Gå til innhold

sas braatens gjør det igjen


Anbefalte innlegg

Ansett nye. Det er ikke akkurat som om kabinansatte besitter en unik kompetanse. Få dem ut, og inn med nytt blod. Sørgelig har SAS-Braathens det meste av markedet i Norge. Senk avgiftene på flyavganger og få nye aktører inn i ladet.

5876273[/snapback]

 

dette diskuterte vi på skolen i dag, sas har faktisk ikke lov å sparke ansatte fordi de streiker

 

en annen ting, en lærer sa at en fyr som eide masse norwegian aksjer hadde tjent ca 50 millioner den dagen sas sine flyvertinner gikk til streik

:tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er det klart at SAS bør sette inn hardt mot hardt, de kabinansatte har en enkel jobb og er allerede overbetalt. Si opp samtlige som streiker og ansett øst europere istedenfor. De folkene vil være strålende fornøyd med en tredjedel av lønnen, og kommer ikke til å streike på mange år. Både ledelsen og vi reisende blir fornøyd.

Lenke til kommentar
dette diskuterte vi på skolen i dag, sas har faktisk ikke lov å sparke ansatte fordi de streiker

 

Hvis SAS er nødt til å kutte ned aktiviteten fordi folk ikke stoler på selskapet lengre, så kan de sparke folk så mye de måtte ønske.

 

en annen ting, en lærer sa at en fyr som eide masse norwegian aksjer hadde tjent ca 50 millioner den dagen sas sine flyvertinner gikk til streik

5883368[/snapback]

 

Det var vel norwegian-sjefen. Bra for ham!

Lenke til kommentar

Dette er da vitterlig flott! Det nesten monopoliserte markedet åpner nå nye dører for nye flyselskaper som klarer å tilfredsstille sine kunder, noe SAS Braatens tydeligvis ikke gjør nå ;)

 

Edit:

 

Det med lønningene;

 

En av de som streiker nå tjener 400,000~

 

En lærers startlønn (som har mastergrad) er 308,000. Etter 12~ år vil denne læreren kunne avansere til rundt 450,000~. Er det virkelig noe å streike over? Sammenligner en jobben flyvertinnene gjør med jobben en lærer gjør, eller verdien som blir skapt, er det jo heller lærere som burde streike ;)

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Det med lønningene;

 

En av de som streiker nå tjener 400,000~

 

En lærers startlønn (som har mastergrad) er 308,000. Etter 12~ år vil denne læreren kunne avansere til rundt 450,000~. Er det virkelig noe å streike over? Sammenligner en jobben flyvertinnene gjør med jobben en lærer gjør, eller verdien som blir skapt, er det jo heller lærere som burde streike ;)

5883548[/snapback]

Gjesp. Dette er ikke relevant. Dessuten handler det ikke hovedsaklig om lønn men arbeidstidsbestemmelser. Og lærerne kommer til å streike.

Lenke til kommentar
Det med lønningene;

 

En av de som streiker nå tjener 400,000~

 

En lærers startlønn (som har mastergrad) er 308,000. Etter 12~ år vil denne læreren kunne avansere til rundt 450,000~. Er det virkelig noe å streike over? Sammenligner en jobben flyvertinnene gjør med jobben en lærer gjør, eller verdien som blir skapt, er det jo heller lærere som burde streike ;)

5883548[/snapback]

Gjesp. Dette er ikke relevant. Dessuten handler det ikke hovedsaklig om lønn men arbeidstidsbestemmelser. Og lærerne kommer til å streike.

5884058[/snapback]

 

Slik jeg har forstått saken handler det om at personalet fra gamle SAS og gamle Braaten ønsket like arbeidskontrakter. Og at det er "kun" 1000 av 1800 ansatte som streiker.

 

Og lærerene har allerede streiket en gang, og for min del kan de bare streike enda flere ganger. Mer fri til meg :w00t:

Lenke til kommentar
:roll:

Prøv heller å se på det som at kapitalistene kjøper arbeidskraft av lønnsmottagerne. På samme måte selger lønnsmottagerne sin egen arbeidkraft fordi de trenger penger.

 

At "kapitalistsvina" gir bort arbeidsplasser blir for fjernt... :ermm:

5882769[/snapback]

 

Ja. Arbeidskraft er en ressurs og derfor en handelvare. Derfor bør arbeidsgiver kunne avslutte handelen da han ikke får det han betale for som i dette tilfellet hvor arbeiderne ikke gjør jobben sin. Dessverre er det mange som ikke forstår det.

