Gå til innhold

Tråden om DELL 2407WFP : Erfaringer og tips.


R@ge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min sto forhåndsinnstillt på ikke strekk bildet. Altså 1:1 pixelmapping når jeg bruker mindre enn 1920x1200.

7591474[/snapback]

 

Og det fungerer? Hvis du kjører et spill i 1600x1200, f.eks, får du 1:1 pixelmapping da?

 

Hvilken revisjon har du? Hva slags skjermkort + driver?

 

Takk igjen. :thumbup:

Endret av pax1
Lenke til kommentar

A03 fra Tsjekkia. Jeg har ikke prøvd å spille på den ennå, men det skal ikke ha noe å si hva signalet inneholder. Skjermkortet er Geforce 6200TC med en ganske ny driver (husker ikke nummer), men det skal heller ikke ha noe å si.

 

Både når jeg bruker DVI og d-sub så blir 1600x1200 perfekt 1:1 pixeltilpasset.

Lenke til kommentar
A03 fra Tsjekkia. Jeg har ikke prøvd å spille på den ennå, men det skal ikke ha noe å si hva signalet inneholder. Skjermkortet er Geforce 6200TC med en ganske ny driver (husker ikke nummer), men det skal heller ikke ha noe å si.

 

Både når jeg bruker DVI og d-sub så blir 1600x1200 perfekt 1:1 pixeltilpasset.

7591569[/snapback]

 

Takk for svar. Hadde vært fint om du kunne verifisert det i spill da jeg prøve å identifisere problemet på min.

 

Dessverre har jeg (og en god del andre) problem med at 1600x1200 (bl.a.) strekkes til 1920x1200... og valgene de ulike menyvalgene "wide", "1:1", "aspect" etc.. er grået ut slik at man ikke får gjort noe med det. Det er ganske mange poster rundt dette på Dell sine forum, uten at noen løsninger ser ut til å være funnet.

 

Jeg har også A03, ATI X1950XTX-kort med Catalyst 6.10.

Lenke til kommentar

Jeg får 1:1 pixelmapping i 1600*1200 ved å velge "Fixed aspect ratio scaling" i innstillingene til skjermkortet. Dette er Nvidia, jeg vet ikke hva det tilsvarende hos ATI heter. Det fungerer tydeligvis bare når oppløsninger fyller skjermen den ene veien (med 1200 i dette tilfellet), jeg prøvde 1024*768 og da ble skjermbildet strukket i høyden. Proporsjonene ble imidlertid riktige.

Lenke til kommentar
Jeg får 1:1 pixelmapping i 1600*1200 ved å velge "Fixed aspect ratio scaling" i innstillingene til skjermkortet. Dette er Nvidia, jeg vet ikke hva det tilsvarende hos ATI heter. Det fungerer tydeligvis bare når oppløsninger fyller skjermen den ene veien (med 1200 i dette tilfellet), jeg prøvde 1024*768 og da ble skjermbildet strukket i høyden. Proporsjonene ble imidlertid riktige.

7591922[/snapback]

 

Vel... i Catalyst heter det vel "Use centered timings". Og det ser ikke ut til å fungere i bredden.. Hvis jeg går fra 1920x1200 til 1920x1080 så får jeg en sort rand øverst og nederst på desktop, men hvis jeg velger 1600x1200 så strekkes bildet.

 

Og "Wide Mode" menyen er som sagt "grået ut" og står default på "Fill".

 

Det som er rart er: Hvis jeg går ned til 1280x1024 så blir "Wide Mode"-menyvalget enablet.. kan da velge mellom 1:1, Aspect eller Fill. Og velger jeg 1:1 blir 1280x1024 vist korrekt på skjermen. Men så fort jeg velger noen oppløsning over dette så disables Wide-menyvalget, og det går tilbake til "Fill" modus og jeg mister 1:1-mapping.

