Gå til innhold

Her er AMD sokkel AM2-detaljene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men i stedet for å vente meg i hjel. Skaffer jeg meg et Asus S939 med rimelig CPU og PCIe skjermkort nå og benytter 2GB DDR PC4000 videre.

5866080[/snapback]

Uhmm ... nei? Meg bekjent må du ved oppgradering da skifte ut både CPU og RAM siden minnekontrolleren bare støtter DDR2.

Lenke til kommentar
Men i stedet for å vente meg i hjel. Skaffer jeg meg et Asus S939 med rimelig CPU og PCIe skjermkort nå og benytter 2GB DDR PC4000 videre.

5866080[/snapback]

Uhmm ... nei? Meg bekjent må du ved oppgradering da skifte ut både CPU og RAM siden minnekontrolleren bare støtter DDR2.

5866172[/snapback]

Oi, sier du det? Så jeg må bli kvitt de 2GB ram jeg nettopp kjøpt for over 2k? Kanskje likegreit å kjøpe heller socket 939 hvis budsjettet er forstramt? Når AM2 kommer blir alt som har med socket 939 å gjøre billigere, ikke sant?

Lenke til kommentar
Men i stedet for å vente meg i hjel. Skaffer jeg meg et Asus S939 med rimelig CPU og PCIe skjermkort nå og benytter 2GB DDR PC4000 videre.

5866080[/snapback]

Uhmm ... nei? Meg bekjent må du ved oppgradering da skifte ut både CPU og RAM siden minnekontrolleren bare støtter DDR2.

5866172[/snapback]

Oi, sier du det? Så jeg må bli kvitt de 2GB ram jeg nettopp kjøpt for over 2k? Kanskje likegreit å kjøpe heller socket 939 hvis budsjettet er forstramt? Når AM2 kommer blir alt som har med socket 939 å gjøre billigere, ikke sant?

5866262[/snapback]

 

Tror ikke prisene på DDR kommer til å falle så mye med det første, har ikke lest noe som tyder på det. men DDR2 kommer gradvis til å falle ned på DDR prisnivå.

Lenke til kommentar

- Prosessornene med sokkel AM2 og 939 kommer nok til å koste omentrent det samme i starten. Etter hvert regner jeg med at de med AM2 vil falle yttligere, uten at de med 939 følger etter i samme grad, samt at AMD ikke lanserer raskere prosessorer til 939. (Historien gjentar seg altså fra overgangen mellom sokkel 754 og 939 og mellom sokkel A og 754.)

 

- DDR2 og DDR koster allerede omentrent det samme. Etter hvert tror jeg DDR2 vil synke mer i pris enn DDR. Altså en gjentagelse av historien fra overgangen mellom SDR og DDR.

 

- Hovedkortene med sokkel AM2 kommer nok til å starte litt over prisen på de med sokkel 939, men også dette vil jevne seg ut etter lanseringen når tilgjengeligheten blir større. Men jeg tror også her at hovedkortene med sokkel AM2 vil synke mer i pris over tid enn de med sokkel 939.

Lenke til kommentar
- Hovedkortene med sokkel AM2 kommer nok til å starte litt over prisen på de med sokkel 939, men også dette vil jevne seg ut etter lanseringen når tilgjengeligheten blir større. Men jeg tror også her at hovedkortene med sokkel AM2 vil synke mer i pris over tid enn de med sokkel 939.

5866525[/snapback]

Det er mange som er interessert i CPU eller minne til sitt gamle hovedkort, men få kjøper utdaterte hovedkort, og spesielt ikke om de er dyrere. Jeg tror heller 939-hk. vil holde seg billigere og så forsvinne helt.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
hvorfor er AMD så gjerrige på og gi oss L2-cache, intel er jo en del forran på det området.

