Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå skal Norske fildelere tas


Anbefalte innlegg

Mente jeg lastet ned et program ved navn IPblocker/ipbuster e.l for en tid tilbake, noe som gjør det vanskeligere å finne min IP, både for MPAA, men og for hackere/spyware-utsendere etc. Noen som har erfaring med dette? Såvidt jeg vet bruker nyere versjoner av bittorent trackerless support, noe som også vanskeliggjør det å finne ut hvem som har lastet opp/ned hva...

5838474[/snapback]

 

Igjen vil jeg spørre om hvordan slike programmer virker, jeg kan ikek helt skjønne hvordan de skal klare å skjule ipen for noen, om det ikke går via proxy, og det er tungvint og tregt.

 

AtW

5838593[/snapback]

 

Jeg sier ikke at andre ikke finner IPen, bare at det blir vanskeligere, mulig det går gjennom proxy ja. Trackerless mener jeg å ha lest går ut på at du ikke kan se hvilke torrent-filer konkret du laster ned, bare at du i det øyeblikket deler noe med bittorrent (kan hende jeg tar feil, leste om det på et forum, men kan ikke gå god for om kilden er korrekt). Om de da skal ta deg må de isåfall sjekket harddisken din...

5838675[/snapback]

 

Hvordan vanskligere? Essensen er at skal du hente ned en gitt film feks, så er det trivielt å se hvilke IPer du kobler deg opp imot, fordi du MÅ vite ipen til den som sender deg en datapakke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De store selskapene må jo ta økende fildeling som et tegn på at det rett og slett er for dyrt for spill, musikk og film!

En forandring må til!

5838448[/snapback]

Musikk og film har aldri vært så billig som nå; prisen på en CD har ikke økt på 20 år og er dermed ekstremt billig nå i forhold til tidligere, og DVDer blir jo bare billigere og billigere.

 

Det er noe virkelig rart med en befolkning som glatt svir av 49,- for en pølse og cola på Shell eller nær en hundrelapp for en burgermeny på Burger King - begge deler fortært i løpet av 10-15 minutter max - og samtidig synes at CD'er til f.eks. 149,- er svindyrt.

 

Prisen på film/musikk har fint lite med fildeling å gjøre; de aller fleste vil uansett laste ned gratis helt uavhengig om en film koster 50, 100 eller 150 kroner. Gratis er alltid best!

5838480[/snapback]

Har ikke CD-prisen økt på 20 år? Hvilken planet har du befunnet deg på?

 

Prisen på CD startet et stykke over prisen på LPer, selv om CD egentlig var billigere å produsere. Og deretter har prisen økt jevnt og trutt.

 

Det kommer tydelig fram når du ser at prisen på en CD med filmmusikk koster 149 samtidig som DVDen med hele filmen koster 99, gjerne med et par musikkvideoer som bonusmateriale.

 

Dessuten er det noe paranoid over folk som på den ene siden er livredde for alt noen kan laste ned, mens de omtrent kaster penger etter radioene for å få dem til å spille akkurat deres album.

Er nedlasting av en MP3 egentlig så mye verre enn å høre sporet på radio?

 

Jeg oppfordrer ingen til å bryte loven, men reiser gjerne spørsmålet om loven bør endres.

 

Edit: Etter litt grubling så kan jeg huske å ha kjøpt nye CDer for 89 kr i 1988, så LITT endring til dagens 189 fullpris er det jo.

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar
Det som er saken er at de ikke har sjangs til å vite hvilken person som i virkligheten sitter bak ip adressen, dette er problemet dem.

 

Det du viser til her er så absolutt en utfordring for politiet(eller andre) å bevise ja. Dessverre er det vel ting som tyder på at det lett kan bli den som sitter på linjen som får skylden.

