Gå til innhold

Jenter og data


Anbefalte innlegg

Først litt kjapt om meg: Har aldri diskutert på OK.no før, surfet gjennom hardware.no, og så J&D-artikkelen og fant ut at dette måtte jeg få med meg :smile:

 

Er videre 4. klassing på Siv.ing datateknikk, NTNU, og min bedre halvdel er Data-jente (også hun 4.klasse datateknikk) Forhåpentligvis gjør det meg kvalifisert til å ha en mening om saken.

 

Så, over til det jeg mener:

 

Tone, du generaliserer etter min mening litt vel mye i artikkelen din, og jeg tror det er det som provoserer. Jenter og gutter er akkurat like individuelle, og ingen av oss liker vel å bli skjært over en kam..

 

Du har helt klart mange poeng, og jeg er utrolig enig i at feminine innslag absolutt trengs innen datamiljøet. Videre har jeg også erfaring med at gutter har en tendens til å bli overdrevet teknisk, men dette er ikke alltid en ulempe. Mange tekniske utfordringer har en tendens til å løse seg selv nettopp fordi gutter snakker teknikk sammen :smile: (jmf. kundestyrt prosjekt)

 

At jenter ofte er mye tøffere i jobbsammenheng føler jeg vel er mer tvilsomt. På bedriftspresentasjoner og intervjuer er det ofte guttene som er først ute med å selge seg selv (helt fram til Telenor-menn har fått så mye innabors at gutter blir mindre interessante.. :smile: Det finnes helt klart de jenter som er minst like offensive som gutter er, men de er mer unntak enn regel.

 

Når det gjelder det faglige står ikke jenter tilbake for noe. Endel jenter har kanskje litt "programmerings-vegring", men tar igjen for dette på andre områder.

 

Selv om jeg helt sikkert også har generalisert masse her, er budskapet mitt at det datamiljø, både for jenter og gutters del er veldig individuelt, og takk for det :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter det som 4-klassing skriver, særlig det om individuelle forskjeller. Vi må begynne å se bort fra kjønn som en viktig faktor og heller se på hvilke kvalifikasjoner og egenskaper en person har. Det er viktig å øke jenteprosenten innen realfag men det blir feil om det skal skje ved aktiv kvotering. Da kan jentene risikere å bli uglesett. Jeg er selv siv.ing. og har erfaring med at jenter klarer seg like bra som gutter - stort sett :smile:

 

Andre har nevnt at det finnes mange ingeniører, både gutter og jenter, som etter 3 års ingeniørskole ikke kan et fnatt. Det kan nok stemme. Jeg har en bror som jobber i en laboratoriebedrift, han er faktisk både data- og kjemiingeniør (flink gutt) og er både dataansvarlig og jobber i labben, og han sier at det er mange av kjemiingeniørene på jobben hans som kan altfor lite / ikke smarte nok. Det sier kanskje mer om norsk skolesystem at alle skal gjennom en lengre videreutdanning istedetfor å gå direkte på en mer yrkesfaglig utdannelse. Men det blir en annen debatt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 13:20, skrev Prospector:

Hei hei Tone!


Lenge siden sist, tydligvis gjort det bra
:)

Hilsen Magne (din tidligere samboer i kirkeveien vet du
:)
)


Hehey! Festlig å se at du lever dah. Menneh.. pell deg på iseku dah, hu derre tøsen til you-know-who har jo perm-banna meg fra you-know-where :D

Lenke til kommentar

Det som provoserer meg som student ved datateknikk på NTNU er dette:

 

"(...) Jentene kan oppfatte miljøet som dårlig, og mange begrunner dette med at det er for lite sosial aktivitet. Og det må jo kunne sies at de har et poeng.. ; ) (...)"

 

Ikke vet jeg hvor du har dette fra, eller hvilken innsikt du har i studentmiljøet i Trondheim, men det er faktisk slik at linjen for datateknikk faktisk er blant de linjer som har flest sosiale arrangement. Etter jeg kom til Trondheim for en god stund tilbake som en hvilken som helst annen bygdetulling, er jeg blitt tatt godt vare på sosialt såvel som faglig. Det sosiale tok (den gang) Abakus seg av, og vi ble raskt en sammensveiset gjeng (i den grad 150-200 studenter kan bli sammensveiset).

 

Har du noe å underbygge påstandene med, eller er det bare halvsannheter for å provosere lesere?

 

 

Redigert, skriveleifer..

 

[ Denne Melding var redigert av: JallerTraller på 2002-09-29 14:52 ]

Lenke til kommentar

Huff...dere jenter trenger der inn over alt :wink:

Neida, bare bra at dere slipper jenter til oxo.

Velkommen skal du være.

 

Quote:


adawen skrev (2002-09-28 16:16):

Planen min er vel å lage nytt design her. Og det kommer så fort jeg blir litt inspirert og alle de andre som vil ha sider, slutter å mase :smile:


Jeg skulle til å si:ENDELIG! :smile:

Har lenge ønsket at OK.no skulle ha byttet design.

Har du noe av tidligere siter som du kan vise oss?