5865066[/snapback]

Fordi en stor og rask eksklusiv L2-cache er meget kostbar å produsere, og fordi AMD ser at prisøkningen dette ville innebære ikke kan forsvare ytelsesøkningen. Jeg regner likevel med at AMD innen kort tid kommer til å lansere prosessorer med større delt L3-cache for å redusere tilgangstidene iforbindelse med overgangen til DDR2-800-minne som generelt sett har dårligere tilgangstider enn dagens DDR400-minne.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
For oss med 939 system nå, så ser ikke AM2 som noen verdig erstatter. Pengene denne gangen går nok til Intel og Conroe utpå høsten/jul en gang for min del.

 

Jeg tror ikke FX-62 med L3 cache er nok til å slå Conroe på 2.67 Ghz  :hmm:

5865195[/snapback]

Det gjenstår selvsagt å se, for jeg regner vel med at du har tenkt å bruke "Conroe" til noe mer enn å kjøre SPEC-benchmarks o.l. ? Vi har heller ikke ennå sett det fulle potensialet til den nye AM2-plattformen, for i vanlig stil så regner jeg med at AMD har en overraskelse eller to på lur iforbindelse med Intels lansering av "Conroe" & co seinere i år :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
For oss med 939 system nå, så ser ikke AM2 som noen verdig erstatter. Pengene denne gangen går nok til Intel og Conroe utpå høsten/jul en gang for min del.

 

Jeg tror ikke FX-62 med L3 cache er nok til å slå Conroe på 2.67 Ghz  :hmm:

5865195[/snapback]

Det gjenstår selvsagt å se, for jeg regner vel med at du har tenkt å bruke "Conroe" til noe mer enn å kjøre SPEC-benchmarks o.l. ? Vi har heller ikke ennå sett det fulle potensialet til den nye AM2-plattformen, for i vanlig stil så regner jeg med at AMD har en overraskelse eller to på lur iforbindelse med Intels lansering av "Conroe" & co seinere i år :cool:

5867609[/snapback]

 

mener du litt sånn som at Halo3 kommer ut når PS3 kommer ut? :D

Lenke til kommentar
mener du litt sånn som at Halo3 kommer ut når PS3 kommer ut? :D

5868748[/snapback]

Ja, AMD har en tendens å vente med de virkelig store lanseringene til rett i forkant av viktige Intel-tilstelninger. Litt barnslig kanskje, men som de sier på engelsk "AMD loves to crash the Intel party" så jeg ser ikke bort ifra at det kommer overraskelser :cool:

Lenke til kommentar

I mine øyne er det ikke verd å tenke på AM2 med mindre AMD får opp frekvensen på sine prosessorer eller kommer med funksjoner som ytterligere bedre ytelsen. "Kjøp AM2 for da får du 200MHz mer."

 

Mulig det kommer noen nye prosessorer om et par år, men da kan en vel ha 939 frem til da.

 

I tillegg synes jeg det er en nedgradering å gå til DDR2 pga tilgangstidene.

 

Det hadde vært fult mulig å lage DDR-SDRAM på 600MHz effektivt og CL2 2 2 5 1t.

 

BH-5 er god for 270-280 MHz om de er montert på PCB som takler den hastigheten. Med dagens teknikk hadde det vært fult mulig å lage en ny serie der de beste chips ble solgt som 600MHz og resten som 500MHz. De chips som ikke holdt mål kunne vært solgt som 400 MHz. Det kommer aldri til å skje nå som alle går over til DDR2.

Denne serien ble discontinued pga BH-5 produksjonen igjen er stanset. Heldigvis er det nå skiftet fra discontinued til limited supply. Jeg er lei av slike dominospill som skaper ringvirkninger i hele markedet. BH-5 er legendarisk *snufs*.

 

BH-5 produksjonen som ble startet igjen i 2005 er nå avsluttet fordi DDR skal fases ut. Jeg synes dette er forbasket sørgelig. GeIL kom med et veldig bra produkt i form av Geil One BH 2x512 MB 500MHz CL2 2 2 5 1T og de fleste var gode for 260-270MHz.

 

I værste fall har man jo 600MHz TCCD.

 

Kanskje AM2 blir innbydende om 18 måneder når det kommer til nye prosessorer og bedre minne samt at feil ved plattfornen er redusert.