 

Se på nokas-saken. Der ble vel de fleste dømt for mord på han politi-mannen selv om det ikke kunne bevises hvem det faktisk var som skjøt. En skremmende sak det der egentlig. Hvis den praksisen blir overført til fildeling kan jo alle som bruker en nett-linje bli tatt fordi en deler noe. Selv uten bevis for hvem som faktisk delte ut noe.

 

Sannsynligheten for at dette skjer er vel liten, men det viser jo at det ikke må bevises at en spesiell person har gjort noe for at man skal bli dømt :nei: Med forbehold om at denne dommen blir stående i de neste domstolene vel og merke.

 

 

 

PS!! Når det gjelder løsninger som Peerguardian(muligens Ipblocker også, men det har jeg ingen kjennskap til) inneholder de jo bare en liste over "kjente" ip-er til organisasjoner og andre som man ikke liker. Så lenge en som vil overvåke fildeling ikke bruker en av disse svartelistede ip-ene så har slike verktøy absolutt ingen virkning. Er vel ingen som tvinger en ansatt i f.eks en interesseorganisasjon for plateselskaper til å bruke nettet til organisasjonen når de skal ut og ta fildelere. Ergo gir løsninger som Peerguardian mer en falsk trygghetsfølelse enn noe annet vil jeg påstå.

5838662[/snapback]

 

NOKAS-saken var vel en heller "dårlig" sammenligning... De ble dømt for MEDVIRKNING, ikke for selve drapet.. To veldig forskjellige ting..

5838762[/snapback]

 

 

Joda ingen direkte sammenlikning saksmessig. Poenget mitt var vel at det er rimelig drøyt at de som muligens bare kjørte en bil ble dømt for medvirkning til drap... Det er da flere av ranerene som vitterlig ikke hadde noe som helst med selve skytingen å gjøre, og drapet var vel neppe planlagt. Mangelen på konkrete bevis på hva som er blitt gjort av hvem var det jeg tenkte på.. Det eneste som er blitt bevist(sett bort i fra de som har innrømmet å vært med) er jo at de har befatning med ranet på en eller annen måte. Det er her jeg trekker sammenlikningen med folk som deler en nett-linje. Alle bruker jo samme linjen, men hvordan i all verden skal man bevise hvem som deler uten innrømmelse eller harddisk full av ulovlige ting?

 

Er selvsagt satt veldig på spissen å sammenlikne med nokas, men jeg synes presedens satt i den saken anngående hva som kan kalles fellende bevis er skummel. Hvis jeg kan dømmes for medvirkning til drap(som ikke var planlagt) fordi jeg kjører en ransbil hvorfor kan jeg da i verste fall ikke dømmes for fildeling på en linje jeg deler med andre? I nokas har de dna på luer som knyttet noen av ranerene til ranet og i fildeling er det en felles ip som knytter en til fildelingen. Like tynne bevis begge deler synes jeg. Se bare på hva de i nokas-saken sa "jeg hadde på meg lua på en sykkeltur flere måneder før ranet", en slik uttalelse vil jeg sette i samme kategori som "jeg har jo usikret trådløst nett så kan jo være at andre har gjort det"....

 

Menmen bare jeg som har ekstremt lite å gjøre på jobb og samtidig er lettere paranoid over hva folk faktisk blir dømt for :) Håper for all del jeg aldri blir kjent med noen som plutselig begår noe kriminellt slik at jeg havner i fengsel fordi jeg har lagt fra meg litt dna i stua deres :innocent:

Lenke til kommentar

Latterlig å bruke ressurser på dette her.

 

Hva om de heller prøvde å forebygge på andre måter som f.eks senke priser på spill/film/musikk slik at folk hadde råd til å kjøpe. Hva om de faktisk sørget for at vi kunne spille samme spill i Norge som de ofte kan flere måneder før oss i USA ?

eller ha kineopremiere samtidig... ?

