Gå til innhold

TES: Førsteinntrykk av Oblivion


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Da har jeg spillt Oblivion i ca 5 timer natt til dag :)

Gambla på at spillet var bra og bestillte også en "digital" kopi på direct2drive.com for å få det nå.

 

 

Grafikken

Mener selv jeg har en helt grei pc (Amd64 4000+, 2gb OCZ ram & geforce 7600gt), men føler at alt mer eller mindre "hakker" seg frem. (Selv med default settings)

 

Detaljene er flotte og det er lagt mye vekt på detaljer på trær, busker, osv. Men, nå testa jeg med AA off og det merkes særdeles godt.... Ettersom det er såpass mye detaljer merkes også kantene svært mye mer og ting virker litt "groogy".

 

Navigering

Nå har jeg ikke spillt alle spillene i denne sjangeren, men følte at kontrollen på fyrn min var litt kronglete. Dette er vell stort sett bare tilvenning uansett. (Finnes det en måte å "se rundt" fyrn sin når en løper? Som f.eks i wow, savner denne)

 

En annen ting som slo meg var den elendige løsningen av "bøker/tekster/scroller" en kan lese. Teskten og rammen på dette ser ut som i ett spill fra '92 og det er også vanskelig å lese teksten.

 

Mye negativt her sånn i første omgang, snur vell seg så fort når jeg blir "hekta" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Da har jeg spillt Oblivion i ca 5 timer natt til dag :)

Gambla på at spillet var bra og bestillte også en "digital" kopi på direct2drive.com for å få det nå.

 

 

Grafikken

Mener selv jeg har en helt grei pc (Amd64 4000+, 2gb OCZ ram & geforce 7600gt), men føler at alt mer eller mindre "hakker" seg frem. (Selv med default settings)

 

Detaljene er flotte og det er lagt mye vekt på detaljer på trær, busker, osv. Men, nå testa jeg med AA off og det merkes særdeles godt.... Ettersom det er såpass mye detaljer merkes også kantene svært mye mer og ting virker litt "groogy".

 

Navigering

Nå har jeg ikke spillt alle spillene i denne sjangeren, men følte at kontrollen på fyrn min var litt kronglete. Dette er vell stort sett bare tilvenning uansett. (Finnes det en måte å "se rundt" fyrn sin når en løper? Som f.eks i wow, savner denne)

 

En annen ting som slo meg var den elendige løsningen av "bøker/tekster/scroller" en  kan lese. Teskten og rammen på dette ser ut som i ett spill fra '92 og det er også vanskelig å lese teksten.

 

Mye negativt her sånn i første omgang, snur vell seg så fort når jeg blir "hekta" :)

5792026[/snapback]

 

Dette med interfacet på PC versjonen er det flere som har klaget over.

 

Se deg selv? Ja, veit ikke hvordan, men sjekk i manualen så finner hvordan du ser deg selv i third person. (Går i hvert fall på 360 versjonen - tror det går på PC versjonen og).

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Heisann,

 

Navigering

Nå har jeg ikke spillt alle spillene i denne sjangeren, men følte at kontrollen på fyrn min var litt kronglete. Dette er vell stort sett bare tilvenning uansett. (Finnes det en måte å "se rundt" fyrn sin når en løper? Som f.eks i wow, savner denne)

 

vet ikke hvilken knapp det er i OB men i morrowind var det TAB knappen.

5792026[/snapback]

Lenke til kommentar

Får ikke posta noen screens før jeg er tilbake fra jobb, men kan gjøre det da.

 

Se deg selv? Ja, veit ikke hvordan, men sjekk i manualen så finner hvordan du ser deg selv i third person. (Går i hvert fall på 360 versjonen - tror det går på PC versjonen og).

