Gå til innhold

TES: Førsteinntrykk av Oblivion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det i det hele tatt mulig å spille dette spillet på gode innstillinger med 1680x1050 oppløsning? Jeg gidder ikke spille på noen annen oppløsning når dette er native for skjermen. Hva slags skjermkort trenger jeg isåfall? Har X800XL nå.

 

Må jeg rett og slett vente til neste generasjons skjermkort er på banen før jeg skaffer meg dette spillet?

Lenke til kommentar
Liker ikke historien, den føles kjedelig..

Og ikke minst det at det er ALTFOR stor verden, fatter ingenting om hva jeg skal eller ikke minst hvor!

 

Håper iallefall at folk ikke kjøper dette spillet helt basert på reviews.

Spør du meg, så er dette ett middelmådig spill.

Gjerne kjekt for folk som liker RPG sjangeren, jeg liker den, men dette var ikke noe for meg..

5800479[/snapback]

 

Hva trudde du dette var da? FPS spill?

 

"Liker ikke historien, den føles kjedelig.."

Historien er bra. Skikkelig rolle ellementer i det. Kunne ikke vært bedre for de som liker rollespill.

 

"Det at det er ALTFOR stor verden, fatter ingenting om hva jeg skal eller ikke minst hvor!"

Akkurat det som gjør Oblivion så bra! Du har egen frihet og du kan gjøre akkurat det du vil i en stor verden

 

"Håper iallefall at folk ikke kjøper dette spillet helt basert på reviews.

Spør du meg, så er dette ett middelmådig spill."

Akkurat det som har skjedd. Spillet har blitt så hypet at alle skal ha Oblivion.

Helt enig at hvis du ikke liker rollespill eller Elder Scrolls serien, så har du ingenting i Oblivion å gjøre

Lenke til kommentar

Mitt førsteinntrykk:

 

Siden jeg har sett alle filmene opptil flere ganger, har jeg sett begynnelsen opptil flere ganger. Den første halve timen går du gjennom dungeons og kloakken, og brettet fungerer som opplæring da det popper opp masse råd og vink. Jeg ventet bare på å komme ut i solen og det skjedde tidsnok. Siden jeg ikke har spilt MW mye, men har spilt Gothic veeeldig, mye ville jeg teste i tredjeperson. Tredjeperson i Oblivion er rett og slett crap! Det er kanskje fordi ES-serien skal spilles i første, ikke vet jeg, men animasjonen av deg selv moonwalke over hele landskapet ble bare teit. Det ser ikke ut som om man er integrert i spillet i tredjeperson, man flyter liksom oppå alt. Derfor switchet jeg tilbake til første, og der skal jeg bli.

 

Viewdistance er helt fantastisk. Joda, jeg kan se at ikke alt er like detaljert langt der framme, men slik er det jo i virkeligheten også, så det plager ikke meg. Utsikten er slående. Ellers minner tavernaer og puber om Gothic 2 siden disse også var fulle av folk som pratet sammen, så for meg var ikke det noen revolusjon. Her kan man høre rykter og sjekke omgivelsene. Man kan også kjøpe overnatting. Når man sover regenereres helse og magi, og man kan velge hvor mange timer man vil sove.

 

Jeg vil teste alt med en gang og ville prøve meg med overtalelse, pruting og sjarmering på den første puben. Jeg skjønte vel egentlig ikke så mye av det, men det kommer når jeg får lest litt mer, og øvd litt mer. På den annen side forteller det meg at akkurat disse tingene ikke er så intuitive.

 

Combat er morsom selv om jeg føler meg som en amatør som bare svinger sverdet i hytt og pine. Skillsmessig er jeg jo en amatør, så det er greit. Man blir også sliten relativt fort og da kan man ikke slåss, men man kommer seg raskt.

Å kunne slå med høyre trigger og blokke med venstre trigger (kan mappes hvis man er venstrehendt) er jo ikke noe nytt. I Gothic 2 slår man med venstre mustast og blokker med høyre mustast, og der kommer timingen inn. Dette er også viktig i Oblivion. Det beste er å blokke med et skjold, men det funker også med sverdet. Jeg tror at man etterhvert vil finne combat-systemet veldig hendig og at man automatisk blir mer treffsikker etter som man stiger i gradene. Etterhvert som man bruker våpen og rustning blir disse slitt og da kan man fikse dem med noen små hammere man finner. Det var en enkel affære.

 

Høyre bumper kaster magi og det er et bra knappevalg syntes jeg. Det er utrolig mye magi, potions og andre ting å holde styr på, men jeg tror man etterhvert vil konsentrere seg om 1 eller 2 ting av hver.

 

Det finnes en hotkey og det er d-pad. Til den kan man assigne ganske mye, men den er litt upresis, men jeg tror man vil fikse den etterhvert. Å assigen hotkeys tror vil bli et must siden det er forholdsvis tungvint å åpne menyen og velge våpen, potions etc... Bærer man for mye stæsj stopper figuren din ganske enkelt opp og man må kaste ting for å kunne bevege seg igjen. Det er egentlig bra for da unngår man å dra rundt på 37 tonn med drit man ikke trenger og det blir mindre å bla igjennom.

 

Man blir flinkere i det man gjør hele tiden og det er deilig å lese at man stiger i gradene titt og ofte. Plutselig kommer det melding om man er blitt bedre i noe kun fordi man har gjort det ofte. Jeg gikk nesten gjennom hele første brettet med dungeons og kloakk uten å bruke fakkel, og jeg sneik hele veien, og ganske ofte fikke jeg opp at "sneakskill increased". Om man faktisk blir flinkere hvis man sniker gjennom hele brettet uten fakkel enn om man ikke gjør det, vet jeg ikke, men jeg liker å tro det.