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Piratkopiering gir så god markedsføring at om piratkopieringen ble "HELT" borte i morgen, så ville bransjene faktisk tape milliarder av kroner p.g.a det. De store selskapene skjønner ikke hvor stor reklame de faktisk får gjennom dette.

Og faktisk ta en av de store gutta som samler på ting og gi han bot på flere hundre tusener er helt høl i hodet. Denne personen hadde "aldri" kjøpt de tingene uansett. De som derimot kjøper, vil kjøpe orginalen selv om de tidligere hadde lastet den ned.

 

Edit:

 

Så kan man lure på hvor mye informasjon som faktisk blir lagret. Spesiellt når politiet tilfeldigvis i en alvorlig straffesak kommer med et opptak på en telefonsamtale som foregikk for over et år siden, hvor personen ikke var tidligere straffedømt etc ....

Tror faktisk vi har mere "enemy of the state" tendenser i dette landt enn folk flest er klar over.

 

-z00l-

Endret av z00l
Lenke til kommentar
Har ikke CD-prisen økt på 20 år?  Hvilken planet har du befunnet deg på?

 

Prisen på CD startet et stykke over prisen på LPer, selv om CD egentlig var billigere å produsere. Og deretter har prisen økt jevnt og trutt.

5838825[/snapback]

Tant, fjas og bullshit - dette har du absolutt ingen peiling på.

 

Jeg har kjøpt CD'er siden 1985 og vet utmerket godt at prisene har blitt merkbart lavere over tid - både i kroner og øre og ikke minst i kjøpekraft. Jeg har vel ikke en eneste CD kjøpt før 1990 som har prislapp lavere enn 169,- påklistret og har ikke kjøpt en CD til 169,- eller mer på mange år.

 

Ellers er det tydelig at du ikke skjønner elementær økonomi/kjøpekraft; gå hit og fyll inn f.eks. 169,- (eller mer) som en CD kostet i 1985 og du vil finne ut at den skulle ha kostet (hvis den - som de aller fleste andre produkter i samfunnet - fulgte generell prisstigning) over 300,- for å være 'like dyr'.

 

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

Så like it or not; CD'er har faktisk nesten halvert prisen i forhold til kjøpekraft på 20 år. Man får dobbelt så mange CD'er for sine penger i dag. Hvilke andre produkter kan man si det om?

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Så like it or not; CD'er har faktisk nesten halvert prisen i forhold til kjøpekraft på 20 år. Man får dobbelt så mange CD'er for sine penger i dag. Hvilke andre produkter kan man si det om?

5838900[/snapback]

 

Faktisk ganske mange. Noen eksempler: tellerskritt til utlandet, mobiltellerskritt, mange flyreiser, båndbredde, lagringskapasitet osv osv.

 

Essensen er at veldig lite av pengene går til artisten og til produskjonskostndene, se feks på nettbasert musikk, minst like dyrt til tross for langt lavere kostnader. Selskapene vil tjene mest mulig penger, og må på en eller annen måte holdes i sjakk, uten kopiering øker prisene. Det beste hadde vært om hele mellomleddsystemt ble drastisk kuttet ned på.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Faktisk ganske mange. Noen eksempler: tellerskritt til utlandet, mobiltellerskritt, mange flyreiser, båndbredde, lagringskapasitet osv osv.

 

AtW

5838916[/snapback]

Og ikke glem viktige ting som biler, mat, klær... eh... ;)

 

Poenget mitt er dog at pris på musikk/film har hatt en dramatisk reduksjon de siste årene og ikke som folk tror blitt dyrere og dyrere.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Mente jeg lastet ned et program ved navn IPblocker/ipbuster e.l for en tid tilbake, noe som gjør det vanskeligere å finne min IP, både for MPAA, men og for hackere/spyware-utsendere etc. Noen som har erfaring med dette? Såvidt jeg vet bruker nyere versjoner av bittorent trackerless support, noe som også vanskeliggjør det å finne ut hvem som har lastet opp/ned hva...