Med de prosessorer og minne som er tilgjengelig til AM2 i den førstkommende tiden, ser jeg ingen grunn til å gå over dersom en allerede har et system per i dag.

Med mindre det er snakk om en ytelsesforskjell >25% er det bare tull og bortkastede penger å bytte ut det man har. I nær fremtidtid er det ikke sikkert det blir 5% forskjell engang.

 

Jeg synes heller produsentene kunne ordne DDR-SDRAM 2x1GB minne med CL2 600MHz (Hadde riktignok blit kostende ca 5-6000 kr) og at AMD kunne slippe 939-prosessorer med 3 3.2 og 3.4 GHz klokkespesifikasjon isteden for å holde igjen.

Man kunne også fått en ny generasjon perfeksjonerte 939-hovedkort men isteden blir det vel faset ut og man starter på blanke ark på neste platform. En ny runde med bugs på hovedkort. Jeg gleder meg ikke. Jeg føler meg mer som en aktiv feilsøker enn som forbruker når jeg kjøper hardware.

 

Helt siden det kom pr-ratinger på prosessorene og 3DFX forsvant ut av marketet slik at nVIDIA kunne prise sine produkter nermest slik de ville, har det vært nesten bare rot i hele scenen og markedet.

 

Det jeg misliker mest med PC-Scenen er at isteden for å perfeksjonere et produkt så starter man bare på nytt og på nytt.

 

-Skal vi optimalisere koden i spill og programmer? Nei, folk får bare sette inn raskere CPU og nytt grafikkort i maskinene sine. Brukerens problem, ikke vårt.

-Skal vi perfekjonere denne hovedkortserien slik at man kan få stabile systemer med gode features? Nei, det tjener vi ikke noe penger på for sokkelen fases ut.

-Skal fabrikken vår nytte termisk pasta med god karakteristikk når vi monterer kjøler på dette grafikkortet? Nei, for da får vi 20 cent mer i utgift per enhet.

-Skal vi montere god og stillegående kjøler på grafikkortserien vår. Nei, det tjener vi ikke penger på for da må vi ha enda en avdeling i selskapet. Dessuten kjøper folk grafikkort uansett.

 

Inntil forbrukerne setter ned foten kommer hardwareprodusentene til å herske over oss. Produsentene kommer til å gjøre akkurat som de vil og Trusted Computing kommer til å bli implementert slik at vi blir stengt ute fra egne systemer.

 

Si ifra før det er for sent.

 

 

Det er er greit at det må komme til nye produkter, men jeg blir kvalm om å lese om forbrukere som planlegger bytte sine fult brukbare systemer allerede før kommende produkter er tilgjengelig.

 

Det er mer lønnsomt å ligge 12-18 måneder bak markedsutviklingen.

-En slipper betale overpris.

-En har råd til å ha et noenlunde oppdatert system og det går vel bra selv om man ikke har det nyeste kortet som kom sist uke og er HELE 5% raskere.

-Man slipper å feilsøke på "halvferdige" produkter.

 

Ikke la produsentene ha Open Season. (Fritt vilt)

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
Og enkelte klager over at datautstyr er dyrt i norge... Greit nok på spesielle ting, men vanlige produkter er jo veldig billige her.

 

AtW

5865810[/snapback]

 

 

Denne er jeg veldig enig i. Har bodd 2år i Singapore, og i endel av tilfellen var det ikke mye å spare på å kjøpe datautstyr der, var noen få hundrelapper. Er billig å kjøpe hvis man kjøper som norsk turist, men er man fra Singapore og tjener 4 ganger mindre enn en nordman så er det adskilliger dyrere å kjøpe for dem i Singapore...Enn for oss i Norge.

 

Anyway: med tanke på Athlon 64 X2, så ser det ut til at man kan velge en CPU som enten har 1MB eller 512KB L2 cache, men det er dog også 200Mhz i forskjell på disse to, hvilken er mest hensiktsmessig å kjøpe, CPU som er raskere, eller med mer cache? Bruker egetlig maskinen til surfing, spilling, video editing, og noe web design, samt vmware.

