Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå skal Norske fildelere tas


Anbefalte innlegg

simalarion: Det hjelper heller ikke, ISPen vet alltid hvilken IP addresse du har og har total logg for det hvertfall 6 måneder tilbake i tid (var det vel).

5837361[/snapback]

 

Det er feil. Det fins ISP'er som ikke har DHCP logging på, det er heller ikke påkrevd. Og hvor lenge de som faktisk logger DHCP har loggene er jo helt opp til dem.

5837644[/snapback]

Når politiet etterforsker saker går se om regel kun ut fra en IP-addresse, hvordan tror du at politiet får vite hvem som har brukt den addresen hvis det ikke loggført noen sted? :)

5838094[/snapback]

 

Er fullstendig klar over det. Men det betyr ikke at alle ISP'er logger selv om Telenor gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
simalarion: Det hjelper heller ikke, ISPen vet alltid hvilken IP addresse du har og har total logg for det hvertfall 6 måneder tilbake i tid (var det vel).

5837361[/snapback]

 

Det er feil. Det fins ISP'er som ikke har DHCP logging på, det er heller ikke påkrevd. Og hvor lenge de som faktisk logger DHCP har loggene er jo helt opp til dem.

5837644[/snapback]

Når politiet etterforsker saker går se om regel kun ut fra en IP-addresse, hvordan tror du at politiet får vite hvem som har brukt den addresen hvis det ikke loggført noen sted? :)

5838094[/snapback]

 

Er fullstendig klar over det. Men det betyr ikke at alle ISP'er logger selv om Telenor gjør det.

5838155[/snapback]

 

De er lovpålagt å gjøre det

Lenke til kommentar
Tilbyder og installatør plikter å bevare taushet om innholdet av elektronisk kommunikasjon og andres bruk av elektronisk kommunikasjon, herunder opplysninger om tekniske innretninger og fremgangsmåter. De plikter å gjennomføre tiltak for å hindre at andre enn de som opplysningene gjelder får anledning til selv å skaffe seg kjennskap til slike opplysninger. Opplysningene kan heller ikke nyttes i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre, med unntak av statistiske opplysninger om nettrafikk som er anonymisert og ikke gir informasjon om innretninger eller tekniske løsninger.

 

       Taushetsplikt etter første ledd gjelder også for enhver som utfører arbeid eller tjeneste for tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett eller -tjeneste, installatør, teknisk kontrollorgan eller myndigheten, også etter at vedkommende har avsluttet arbeidet eller tjenesten.

 

Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger til påtalemyndigheten eller politiet om avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk kommunikasjonsadresse. Det samme gjelder ved vitnemål for retten. Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at opplysninger som nevnt i første ledd gis til annen myndighet i medhold av lov.

 

Anmodning fra påtalemyndigheten eller politiet om opplysninger som omhandlet i tredje ledd skal etterkommes med mindre særlige forhold gjør det utilrådelig.

Er noe herk å finne frem i lovene, men logger finnes uansett om du velger å tro det eller ikke, til og med mer eller mindre alle nettsteder i verden har det. :)

 

O.J: Hvilken IP-addresse du har hatt i aktuelle tidsrom er vel det eneste som logges..

Lenke til kommentar
O.J: Hvilken IP-addresse du har hatt i aktuelle tidsrom er vel det eneste som logges..

5838259[/snapback]

 

eneste dem kan se er at en maskin som får tildelt den ip'n er tilkoblet. si at jeg sitter med en laptop som også er tilknyttet. er vel ikke mulig å vite om det er en annen som har hustla av nettverket mitt, eller om det er jeg som sitter og laster ned med den?

 

og alt dem ser er vel en ip-adresse. har selv statisk ip hjemme, og den forandrer seg fra uke til uke, mest hvis jeg må restarte routeren.

alt dem da har av logger kan jo umulig kobles opp mot meg, sitter jo med forskjellig ip hele tiden.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/03/29/462225.html

 

Godt Giske er i gang da......

5837717[/snapback]

 

Jeg ser Giske bruker det gamle argumentet om at ingen kommer til å lage musikk og film, noe jeg tviler uhyre sterkt på hadde vært tilfelle. I mine øyne er den største faren for kulturen i dag hele mellommannsystemet med plateselsakper og sånn, som hemmer spredningen av kultur. Om de hadde gått konkurs alle mann tror jeg ikke det hadde vært en ulempe.

