Gå til innhold

Tråden om DELL 2407WFP : Erfaringer og tips.


R@ge

Anbefalte innlegg

pax1: Jeg har nå testet og funnet ut at skjermen ikke støtter "1:1" eller "behold aspekt ratio" ved 1600x1200, (noe jeg påsto og trodde på forrige side), da blir feltet grået ut. Ved lavere oppløsninger (1680x1050, 1280x1024, 1280x900 og 1024x768) så fungerer det. Da kan jeg velge mellom alle de tre modusene "1:1", "keep aspect ratio" og "Fill all" i Display settings i menyen på skjermen.

 

Jeg må ha blandet med da jeg logget meg inn på ekstern skrivebord og fikk 1600x1200 til å fungere pixel perfekt. (Det er tydeligvis windows som legger sort farge på sidene av bildet og ikke skjermen selv).

7673816[/snapback]

 

Takk for din tilbakemelding. :thumbup:

 

Det bekrefter vel dessverre problemet jeg har. Men kan vi si noe om dette er et skjermproblem, driverproblem eller begge deler?

 

Man skulle vel tro at det det også er et skjermproblem... For jeg vil anta at samme skjermkort og driver på en annen 24" skjerm vil se riktig ut i et spill i 1600x1200? Selv om det er mulig at skjermdriveren kan "hjelpe" skjermen med å legge på de to sorte "randene" slik at 1600x1200 egentlig sendes som et 1920x1200 bilde... Hmm... :dontgetit::hmm:

 

Hvordan kan vi få dette til å fungere riktig?

7687803[/snapback]

Løsning 1: Bruke Nvidia skjermkort

Løsning 2: Bytte skjerm til en som støtter 1:1 pixelmapping, som BenQ FP241WZ. BenQ FP241W modellen skal vist også ha problemer med pixelmapping men nyeste firmware fikser dette(omtrent samme firmware som FP241WZ kommer med.)

Løsning 3: Håpe Dell kommer med en ny revision og forsøke å få byttet.

 

Dette er eneste løsninger som jeg ser. Og hvis du tenker å koble til andre kilder som Xbox 360 eller en ekstern HD-DVD spiller kan du bare glemme første alternativ Iom. at da denne enheten må ha mulighet til å legge til disse kantene.

 

Dette er vel faktisk en feil, så jeg syns Dell bør godta en reklamasjon. Men det er jo ikke noe poeng hvis det ikke har kommet en ny modell som fikser problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått denne skjermen i hus, samt koblet den opp :)

 

Nå er jeg totalt fersk på denne skjermen, og LCD forøvrig. Så jeg har noen spørsmål til og begynne med:

(System: Geforce 6800GT 256 MB, P4 3.0, 1 GB RAM, Windows XP pro)

 

 

1. Når jeg satt opp denne skjermen, avinnstallerte jeg først den gamle driveren, innstallerte nyeste nvidia driver og koblet til skjermen. Deretter oppdaterte jeg driver for skjermen.

Er dette riktig fremgangsmåte? Virker som om det er noe rart her (pc'en er plutselig litt sirup og og problemer med å få frem nvidia egenskaper) Skulle jeg kanskje først nå innstallere ny skjermkortdriver?

 

2. På oppfriskningshastighet står det at kun 60 Hz støttes. Kan dette være riktig? Synes det høres veeeeldig lite ut.

 

3. Jeg får ingen signaler gjennom DVI kabelen. Skal den aktiviseres noe sted? Og, kan både VGA kabel og DVI være innkoblet samtidig?

 

4. Kan det være at maskinen/grafikkkortet er for svakt for å kjøre høye oppløsninger i windows, og at dette er grunnen til at ting oppleves tregt? Kjører 1600x1200

 

5. Når jeg innstallerte skjermkortdriveren, startet et innstillingsprogram. Jeg ble spurt om å aktivisere en HDTV sak, og hvis jeg gjorde det uten at skjermen støttet det, kunne den bli skadet. Turte derfor ikke gå videre da jeg kun finner at den skal støtte HDCP - noe som jeg ikke helt vet hva er ;)

Kunne jeg bare gått videre?

 

Som dere skjønner er jeg fersk, og er vel i det store og hele ute etter å få satt opp skjermen skikkelig. Gi meg gjerne en link til oppsett steg for steg til denne skjermen.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

1) Ja, skal funke det.

 

2) Ja, LCD støtter orginalt bare 60hz pga en helt annen teknologi enn CRT-skjermer. Det finnes noen skjermer som også klarer 75hz, men i praksis er det ingen forskjell mellom de. 60hz er mer enn nok for LCD!

 

3) Rart, det skal være akkurat det samme om du bruker DVI/VGA.

 

4) Nei, maskinen din driver lett hvilken som helst oppløsning perfekt i 2d selv om du har et veldig svakt 3d-kort. Her er det noe galt, skal ikke hakke/være tregt. Forøvrig er 1600x1200 en dum oppløsning å bruke, ikke er det widescreen som skjermen (alt blir strukket) og ikke er det max av hva skjermen klarer.