5883031[/snapback]

 

Lovlig streik er en rettighet. Hvis du hadde vært i en jobb hvor kollegaen din tjente mer enn deg, til tross for at dere utførte akkurat samme jobb, så tror jeg du ville følt det urettferdig. Når lønnsforhandlingene ikke hjelper, så er siste utvei å streike. Mener du at arbeidsgiver skal kunne sparke de ansatte fordi de krever like rettigheter?

Lenke til kommentar
Når lønnsforhandlingene ikke hjelper, så er siste utvei å streike. Mener du at arbeidsgiver skal kunne sparke de ansatte fordi de krever like rettigheter?

5884635[/snapback]

 

Siste utvei er vel strengt tatt å finne seg en jobb i et annet firma, der man føler seg mer verdsatt?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
:roll:

Prøv heller å se på det som at kapitalistene kjøper arbeidskraft av lønnsmottagerne. På samme måte selger lønnsmottagerne sin egen arbeidkraft fordi de trenger penger.

 

At "kapitalistsvina" gir bort arbeidsplasser blir for fjernt... :ermm:

5882769[/snapback]

 

Ja. Arbeidskraft er en ressurs og derfor en handelvare. Derfor bør arbeidsgiver kunne avslutte handelen da han ikke får det han betale for som i dette tilfellet hvor arbeiderne ikke gjør jobben sin. Dessverre er det mange som ikke forstår det.

5883031[/snapback]

 

Lovlig streik er en rettighet. Hvis du hadde vært i en jobb hvor kollegaen din tjente mer enn deg, til tross for at dere utførte akkurat samme jobb, så tror jeg du ville følt det urettferdig. Når lønnsforhandlingene ikke hjelper, så er siste utvei å streike. Mener du at arbeidsgiver skal kunne sparke de ansatte fordi de krever like rettigheter?

5884635[/snapback]

 

Vel, bedriften taper enormt på streik, og spesielt SAS pga alt bråket som har vært i det siste så jeg mener definitivt at bedriften bør kunne sparke folk for å unngå enormt tap. At streik er en rettighet er bare teit.

Lenke til kommentar
1. Du påstår at SAS investerer "som pokker" i lavkostland. (noe som er feil).

 

Nei, det er riktig. Jeg siterer fra side 12 på "financial report":

 

The Group’s strategic

growth opportunities

The market for air travel in the Baltics,

western Russia and Poland is growing

quickly. The SAS Group is well positioned

especially in the Baltic states, showing

strong growth with airBaltic and Estonian

Air. The prospects for continued rapid

growth are excellent; airBaltic and Estonian

Air are expected to expand in the coming

years. To and from Poland and Russia the

SAS Group aims to grow by increasing the

number of flights on existing units and

through new partnerships.

The SAS Group is also active in the Spanish

market, which is seeing faster growth

than average in Europe. Through Spanair

the SAS Group can exploit synergies on the

heavy traffic flows between the Baltic Sea

region and Spain.

 

2. Du er IKKE overrasket over at de fortsatt går i pluss på investeringsdelen. (underforstått, du hadde forventet at de gikk i pluss (altså selger mer enn de kjøper.))

 

De fikk mindre utbytte av investeringene i 2005 enn i 2004, noe som forklares med at de investerer mer i lavkostland.

 

Cash flow from investment activities: 2004: 1,001 2005: 2,988

 

A) De investerer mye i lavkostland.

B) De får et større utbytte sammenlagt og fra tidligere investeringer, enn de kortsiktig taper på nye investeringer.

C) Sammenlagt går de altså i pluss på investeringsdelen.

 

SAS investerer for eksempel i AirBaltic Corporation, som i høyeste grad kan sies å komme komme fra lavkostland, og dette ser vi blant annet her:

 

Share of income in affiliated companies

2005 2004

airBaltic Corporation A/S 3 –28 –5

(Side 68)

 

At de bruker penger på nye investeringer ser vi på investement activities:

 

INVESTMENT ACTIVITIES

Shares and participations, intangible assets,etc. –173 –57

(Side 61)

 

SAS demmer allikevel opp for tapene ved å salg av følgende:

 

Sale of subsidiaries 40 622 –

Sale of aircraft, buildings and shares 2,046 6,661

Sale of other fixed assets, etc. 160 192

Cash flow from investment activities 1,001 2,988

(Merk at cash flowen er nesten 1/3 av hva det var året før.)

 

Kanin.no kan du ha for deg selv, jeg trenger ikke noe balansert bilde, offisielle regnskaper inneholder all informasjon.

Men det hjelper ikke så mye når man ikke kan lese de...

 

Jeg lurer på hvem av oss det er som bør gå på økonomi- og logikkurs. :whistle:

Lenke til kommentar
:roll:

Prøv heller å se på det som at kapitalistene kjøper arbeidskraft av lønnsmottagerne. På samme måte selger lønnsmottagerne sin egen arbeidkraft fordi de trenger penger.