 

AtW

5837977[/snapback]

 

Nå har vel Giske aldri blitt beskyldt for å ha funnet opp kruttet... :D

 

Hans sammenligning om det å dele filer og det å stjele en jakke underbygger denne påstanden ganske kraftig! Hvis man skulle sammenligne fildeling med noe annet, fx en jakke i en butikk, så blir det vel mer riktig å sammenligne det med at du går og ser på en jakke i en butikk, og så gå hjem å lage en identisk jakke som du bruker selv!, og ev. forteller dine venner hvordan de kan lage en identisk jakke selv.

Man kan jo selvsagt beregne et teoretisk tap pga at du lagde jakken selv i stede for at du kjøpte den. Men tapet blir uansett teoretisk.

 

At man bryter en lov ved å kopiere en merkevare er greit nok, de som designer/komponerer o.l må ha en viss beskyttelse for det de har kreert. Men det er uansett ikke riktig å sammenligne fildeling med simplet tyveri! Uansett hvor ulovlig det måtte bli/er.

Giske som kulturminister kommer med populistiske utsagn pga at han vil tekkes bransjene som han er i kontakt med i sitt "yrke". Kanskje han er redd for ikke å bli bedt med på festligheter som musikkbransjen måtte holde...? :whistle:

Lenke til kommentar
O.J: Hvilken IP-addresse du har hatt i aktuelle tidsrom er vel det eneste som logges..

5838259[/snapback]

 

eneste dem kan se er at en maskin som får tildelt den ip'n er tilkoblet. si at jeg sitter med en laptop som også er tilknyttet. er vel ikke mulig å vite om det er en annen som har hustla av nettverket mitt, eller om det er jeg som sitter og laster ned med den?

 

og alt dem ser er vel en ip-adresse. har selv statisk ip hjemme, og den forandrer seg fra uke til uke, mest hvis jeg må restarte routeren.

alt dem da har av logger kan jo umulig kobles opp mot meg, sitter jo med forskjellig ip hele tiden.

5838293[/snapback]

 

ISPen har god oversikt over hvem som er fysisk koblet til (altså fra hvor) med en gitt IP på et gitt tidspunkt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt teit denne fildelingsloven!

Altså, hvis jeg stikker ned på super'n og kjøper meg en banan, for så deler jeg den med lillebroren min.

Plutselig blir jeg anmeldt for å ha delt en banan.

Samme prinsippet for fildeling!

Jeg kjøper en ny film, og deler den med andre!

Snart har vel ikke en familiefar lov å handle middag og mat til hele familien, for det er jo faktisk matdeling!

5837948[/snapback]

 

jo, forsåvidt. men banan og mat er vel strengt tatt ikke beskyttet av åndsverksloven?

5838004[/snapback]

 

Les hva jeg skriver.

Jeg mener denne fildelingsloven (åndsverksloven om du vil) er helt paradoksal!

Har man betalt for en CD-plate, eller en film, så burde man få lov å gjøre hva man vil med den!

Jeg forstår jo selvfølgelig plateselskapenes og filmselskapenes side, men er folk virkelig så naive at de tror at det er uskyldige fildelere som er den store stygge ulven her?

189.- for en CD-plate er for drøyt spør du meg!

De store selskapene må jo ta økende fildeling som et tegn på at det rett og slett er for dyrt for spill, musikk og film!

En forandring må til!

Lenke til kommentar

Mente jeg lastet ned et program ved navn IPblocker/ipbuster e.l for en tid tilbake, noe som gjør det vanskeligere å finne min IP, både for MPAA, men og for hackere/spyware-utsendere etc. Noen som har erfaring med dette? Såvidt jeg vet bruker nyere versjoner av bittorent trackerless support, noe som også vanskeliggjør det å finne ut hvem som har lastet opp/ned hva...

Lenke til kommentar
De store selskapene må jo ta økende fildeling som et tegn på at det rett og slett er for dyrt for spill, musikk og film!

En forandring må til!