5838474[/snapback]

 

Igjen vil jeg spørre om hvordan slike programmer virker, jeg kan ikek helt skjønne hvordan de skal klare å skjule ipen for noen, om det ikke går via proxy, og det er tungvint og tregt.

 

AtW

5838593[/snapback]

 

Jeg sier ikke at andre ikke finner IPen, bare at det blir vanskeligere, mulig det går gjennom proxy ja. Trackerless mener jeg å ha lest går ut på at du ikke kan se hvilke torrent-filer konkret du laster ned, bare at du i det øyeblikket deler noe med bittorrent (kan hende jeg tar feil, leste om det på et forum, men kan ikke gå god for om kilden er korrekt). Om de da skal ta deg må de isåfall sjekket harddisken din...

5838675[/snapback]

 

Hvordan vanskligere? Essensen er at skal du hente ned en gitt film feks, så er det trivielt å se hvilke IPer du kobler deg opp imot, fordi du MÅ vite ipen til den som sender deg en datapakke.

 

AtW

5838776[/snapback]

 

Hvis det er tvil om hvilken film du har lastet ned så vil det nødvendigvis være vanskeligere, om "trackerless" gjør det vanskeligere å peke på presis hvilken fil det er så skal det jo i prinsippet fungere... Ihvertfall slik jeg tolket det jeg leste på et forum

Lenke til kommentar
Mente jeg lastet ned et program ved navn IPblocker/ipbuster e.l for en tid tilbake, noe som gjør det vanskeligere å finne min IP, både for MPAA, men og for hackere/spyware-utsendere etc. Noen som har erfaring med dette? Såvidt jeg vet bruker nyere versjoner av bittorent trackerless support, noe som også vanskeliggjør det å finne ut hvem som har lastet opp/ned hva...

5838474[/snapback]

 

Igjen vil jeg spørre om hvordan slike programmer virker, jeg kan ikek helt skjønne hvordan de skal klare å skjule ipen for noen, om det ikke går via proxy, og det er tungvint og tregt.

 

AtW

5838593[/snapback]

 

Jeg sier ikke at andre ikke finner IPen, bare at det blir vanskeligere, mulig det går gjennom proxy ja. Trackerless mener jeg å ha lest går ut på at du ikke kan se hvilke torrent-filer konkret du laster ned, bare at du i det øyeblikket deler noe med bittorrent (kan hende jeg tar feil, leste om det på et forum, men kan ikke gå god for om kilden er korrekt). Om de da skal ta deg må de isåfall sjekket harddisken din...

5838675[/snapback]

 

Hvordan vanskligere? Essensen er at skal du hente ned en gitt film feks, så er det trivielt å se hvilke IPer du kobler deg opp imot, fordi du MÅ vite ipen til den som sender deg en datapakke.

 

AtW

5838776[/snapback]

 

Hvis det er tvil om hvilken film du har lastet ned så vil det nødvendigvis være vanskeligere, om "trackerless" gjør det vanskeligere å peke på presis hvilken fil det er så skal det jo i prinsippet fungere... Ihvertfall slik jeg tolket det jeg leste på et forum

5840124[/snapback]

 

Man vet jo hvilken film man laster ned, eller fungerer det slik at du får en tifledig film? Du vet ikke om du får monty python eller eller redd menig ryan? Sålenge man laster ned en film som er ulovlig å dele, så er det jo irrelevant akkurat hvilken fil det er, essensen er at alle som du kobler deg opp mot deler den filmen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eg ser på p2p som ei ypperleg måte for meg å spare pengar på. Og det på den måten at eg laster ned det som ser interessant ut, og om det er bra, kjøper eg det. Er vel kanskje derfor vi he demoar, menmen. He vel runda 400 dvar, og ei tilsvarande mengde cdar, spel osv. så trur ikkje dei he tapt så mykje på mi nedlasting. Idag gjeng det mest på tv-seriar, og dei seriane eg laster, er seriar som blir sendt på kanalar som eg betaler for via canaldigital, så eg ser ikkje på meg sjølv som eit kupp å fange :D

Lenke til kommentar

"Man vet jo hvilken film man laster ned, eller fungerer det slik at du får en tifledig film? Du vet ikke om du får monty python eller eller redd menig ryan? Sålenge man laster ned en film som er ulovlig å dele, så er det jo irrelevant akkurat hvilken fil det er, essensen er at alle som du kobler deg opp mot deler den filmen.