 

5) Skjermen støtter HDTV og HDCP og alt som er. Her kan du trygt avkrysse på "behandle som HDTV-skjerm".

 

HDTV: High Definition TeleVision dvs høyoppløste signaler (http://en.wikipedia.org/wiki/Hdtv)

 

HDCP: High Definition Content Protection dvs en kopisperre som passer på at det er "lovlig" materiale som spilles av gjennom DVI/HDMI kabelen og til skjermen. Skjermkortet og skjermen din må støtte HDCP for å kunne se kopibeskyttete HDDVD/Bluray filmer i høyeste HDTV oppløsning (1920x1800). Mer nøye beskrevet: http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

 

Håper dette hjalp deg litt, fyr løs hvis du lurer på mer.

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar

1)Fremgangsmåten din med drivere virker bra.

 

2)60Hz holder i massevis, TFT skjermer har ikke flimmerproblemer som CRT.

Det er kommet 100Hz LCDtver, disse skal ha mindre etterslep. Men som sagt slipper du flimmeret på crt skjermer.

 

3) DVI skal gå, den gir bedre bildekvalitet. Best med en kabel av gangen.

Koble skjermen til med DVI, ta en omstart, og så tror jeg det skal funke.

Måtte ihvertfall det selv.

 

4) Kjører 1600*1200 med ca. samme oppsett som deg, men noe svakere skjermkort (det som teller mest) Regner med at 1920*1200 skal funke bra.

 

5)HDTV saken kunne jo vært HDCP, men med tanke på at skjermkortet ditt ikke støtter det, er det litt tvilsomt. Er vel en komposittutgang eller noe. Mulig du kan krysse av for at det er HDTV skjerm, men HDCP støtte får du ikke, altså funker ikke blu ray eller HD DVD (men de drevene koster jo 5000 kroner også, da)

 

Hvorfor ting går så tregt tør jeg ikke si.

 

Edit:

han over meg hadde så fint oppsett, fikser litt.

 

Han var litt før, men svarene var jo ikke helt like, da.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

@daniel89j:

 

4:

Veldig svakt 3d-kort? :hmm: Har det rukket å bli så dårlig da? ;) Nå har HK'et mitt kun AGP, så 7800 GS 512MB er vel det beste kortet på markedet til AGP (?)...vil det være stor forskjell på dette sammenlignet med det jeg har?

Hvilken oppløsning anbefaler du til denne skjermen, eller til WS generelt?

 

watercool:):

 

3:

Jeg fjernet VGA kabel, tok en omstart og nå funker det :)

 

Tror ikke det går så tregt nå, etter diverse omstarter, men fortsatt problemer med å komme inn på Nvidia innstillingene...skal reinnstallere driver for å se om det hjelper.

 

 

 

Så, er det noe mer jeg må "klargjøre" med denne skjermen, for å få det tilnærmet optimalt?

Lenke til kommentar
Veldig svakt 3d-kort?  :hmm:  Har det rukket å bli så dårlig da? ;)  Nå har HK'et mitt kun AGP, så 7800 GS 512MB er vel det beste kortet på markedet til AGP (?)...vil det være stor forskjell på dette sammenlignet med det jeg har?

Hvilken oppløsning anbefaler du til denne skjermen, eller til WS generelt?

 

Sorry, formulerte litt feil. SELV OM DU HADDE HATT et veldig svakt 3d-kort hadde det klart 2d i hvilken som helst oppløsning lett, så det er ikke problemet.

 

Bruk alltid nativ oppløsning på skjermen. Dette er den høyeste oppløsninga skjermen kan kjøre på, det den er laget for og det den trives generelt best med. Den er på 1920x1200 piksler.

Lenke til kommentar

Har nå endelig fått skjermen min, dette er vel den tredje eller fjerde 2407 skjermen i min besittelse etter litt tull med samme skjermen i fjor som resulterte i at jeg hevet kjøpet (A02).

 

Den skjermen jeg nå har fått er A03, og er god som gull... jeg har prøvd å se etter banding på gradients, men ser ingenting med mindre jeg sitter og nistirrer over tid på veldig klare gradients. Har sjekket for døde pixler, og kjørt andre tester også, men har ikke funnet noen feil så langt... Til og med foten er i vater :thumbup:

 

Men det er èn ting som irriterer meg grenseløst... Jeg er sikkert veldig pirkete, men det virker som om enten selve panelet ligger litt for langt til venstre i forhold til ramma, eller så er bildet på panelet kalibrert feil i forhold til ramma. Jeg har nemlig noe jeg vil tro er 3-4 pixler mer med "dødt" sort område mellom ramma og bildet på høyre side, enn på venstre. Dette er seff småpirk, men når jeg først har lagt merke til det så blir det noe ødeleggende for opplevelsen... Det virker ikke som noe av bildet er borte i det hele tatt, jeg har i allefall inntrykk av at jeg får hele bildet med meg.

 

Jeg har prøvd å finne en Autojustèr funksjon på skjermen, men finner det ingen steder... Kan ha noe å gjøre med at jeg kjører DVI. Men uansett så tror jeg ikke det ville hjulpet uansett, den milimeteren som utgjør det sorte området tror jeg ikke er en del av selve matrixen på skjermen, ser i allefall ikke sånn ut da backlight lyset ikke lyser opp den delen...