5838448[/snapback]

Musikk og film har aldri vært så billig som nå; prisen på en CD har ikke økt på 20 år og er dermed ekstremt billig nå i forhold til tidligere, og DVDer blir jo bare billigere og billigere.

 

Det er noe virkelig rart med en befolkning som glatt svir av 49,- for en pølse og cola på Shell eller nær en hundrelapp for en burgermeny på Burger King - begge deler fortært i løpet av 10-15 minutter max - og samtidig synes at CD'er til f.eks. 149,- er svindyrt.

 

Prisen på film/musikk har fint lite med fildeling å gjøre; de aller fleste vil uansett laste ned gratis helt uavhengig om en film koster 50, 100 eller 150 kroner. Gratis er alltid best!

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Godt poeng. Får jo glatt kjøpt en ny CD på cdon.no eller Platekompaniet for 139,- , for noen år siden kostet det jo 189,- uansett. Så noe positivt har det kommet ut av det allikevel, men gratis er og vil alltid være best :)

 

gleder meg til å se utviklingen av dette, om det blir noen storstilte aksjoner, eller om det bare er skremselspropaganda som vil "fade ut" etterhvert...

Lenke til kommentar
Mente jeg lastet ned et program ved navn IPblocker/ipbuster e.l for en tid tilbake, noe som gjør det vanskeligere å finne min IP, både for MPAA, men og for hackere/spyware-utsendere etc. Noen som har erfaring med dette? Såvidt jeg vet bruker nyere versjoner av bittorent trackerless support, noe som også vanskeliggjør det å finne ut hvem som har lastet opp/ned hva...

5838474[/snapback]

 

Igjen vil jeg spørre om hvordan slike programmer virker, jeg kan ikek helt skjønne hvordan de skal klare å skjule ipen for noen, om det ikke går via proxy, og det er tungvint og tregt.

 

AtW

Lenke til kommentar
og alt dem ser er vel en ip-adresse. har selv statisk ip hjemme, og den forandrer seg fra uke til uke, mest hvis jeg må restarte routeren.

alt dem da har av logger kan jo umulig kobles opp mot meg, sitter jo med forskjellig ip hele tiden.

 

Har selv 2 år mes nettverkstudier (cisco - nettverk+) og om det er behov for det er det fullt mulig å finne alt du har lastet ned, om du får ny ip fra dchp har ingenting å si da isp fortsatt vet at den går til deg.

 

Det som er saken er at de ikke har sjangs til å vite hvilken person som i virkligheten sitter bak ip adressen, dette er problemet dem.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=129092

 

Nå skal foreldrene også lære på og passe på ungene.

Men i de fleste tilfeller er det vel motsatt. Unger nå til dags kan jo mye mer enn foreldrene og klarer sikkert å fjerne slikt lett.

 

Hva blir neste forsøk bra bransjen? Får håpe de ikke beveger seg inn i hardware industrien og vurderer å lage kontroll chip`er o.s.v. Blir litt for mye storebror ser deg.

Lenke til kommentar
og alt dem ser er vel en ip-adresse. har selv statisk ip hjemme, og den forandrer seg fra uke til uke, mest hvis jeg må restarte routeren.

alt dem da har av logger kan jo umulig kobles opp mot meg, sitter jo med forskjellig ip hele tiden.

 

Har selv 2 år mes nettverkstudier (cisco - nettverk+) og om det er behov for det er det fullt mulig å finne alt du har lastet ned, om du får ny ip fra dchp har ingenting å si da isp fortsatt vet at den går til deg.

 

Det som er saken er at de ikke har sjangs til å vite hvilken person som i virkligheten sitter bak ip adressen, dette er problemet dem.

5838595[/snapback]

 

Er det egentlig fullt mulig? Jeg tviler på at ISPene logger alt av data du laster ned, så akkurat hva du lastet ned tror jeg ikke det er så lett å finne ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som er saken er at de ikke har sjangs til å vite hvilken person som i virkligheten sitter bak ip adressen, dette er problemet dem.

 

Det du viser til her er så absolutt en utfordring for politiet(eller andre) å bevise ja. Dessverre er det vel ting som tyder på at det lett kan bli den som sitter på linjen som får skylden.