 

AtW"

 

Nå var det ikke akkurat slik jeg sa det, du vet jo såklart hva du laster ned. Slik jeg forstod det, ble innholdet i fila kryptert slik at IP-addressen din peker til at du laster ned "noe" med bittorrent, men det blir vanskelig å se akkurat hva du laster ned. Blir på en måte som at du laster ned linux, mens folk som sjekker hva du laster ned får vite at du laster ned en fil som heter f.eks slskdjfkljafh, såklart kan de finne ut hva fila egentlig heter med riktig kryteringsverktøy, men ikke sikkert de gidder om det bare gjelder ei fil hos den aktuelle brukeren. Mulig dette er feil, refererer bare til noe jeg elste, skal prøve å finne kilden. Sist jeg så det var "trackerless" i beta-stadiet, hvordan det fungerer nå vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
"Man vet jo hvilken film man laster ned, eller fungerer det slik at du får en tifledig film? Du vet ikke om du får monty python eller eller redd menig ryan? Sålenge man laster ned en film som er ulovlig å dele, så er det jo irrelevant akkurat hvilken fil det er, essensen er at alle som du kobler deg opp mot deler den filmen.

 

AtW"

 

Nå var det ikke akkurat slik jeg sa det, du vet jo såklart hva du laster ned. Slik jeg forstod det, ble innholdet i fila kryptert slik at IP-addressen din peker til at du laster ned "noe" med bittorrent, men det blir vanskelig å se akkurat hva du laster ned.  Blir på en måte som at du laster ned linux, mens folk som sjekker hva du laster ned får vite at du laster ned en fil som heter f.eks slskdjfkljafh, såklart kan de finne ut hva fila egentlig heter med riktig kryteringsverktøy, men ikke sikkert de gidder om det bare gjelder ei fil hos den aktuelle brukeren. Mulig dette er feil, refererer bare til noe jeg elste, skal prøve å finne kilden. Sist jeg så det var "trackerless" i beta-stadiet, hvordan det fungerer nå vet jeg ikke.

5840970[/snapback]

 

Som jeg sa før, måten de tar fildelere på er ikke at ISPene overvåker trafikken, de går inn som en vanlig bruker, og deler eller henter ned en fil, og sjekker hvilke IPer de kobler seg opp mot. Kryptering gjør absolutt ingenting for å hindre dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt teit denne fildelingsloven!

Altså, hvis jeg stikker ned på super'n og kjøper meg en banan, for så deler jeg den med lillebroren min.

Plutselig blir jeg anmeldt for å ha delt en banan.

Samme prinsippet for fildeling!

Jeg kjøper en ny film, og deler den med andre!

Snart har vel ikke en familiefar lov å handle middag og mat til hele familien, for det er jo faktisk matdeling!

5837948[/snapback]

Helt riktig! Skulle nesten tro det. De som selger musikk og filmer tjener mindre og har fått laget en lov som er fordel for dem. Altså at de taper penger på det folk laster ned som kunne vært kjøpt og betalt i stedet. Hvis alle begynner å dele bananer i stedet for å kjøpe, er nok bananselgerene nødt til å sette lisens på bananene :p

Lenke til kommentar

Er det mange her som kanskje er intereserte i å skape et interesseorgan for beskyttelse av fildelere og et anonymt internett?

