Gå til innhold

Spøkelser og gjenferd; fysisk mulig?


Anbefalte innlegg

Det kryr av overtro innen alle kulturer og spøkelser eller gjengangere er hyppige innen overtroen. Men er det virkelig mulig at en person kan ”leve” videre etter døden? Mange mener også at spøkelser er en ”reprise” på hva som har skjedd med en person i fortiden, som bli avspilt i nåtiden, men dette mulig?

 

Har fundert på dette en stund, og har lest litt på nettet hvor spøkelser blir avblåst på grunnlag av paranoia eller ubalanse i hjernen. Men finnes det andre forklaringer?

Hadde jo vært gøy om det faktisk var mulig at energien fra et dødt menneske lever videre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ikke tenke på det. Tenk å sitte på dass og drite, og vite at det står en person og ser på deg. Hadde aldri fått bæsja da.

5863570[/snapback]

Det er jo akkurat det. Om disse gjengangerne er synelig eller ikke vet vi jo ikke noe om. Hva om det sitter en person på sengen min og ser på meg nå, eller står ved siden av deg når du skriver på forumet. Eller om ikke en person, en eller annen type energi som har blitt igjen etter en person som har eksistert. Litt rart å tenke på. Men er det i det hele tatt mulig? Noen vet vel noe om temaet?

Lenke til kommentar

Det har interressert meg ganske mye egentlig. Jeg har ved flere anledninger sett eller opplevd ting som jeg ikke helt kan sette fingeren på.

 

En gang jeg bråvåknet, og så utover i rommet mot døra. Da var det akkurat som en sort skygge forsvant ut døra veldig raskt.

Er flere ganger jeg ligger i halvsøvne og prater med "folk" som er i rommet mitt.

 

Om det er hjernen min som spiller meg et puss eller om det ER gkjenferd vites ikke :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke tenke på det. Tenk å sitte på dass og drite, og vite at det står en person og ser på deg. Hadde aldri fått bæsja da.

5863570[/snapback]

Det er jo akkurat det. Om disse gjengangerne er synelig eller ikke vet vi jo ikke noe om. Hva om det sitter en person på sengen min og ser på meg nå, eller står ved siden av deg når du skriver på forumet. Eller om ikke en person, en eller annen type energi som har blitt igjen etter en person som har eksistert. Litt rart å tenke på. Men er det i det hele tatt mulig? Noen vet vel noe om temaet?

5863701[/snapback]

Bare jeg som måtte se meg rundt? :p

 

 

Edit: Leif :hrm:

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar
Det har interressert meg ganske mye egentlig. Jeg har ved flere anledninger sett eller opplevd ting som jeg ikke helt kan sette fingeren på.

 

En gang jeg bråvåknet, og så utover i rommet mot døra. Da var det akkurat som en sort skygge forsvant ut døra veldig raskt.

Er flere ganger jeg ligger i halvsøvne og prater med "folk" som er i rommet mitt.

 

Om det er hjernen min som spiller meg et puss eller om det ER gkjenferd vites ikke :hmm:

5863729[/snapback]

 

Og lyn og torden er Tor med Hammeren...

Lenke til kommentar

Får dra denna litt videre da.

 

Hvordan kan du være sikker på at du kan stole på sansene dine?

Hvordan kan du være sikker på at hjernen du tolker sanse inntrykkene korrekt?

Er det mulig at hjernen kan påvirke seg selv slik at du ser det du vil se?

Hvis så, kan hjernen påvirke seg selv slik at du ikke ser det du ikke vil se?

Hvordan kan du være sikker på at du ikke kun forestiller deg denne diskusjonstråden?

Hvordan kan du være sikker på at du i det hele tatt har truffet et annet menneske i løpet av livet?

Kan du være sikker på at du faktisk lever?

Eller tenker?

 

Jeg har aldri sett en hvit kråke, men det betyr ikke at det ikke finnes en hvit kråke.

 

There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.

Lenke til kommentar
Muttern har "hjelpere" som går forbi kjøkkenvinduet hele tiden...har merket mye muffins angående det kjøkkenvinduet ja! Nesten så du ser i øyekroken at noen går forbi men ingen er der..