5792069[/snapback]

 

Ja en kan bruke "R" for å få tredjeperson view, men da blir vinkelen "låst" slik at du bestandig ser ryggen på karakteren. Dette er litt knotete når en løper rundt og skal sjekke hva fiende som hugger deg i ryggen. (Skal du se deg tilbake løper du også tilbake mot fienden. Er han like ved deg blir du løpende i sirkel og ennda mer knotete for å komme "inface" på han.)

Lenke til kommentar

Gjorde samme som trådstarter, og fikk spillt et par timer i går.

PC: P4 3.2ghz, 1gb ram, 6800GT 256mb.

 

Prøvde først spillet med "high" og hdr på i 1024*768. Hadde ikke så ille framerate innendørs, men utendørs ble det værre. Busker etc poppet opp 5 meter foran meg og det så rett og slett ikke så vakkert ut.

 

Fant deretter ut at selv om spillet valgte "high" da jeg startet det første gang, er det masse innstillinger man kan skru myee opp, som grass distance etc.

Grafikken ble da utrolig deilig, alt blafrer flott i vinden og man kan se gress rimelig langt unna, men det krevde jo helt sinnsykt.

 

På settings som funker for mitt oppsett ser det derimot ikke så veldig imponerende ut utendørs, men innendørs er det uansett veldig bra.

 

Har derfor bestemt meg for å kjøpe det på Xbox, siden jeg har dette også, tror det blir en ganske mye mer smooth opplevelse enn pc-versionen på min nåværende pc (Som faktisk er over recommended på alt :\)

Lenke til kommentar
Gjorde samme som trådstarter, og fikk spillt et par timer i går.

PC: P4 3.2ghz, 1gb ram, 6800GT 256mb.

 

Prøvde først spillet med "high" og hdr på i 1024*768. Hadde ikke så ille framerate innendørs, men utendørs ble det værre. Busker etc poppet opp 5 meter foran meg og det så rett og slett ikke så vakkert ut.

 

Fant deretter ut at selv om spillet valgte "high" da jeg startet det første gang, er det masse innstillinger man kan skru myee opp, som grass distance etc.

Grafikken ble da utrolig deilig, alt blafrer flott i vinden og man kan se gress rimelig langt unna, men det krevde jo helt sinnsykt.

 

På settings som funker for mitt oppsett ser det derimot ikke så veldig imponerende ut utendørs, men innendørs er det uansett veldig bra.

 

Har derfor bestemt meg for å kjøpe det på Xbox, siden jeg har dette også, tror det blir en ganske mye mer smooth opplevelse enn pc-versionen på min nåværende pc (Som faktisk er over recommended på alt :\)

5792188[/snapback]

 

Har akkurat samme erfaringer, og kom også til samme konklusjon - kjøper det til 360.

Lenke til kommentar

Jeg hater egentlig å spille på PC. Alt er drittbra, unntatt det som trekker ned noe så inni ********.. Frameraten, ytelse og slikt. Jeg mener at det ikke burde være slik at folk med mere penger/bedre PC'er skal kunne få en bedre ytelse en f.eks meg, med en PC som synger på sitt siste vers..

 

OfT: Gjett hvem som snart får seg ny PC :p

Lenke til kommentar
Det skulle komme nye drivere optimalisert for Oblivion i dag.. de der er fra 17. mars :)

5792318[/snapback]

 

Oj, ikke ofte oppdateringer kommer så raskt etter hverandre. Merkelig at de gir ut en 17 mars og kommer med enda en til idag........

5792372[/snapback]

 

Har hørt at endel Nvidia eiere har problemer med bugs og drit, og at ATi kortene yter endel bedre. Uansett positivt at de kommer ut dedikerte drivere til OB. Håper på å kunne kjøre 1280* Max med HDR.

Lenke til kommentar

Nvidia skal slippe drivere idag ja som er optimalisert for Oblivion og de har ikke kommet ut enda, regner med og håper de kommer ut iløpet av dagen men har ikke hastverk har ikke fått spillet enda uansett.

