Gå til innhold

Jenter og data


Anbefalte innlegg

Det første hun gjør når hun braser inn i jobben på Overklokking.no er å sette et skarpt skille mellom seg selv og alle andre, ved å gjøre et STORT poeng av at hun er jente.

 

Kommentarer som : "Jenter kan data", kunne hun spart seg for.. SELVFØLGELIG kan jenter data HVIS de har brukt en datamaskin like mye som en hvilken som helst gutt (vi er ALLE homo sapiens, er vi ikke?)... Jeg jobber med en 50 år gammel dame som er flink med data... ?

 

Det står mer respekt av å entre manesjen på vanlig måte, selv om du er jente-eller-har-et-brunt og-et-grønt-øye.. Ikke gjøre så stort nummer ut av det.

 

Jeg bryr meg ikke noe om hun er jente eller gutt.. JENTE OG GUTT ER IKKE TO FORSKJELLIGE RASER. Så lenge hun gjør en god jobb, kunne hun vært intetkjønn.

 

[ Denne Melding var redigert av: Balderac på 2002-10-21 14:12 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå synes jeg det er på tide at jeg forsvarer Tone litt her - det var faktisk jeg som ba henne skrive en artikkel om jenter / data. Jeg synes folket her kan lese det hun skriver og ikke lete etter skjulte meninger i artikkelen. Jeg synes Tone skriver godt og humoristisk - og enkelte har helt klart behov for å lære seg at kvinner ikke er idioter innen data. I alle fall om man skal dømme ut fra enkelte utsagn som er kommet i denne tråden.

 

Uansett - jeg kjenner Tone relativt bra etterhvert, og hun er så langt fra en "kvinnesjåvinist" som man kan komme. Bare vent og se - hun skal nok bevise at hun har "livets rett" her på Overklokking.no.

 

Over og ut.

Lenke til kommentar

Dette var ingen kritikk mot Tone, men måten de som er i minoritet et bestemt sted, alltid gjør et så stort nummer ut av det at de skiller seg enda mer ut enn de egentlig gjorde i utgangspunktet..? Er DETTE det de vil, eller er det en måte å rettferdiggjøre SEG SELV ONLY på, og samtidig gjøre det vanskeligere for en endring av holdninger over tid? Vanskelig å forklare dette, men jeg prøver så godt jeg kan.

 

Jenter er ikke likestilt med gutta når det gjelder data før en jente kan entre scenen UTEN at gutta tenker over at hun var jente i det hele tatt.. Og slike artikler UNDERMINERER denne prosessen.

 

[ Denne Melding var redigert av: Balderac på 2002-10-21 15:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Jenter er ikke likestilt med gutta når det gjelder data før en jente kan entre scenen UTEN at gutta tenker over at hun var jente i det hele tatt..


 

Dette er ikke helt sant, selv om det i første omgang høres veldig bra ut. Vi har f.eks. ingen likestilling i det norske arbeidslivet i dag, selv om vi ikke tenker på at vi møter en kvinnelig børsmegler, eller en mannlig sykepleier, for fremdeles er lønnsforskjellene mellom kvinne / mann på nasjonalt plan veldig store. Jeg tror mennene tjener ca. 80 % mer enn hva jentene gjør. Noe av dette kommer av at kvinner gjerne har fødselspermisjoner, og ikke minst av at den eldre generasjon av kvinner gjerne ikke har like mye utdanning som sinne mannlige kolleger. Likevel kommer mesteparten av endringen av at yrker som tradisjonelt blir valgt av kvinner er laverte lønnet enn yrker som tradisjonelt er valgt av menn. Derfor må man aldri slutte å skille mellom kjønn, fordi skillet er der, om ikke på et individuelt plan så i et makroperspektiv.

 

Denne artikkelen må også sees i så måte. Hva forventer vi av en kvinnelig medarbeider i ok.no? At hun skal være perfekt og gjøre alle til lags?

 

Uansett hva hun hadde skrevet eller sagt vil hun uansett ha fått mye oppmerksomhet (og ganske sikkert også kritikk), fordi kvinner enda er såpass sjeldne i fora som dette. At dette kommer til uttrykk i artikkelen hun skriver finner jeg ikke unaturlig, fordi jeg vil anta at hun er vant til å få oppmerksomhet rundt sin "sære" interesse. Sånn kommer det til å fortsette å være, hardware og overklokking interesserer av en eller annen grunn menn i mye større grad enn kvinner. Det samme kan sies om motorsykler, og biler. Kun hvis dette endrer seg kan man noe som kan kalles likestilling mellom kjønnene på disse områdene. At Tone prøver å skildre likestillingen som hun opplever og har opplevd, synes jeg er på sin plass.

Lenke til kommentar

Joda..

 

Men Motorsykler er noe jeg foreser vil alltid interessere flere gutter enn jenter.

 

Data derimot tror jeg kommer til å jevne seg ut etter hvert siden det blir mer og mer et uoverkommelig verktøy i alle jobbsituasjoner og i ethvert hjem. Også datamaskinens uendelige bruksmuligheter vil virke inn på dette..

 

En motorsykkel kan bare kjøres og mekkes på, imens en PC kan gjøre mye rart.

Lenke til kommentar

Quote:


at kvinner ikke er idioter innen data


 

Jeg mener at kjønn, alder, boplass, hudfarge, hårfarge, osv har ingen relevanse til om en er god i data eller ikke. Så å si at "jenter kan også data" er ganske tåpelig , fordi det kan argumenteres sterkt både for og imot. Det du kan si er "jeg er en jente, og jeg kan data", men noe videre enn det blir litt drøyt.