5864090[/snapback]

 

Når du trodde at du så noe, men så var det ingenting der, så må det ha vært noe der for å få deg til å tro at du så noe.

 

 

 

Go nuts. Blir gæærn av mindre.

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å si at spøkelser etc. er "fysisk umulig" eller "fysisk mulig". På samme måte som en ikke kan føre naturlvitenskapeløige beviser på Guds eksistens.

 

Spørsmålet en må stille er heller: Finnes det ting vi ikke kan se, måle eller beregne oss frem til? Jeg tro definitivt at det gjør det, og jeg tror at på samme måte som mange mennesker opplever at Gud har påvirket hva som skjer i deres fsyiske liv kan andre åndsmakter på virke en også hvis en ikke lar Gud beskytte seg.

 

Et strengt naturvitenskapelig verdensbilde mangler forklaringsmodeller på menneskers religiøse opplevelser. Jeg skal ikke nekte folk å hevde at Gud ikke eksisterer, men jeg tillatetr meg å spørre om hvordan de vil forklare ting jeg oppfatter som Guds konkrete svar på mine og andres bønner. Og nei, statistisk variasjon og tilfeldigheter er ikke nok til å forklare dette.

 

En kan selvsagt hevde at vår vitenskapelige forståelse bare ikke har nådd et tilstrekkelig nivå for å forklare alt som skjer, men entropi og tilfeldighet er såvidt grunnleggende trekk ved vår vitenskapelige forståelse av verden at det uansett betyr en forkasting av det strengt naturvitenskapelige verdensbilde.

 

Ikke misforstå meg; jeg er IKKE en av de som mener det er greity å lære barneskolebarn at Darwin tok feil og menneskene ble skapt av et stykke leire 6 dager etter skapelsen. Det er å misdforstå hele poenget med Bibelen. Men på tross av 6 års naturvitenskapelige studier tror jeg fortsatt på en Gud som har skapt alt synlig og usynlig, som er med oss bestandig og hører når vi ber. Å forkaste folks opplevelser av spøkelser og ånder som "innbilning" eller "psykologiske fenomener" blir derfor meningsløst for meg. Men jeg ber folk om ikke å leke med slikt; jeg tror rett og slett ikke det er bra.

Lenke til kommentar

For å velge noen ord fra Matrix som faktisk er noe å ha i etter tanke:

 

What is real? How do we define real?

 

Må man se for at noe skal være virkelig? Kan man også si at den virkeligheten vi lever i egentlig er Limbo, og når vi dør blir vi født til den virkelige verden? Er dette bare en venteplass mellom Limbo og livet og døden er den virkelige fødselen?

 

For hva er død?

 

Mange spørsmål som man egentlig ikke kan besvare teologisk sett eller vitenskapelig.

 

Jeg er en av de som tror det er mer mellom himmel og jord enn hva som kan forklares. Å tro at vi er ene og alene er egentlig naivt å tro i mine øyner. Jeg har selv opplevd "paranormale" ting, hendelser i livet som jeg egentlig ikke kunne forklare eller sette noe svar på. Som f.eks på jobb hvor jeg så en person i svar stå utenfor vinduet. Som resepsjonist på et hotel nær havna, trodde jeg det var en person som skulle titte på hotellet, er mange av dem innom. Så jeg gikk ut på kjøkkenet med det jeg hadde i hendene, kom ut, og personen var borte. Trodde han hadde gåd, men da jeg skulle se ut av vinduet, så jeg ingen spor i nysnøen eller tegn til at noen hadde vært der. Er jeg paranoid eller er det en logisk forklaring som jeg ikke kan fatte?

 

Vi har hørt historier om "spøkelser" og paranormale ting vi ikke kan forklare. Om det bare hadde vært 1 person, kunne vi ha tilbakevist dette, og sakt at personen var gal eller led av sinnsykdommer. Men nå er det såpass mange, kan man stemple alle som gal eller er det sannhet i det de sier?

 

Debra Borgen er en såkalt klarsynt person. Vi har sett henne på TVNorges "Åndenes Makt" og sett hvordan hun "skaper fred" i hus som er hjemsøkt. Er dette bare et skuespill mellom folk eller er det noe sant i dette?