 

Noen flere som har opplevd dette? Dette var ikke noe jeg la merke til på de andre 2407 jeg hadde før jeg sendte dem tilbake...

Lenke til kommentar

La først merke til det selv, etter å ha lest innlegget ditt :D

 

Jeg har ikke merket noen spesielle feil på skjermen, men har heller ikke sett etter de. Eneste er vel spilling av FPS spill (COD 2), så merker jeg at bildet hakker eller henger litt etter. Men, jeg er vant til CRT skjerm, så det er sikkert bare en vanesak, evt. litt for dårlig grafikkort...(?) En annen ting er at bildet er veldig skarpt, slik at jeg har litt problemer med å fokusere eller få med meg alt som skjer...kan også være skarpt å se på/lese websider. Men dette har vel igjen å gjøre med at det er uvant.

Jeg har justert lysstyrken ned, og tenkte at jeg skulle justere kontrasten, men nå har innstillingene for kontrast forsvunnet (tror jeg da). Lå ikke de under "brightness"?

Lenke til kommentar
La først merke til det selv, etter å ha lest innlegget ditt  :D

 

Jeg har ikke merket noen spesielle feil på skjermen, men har heller ikke sett etter de. Eneste er vel spilling av FPS spill (COD 2), så merker jeg at bildet hakker eller henger litt etter. Men, jeg er vant til CRT skjerm, så det er sikkert bare en vanesak, evt. litt for dårlig grafikkort...(?) En annen ting er at bildet er veldig skarpt, slik at jeg har litt problemer med å fokusere eller få med meg alt som skjer...kan også være skarpt å se på/lese websider. Men dette har vel igjen å gjøre med at det er uvant.

Jeg har justert lysstyrken ned, og tenkte at jeg skulle justere kontrasten, men nå har innstillingene for kontrast forsvunnet (tror jeg da). Lå ikke de under "brightness"?

7705580[/snapback]

At spillet hakker/lagger når du spiller COD2 har helt sikkert med maskinvaren din og ikke skjermen å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvilket skjermkort har du chivas?

Dette er viktig for meg ,da jeg spiller myyye cod2.

Har du noen mulighet til å måle fps med fraps?

7705695[/snapback]

 

Jeg har Point of View sin Geforce 6800GT 256MB.

 

Bruker ikke fraps, men i spillet har jeg låst FPS til 125. Med denne skjermen har jeg prøvd i oppløsnig på 1600x1200 og 1600x900. Fungerer ikke så værst, men kan hende jeg skulle hatt hakket bedre kort, for fps'en faller endel når det skjer en masse.

Når det er sagt, så er ikke problemet spesielt stort. Bare at jeg har lagt merke til det.

På min gamle 19", kjørte jeg lavere oppløsning, uten problem...så det er nok maskinvaren som sliter litt i høye oppløsninger.

Lenke til kommentar
At spillet hakker/lagger når du spiller  COD2 har helt sikkert med maskinvaren din og ikke skjermen å gjøre.

7705865[/snapback]

 

Ja, men merket egentlig ikke noe spesielt av dette med min gamle 19". Nå kjører jeg på høyere oppløsning, så maskinvaren leverer nok ikke bra nok nå nei ;)

 

Har forøvrig: P4 3.0GHz, 1GB PC3200 DDR RAM, PoV GF6800GT 256MB.

 

 

Til høsten kommer vel CoD 4, så da blir det en heavy oppgradering med DX 10 kort tenker jeg :)

Tenkte jeg skulle ta en minioppgradering nå, med 7800GS kort og 1GB ram ekstra...men litt usikker på effekten av det...noen som vet om det har noe for seg?

Lenke til kommentar

[Til høsten kommer vel CoD 4, så da blir det en heavy oppgradering med DX 10 kort tenker jeg :)

Tenkte jeg skulle ta en minioppgradering nå, med 7800GS kort og 1GB ram ekstra...men litt usikker på effekten av det...noen som vet om det har noe for seg?

7706460[/snapback]

For AGP er det vel X1950 PRO som gjelder for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Chivas: Er det ikke lurere å låse FPS til det den hastigheten skjermen faktisk viser bildene? Jeg antar det er LCD du har og da viser skjermen 60 biler per sekund.

 

1GB ekstra ram kan nok gi god effekt, men å gå fra geforce 6800GT til 7800GS tror jeg ikke har så mye for seg. Jeg husker ikke testresultater utenat men tror de yter ganske likt.

 

Forøvrig så er symptomene dårlig ytelse i høy oppløsning og god ytelse i lav oppløsning tegn på at det er skjermkortet som holder ytelsen tilbake i høye oppløsninger. En oppgradering kan sikkert være på sin plass, men det hørtes litt unødvendig ut å kjøpe et skjermkort til et par tusen nå bare for å ha det i et halvt år. Da ville jeg enten kjøpt et dyrere kort nå (f.eks geforce 8800GTS 320MB) eller ventet med oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...