Gå til innhold

Her er AMD sokkel AM2-detaljene


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny pc, skal jeg velge socket939 eller AM2?

Har 1GB PC3200 minne fra den gamle pcen, hvis jeg bytte over til AM2 vil jo minnebrikkene blitt bortkastet.

Dessuten er det jo lite utvalg av AM2 hovedkort.

 

Tenkte meg ASRock 939DUAL-SATA2 for fremtidlig upgradering til AM2.

men er det vits egentlig

 

tenke også på denne Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939

 

hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 1GB PC3200 minne fra den gamle pcen, hvis jeg bytte over til AM2 vil jo minnebrikkene blitt bortkastet.

6164568[/snapback]

Hvis du først skal kjøpe nytt så ville jeg solgt DDR-brikkene på bruktmarkedet og gått for AM2 og DDR2. (Men gjerne vent litt så de enkleste barnesykdommene blir rettet.)

 

Det er sikkert nok av folk som ikke gidder å oppgradere hele systemet så de brikkene får du sikkert solgt.

 

Men om det er verd pengene kommer an på hvilken maskinvare du har fra før og hvor mye du ønsker funksjonene og ytelsen AM2 kan by på.

Lenke til kommentar
Hvem av prossesor typene gir best ytelse for prisen ?

6165119[/snapback]

Du mener sikkert hvilken? (klikk på linken FMH i signaturen min)

 

Hvis antagelsen min er riktig så er det alltid de billigste (Sempron) som gir mest ytelse for prisen. Ytelse og pris er slett ikke proposjonalt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1, Theo og andre: Det integrerte skjermkortet (6150) vil vel nyte godt av DDR2-hastighetene kontra DDR?

6165713[/snapback]

Det gjør det nok, men nå er det ikke veldig gunstig for integrert grafikk at minnekontrolleren ligger på CPU'en (ett hopp unna GPU'en), men jeg vil tro det gir en ganske betydelig ytelseøkning ja. (Fra veldig uspillbart til litt uspillbart ;) )

Lenke til kommentar
Hvilken effekt vil Dual Channel ha på AM2? Kan nada DDR2 (vært AMD all the way)

6165974[/snapback]

Det hadde ikke stor innvirkning med DDR og forskjellen vil teoretisk sett krympe for hver gang man dobler minnebåndbredden uten å gjøre noe annet. Forvent altså mindre ytelseforskjell mellom 1 og 2 minnekanaler med DDR2 enn med DDR.

 

Unntaket er selvfølgelig integrert grafikk. Det vil ha god nytte av en dobling av båndbredden.

Lenke til kommentar
Noen som har noen ideer når vi kan forvente alle de barnesykdomene til AM2 blir fjernet? Kanskje noen husker hvor lenge tid det tok med S939?

6166591[/snapback]

Ihvertfall når det gjelder nForce3-serien, var det vel først ved den tredje revisjonen (nF3-250GB og Ultra) at de virkelig begynte å bli bra. Men det synes rimelig å anta at overgangen blir glattere denne gangen, ettersom det er mye som ikke er forandret. Minnekontrolleren er nok det største usikkerhetsmomentet, men mitt inntrykk etter å ha lest de foreløpige testene er ihvertfall ikke dårlig. Over tid vil vi jo også erfare hva slags minnetype som er best til plattformen, som f.eks. TCCD og BH-5 var for socket 939.
Lenke til kommentar
Ok, når er det egentlig AM2 skal sendes ut? Nå står det ubekreftet (15.06.06) hos Netshop. Begynner å bli litt irritert, og hvis de ikke sender det før da, så er det nesten likegreit å vente på Conroe... Faen.

6168352[/snapback]

 

Ser ut til at det er lite tilgjenglighet ja:(

Men Shg Webshop har noen inne på lager viss det er intressant

Men for øyeblikket er det bare single cores :thumbdown:

 

 

Og for alle som har tenkt å gå AM2 .... Latency på minnet har enormt mye å si

 

Her er ein God artikkel på nettop dette

KLikk her

 

[tatt ut fra artikkelen]

Starting out with PC2-5400 memory running CL4 timings our base score was 134.0 fps. After moving up to PC2-6400 memory with CL3 timings and increasing our memory capacity from 2GB to 4GB the score increased to 159.1 fps -- a 25.1 fps increase or 18.7%.

 

Alle som oppgraderer eller bygge nytt sytem burde gå for så lav latency som mulig;)

 

 

Synes forøvrig at det var skuffende at sempron bare støttet 667mhz

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Og for alle som har tenkt å gå ddr2 .... Latency på minnet har enormt mye å si

 

 

 

[tatt ut fra artikkelen]

Starting out with PC2-5400 memory running CL4 timings our base score was 134.0 fps.  After moving up to PC2-6400 memory with CL3 timings and increasing our memory capacity from 2GB to 4GB the score increased to 159.1 fps -- a 25.1 fps increase or 18.7%.

 

Alle som oppgraderer eller bygge nytt sytem burde gå for så lav latency som mulig;)

 

 

Vet ikke akkurat om jeg vil kalle en test der de dobler mengden minne, øker båndbredden, og setter ned latencyen er en så veldig god test for dette, sier jo ikke så mye hva latencyen i seg selv gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og for alle som har tenkt å gå ddr2 .... Latency på minnet har enormt mye å si

 

 

 

[tatt ut fra artikkelen]

Starting out with PC2-5400 memory running CL4 timings our base score was 134.0 fps.  After moving up to PC2-6400 memory with CL3 timings and increasing our memory capacity from 2GB to 4GB the score increased to 159.1 fps -- a 25.1 fps increase or 18.7%.

 

Alle som oppgraderer eller bygge nytt sytem burde gå for så lav latency som mulig;)

 

 

Vet ikke akkurat om jeg vil kalle en test der de dobler mengden minne, øker båndbredden, og setter ned latencyen er en så veldig god test for dette, sier jo ikke så mye hva latencyen i seg selv gjør.

 

AtW

6176460[/snapback]

 

Eg tok vel litt hardt i når eg sa latency var det viktigaste :blush: . Det ser ut som at latency har litt mindre å si i denne testen.

 

 

ddr2 Mhz og Latency [Xbitlabs]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

AMD har tydeligvis bevisst holdt tilbake noen detaljer om AM2-plattformen:

 

AMD Socket AM2 has a secret weapon

Intel Conroe is scheduled to go on July 23rd, when partners will start rolling out the new products. The NDA for reviews is scheduled to expire around July 28th.

 

However, AMD has a counter-attack weapon hidden in its Socket AM2 infrastructure.

 

It seems that all AM2 CPUs were outfitted with a support for Reverse-HyperThreading, an architectural change which enables software to think that it is working on a single-core alone. By combining two cores, the company has been able to produce the six IPC "core" that will go head to head against four IPC "core" from Conroe/Merom/WoodCrest combo.

 

It seems that in certain cases, even an old AMD Athlon 64 3800+ can wipe the floor with Core 2 Duo E6300 CPU.

[...]

In single-treaded apps, Core 2 Duo is expected to struggle against Reverse HyperThreading CPUs, which work at higher clock frequencies and produce higher instruction per clock ratios (IPC).

 

AMDs Reverse-HT is a dynamic technology, and with Microsoft's Windows update and a new processor driver, the driver will copy the graphics drivers of today's 3D accelerators. The driver will detect the app, see if it is multithreaded or not and turn the ReverseHT on, or leave it off.

Genialt ikke sant? Dette burde uansett love meget bra spesielt med tanke på det ventede priskuttet på AMD-prosessorer i Juli :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...