Gå til innhold

Tråden om DELL 2407WFP : Erfaringer og tips.


R@ge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nope, det gikk ikke. pluss at mannen løy og sa at tilbudet var for over 2 uker siden. jeg mener jeg så den til 7000 den 27.

7638706[/snapback]

 

Det stemmer det. Jeg kjøpte skjermen for 7000 27. desember. Hadde nettopp bestemt meg, og la inn bestillingen min kl. 20:00 på kvelden. Først når jeg skulle betale så jeg at det var siste dag for tilbudet. Flaks! :D

Lenke til kommentar

Nylig skaffet meg Dell 2407, og er 100% fornøyd. Den er verdt hver minste krone. :) En ting jeg bryner meg på, og trenger hjelp med.

 

Jeg forsøker å bruke skjermen i pivot-modus (dvs. i portrett og ikke landskap), men jeg lurer på hvordan man snur selve bildet på skjermen. Er det meningen dette skal gjøres i programmet man holder på med, eller kan man snu bildet i innstillingene til skjermen?

Lenke til kommentar

pax1: Jeg har nå testet og funnet ut at skjermen ikke støtter "1:1" eller "behold aspekt ratio" ved 1600x1200, (noe jeg påsto og trodde på forrige side), da blir feltet grået ut. Ved lavere oppløsninger (1680x1050, 1280x1024, 1280x900 og 1024x768) så fungerer det. Da kan jeg velge mellom alle de tre modusene "1:1", "keep aspect ratio" og "Fill all" i Display settings i menyen på skjermen.

 

Jeg må ha blandet med da jeg logget meg inn på ekstern skrivebord og fikk 1600x1200 til å fungere pixel perfekt. (Det er tydeligvis windows som legger sort farge på sidene av bildet og ikke skjermen selv).

Lenke til kommentar

Irriterer meg at Dell ikke har ordnet dette enda. Jeg har veldig lyst på skjermen og dette er vel det eneste som får meg til å nøle noe. Mitt fremste bruksområde vil være å se HD materiale på PCen, i tillegg til spilling av Xbox 360. Med PC tilkoblet vil jo ikke dette bli et problem fordi PCen skalere alt video til skrivebordsoppløsningen. Men hvis jeg skal finne på å spille PC spill får jeg vil jeg med en gang få problemer. Hvis spillet ikke støtter widescreen(eller hvis det støtter 16:9, men ikke 16:10) og jeg kjører i 1600x1200 eller 1920x1080 vil bilde bli strukket i lengden eller høyden. At den i følge Simen1 kan beholde aspekt ratio i 1680x1050 er positivt, men det er altså bekreftet av flere på Dells support forumet at den ikke støtter det samme i 1920x1080. Kanskje skjermen veldig å alltid strekke bilde over hele flaten hvis lenge eller bredden er nøyaktig skjermens native oppløsning( X x 1200/1920x X).

 

Håper virkelig Dell kan få orden på dette, og ikke venter på en ny modell før de tar hånd om dette problemet.

Lenke til kommentar
pax1: Jeg har nå testet og funnet ut at skjermen ikke støtter "1:1" eller "behold aspekt ratio" ved 1600x1200, (noe jeg påsto og trodde på forrige side), da blir feltet grået ut. Ved lavere oppløsninger (1680x1050, 1280x1024, 1280x900 og 1024x768) så fungerer det. Da kan jeg velge mellom alle de tre modusene "1:1", "keep aspect ratio" og "Fill all" i Display settings i menyen på skjermen.

 

Jeg må ha blandet med da jeg logget meg inn på ekstern skrivebord og fikk 1600x1200 til å fungere pixel perfekt. (Det er tydeligvis windows som legger sort farge på sidene av bildet og ikke skjermen selv).

7673816[/snapback]

 

Hm, er det noe jeg misforstår her? Er sikkert det men...

 

Om jeg velger 1600x1200 i skrivebordsoppløsning, så får jeg likevel opp alle valgene i nvidia-kontrollpanelet. Velger jeg Fixed Aspect, setter Deluxe Ski Jump 3 til 1600x1200, og starter spillet, ja så har jeg rett aspekt, med svarte kanter på siden.

 

 

edit: se det ja... display settings på skjermen :) - da misforsto jeg jepp...

post-4131-1168279133_thumb.jpg

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Hvis du bruker det valget i driveren så sender skjermkortet ut en sort blokk med 160x1200 på venstre side, bildet på 1600x1200, og en blokk med 160x1200 på høyre side. Til sammen 1920x1200.

 

Problemet skjer bare når man prøver å sende ekte 1600x1200 oppløsning til skjermen uten sorte bolker på sidene. Altså når man har krysset av for "skjermskalering" slik at skjermen selv får skalere signalet.