I USA er klarsynte blit brukt til å oppklare saker politiet ikke hadde noen spor i, men likevell fant de klarsynte personen. Igjen tilfeldigheter og god anelser om hvor personen var?

 

Jeg skal ikke si at det jeg sier er rett, for det er heller ikke rett å si. Men andre kan heller ikke forkaste det og si bastant at det ikke finnes noe slikt og at alt har en logisk forklaring uansett. Men jeg ber de som sier slik om å tenke litt gjennom hendelser som har skjed, som dere har lest om og hørt om, og plasser en logisk forklaring på det med vitenskapelig presisjon. Er det mulig?

Lenke til kommentar

Mange interessante synspunkter her. Etter litt omtanke så er jeg enig i at vi må finne definisjonen på virkelighet før vi kan vite hva som er virkelig. Men så kommer vi til tanken ang. energi med ”bevissthet”. Altså gjengangere, eller spøkelser om du vil.

 

Energi kan jo være så mangt. Varme, lys, bevegelse – you name it. Men ingen energi oppdaget for mennesker har bevissthet. Der kommer jo også gud inn i bildet. At gud er et fysisk individ kan ikke være mulig, altså må også ”han/den/hun” være energi. Og dostojevski. Hva med gudene fra andre religioner. Da vi ikke kan avblåse guden fra kristendommen, kan vi heller ikke avblåse allah, satan, gudene fra hinduismen eller fra gamle religioner, som norrøn eller gresk mytologi.

 

Jeg er ingen religiøs person, så for meg er alle religioner like sannsynelig/usannsynelig. Men jeg synes religion er interessant og det er paranormalitet også. For om det på en eller annen måte bevises at det finnes ”energier” med bevissthet, blir brått alle religiøse spørsmål også stilt på hodet. Dostojevski. Om du finnes. Hvorfor er ikke ”spøkelser”, som du ikke vil avblåse fra eksistens, i himmelen? Hvorfor er de fortsatt her ”nede” eller ”oppe” eller hvor her skal være? Håper ikke du tolker spørsmålene som angrep på deg og din tro, men du hadde noen fine synspunkter som jeg gjerne vil høre fler av :)

 

Morsomt tema, so keep’em comming!

 

edit:

Og bare så det er sagt. Jeg vet ikke hva jeg tror. Jeg har ingen anelse ang. de temaene her.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Får dra denna litt videre da.

 

Hvordan kan du være sikker på at du kan stole på sansene dine?

Hvordan kan du være sikker på at hjernen du tolker sanse inntrykkene korrekt?

Er det mulig at hjernen kan påvirke seg selv slik at du ser det du vil se?

Hvis så, kan hjernen påvirke seg selv slik at du ikke ser det du ikke vil se?

Hvordan kan du være sikker på at du ikke kun forestiller deg denne diskusjonstråden?

Hvordan kan du være sikker på at du i det hele tatt har truffet et annet menneske i løpet av livet?

Kan du være sikker på at du faktisk lever?

Eller tenker?

 

Jeg har aldri sett en hvit kråke, men det betyr ikke at det ikke finnes en hvit kråke.

 

There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.

5865475[/snapback]

 

Nesten alle disse spørsmålene vil bli tatt opp i et EX Phil. kurs på høyskolene universitetene. Dette har vært dvelet rundt dette gjennom alle tider, og jeg tviler på at vi får svaret her på forumet. Spørsmålene dine var så bra at jeg måtte quote de :)

Et sted og begynne er f.eks: Cognito ergo sum: Jeg tenker, altså er jeg.

Lenke til kommentar
Et sted og begynne er f.eks: Cognito ergo sum: Jeg tenker, altså er jeg.
Jeg er kanskje kverrulant, men jeg har alltid hatt morro av å "kontre" Descartes berømte setning med den "riktige" slutningen:

 

Jeg tenker, altså innbiller jeg meg at jeg eksisterer.

 

 

Men siden jeg har vært med på å dra tråden ut i filosofisk OT, kan jeg også gå tilbake til tema:

Så langt jeg vet finnes det i dag ingen ubestridde bevis på eksistensen til spøkelser/gjengangere. Ei heller finnes det ubestridde kontrabevis.