 

Så.. det virker som både min Dell skjerm og kanskje Catalyst driverne har noen problemer. Hadde vært kjempefint om noen andre med X1950XTX skjermkort på denne skjermen, eller i hvert fall ATI og Catalyst kunne gitt meg sine erfaringer. :thumbup:

Lenke til kommentar

1:1 pixelmapping er når pixlene som sendes ut fra skjermkortet stemmer over ens med plasseringen av de fysiske pixlene på skjermen.

 

F.eks at hvis skjermkortet sender ut 1920 pixler horisontal oppløsning så havner pixel nr 1 akkurat der pixel nr 1 på skjermen er. osv. et eksempel på ikke 1:1 pixelmapping er om du har 1680 horisontal oppløsning ut fra skjermkortet og det skal strekkes ut over hele skjermen (fullskjerm) slik at 1680 pixler skal tegnes opp på skjermens fysiske 1920 pixler. Da må nødvendigvis noen pixler fra skjermkortet strekkes litt ut så de dekker to fysiske pixler på skjermen. Dette gir et litt grøtete bilde med linjer og bredder som ikke stemmer helt over ens. Det blir seende rart ut. En måte å få 1:1 pixelmapping til tross for lavere oppløsning er å kun ta i bruk en mindre del av skjermen. F.eks et "vindu" på 1680x1050 midt på skjermen. Da blir det en sort ramme med ubrukte pixler rundt selve bildet.

 

Fordeler med 1:1 pixelmapping:

- Perfekt skarphet og perfekt utnyttelse av signalet.

- Bildet blir nøyaktig sånn det skal se ut. Ingen doble linjer eller noe sånt tull.

- Ingen strekking betyr at bildet har riktig aspect ratio. F.eks at en sirkel forblir en sirkel og ikke en oval. Strekking kan man se om man har feil skalering på widescreen TVer og folk på skjermen ser alt for brede ut.

 

Fordeler med skalering (ikke 1:1 pixelmapping)

- Hvis man skal se et dårlig signal, f.eks en DVD-film så får man sett det på hele skjermflaten i stedet for bare et lite vindu på 720x576 pixler.

- Hvis man får dårlig FPS i et spill med det skjermkortet man har så kan man redusere oppløsningen for å få bedre FPS. Hva som er best for spillopplevelsen av høy FPS og lav skarphet eller lav FPS og høy skarphet kommer an på smak og behag.

Lenke til kommentar

Hei.

Dette er en skjerm jeg vurderer sterkt men jeg har lest endel om dens negative sider i det siste... Så derfor har jeg noen spørsmål jeg håper noen med skjermen kan svare på:

1. Er det virkelig slik at alle Rev03 modeller har problemer med å benytte "Keep aspect ratio" eller "1:1 pixelmapping" i oppløsninger over 1200 linjer (XXXX x 1200)?

 

2. Jeg har et ATI Radeon X800XL skjermkort. Vil det være mulig å utlikne dette i skjermkortet, og få riktig aspect ratio i spill?

 

3. Dvs. at alle PC-spill som ikke støtter widescreen og som jeg kjører i relativ høy oppløsning (1280x1024 er vel høyeste mulige oppløsning der jeg kan bruke "keep aspect ratio" alternativet) vil bli dratt over hele skjermen og ødelegge formatet på bildet?

 

4. Hvordan vil dette påvirke xbox 360? Jeg tenker å skaffe meg denne konsollen snart og det er et krav at det er 100% kompatibel med skjermen. I følge det jeg har lest får jeg riktig format kun ved 720p (små svarte kanter over og under) mens 1080p drar seg over hele skjermen slik at ting blir noe høyere enn det det virkelig er.

 

5. Dette leder meg til neste spørsmål til dere som bruker denne skjermen og 360: Ser man forskjell på 720p og 1080p når en spiller 360? Jeg tenker å sitte omtrent 2 meter unna skjermen.

 

6. Fungerer xbox 360 med både komponent og vga? Jeg har hørt om problemer med komponentinngangen, bla dårlige farger og at den ikke støtter 1080p. Hadde vært greit å slippe å kjøpe VGA kabel pluss at jeg gjerne skulle ha brukt denne inngangen til andre ting som en annen PC.