 

Frankie

Lenke til kommentar
mener du litt sånn som at Halo3 kommer ut når PS3 kommer ut? :D

5868748[/snapback]

Ja, AMD har en tendens å vente med de virkelig store lanseringene til rett i forkant av viktige Intel-tilstelninger. Litt barnslig kanskje, men som de sier på engelsk "AMD loves to crash the Intel party" så jeg ser ikke bort ifra at det kommer overraskelser :cool:

5868833[/snapback]

 

AMD har jo visst sånn ca når Conroe kommer noen år nå, og sikkert visst ca hvor den kommer til å legge seg ytelsesmessig, i hvertfall en god stund.

Pentium4 har ikke gitt dem mye konkurranse de siste 2 årene, så dem må vel ha hatt god tid til å forberede seg på Conroe?

 

Lurer litt på hva 'overraskelsen' blir. blir nok nye prosessorer med høyere klokkefrekvens og mere cache + store kutt i prisene.

 

gleder meg, skal kjøpe nytt system til høsten :)

Endret av O.J
Lenke til kommentar
I mine øyne er det ikke verd å tenke på AM2 med mindre AMD får opp frekvensen på sine prosessorer eller kommer med funksjoner som ytterligere bedre ytelsen. "Kjøp AM2 for da får du 200MHz mer."

 

Mulig det kommer noen nye prosessorer om et par år, men da kan en vel ha 939 frem til da.

 

I tillegg synes jeg det er en nedgradering å gå til DDR2 pga tilgangstidene.

 

Det hadde vært fult mulig å lage DDR-SDRAM på 600MHz effektivt og CL2 2 2 5 1t.

 

BH-5 er god for 270-280 MHz om de er montert på PCB som takler den hastigheten. Med dagens teknikk hadde det vært fult mulig å lage en ny serie der de beste chips ble solgt som 600MHz og resten som 500MHz. De chips som ikke holdt mål kunne vært solgt som 400 MHz. Det kommer aldri til å skje nå som alle går over til DDR2.

Denne serien ble discontinued pga BH-5 produksjonen igjen er stanset. Heldigvis er det nå skiftet fra discontinued til limited supply. Jeg er lei av slike dominospill som skaper ringvirkninger i hele markedet. BH-5 er legendarisk *snufs*.

 

BH-5 produksjonen som ble startet igjen i 2005 er nå avsluttet fordi DDR skal fases ut. Jeg synes dette er forbasket sørgelig. GeIL kom med et veldig bra produkt i form av Geil One BH 2x512 MB 500MHz CL2 2 2 5 1T og de fleste var gode for 260-270MHz.

 

I værste fall har man jo 600MHz TCCD.

 

Kanskje AM2 blir innbydende om 18 måneder når det kommer til nye prosessorer og bedre minne samt at feil ved plattfornen er redusert.

Med de prosessorer og minne som er tilgjengelig til AM2 i den førstkommende tiden, ser jeg ingen grunn til å gå over dersom en allerede har et system per i dag.

Med mindre det er snakk om en ytelsesforskjell >25% er det bare tull og bortkastede penger å bytte ut det man har. I nær fremtidtid er det ikke sikkert det blir 5% forskjell engang.

 

Jeg synes heller produsentene kunne ordne DDR-SDRAM 2x1GB minne med CL2 600MHz (Hadde riktignok blit kostende ca 5-6000 kr) og at AMD kunne slippe 939-prosessorer med 3 3.2 og 3.4 GHz klokkespesifikasjon isteden for å holde igjen.

Man kunne også fått en ny generasjon perfeksjonerte 939-hovedkort men isteden blir det vel faset ut og man starter på blanke ark på neste platform. En ny runde med bugs på hovedkort. Jeg gleder meg ikke.  Jeg føler meg mer som en aktiv feilsøker enn som forbruker når jeg kjøper hardware.

 

Helt siden det kom pr-ratinger på prosessorene og 3DFX forsvant ut av marketet slik at nVIDIA kunne prise sine produkter nermest slik de ville, har det vært nesten bare rot i hele scenen og markedet.