 

Se på nokas-saken. Der ble vel de fleste dømt for mord på han politi-mannen selv om det ikke kunne bevises hvem det faktisk var som skjøt. En skremmende sak det der egentlig. Hvis den praksisen blir overført til fildeling kan jo alle som bruker en nett-linje bli tatt fordi en deler noe. Selv uten bevis for hvem som faktisk delte ut noe.

 

Sannsynligheten for at dette skjer er vel liten, men det viser jo at det ikke må bevises at en spesiell person har gjort noe for at man skal bli dømt :nei: Med forbehold om at denne dommen blir stående i de neste domstolene vel og merke.

 

 

 

PS!! Når det gjelder løsninger som Peerguardian(muligens Ipblocker også, men det har jeg ingen kjennskap til) inneholder de jo bare en liste over "kjente" ip-er til organisasjoner og andre som man ikke liker. Så lenge en som vil overvåke fildeling ikke bruker en av disse svartelistede ip-ene så har slike verktøy absolutt ingen virkning. Er vel ingen som tvinger en ansatt i f.eks en interesseorganisasjon for plateselskaper til å bruke nettet til organisasjonen når de skal ut og ta fildelere. Ergo gir løsninger som Peerguardian mer en falsk trygghetsfølelse enn noe annet vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Mente jeg lastet ned et program ved navn IPblocker/ipbuster e.l for en tid tilbake, noe som gjør det vanskeligere å finne min IP, både for MPAA, men og for hackere/spyware-utsendere etc. Noen som har erfaring med dette? Såvidt jeg vet bruker nyere versjoner av bittorent trackerless support, noe som også vanskeliggjør det å finne ut hvem som har lastet opp/ned hva...

5838474[/snapback]

 

Igjen vil jeg spørre om hvordan slike programmer virker, jeg kan ikek helt skjønne hvordan de skal klare å skjule ipen for noen, om det ikke går via proxy, og det er tungvint og tregt.

 

AtW

5838593[/snapback]

 

Jeg sier ikke at andre ikke finner IPen, bare at det blir vanskeligere, mulig det går gjennom proxy ja. Trackerless mener jeg å ha lest går ut på at du ikke kan se hvilke torrent-filer konkret du laster ned, bare at du i det øyeblikket deler noe med bittorrent (kan hende jeg tar feil, leste om det på et forum, men kan ikke gå god for om kilden er korrekt). Om de da skal ta deg må de isåfall sjekket harddisken din...

Lenke til kommentar
Det som er saken er at de ikke har sjangs til å vite hvilken person som i virkligheten sitter bak ip adressen, dette er problemet dem.

 

Det du viser til her er så absolutt en utfordring for politiet(eller andre) å bevise ja. Dessverre er det vel ting som tyder på at det lett kan bli den som sitter på linjen som får skylden.

 

Se på nokas-saken. Der ble vel de fleste dømt for mord på han politi-mannen selv om det ikke kunne bevises hvem det faktisk var som skjøt. En skremmende sak det der egentlig. Hvis den praksisen blir overført til fildeling kan jo alle som bruker en nett-linje bli tatt fordi en deler noe. Selv uten bevis for hvem som faktisk delte ut noe.

 

Sannsynligheten for at dette skjer er vel liten, men det viser jo at det ikke må bevises at en spesiell person har gjort noe for at man skal bli dømt :nei: Med forbehold om at denne dommen blir stående i de neste domstolene vel og merke.

 

 

 

PS!! Når det gjelder løsninger som Peerguardian(muligens Ipblocker også, men det har jeg ingen kjennskap til) inneholder de jo bare en liste over "kjente" ip-er til organisasjoner og andre som man ikke liker. Så lenge en som vil overvåke fildeling ikke bruker en av disse svartelistede ip-ene så har slike verktøy absolutt ingen virkning. Er vel ingen som tvinger en ansatt i f.eks en interesseorganisasjon for plateselskaper til å bruke nettet til organisasjonen når de skal ut og ta fildelere. Ergo gir løsninger som Peerguardian mer en falsk trygghetsfølelse enn noe annet vil jeg påstå.

5838662[/snapback]

 

NOKAS-saken var vel en heller "dårlig" sammenligning... De ble dømt for MEDVIRKNING, ikke for selve drapet.. To veldig forskjellige ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...