Lenke til kommentar
Ja, du mener altså at det var instillingen i menyen på selve skjermen det ikke gikk an å gjøre noe med? Kunne ikke stille på den i hverken 1600x1200 eller 1600x1050 for den saks skyld.

7674773[/snapback]

Jeg har ikke prøvd 1600x1050, men i 1680x1050 gikk det fint. Men pass på å ha nvidia-driveren innstilt på "skjermskalering"/"monitor scaling" (Se skjermskuddet litt lengre opp i tråden). Hvis ikke driveren gir skjermen lov til å skalere signalet selv så får du heller ikke brukt skaleringsmenyen på skjermen.

Lenke til kommentar
Hm, er det noe jeg misforstår her? Er sikkert det men...

 

Om jeg velger 1600x1200 i skrivebordsoppløsning, så får jeg likevel opp alle valgene i nvidia-kontrollpanelet. Velger jeg Fixed Aspect, setter Deluxe Ski Jump 3 til 1600x1200, og starter spillet, ja så har jeg rett aspekt, med svarte kanter på siden.

 

 

edit: se det ja... display settings på skjermen :) - da misforsto jeg jepp...

7674599[/snapback]

Vil det samme fungere med et ATI Radeon X800XL? Det er jeg spent på, for hvis det virker er ihvertfall ikke det noe problem å få riktig format på PCen lenger. Skulle gjerne ha prøvd men finner ikke det riktig alternativet i Catalyst Control Centeret mitt. Mulig dette er fordi jeg har en gammel CRT skjerm tilkoblet og at den ikke har muligheter for å stille på like mange alternativer. Eller at Catalyst faktisk ikke har denne muligheten.

 

Men... må du endre skrivebordsoppløsning til 1600x1200 og velger å skjermkortet skal skalere HVER gang før du starter et spill? Kan se for meg at dette blir litt slitsomt i lengden. En bruker jo selvfølgelig vanligvis 1920x1200 på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Nei må ikke endre skrivebordsoppløsning, dette var bare noe jeg gjorde for å teste. Vet ikke om ATI har lignende muligheter som nVidia har med skjermskalering, det får noen ATI-kunder svare på.:)

 

Simen1: Mente seff 1680x1050. Mulig at jeg glemte å stille settingen i driveren rett, men i lavere oppløsning fikk jeg valg på skjermen.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Ser ut som ATI driverene har problemer med dette ja. Jeg vil nødig bytte skjermkort for å få skalert riktig. Spesielt iom. at spillene jeg kommer til å spille mest sannsynlig vil være eldre spill som jeg gjenspiller o.l. Jeg har jo Xbox 360 til grafikkintensive spill.

 

Spør som Watercool: Finnes det programmer som kan skalere på samme måte som Nvidia driverne på et ATI skjermkort? Har ikke hørt noe om dette, og jeg kan tenke meg at det er litt komplisert iom. at dette programmet må gjøre slik at skjermkortet sender ut bilde med disse svarte kantene hvis formatet er annet en 16:10 og at programmet må gjøre dette også i annet en skrivebord, slik at fullskjerm i spill blir riktig...

Lenke til kommentar
pax1: Jeg har nå testet og funnet ut at skjermen ikke støtter "1:1" eller "behold aspekt ratio" ved 1600x1200, (noe jeg påsto og trodde på forrige side), da blir feltet grået ut. Ved lavere oppløsninger (1680x1050, 1280x1024, 1280x900 og 1024x768) så fungerer det. Da kan jeg velge mellom alle de tre modusene "1:1", "keep aspect ratio" og "Fill all" i Display settings i menyen på skjermen.

 

Jeg må ha blandet med da jeg logget meg inn på ekstern skrivebord og fikk 1600x1200 til å fungere pixel perfekt. (Det er tydeligvis windows som legger sort farge på sidene av bildet og ikke skjermen selv).

7673816[/snapback]

 

Takk for din tilbakemelding. :thumbup:

 

Det bekrefter vel dessverre problemet jeg har. Men kan vi si noe om dette er et skjermproblem, driverproblem eller begge deler?

 

Man skulle vel tro at det det også er et skjermproblem... For jeg vil anta at samme skjermkort og driver på en annen 24" skjerm vil se riktig ut i et spill i 1600x1200? Selv om det er mulig at skjermdriveren kan "hjelpe" skjermen med å legge på de to sorte "randene" slik at 1600x1200 egentlig sendes som et 1920x1200 bilde... Hmm... :dontgetit::hmm:

 

Hvordan kan vi få dette til å fungere riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...