 

Det jeg misliker mest med PC-Scenen er at isteden for å perfeksjonere et produkt så starter man bare på nytt og på nytt.

 

-Skal vi optimalisere koden i spill og programmer? Nei, folk får bare sette inn raskere CPU og nytt grafikkort i maskinene sine. Brukerens problem, ikke vårt.

-Skal vi perfekjonere denne hovedkortserien slik at man kan få stabile systemer med gode features? Nei, det tjener vi ikke noe penger på for sokkelen fases ut.

-Skal fabrikken vår nytte termisk pasta med god karakteristikk når vi monterer kjøler på dette grafikkortet? Nei, for da får vi 20 cent mer i utgift per enhet.

-Skal vi montere god og stillegående kjøler på grafikkortserien vår. Nei, det tjener vi ikke penger på for da må vi ha enda en avdeling i selskapet. Dessuten kjøper folk grafikkort uansett.

 

Inntil forbrukerne setter ned foten kommer hardwareprodusentene til å herske over oss. Produsentene kommer til å gjøre akkurat som de vil og Trusted Computing kommer til å bli implementert slik at vi blir stengt ute fra egne systemer.

 

Si ifra før det er for sent.

 

 

Det er er greit at det må komme til nye produkter, men jeg blir kvalm om å lese om forbrukere som planlegger bytte sine fult brukbare systemer allerede før kommende produkter er tilgjengelig.

 

Det er mer lønnsomt å ligge 12-18 måneder bak markedsutviklingen.

-En slipper betale overpris.

-En har råd til å ha et noenlunde oppdatert system og det går vel bra selv om man ikke har det nyeste kortet som kom sist uke og er HELE 5% raskere.

-Man slipper å feilsøke på "halvferdige" produkter.

 

Ikke la produsentene ha Open Season. (Fritt vilt)

5868969[/snapback]

 

 

Må si jeg likte posten din veldig veldig godt. Mange gode poenger :-)

Lenke til kommentar
I mine øyne er det ikke verd å tenke på AM2 med mindre AMD får opp frekvensen på sine prosessorer eller kommer med funksjoner som ytterligere bedre ytelsen. "Kjøp AM2 for da får du 200MHz mer."

 

Mulig det kommer noen nye prosessorer om et par år, men da kan en vel ha 939 frem til da.

 

I tillegg synes jeg det er en nedgradering å gå til DDR2 pga tilgangstidene.

 

Det hadde vært fult mulig å lage DDR-SDRAM på 600MHz effektivt og CL2 2 2 5 1t.

5868969[/snapback]

Det var et langt innlegg med en del gode poenger og noen ikke fullt så gode. :) Jeg vil bare si meg uenig i at ytelse er alt. Oppgraderingsmuligheter er en annen fordel, samt viritualisering og laveffektsutgaver osv (alt er nevnt tidligere i tråden). F.eks yter prosessorer på sokkel 754 glimrende den dag i dag (sammenlignet med tilsvarende på sokkel 939) men det er vanskelig å oppgradere siden de har sluttet å selge bra prosessorer med sokkel 754. Det samme kommer nok til å skje med sokkel 939.

 

Det er altså ikke for ytelsen sin del man bør kjøpe AM2, men fordi man har ventet lenge nok på en oppgradering (f.eks de med sokkel A eller 478), eller fordi man trenger noen av de nye egenskapene (viritualisering, lav effekt etc). En oppgradering fra sokkel 754 eller 939 til AM2 har lite for seg ytelsemessig.

 

Angående tilgangstider så sier tallene du nevner lite om tilgangstiden, men er et mål på antall tilgangsklokkesykluser om man skal si det mer korrekt. Du ser ut til å glemme at DDR2-800 CL4 har samme tilgangstid som DDR-400 CL2.

 

Klart det finnes DDR overklokkingsminne som er dyrt å produsere (lav yield) og klarer mer, men det finnes det også for DDR2. Det høyeste jeg har sett til nå er DDR2-1200 CL5 og jeg tror DDR-600 CL2 skal slite med å konkurrere mot det til tross for 25% tregere tilgangstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...