Samme på teoretisk plan: Det finnes i dag, så langt jeg vet, ingen generelt aksepterte teorier som kan forklare eksistensen til spøkelser/gjengangere. Ei helller kontrateorier.

Lenke til kommentar

Vis "virkelig" er hva du kan se, ta på og føle, så er jo ikke virkeligheten noe annet enn elektriske signaler som hjernen tolker. Og hvordan kan man da være sikker på at disse tolkningene fra vår hjerne viser den faktiske realiteten?

 

Ang Gud, Allah etc. De som er ikke fysiske guder mener jeg er 1 Gud, med forskjellige navn. Allah er Gud og Vica versa, om dere skjønner hva jeg mener. Vi kristene kaller vår Gud "Gud" mens muslimer kaller sin Gud "Allah" men egentlig er det samme "teoligiske" person. Bøkerne som er hellige er meget lik i tekstene, så vi er jo egentlig ikke så forskjellige.

 

Hvorfor er det så vanskelig egentlig å tro på noe vi ikke ser, er det blitt slik at vi er så trangsynte at vi ikke engang ser en spiker som står fest mitt på nesen? Må vi ha alt fysisk tilstede, i en tilstand man kan kjenne?

 

Jeg spør tilvere, vi kan bare føle vinden, men vi kan ikke se den, det er ikke fysisk mulig å se vinden uten bruk av hjelpemidler. Er vinden en paranormal effekt som tvilere ikke trenger å tro på? Selvfølgelig ikke, vi "vet" jo at den er der, vi føler den. Men ser den ikke. Vi "føler" at der er noen i et rom, men ser de ikke. Noen som ser koblingen her?

 

Det man ikke ser, vil ikke med andre ord si at det ikke eksisterer. Og da kan man også spør seg selv, hva er eksistens? Hva vil det si at noe eksisterer og hvem kan vel si at noe eksisterer eller ikke eksisterer, på grunnlag av følelser? Som jeg sa med vinden, vi kan ikke se den, men føle den. Men til tross for det tviler vi ikke på dens eksistens. Hvorfor er det da så vanskelig å tro på eksistens av paranormale effekter?

 

Det er et tema som for mange bringer vondt hode. Mange vil bare ikke innse det, eller vil ikke tro, at det er mer mellom himmel og jord. Jeg skal ikke tvinge på noen det jeg tror på, eller prøve å overtale noen til å se på ting på en annen måte. Jeg skal bare legge frem mine synspunkter i et tema som for mange egentlig er utrolig vanskelig å argumentere for/mot.

 

Jeg har et ganske åpent sinn. Jeg tror ikke bare på det jeg kan se, men også det jeg kan føle. Jeg var en tviler, i mange år, legger ikke skjul på det. Men etter en spesiell opplevelse, valgte jeg å sette min tro på et univers bak et teppe vi aldri ser.

 

På skolen min skjedde der en del tinger. Som en vitenskapelig person, så jeg bare logikk i det hele. Det var hele tiden en forklaring. Helt til jeg selv opplevde noe som får hårene til å røyse seg bare med tanken. Vi arrangerte klubb for skolens unger i gymsalen. Jeg var på vei til skolens kjøkken for å lage popkorn. Jeg var den eneste som var i gangen, var foresten også den eneste med nøkkel til å komme meg inn på det området av skolen, låste døren bak meg, og begynte å gå. Da jeg kom på kjøkkenet, følte jeg en kald gys. Tenkte det var trekk fra et vindu. Da jeg var ferdig med å poppe popkornet, tok jeg posen og gikk. Døren fremfor meg gikk igjen, trodde det var trekk, men det var ingen vindu eller dører åpen. Jeg var alene i rommet, og bak meg hørte jeg noen si "tror du nå?".

 

Noen kan vel si at det var noen som drev gjøn med meg, lurte meg etc. Men forklar dette. Hvordan kan en dør festa i brannlåsmagnet, bli trukket igjen fremfor meg uten hjelp fra noen? Ingen vinduer var åpen og eneste dør inn var nødutgangen, som er stengt innenfra. Og sist men ikke minst, dette skjedde i andre etasje, og sist men ikke minst, jeg var eneste med nøkkel til den delen av skolen. Er der logikk her eller?