 

At "kapitalistsvina" gir bort arbeidsplasser blir for fjernt... :ermm:

5882769[/snapback]

 

Ja. Arbeidskraft er en ressurs og derfor en handelvare. Derfor bør arbeidsgiver kunne avslutte handelen da han ikke får det han betale for som i dette tilfellet hvor arbeiderne ikke gjør jobben sin. Dessverre er det mange som ikke forstår det.

5883031[/snapback]

 

Lovlig streik er en rettighet. Hvis du hadde vært i en jobb hvor kollegaen din tjente mer enn deg, til tross for at dere utførte akkurat samme jobb, så tror jeg du ville følt det urettferdig. Når lønnsforhandlingene ikke hjelper, så er siste utvei å streike. Mener du at arbeidsgiver skal kunne sparke de ansatte fordi de krever like rettigheter?

5884635[/snapback]

 

Vel, bedriften taper enormt på streik, og spesielt SAS pga alt bråket som har vært i det siste så jeg mener definitivt at bedriften bør kunne sparke folk for å unngå enormt tap. At streik er en rettighet er bare teit.

5884693[/snapback]

Ja, fy faen så teit det er med denne streikeretten ass!1

 

Det hadde vært noe å måtte jobbe i kabinsektoren for 40 kroner timen, fordi SAS-ledelsen alltid kan finne arbeidsselgere i lavkostland som godtar en jobb bare de overlever på den. Det hadde vært noe det, eller hva?

Lenke til kommentar
Ja, fy faen så teit det er med denne streikeretten ass!1

 

Ja.

 

I følge VG taper SAS mellom 20 og 30 millioner svenske kroner dagen pga denne streikeretten. Slik jeg ser det bør dette ikke gå ut over de uskyldige i SAS og at disse millionene i tap er så mange millioner mindre å bruke på lønninger til de som er ansvarlig; De som streiker.

Lenke til kommentar
Ja, fy faen så teit det er med denne streikeretten ass!1

 

Ja.

 

I følge VG taper SAS mellom 20 og 30 millioner svenske kroner dagen pga denne streikeretten. Slik jeg ser det bør dette ikke gå ut over de uskyldige i SAS og at disse millionene i tap er så mange millioner mindre å bruke på lønninger til de som er ansvarlig; De som streiker.

5885343[/snapback]

 

Såvidt jeg vet har staten lov til å gå inn og stanse en streik. Så streikeretten er ikke aboslutt. Staten har lov til å stoppe en streik nårdet går utover samfunnet (eller noe i den duren, kanskje 'felleskapet' er et bedre ord?) og hvis denne streiken varer lenge vil den nok bli stoppet.

Lenke til kommentar

Noe av det verste jeg har vært med på, korpset skulle til Barcelona i dag, men det ble jo ikke noe av..

 

Dette er helt latterlig opplegg av sas braathens...

 

Hvis man tenker på de som har sine kjære og nære rundt om kring langt borte fra seg så lider ikke vi mest, men det er et opplegg 60 ungdommer har ventet på i to år, så det er surt at en sånn konflikt kan ramme såpass mye..

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Noe av det verste jeg har vært med på, korpset skulle til Barcelona i dag, men det ble jo ikke noe av..

 

Dette er helt latterlig opplegg av sas braathens...

 

Hvis man tenker på de som har sine kjære og nære rundt om kring langt borte fra seg så lider ikke vi mest, men det er et opplegg 60 ungdommer har ventet på i to år, så det er surt at en sånn konflikt kan ramme såpass mye..

5885635[/snapback]

 

Shit happends. Get over it.

Lenke til kommentar
Noe av det verste jeg har vært med på, korpset skulle til Barcelona i dag, men det ble jo ikke noe av..

 

Dette er helt latterlig opplegg av sas braathens...

 

Hvis man tenker på de som har sine kjære og nære rundt om kring langt borte fra seg så lider ikke vi mest, men det er et opplegg 60 ungdommer har ventet på i to år, så det er surt at en sånn konflikt kan ramme såpass mye..

5885635[/snapback]

 

Shit happends. Get over it.

5885746[/snapback]

 

?? :ermm:

 

Jeg så på nyhetene og leste på nettet om de som satt på Gardemoen og andre flyplasser i landet på torsdag, men hadde ikke sjans til å forestille meg hvordan det egentlig er...

Lenke til kommentar
Shit happends. Get over it.

Godt sagt. :thumbup:

 

Dere får kompensasjon og kan dra en annen gang. Ikke misforstå, det er selvfølgelig kjipt. Men streiken handler om kampen mot den stadig økende nyliberaliseringen, og er langt viktigere enn en korpstur som kan utsettes.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...