 

Kontrollene er veldig greie og de kan, som sagt, mappes slik du vil. Manualen er på 50 sider, og det kan være en fordel å besittte noe rpg-terminologi for at ikke denne skal bli for tunglest. Manualen bør uansett leses i slik at man er sikker på at man forstår det meste.

 

 

Det var det jeg gidder å skrive. Kunne sikkert skrevet mye mer men men.

Lenke til kommentar

bra innlegg dinsdale

 

jeg har aldri vært spesielt interessert i denne type spill, all pratina har kjeda meg og det at det er så mye å sette seg inn i er også ikke noe jeg er så glad i.

 

men har planer om å teste dette, og en del av postene her øker spenninga.

Lenke til kommentar

Bra inlegg ja. Jeg er helt enig i at Oblivion ikke er revlusjonerende. Den tiden med revlusjonerende spill er over, det er vel noe vi bare må godta. Så klart er det mye nytt og spennende i Oblivion, men man har sett det før i ett eller annet format.

 

Jeg ser du bruker Gothic til å samenligne med ganske ofte, da kan du kanskje tenke på Oblivion som Gothic 2, men med et hav av ekstra muligheter.

 

Det er sant det du sier, at man tjener på det man gjør. Hopper du bli du bedre til deg, svømmer du, blir man bedre til det osv. Dette systemet er så genialt at jeg setter meg på kne for det. Mang blir ikke bedre i å hakke med sverdet av å kaste magi, takk gud for det. Dette systemet er jo ikke nytt, det finnes i mange andre spill. Dungeon Siege for eksempel.

 

Du får ha lykke til i ditt eventyr!

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe galt i det. Det er bare en nettbutikk som har digitalt salg av alle spill. Koster fortsatt like mye som i butikken.

5803510[/snapback]

 

Så klart det ikke er noe galt med det. Jeg lurte bare på om han hadde gjort det. Siden det står at bare folk fra USA kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Ang. Questbook vet jeg ikke om denne er forbedret siden jeg har spilt så lite MW. Men jeg kan si at den er oversiktlig og grei. Først ser den litt kaotisk ut, men når man blir vant med UI blir den straks bedre.

 

Til dere som klør i fingrene og lurer på ting kan dere jo spørre, så kan jeg sikkert svare.

Lenke til kommentar
Ang. Questbook vet jeg ikke om denne er forbedret siden jeg har spilt så lite MW. Men jeg kan si at den er oversiktlig og grei. Først ser den litt kaotisk ut, men når man blir vant med UI blir den straks bedre.

 

Til dere som klør i fingrene og lurer på ting kan dere jo spørre, så kan jeg sikkert svare.

5804106[/snapback]

 

Ordnes questene hver for seg i journalen nå? Slik at all info fått av questgiveren, andre NPCer og eventuelle beskjeder om at en quest er gjennomført blir satt sammen under én topic eller noe lignende?

I Morrowind ble alt ført inn i journalen kronologisk, og man måtte ofte lese seg gjennom flere titallssider for å finne igjen relevant informasjon :no:

Lenke til kommentar
Ang. Questbook vet jeg ikke om denne er forbedret siden jeg har spilt så lite MW. Men jeg kan si at den er oversiktlig og grei. Først ser den litt kaotisk ut, men når man blir vant med UI blir den straks bedre.

 

Til dere som klør i fingrene og lurer på ting kan dere jo spørre, så kan jeg sikkert svare.

5804106[/snapback]

 

Ordnes questene hver for seg i journalen nå? Slik at all info fått av questgiveren, andre NPCer og eventuelle beskjeder om at en quest er gjennomført blir satt sammen under én topic eller noe lignende?

I Morrowind ble alt ført inn i journalen kronologisk, og man måtte ofte lese seg gjennom flere titallssider for å finne igjen relevant informasjon :no:

5804216[/snapback]

 

på den ene "tabben"(fanen) når du velger journal kan du velge de forskjellige questene som er åpne, etter at du har valgt en vil den åpne seg i en annen tab som gir all informasjon om akkurat den questen, pluss at den questen du velger blir markert på kartet og i kompasset (noe som jeg ikke liker helt, har lastet ned en mod som fjerner anmerkningene)

Lenke til kommentar
Er det i det hele tatt mulig å spille dette spillet på gode innstillinger med 1680x1050 oppløsning? Jeg gidder ikke spille på noen annen oppløsning når dette er native for skjermen. Hva slags skjermkort trenger jeg isåfall? Har X800XL nå.

 

Må jeg rett og slett vente til neste generasjons skjermkort er på banen før jeg skaffer meg dette spillet?

5803156[/snapback]

 

Rekner med du sitter med en dell2005fpw? Eventuelt en annen 20tommer widescreen skjerm. Har dell sin skjerm, og har spilt i den native oppløsningen, på high grafikk, har geforce 6800glh, og det gikk bra i huler, men ute i naturen vart det litt verre, men det gikk ok. Har prøvd andre oppløsninger med denne skjermen, og jeg er veldig overrasket hvor bra andre oppløsninger fungerer, så jeg blir ikke fastlåst i 1680-1050 noe som er et pluss :) Jeg tror det kommer til å funke bra for deg.

Lenke til kommentar

Inntrykket jeg sitter med etter 4 timer spilling er at dette er et fantastisk morsomt spill! Og det kommer til å bli bedre etterhvert når jeg blir vant med menyene og blir kjent med steder rundt om kring i landet. Musikken er utrolig stemningsfull, og det er ingenting å si på grafikken annet et jeg skulle ønske jeg hadde et bedre skjermkort for å få fullt utbytte av den.

*spille mer :love: *

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...