Takk for at jeg fikk ytre min mening.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 15:42, skrev yummy:

- det var faktisk jeg som ba henne skrive en artikkel om jenter / data.

- og enkelte har helt klart behov for å lære seg at kvinner ikke er idioter innen data. I alle fall om man skal dømme ut fra enkelte utsagn som er kommet i denne tråden.


Du skyter deg litt i foten der. Hvis man desperat forsøker å bevise noe er det gjerne fordi det er det motsatte som er sant.

 

Bare ta en titt på forumet... ikke 1%jenter engang.. har du noen gang bedrevet kundestøtte eller fått support hjelp (som fungerte) av ei jente noen gang???

Quote:


Over og ut.


Så hører vi ikke mer fra deg?

Lenke til kommentar

Quote:


PIIIpower skrev (2002-10-23 08:34):

har du noen gang bedrevet kundestøtte eller fått support hjelp (som fungerte) av ei jente noen gang???


 

hehe, du er sikkert blandt de som får bakoversveis når du finner ut at vedkommede som nettop hjalp deg med er spørsmål (på en news-gruppe eller irc eller liknende) er jente, for det er jo helt umulig at ei jente kunne svaret på et spørsmål som du ikke viste. Tro meg jeg, opplever det til stadighet.

 

Reaksjonene til mange her overrasker meg. Mange mener at det er sjåvenistisk og rødstrømpeaktig å måtte spesifisere at det finnes jenter som kan data. For alle vet jo at det finnes. Men som nevnt tidligere så bør dere gutter som ikke blir overrasket nr dere støter på jenter som kan data vite at dere er i et minderetall. De fleste datagutter reagerer som de fleste her, halvt fleipende; "det er helt sikkert en gutt."

 

Så var det dette med semantikk, da. "Jenter kan data". Dette var kanskje formulert på en litt annen måte enn det var ment. Jeg har intrykk av at mange leste denne setningen og tolket den til "bare flytt dere gutter, for alle jenter kan data bedre enn noen og en hver av dere". Og da må man jo si at denne ene setningen fikk et litt uheldig utfall. Det finnes jenter som er like ihuga OK'ere og casemoddere som de ivrigste gutta (jeg er en av dem). Det finnes også veldig mange jenter som ikke interreserer seg for data i det hele tatt. På den andre siden finnes urtolig mange gutter som tror de kan data, som er skikkelig n00bs, men som tror de må kunne mer en det de egentlig kan fordi "alle" i kameratgjengen kan data. Forskjellen på gutter som driver med data og jenter som driver med data er vel at de fleste gutter driver med data, men flertallet av gutter som driver med data er databrukere (les: de spiller), mens få jenter driver med data, men de få som driver med data har det som "primær hobby".

 

Jeg synes det har vært veldig underholdene å lese denne tråden, for det virker som om flertallet av responser har basis i hvordan et fåtall tolket artikkelen. Og denne tolkningen, som overrasket meg veldig, er basert på én setning som var litt uheldig formulert.

 

Så; Det finnes jenter som digger og holde på med data. Ikke bli sjokkert gutter. Ikke føl at vi prøver å ta fra dere morroa, vi vil bare ta del i den. Og det burde jo ikke overraske dere, dere vet jo selv hvor utrolig gøy det er å holde på med denne hobbyen vi har felles.

Lenke til kommentar

Quote:


adawen skrev (2002-10-23 06:25):

Quote:


Den 2002-10-23 01:47, skrev nOsRAL:

Halla Adawen!


Ka linje tar du i Grimstad?

Har nemlig aldri sett deg på skulen..?


men, men.. kjenne meg igjen der :smile:


Sist jeg sjekka gikk jeg 1.data.. og.. hehe.. aldri sett meg? .. *host* .. wonder why.. :wink:

 

 

Det har jeg lurt på de gangene du er på #hw.no er at hvorfor skulker du året (Jeg tolket det dithen)?

Må du ikke betale for det?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-28 16:20, skrev CFD:

Det har jeg lurt på de gangene du er på #hw.no er at hvorfor skulker du året (Jeg tolket det dithen)?

Må du ikke betale for det?


Og hva skal jeg betale for? Sist jeg sjekka kosta ikke høgskoler no penger.

 

Såh.. om jeg er på skolen eller ikke, er vel min bissniss og ikke deres..

 

Dessuten, om jeg står på eksamen, så er det absolutt INGEN som bryr seg ;)

Lenke til kommentar

Da denne tråden har sporet veldig langt vekk fra artikkelen, vil jeg vurdere å stenge den om man ikke holder seg til saken. Eventuelt vil jeg slette alle innlegg som ikke har noe med artikkelen å gjøre.

 

Dere kan diskutere i vilden sky om Tone i Off-topic, men denne kategorien er forbeholdt diskusjoner om _artiklene_ vi skriver.

 

Og til meg selv: FYSJ, Vidar!

(Jeg har da bidratt littegrann, jeg også).

 

PS: lengste tråden noen sinne finner dere i Off-topic, tror det er under søppel. Kalles Siste Ordet - eller SO som brukerne ynder å kalle den. Sist jeg sjekka var det vel bortimot 200 sider eller noe slikt?

 

-moderator yummy-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...