 

7. Dell oppgir at denne skjermen skal støtte HDCP, men på forumet gir en Dell-ansatt intrykk av noe annet. ChrisM som han kaller seg skriver at HDCP kun støttes i oppløsning 720p, både 1080p og i vill gi svart bilde. Jeg ønsker å kjøpe en framtidsrettet skjerm. Tenker å skaffe meg BluRay/HD-DVD spiller til PCen og backe opp med HDCP kompatibelt skjermkort og Vista. Hvordan vil det fungere å spille filmer med HDCP på denne skjermen? Blir alle filmer i HD utgitt i 1080p? Hvordan vil da bilde bli hvis det må skaleres ned før det vises?

 

8. Blir dagens BluRay/HD-DVD filmer utgitt med HDCP beskyttelse? Når vil evt. dette begynne?

 

9. Tenker at en annen løsning kan være å bruke VGA og dermed analogt signal men dette blir jo veldig tungvint. For det første er vel bildekvaliteten dårligere med VGA (??) og jeg må bytte kabel ofte osv. I tillegg har jo filmbransjen også inkludert et såkalt ICT-flagg som gjør at de på et tidspunkt kan slippe filmer som vil nekte å spille over analoge signaler(evt. at det MÅ skaleres ned)

 

10. Vil det i nærmeste fremtid komme en 24" fra Dell uten disse problemene? Kan jeg i så fall reklamere hvis jeg har kjøpt denne skjermen? Den har jo faktisk ikke de funksjonene de reklamerer med (HDCP). Tror dere dette vil gå igjennom?

 

11. Er det noen andre alternativer? Ser BenQ FP241W men denne har også vist problemer med 1:1 pixelmapping. Se denne siden. Det skal tydeligvis komme en ny modell FP241WZ som skal fikse dette problemet men det står ingenting om når denne kommer. Denne skjermen er også endel dyrere (når Dell er på tilbud) og ifølge Dinsides test er HDMI porten ganske ubrukelig i tillegg. Finnes det noen andre alternativer?

 

Jeg har ikke veldig strenge krav til bildekvalitet, ghosting o.l. Ifølge tester ser det ut som skjermen takler alt dette ganske bra men det er problemene jeg har nevnt ovenfor som hindrer meg fra å kjøpe denne skjermen. Skal jo naturligvis uansett ikke handle før den kommer på tilbud igjen (Februar regner jeg med) så jeg har litt tid til å tenke og se om det blir lansert noen alternativer...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg min Dell i dag og har såvidt fått satt den opp og testet litt, virker meget bra hittils! Dette er en rev. 3 fra Tjekkia og kan ikke se at foten er skjev, ingen døde piksler, uhyre lite (hvis noe) banding eller annet "tull". Meget fornøyd hittils altså, og så utrolig mye bedre plass det ble på skrivebordet :)

Lenke til kommentar

Vurderer denne skjermen selv nå, bytte ut min Dell 2005FWP.

 

Skjermil: Når jeg kjøpte min dell, så var den ikke på tilbud, kosta vel litt over 6k når jeg kjøpte den, ringte dell ,ba om å få den til forige kamanje pris som var 4600.- ca, fikk den til det, Dell er veldig greie på dette området,så er bare å ringe å spørre.

Lenke til kommentar

ja, hadde håpet det skulle gå. har penger nå, og det bli et slit å spare på dem til feb :!: skal ringe og gi et forsøk når de åpner.

 

Update:

 

nope, det gikk ikke. pluss at mannen løy og sa at tilbudet var for over 2 uker siden. jeg mener jeg så den til 7000 den 27.

Endret av Skjermil
Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget denne skjermen først nå, og må bare ha den :yes: Men, selvfølgelig er jeg for sent ute for å få en hyggelig pris :( Denne har blitt solgt for rundt 6500,- ink. mva, og tenkte jeg skulle vente å se om det kommer noe tilbud rundt der igjen.

Så, hvor ofte bruker Dell å kjøre disse tilbudene? Kan jeg forvente/håpe på at noe skjer innen et par uker? ...eller er tilbudene over for denne modellen for denne gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...