Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Kron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man vikeplikt til høyre på ein parkeringsplass?

Hvis begge bilene er inne i parkeringsplassen, så ja, men hvis du kjører på en vei og det kommer en bil ut i fra en parkeringsplass, så nei.

 

Finnes det noe fasitsvar på dette? Husker nemlig en av mine første kjøretimer og da måtte jeg stoppe for en bil som kom fra høyre, ut av en parkeringsplass. Var lærern som ba meg stoppe.

Lenke til kommentar

Har man vikeplikt til høyre på ein parkeringsplass?

Hvis begge bilene er inne i parkeringsplassen, så ja, men hvis du kjører på en vei og det kommer en bil ut i fra en parkeringsplass, så nei.

 

Finnes det noe fasitsvar på dette? Husker nemlig en av mine første kjøretimer og da måtte jeg stoppe for en bil som kom fra høyre, ut av en parkeringsplass. Var lærern som ba meg stoppe.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981287349

Skal ta sertifikatet nå i sommerferien og har sånn smått begynt å lese og gjøre meg klar.

Har tatt en test nå som jeg kjøpte på AppStore og fikk 21/45 riktige.

Noen andre gode og realistiske tester som finnes der ute?

Hvilken av de i førstepost vil dere helst anbefale?

Lenke til kommentar

Skal ta sertifikatet nå i sommerferien og har sånn smått begynt å lese og gjøre meg klar.

Har tatt en test nå som jeg kjøpte på AppStore og fikk 21/45 riktige.

Noen andre gode og realistiske tester som finnes der ute?

Hvilken av de i førstepost vil dere helst anbefale?

teoritentamen.no

prøve.no

Du kan også evt. Google deg frem til diverse skiltprøver da disse er meget viktige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Skal ta sertifikatet nå i sommerferien og har sånn smått begynt å lese og gjøre meg klar.

Har tatt en test nå som jeg kjøpte på AppStore og fikk 21/45 riktige.

Noen andre gode og realistiske tester som finnes der ute?

Hvilken av de i førstepost vil dere helst anbefale?

teoritentamen.no

prøve.no

Du kan også evt. Google deg frem til diverse skiltprøver da disse er meget viktige.

Okei, takker så meget!

Skal skjekke de ut ;)

Lenke til kommentar

Har man vikeplikt til høyre på ein parkeringsplass?

 

Vikeplikt og høyreregel er to forskjellige ting.

Men ja; høyreregelen (eller vikeplikt for kjørende fra høyre som du sier) gjelder selv på parkeringsplasser. Dette gjelder uavhengig om bilen til din høyre står på en plass og skal ut eller du står på parkert og vil ut. Du skal ikke forhindre han på din høyre side.

Lenke til kommentar

Bruker de fleste her teoritentamen? Lurer på om jeg skal ta teorien i løpet av neste uke og har testet meg sjøl på teoritentamen og prove.no, men syns teoritentamen er en god del vanskeligere enn prove.no. Jeg står på prove.no, men har enda ikke gjort det på teoritentamen. Har lest boka 2 ganger. Jeg er godt igang med det obligatoriske og lærern bestiller ikke oppkjøring før jeg har bestått teorien. Føler et press. :!:

Lenke til kommentar

Tok teorien idag. 8 forbanna feil! Tror jeg vet ett av spm som jeg svarte feil på.

 

F.eks du har en rundkjøring foran deg. Du skal til venstre, er det påbudt å blinke før du kjører inn i rundkjøringen, eller plikter du å gjøre det når du er inne i rundkjøringen? Husker ikke svara helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...