 

B|Real

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 15:04, skrev B|Real:

Jeg skulle til å si:ENDELIG!

Har lenge ønsket at OK.no skulle ha byttet design.

Har du noe av tidligere siter som du kan vise oss?


Hehum.. jeg har en barnehageside liggende ute.. vet ikke helt hvor fornøyd jeg er med den.

Ellers så har jeg min egen da.. g33kgrrl.net..

 

Hadde sider for #bitchx.no, Nordfjord Folkehøgskole og et par andre ute for et par år siden. Men jeg trokke de eksisterer lenger.

Lenke til kommentar

Flott at dere får inn en dame her, men måtte du starte ned sånn feminist bullshit? Kan du ikke bare være deg selv med den kompetanse, kunnskap og personlighet du har og ikke som en representant i en oppkonstruert kjønnskamp ?

Uansett så tror og håper jeg du er valgt inn pga. dine kunnskaper/egenskaper og at fremtidige artikkler vil gjennspeile dette fremfor slik feminist svada.

 

Lykke til videre :smile:

Lenke til kommentar

Denne artikkelen ga meg absolutt ingenting. Kun nok en slik "azzå, jenter driver med data de azza"-artikkel som vi har sett så mange av tidligere.

 

Hvis du (personen som skrev artikkelen) virkelig er seriøst engasjert i emnet, vennligst gjør litt research og presentèr en -god- artikkel neste gang.

En med litt dybde og innsikt, ikke en slik kjip "touch'e overflaten og dra hits"-ting igjen.

 

Det er mulig jeg nå blir sett på som en kjip mannssjåvenist, men so be it. Jeg har drevet med data

så lenge jeg kan huske, og når "jentene" (for la oss være ærlige, det kreves en spesiell type jente for å drive med data - en tomboy girl, kanskje som tok mekaniske fag på videregående, kanskje en som fant ut at man kunne henge på IRC og få "venner") plutselig skal "ta over" så tilgi om jeg ikke spretter opp i stolen av frykt.

 

Ikke misforstå; jeg er også av den oppfatning at

gutter som "driver med data" også er generelt

udugelige og man må ha noe å vise til for å få

pluss i margen i min bok.

 

Så; jenter og gutter - ikke gjør det hele til en

kjønnstrid mellom jenter med dreads og gutter med

stygge briller; gå heller ut og -skap- noe, som

-for eksembel- gjennom demoscenen. (Ah-ha, a plot-

twist!)

 

I bid you farewell.

Lenke til kommentar

Quote:

B|real

Jeg mangler desverre "the spagetti incidente" albumet


 

Kjøpe? (IKKE PÅ FORUMET TAKK! -moderator yummy-)

 

Forresten, hva er så nytt med jenter på LAN, var på LAN for ca. 2 år sia å da satt jeg siden av 2-3 jenter... som chatta osv. da men...

 

Har bare en ting å si om oppførselen til diverse her: :roll: LAME! Dere vet hvem dere er!

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ZkedaR på 2002-09-29 19:00 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-09-29 19:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 18:45, skrev adawen:

Quote:


Den 2002-09-29 18:28, skrev nerd-light:

sjekket hjemmesiden din du ligner virkelig på hu nerdedama i tv-serien level9 som forøvrig er en kongeserie synes jeg


Åh, aldri sett på.. hvem er hu da?

 

 

nja ikke noen kjente noen, men sjekk selv, det går på tv2 imorgen kveld rundt kl 2300

 

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

velkommen Tone..

 

At det er lite damer i våre kretser

er vel ikke noe nytt.

men dette er definitivt bra

veit d selv hargått vk2 data /kontorservice

og har fagbrev i dette,va faktisk ei jente i klassen

hun var den første jenta som hadde fullført

linja og fått fagbrev.. hun var faktisk en

god inflytelse på oss gutta..

 

vi trenger flere dere! :-)

 

lykke til

Lenke til kommentar

Dæven, her var det mange rare reaksjoner gitt! Jeg så litt mer humoristisk på artikkelen jeg da... Tror ikke den er ment som noe feministinnlegg, men et slikt innlegg får uansett reaksjoner, fra den ene eller andre "siden".

 

Måtte bare komme med en kommentar til de mer eller mindre bra innleggene før meg her... Denne bransjen trenger definitivt flere jenter, om ikke annet så for at en del gutter skal få et sunnere og mer naturlig forhold til jenter og rett og slett fordi det er forskjell mellom kjønnene i hvordan ting gjøres. Mulig at dette er grunnen til at en del av mine venninner ikke synes noe særlig om feminister, men det er en annen debatt...

 

Jeg ville egentlig bare si VELKOMMEN, TONE!!! Jeg liker innleggene dine så langt! :smile:

 

Hvordan ser den dragen din ut, Tone? Stor? Liten? Farger? Sånn drage som Nemi har? Har lekt med tattis-tanken sjøl... Også når det gjelder drage-kabinett (hmmm, kan man få inn en drage-smiley her?

 

PS Om noen skulle lure, sist jeg sjekka hadde jeg fortsatt utovertiss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...