 

Jeg kan vel være gal, rablende eller totalt på bærtur, men jeg har en tro på mer mellom himmel og jord. Vi vet så mye vitenskapelig på fysisk plan, men ingen ting på et paranormalt plan. Det er et felt vi fremdeles ikke har utforsket noe, da de fleste slike "forskere" blir sett på som galninger.

 

To belive is to see. To see is to belive. Hva skal man tro?

Lenke til kommentar
Et strengt naturvitenskapelig verdensbilde mangler forklaringsmodeller på menneskers religiøse opplevelser.

5865780[/snapback]

Tull og tøys. Religiøse opplevelser kan fremstilles kunstig ved å stimulere de rette områdene i hjernen. Mest sansynlig er det altså kun snakk om en sinnstilstand på linje med andre sinnstilstander som glede og sorg.

Lenke til kommentar
Noen kan vel si at det var noen som drev gjøn med meg, lurte meg etc. Men forklar dette. Hvordan kan en dør festa i brannlåsmagnet, bli trukket igjen fremfor meg uten hjelp fra noen? Ingen vinduer var åpen og eneste dør inn var nødutgangen, som er stengt innenfra. Og sist men ikke minst, dette skjedde i andre etasje, og sist men ikke minst, jeg var eneste med nøkkel til den delen av skolen. Er der logikk her eller?

5869967[/snapback]

Det kan være noe du har drømt, men husker som om det skjedde. Det kan ha vært delvis innbilning. Det kan være falske minner. Mange enkle og greie forklaringer som er langt mer sansynlige.

 

Jeg kan vel være gal, rablende eller totalt på bærtur, men jeg har en tro på mer mellom himmel og jord. Vi vet så mye vitenskapelig på fysisk plan, men ingen ting på et paranormalt plan. Det er et felt vi fremdeles ikke har utforsket noe, da de fleste slike "forskere" blir sett på som galninger.

5869967[/snapback]

Slike forskere blir ikke sett på galninger dersom de kan påvise og dokuementere slike uforklarilge fenomen. Men siden ingen kan dokumentere disse, så blir det forskning basert på påstander om at noe har skjedd. Og det er ikke forskning.

Lenke til kommentar

Problemet, JBlack, er tro. Mange nekter å tro på ting de ikke kan se.

 

Det kan være noe du har drømt, men husker som om det skjedde. Det kan ha vært delvis innbilning. Det kan være falske minner. Mange enkle og greie forklaringer som er langt mer sansynlige.

 

Nei, var ikke drøm, forskjellen mellom en drøm og minne er at en drøm somregel bruker å være utydelig og vanskelig å skjønne. Minne er noe som har skjed og du vet konkret har skjed. Innbilling var det heller ikke, men tvilere vil stemple meg som gal uansett hva jeg sier. Er ikke falsk minne, for jeg husker den dagen meget godt. Mange greie bortforklaringer men ingen konkrete beviser.

 

Slike forskere blir ikke sett på galninger dersom de kan påvise og dokuementere slike uforklarilge fenomen. Men siden ingen kan dokumentere disse, så blir det forskning basert på påstander om at noe har skjedd. Og det er ikke forskning.

 

Må man ha alt dokumentert for å tro at det eksisterer, må alt være bevist for at folk skal tro og skjønne? Vi er ikke alene, jeg har ikke tro på det. Alt har en mening, men hva er meningen med livet om det bare var å reproduserer sin egen art? Jeg tror meningen med livet er noe høyerestående som vi ikke har fatteevne stor nok til å skjønne. Forksere tror på det de ser, men vis det er tilfelle, hvordan man man tro på at det som rusker i håret når vi går ut er vinden? Vi kan jo ikke se den, men den er ikke vanskelig å tro på.

 

Er mer mellom himmel og jord enn hva vi aner, det er jeg brennsikker på. Er alt for mange løse ender som vi ikke har besvart selv etter mange intense år med forsking. Kanskje derfor forskere nekter å tro på det som ikke er fysisk tilstede, fordi det er lettere å forklare noe som er fysisk enn noe som ikke er fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...