kabinansatt, for en langt mer fornuftig lønn.

Lenke til kommentar
Bra at arbeiderne streiker! Sammen skal vi kue kapitalistene!

ska ut og reise eg og, men har brukt ett utenlandsk flyselskap som ikke bare er 3 ganger billigere, men også mer pålitelig. ædda bædda. Håper eierne av sas taper masse masse penger!

5876368[/snapback]

 

I dette tilfellet virker det mest som at arbeiderne = kapitalister, så vet ikke helt hva du vil frem til. Du har vel også tenkt på at grunnen til at det utenlandske selskapet er billigere, er fordi de ansatte får lavere lønn? Eierne av SAS er blant annet Staten med 14% av aksjene. Vel vel, når SAS går dukken pga sutrete ansatte, så kan vi jo se hvor festlig det er å måtte ta til takke med langt dårligere betalte jobber for de ansatte.

Lenke til kommentar

Jeg er selv rammet av denne streiken, men har ingen problemer med å støtte de kabinansatte. At ledelsen i SAS gjentatte ganger har vist seg evneveike i forhold til å forebygge konflikter på egen arbeidsplass er hevet over enhver tvil, men å forby en yrkesgruppe å streike fordi bl.a. meg selv ikke kommer seg på påskeferie er å trekke det litt langt.

Lenke til kommentar

At de tør. Med alt bråket "arbeiderne" skaper for SAS nå så skal man ikke se bort i fra at man er _nødt_ til å sparke noen etterhvert da kundene uteblir. De som streiker gjør seg selv definitivt en bjørnetjeneste på sikt. Når de ansatte selv er såpass korttenkte at de ikke ser dette så kanskje det kunne vært en ide å sparket de og ansatt nye personer slik at resten av bedriften ikke trenger å lide pga en liten del av selskapet sin dumhet.

 

Personlig ville jeg ikke ligget søvnløs hvis SAS gikk konkurs pga dette bare så folk kanskje hadde sett konsekvensene av grådigheten, egoismen og korttenktheten til de streikende i SAS. De eneste jeg da ville følt sympati med er de som er uskyldige og som har gjort jobben sin uten å klage.

 

Jeg ville heller hatt fast jobb med akseptabel lønn enn usikker fremtid med god lønn for å si det slik.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Jeg stemmer i. Arbeidsfolk bør gjøre jobben sin uten å mukke, uansett om de blir fratatt rettigheter, får forverra arbeidsforhold, lengre arbeidstid uten lønnsøkning og gudene vet hva. Arbeidsfolk er maskiner som skal holde kjeft og ta til takke med hva de får. For hvis dei finner på å streike så rammer det meg, og det skal det faen meg ikke gjøre!

Lenke til kommentar
Jeg stemmer i. Arbeidsfolk bør gjøre jobben sin uten å mukke, uansett om de blir fratatt rettigheter, får forverra arbeidsforhold, lengre arbeidstid uten lønnsøkning og gudene vet hva. Arbeidsfolk er maskiner som skal holde kjeft og ta til takke med hva de får. For hvis dei finner på å streike så rammer det meg, og det skal det faen meg ikke gjøre!

5876808[/snapback]

 

Det er ikke det det er snakk om. Hvis SAS taper store mengder med kunder pga dette kan de bli nødt til å si opp ansatte for å ikke gå i underskudd. Dette vil gå ut over langt flere enn de som nå streiker, og selv de som har klart å grine seg til bedre lønn vil gå en usikker fremtid i møte. Å ikke streike nå ville vært det dere sosialister maser om som "for fellesskapets beste" og gagner HELE bedriften, inkludert de som nå streiker.

 

Men for all del. Det er vel sikkert bedre for dere at firmaet går i underskudd slik at ledelsen ikke får penger? Selv om det er på bekostning av arbeidsplasser... Men jeg antar at dette aldri ville kunne skje under et sosialiststyre ettersom man da bare kunne funnet på en ny avgift eller skatt for å dekke det. Hva synes du om en avgift for alle som har hår? Eller hva med avgift for alle som ønsker å gå i hvite joggesko på onsdager?

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Bra at arbeiderne streiker! Sammen skal vi kue kapitalistene!

 

Er ikke dere kommunister for folket da? Denne streiken rammer jo folket sterkt, mens de styrtrike eierne av SAS bare får litt mindre penger i de allerede fulle lommene sine.

 

Synes for øvrig at det er drøyt å kalle de kabinansatte med over 400.000 i årsinntekt for "arbeidere", for de tjener omtrent det samme som mange akademikere, og de utfører ikke anstrengende kroppsarbeid på linje med industriarbeidere som jobber på samlebånd. De er riktig nok arbeidstakere, men jeg har vondt for å se på dem som "gutta på gølvet" når jeg vet at det finnes renholdsarbeidere og industriarbeidere som sliter ut kroppen sin og tjener 270.000 med full ansenitet.

Lenke til kommentar

Man kan også spørre seg i hvilken grad det er i arbeidstakeres interesse at deres arbeidsgiver taper penger, slik signaturen magicus antyder. I siste instans går det ut over arbeidstakerne når arbeidsgiver taper penger. SAS Braathens' rykte er dessuten allerede tynnslitt, og det blir ikke bedre av at de ansatte streiker i tide og utide.

Lenke til kommentar

Lurer på om de som syter her inne har noe særlig erfaring fra arbeidslivet i det hele tatt? Virker ikke slik etter tankegangen å gjøre iallefall.

 

Majoriteten av hovedavtaler/tariffavtaler forhandles om våren, er ikke noe nytt ved det. Skulle man tatt hensyn til at det er påske, kan man si at samme hensyn skal tas til sommerferie, høstferie, pinse, og juleferie. Og da passer det vel aldri med arbeidskonflikt, alltid noen som blir rammet.

 

Slik jeg ser det er SAS-Braaten og Avinor to selskaper, hvis ledelse over tid har fremstått som konfliktorienterte, evneveike og manglende den evne til å finne løsninger man ser andre steder.

 

Streiken i byggebransjen varte kun 1 dag (mandag) før Fellesforbundet og NBL kom til enighet.

Lenke til kommentar
Lurer på om de som syter her inne har noe særlig erfaring fra arbeidslivet i det hele tatt? Virker ikke slik etter tankegangen å gjøre iallefall.

5877925[/snapback]

 

I denne saken er det nok de streikende som "syter" mest. De har allerede betydelig høyere lønn og mer fri enn sine konkurrenter, og langt høyere enn de som er like "høyt" utdannet. Synes det er alvorlig misbruk av streikeretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...