 

Ønsker vi en stadig økende Statlig kontroll over kommunikasjonslinjene eller burde vi Kjempe for å beholde anonymiteten vår og muligheten til virkelig frihet til å uttrykke oss?

 

Personlig så synnes jeg at det er nok nå med politikkere som ikke helt forstår hvordan fildeling fungerer eller hvilke fordeler og ulemper det har.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/03/29/462225.html

 

Godt Giske er i gang da......

5837717[/snapback]

 

Er godt og ha polikere her i landet som vet hva de snakker om .... :mad:

5837850[/snapback]

Virker som politikere er nikkedukker noenganger. Eller rettere sagt, de ER nikkedukker. Trond Giske kan ikke sammenligne å "laste ned en sang" med å "stjele en jakke". Det blir totalt feil! For han har nok aldri lastet ned noe som helst. Eller ungene hans for den skyld ;)

 

Han sitter sikkert klistra til pc-skjermen hver kveld med ståtiss og laster ned musikk.

 

Hvor mange er det som laster ned musikk?

Hvor mange er det som stjeler jakker?

 

Åh! Jeg fikk såååå dårlig samvittighet for den siste sangen jeg lasta ned. Tror nesten jeg må levere den tilbake jeg...!

Lenke til kommentar
Er det mange her som kanskje er intereserte i å skape et interesseorgan for beskyttelse av fildelere og et anonymt internett?

 

Ønsker vi en stadig økende Statlig kontroll over kommunikasjonslinjene eller burde vi Kjempe for å beholde anonymiteten vår og muligheten til virkelig frihet til å uttrykke oss?

 

Personlig så synnes jeg at det er nok nå med politikkere som ikke helt forstår hvordan fildeling fungerer eller hvilke fordeler og ulemper det har.

5842468[/snapback]

 

 

personlig syns jeg dette er en god ide.det trengs en motvekt til det som skjer i norge å kommer til å skje etterhvert,men hvordan begynne? :hmm: hadde signet meg opp med en gang :thumbup:

Lenke til kommentar
ja muligens det mest går på direct connect,men jeg holder fast ved at jeg ikke tror de legger ut filer eller overvåker om jeg laster ned trickstyle til dc eller en film som hollywood chainsaw hookers,samtidig så fastholder jeg at det å laste ned for eksempel spill er noe som jeg kommer til å fortsette med,for å teste det ut,har brukt mine hardt tjente tusinger mange ganger på å kjøpe dritt som aldri burde vært lagt ut for salg,må de distributørene brenne i helvete...

5825573[/snapback]

 

nemlig.

ta utgangspunkt i spill som er verdt en oppdatering da kan en kjøpe det.

 

f.eks battlefield2 lopper deg til for special forces, lopper deg for euro forces som en del får problemer med. men verdt pengene alene for bf2 original cden til 350kr.

 

men quake4. betale 500kr. eller se det koster 250 kr en annenplass.

spille det for å finne ut at det er et mindre kjekt spill.

laste ner et album for høre om det er noe tess. finne nye musikk typer. høre om du synes det er noe, skal man betale 200kr for å høre 1 sang og intro på resten for å finne ut det er dritt, jeg snakker ikke om platekompaniet eller cdon mainstream tilbud, det er som mcdonalds, de har et lite utvalg. så bor vi da i norge, hvor de selger kansje en promille av det musikkindustrien har å by på. en har ikke annet valg enn å laste ner. så har en alt tilgjengelig og får økt livskvalitet. Ikke minst så lenge det kan tjenes penger på noe, kommer gribbene til og lureri triksene ikke minst reklamen de skal tvinge oss til å se på. overprising, e-mail mas, osv.

laster en gratis, får en fred, musikken en vill ha uten pes. en betaler både strøm og nettavgift. staten kjøper ris til afrika, dette er en god deal. barn som sulter får mat,

rike bedrifter får ikke gullplater på undulat friteen sin.

 

torrent all the way

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...