 

Uansett hvis man lurer på noe anngående spillet så er det lurt nå i første omgang å spørre på det offisielle elderscrolls forumet siden det er veldig få her inorge som har fått en kopi av spillet til nå.

Lenke til kommentar

Har kun 4-5 timer med Oblivion (Xbox) på samvittigheten hittil, og så langt må jeg dessverre si at jeg er litt skuffet. Skulle helst ønske at jeg ble like imponert som etter min første dag med WoW, men altså ikke. 4-5 timer er selvfølgelig for lite til å vurdere spillet, men ettersom denne tråden går på førsteinntrykk bør det være nok.

 

Spilte aldri Morrowind, ettersom jeg på samme tid tilbrakte mest tid med Icewind Dale, så jeg visste egentlig ikke helt hva jeg kunne forvente. Det skal sies at jeg hittil har spilt på en dårlig tv med komposittinngang (er for tiden i USA), og dette kan være noe av grunnen til at grafikken har skuffet meg litt. Uansett er noe av det som har skuffet meg mest mht grafikken dette:

 

- Behovet for å bruke fakkel i mørke områder. Det er greit at dette gjør det realistisk, men jeg synes egentlig det er mest irriterende å ikke kunne ha tohåndsvåpen fremme uten å måtte famle rundt i mørke kroker.

 

- Har vært mye snakk om hvor realistisk ansiktene er. For min del synes jeg ikke at det har vært noen rivende utvikling fra ansiktene i Shenmue (Dreamcast) til Oblivion

 

- Underteksten på dialogen ser ut til å bruke samme fonter som SNES, og med samme oppløsning

 

- Har også vært mye snakk om hvor realistisk gress og vegetasjon i spillet er, men jeg synes det virker rart når gresset flere steder er høyere enn karakteren. Flere steder virker det også som at ulik vegetasjon er kastet sammen uten mål og mening.

 

- Dårlig 3. personsmodus. Burde vært mulig å gjøre oppførselen (animasjonen) bedre i skråninger og bakker. Hoppingen ser veldig stiv ut.

 

- Burde være mulig å få karakteren til å løpe automatisk, og kun korrigere retningen, i stedet for å måtte holde thumbsticken fremover hele tiden. Savner også kart fremme på skjermen.

 

Det er mulig jeg har hatt alt for store forhåpninger til grafikken, men med tanke på hardwaren som er tilgjengelig i 360en bør man også kunne forvente en del. Skuffelsene så langt har for det meste gått på grafikk (som tidligere nevnt kan være pga dårlig tv), som egentlig ikke er det viktigste, men jeg føler ikke at jeg er nok inne i selve spillet til å kunne uttale meg så mye om story/quests enda.

 

Før WoW hadde jeg ikke særlig sans for MMORPG, og likte bedre å kunne spille RPG solo. Det ser imidlertid ut som om WoW har forandret meg mer enn jeg trodde, og det er faktisk litt ensomt å springe rundt på egen hånd - dette er selvfølgelig ikke Oblivion sin skyld, men jeg har kanskje ikke innsett det før nå. Jeg gir Oblivion et par dager til, og hvis jeg ikke blir mer frelst en jeg har blitt hittil, går jeg nok tilbake til WoW...

Lenke til kommentar

Et lite spm her, satt nettop og spillte, og skulle over til Hammerfall eller noe sånnt, plutslig så får jeg ikke gå lengre, en slags usynelig linje også står det oppe på skjermen "You cant do this way, turn and go back" :mad:

 

Er ikke spillet kjent for frihet? også skal det apåtil være usynlige sperringer!

Lenke til kommentar

Du vinner mye med en HD-tv grafikkmessig.

 

Jeg har kun sett filmer fra gameplay og må si at bevegelser skuffer litt. Det kan se ut som om det er endel moonwalk og, som du sier, at hopp og bevegelsene er litt stive. Syntes GRAW klarer akkurat det veldig bra, avogtil hvertfall, men som sagt har jeg ikke spilt det, bare sett på Kasavin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...