Gå til innhold

Spøkelser og gjenferd; fysisk mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vitenskapen kan bare forholde seg til det som kan observeres. Merk 'observeres' og ikke bare det som er synlig med øyet. For vinden, og mange andre naturfenomener, kan observeres og undersøkes med vitenskapelige metoder.

 

Ånder, spøkelser og andre ting som kun eksisterer som fortellinger og påstander, men som aldri er observert under kontrollerte forhold, kan vitenskapen ikke forholde seg til.

 

Innenfor den kunnskap vi har om naturen er det heller ikke rom for å forklare spøkelser eller lignende. Dette betyr ikke bare at vi ikke kan forklare dem, men at deres eksistens ville stride mot det vi faktisk vet om naturen og den verdenen vi lever i.

 

Men det vitenskapen faktisk vet er at hjernen vår er ikke til å stole på. Den kan spille oss mange merkelige puss, fra hallusinasjoner, til falske minner (man husker noe man ikke har opplevd), til drømmer som forveksles med virkelighet osv. Hjernen lurer oss hele tiden.

 

Så når man skal forklare spøkelser o.l. så er det langt mer naturlig å gripe til forklaringen som har med at man har latt seg lure av omverdenen eller egen hjerne, noe som er fullt mulig og langt fra usansynlig, enn å forklare det med at det faktisk finnes ånder og spøkelser, noe som vil bryte med det vi faktisk vet om naturen. Og når fenomenene aldri faktisk lar seg påvise under kontrollerte forhold, så er de ikke heller så veldig troverdige.

Lenke til kommentar

Gode poenger JBlack, men du er kanskje litt for ”realistisk”?

 

Jeg synes det blir helt feil å tro blindt guder, ånder, gjengangere, spøkelser eller hva en skal kalle disse vesenene, men jeg synes også det blir litt naivt å tro at det ikke finnes noe ”mer” som menneskene og vitenskapen ikke har funnet enda. Det skjer jo titt og ofte at en dyreart som skulle være utdød spretter fram i sitt vanlige leveomeråde, selv om de skulle ha forsvunnet for mange årtier siden.

 

Dette blir jo ikke en konkret sammenligning, men det viser at forskningen og vitenskapen ikke er 100% tett. Den har en viss feilmargin og det er en mulighet for at denne spøkelsesenergien slipper gjennom disse små glippene hver gang det blir forsket på.

 

Det jeg da lurer på er hvorfor alle videobevisene av spøkelser alltid skal være så uklare. Skjønner ikke folk at alle som ser videoene forstår at de er tull og fanteri?

Lenke til kommentar
Det har interressert meg ganske mye egentlig. Jeg har ved flere anledninger sett eller opplevd ting som jeg ikke helt kan sette fingeren på.

 

En gang jeg bråvåknet, og så utover i rommet mot døra. Da var det akkurat som en sort skygge forsvant ut døra veldig raskt.

Er flere ganger jeg ligger i halvsøvne og prater med "folk" som er i rommet mitt.

 

Om det er hjernen min som spiller meg et puss eller om det ER gkjenferd vites ikke :hmm:

5863729[/snapback]

 

Det med skyggen har også hendt meg. Hele to ganger.

Den første gangen smatt skyggen ut av rommet mitt, mens den andre gangen gikk den mot meg på en måte. Ganske skummelt. Jeg ble så redd at jeg gjemte meg under dynen.

Endret av Agressive
Lenke til kommentar

hvorfor er alltid disse skyggene om natta?

Merker selv at "alle" overnaturlige fenomener skjer når jeg skal sove og det er mørkt (merk litt lys, nok til å gi en liten skygge), men vil tro at det er frykten for at "noe" skal komme, derfor er hjernen oppmerksom og gjør alt om til potensielle farer.

 

Er selv en relativt paranoid person og når noen ser lenge på meg blir jeg mistenksom, men nok om det. Men det hender at jeg går forbi et vindu og "ser" en bevegelse i øyekroken, jeg snur meg, og ingenting der. Hvorfor skal denne "tingen" forsvinne når jeg snur meg, vil den ikke bli sett? kan andre se den?

Har du aldri lukta noe som ikke er der?

 

Dette er kun teorier bragt ut av mitt eget lille hode, så krittik er ikke dødelig :)

Lenke til kommentar
Gode poenger JBlack, men du er kanskje litt for ”realistisk”?

 

Jeg synes det blir helt feil å tro blindt guder, ånder, gjengangere, spøkelser eller hva en skal kalle disse vesenene, men jeg synes også det blir litt naivt å tro at det ikke finnes noe ”mer” som menneskene og vitenskapen ikke har funnet enda. Det skjer jo titt og ofte at en dyreart som skulle være utdød spretter fram i sitt vanlige leveomeråde, selv om de skulle ha forsvunnet for mange årtier siden.

 

Dette blir jo ikke en konkret sammenligning, men det viser at forskningen og vitenskapen ikke er 100% tett. Den har en viss feilmargin og det er en mulighet for at denne spøkelsesenergien slipper gjennom disse små glippene hver gang det blir forsket på.

 

Det jeg da lurer på er hvorfor alle videobevisene av spøkelser alltid skal være så uklare. Skjønner ikke folk at alle som ser videoene forstår at de er tull og fanteri?

5881735[/snapback]

Forskning og vitenskap har ikke svaret på alt. Men problemet med det overnaturlige er at det ikke har noen plass innenfor den verdenen som vitenskapen har utforsket og forklart. Det er rett og slett umulig, med mindre vår kunnskap om naturen og verden er helt gal.

 

Og hva tror du egentlig mest på. At natruvitenskapen har tatt totalt feil, eller at det finnes naturlige forklaringer på de fleste overnaturlige opplevelser.

 

Vi lar oss lure av vår egen hjerne hele tiden, eller vi lar oss luire av ting pg fenomen vi ikke har oversikt over. Så hvorfor skulle man plutselig forkaste alt vi vet om verden, bare fordi noen har sett en skygge eller forteller at de har hørt en stemme?

 

Hvis man har valget mellom å tro på to mirakler, tro på det minste mirakelet, det er det mest sansynlige.

Lenke til kommentar

Jeg tror på vitenskapen. Det har jeg alltid gjort. Men jeg lever litt i håpet om at det skal finnes noe ukjent og mystisk som vi enda ikke kan forklare hva er

 

edit:

vil tro at det er frykten for at "noe" skal komme, derfor er hjernen oppmerksom og gjør alt om til potensielle farer.

Ja, du har et godt poeng. Frykten for at noe skal skje gjør at vi tolker alt værre enn det egentlig er og da går rett inn på spøkelser eller andre paranormale skumlinger.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

På Discovery-channel går det er veldig spennede og kanskje til tider et litt skummelt program. Det handler om personer som har blitt utsatt for en såkalt "Haunting". Skummle saker de tingene er, ja.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...