Gå til innhold

Hvordan kan vi gjøre bruktmarked.no bedre?


Anbefalte innlegg

På side 3 er det en kommentar fra hw.no-drift hvor de ber om tilbakemeldinger. Ber om at det postes slike tilbakemeldinger i denne tråden da den første diskusjonen er ferdigdiskutert. Så bla til side 3 og kom med konstruktiv kritikk nå! ~Moderator

 

 

Det er uforskammet enkelt for usæriøse idioter å gi selgere på bruktmarked.no dårlige karakterer uten å ha handlet med de.

 

Selger du ting på bruktmarked.no, så må du tåle all mulig drittkasting på grunn av at folk misoppfatter måten du har skrevet annonsen på. - Og det er umulig at ingen misforstår det du skriver.

 

Men det værste er ikke at man får all verdens dårlige kommentarer fra folk man ikke har handlet med. Det at tilfeldige personer, som finner veien inn til annonsene dine, kan sette karakter på brukeren din er mye værre. Det gjør at du ser ut som en dårlig selger på framsiden av annonsen uten at du egentlig er det.

 

Dette bidrar bare til å undergrave bruktmarkedets særiøsitet og integritet.

 

I tillegg til dette så blir det vanskelig å selge noe som helst dersom man har et stort rødt tall stående på framsiden av annonsen.

 

(Nå har jeg faktisk et grønnt tall, men hadde en stund et lav rødt tall der, fordi den eneste kommentaren jeg hadde var fra en tilfeldig forbipasserende som ikke likte annonsen).

 

Det er også sjelden at de som kjøper kommer tilbake å gir gode karakterer uten at man spør de om de er fornøyde og om de kan gjøre det.

 

Dette burde det bli en endring på.

 

Det jeg foreslår er at det blir opprettet et eget forum/diskusjonstråd sammen med hver annonse, der tilfeldige folk kan kommentere annonsen.

 

Karaktergivningen må låses for tilfeldige folk.

Et forslag til hvordan dette kan gjøres er at:

Alle karakterer og kommentarer i forbindelse med kjøp og salg på bruktmarked kan flyttes inn i brukerprofilene i forumet / bruktmarkedet. F.eks. en egen kategori "Kjøp/Salg" ved siden av "Mine innlegg", "Min assistent" osv i menyen på venstresiden i forumet.

 

Etter en handel, så kan selger legge inn brukernavnet til kjøperen i annonsen. Og dette vil åpne for at kjøperen kan gi en kommentar og karakter.

 

Det må også være mulig for selgeren å kommentere kjøperen. Når kjøperen godtar tilbudet om å skrive en kommentar og å gi en karakter til selgeren, så må det også åpnes en mulighet for selgeren til å kommentere kjøperen.

 

(Det var ikke mulig å finne et eget forum for bruktmarkedet, slik at dette virker som beste sted å poste dette - siden jeg har sett flere andre diskutere bruktmarkedet her).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en handel, så kan selger legge inn brukernavnet til kjøperen i annonsen. Og dette vil åpne for at kjøperen kan gi en kommentar og karakter.

 

Vil ikkje dette bli litt feil ? At det er selgeren som kan besteme om han vil ha karakter av kjøperen, det vil jo fjerne nesten heile grunnen til at man har karakterer nemlig å sikre et trygt kjøp...

Det vil jo si at man kan bare velge å la dei som du gir service til å stemme, og kanskje legge ut false anonser der ikkje kjøperen får noenting og ikkje engang muligheten til å gi en skikkelig kommentar.

 

Ellers er eg helt enig med deg, men dette ville blitt utrolig mye arbeid trur eg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes forslaget til "mental" har mye for seg...

De som er misfornøyde/liker ikke en annonse har jo muligheten til å kommentere annonsen.

Det er i prinsipp kun kjøpere som skal kunne gi en karakter på selger etter en handel..

Lenke til kommentar

Takk for den TL1000S. Du har skjønnt hva jeg mente :)

 

Etter en handel, så kan selger legge inn brukernavnet til kjøperen i annonsen. Og dette vil åpne for at kjøperen kan gi en kommentar og karakter.
Vil ikkje dette bli litt feil ? At det er selgeren som kan besteme om han vil ha karakter av kjøperen, det vil jo fjerne nesten heile grunnen til at man har karakterer nemlig å sikre et trygt kjøp...

Det vil jo si at man kan bare velge å la dei som du gir service til å stemme, og kanskje legge ut false anonser der ikkje kjøperen får noenting og ikkje engang muligheten til å gi en skikkelig kommentar.

 

Ellers er eg helt enig med deg, men dette ville blitt utrolig mye arbeid trur eg...

5723129[/snapback]

Som TL1000S sier, så er det av prinsipp kun kjøpere som skal kunne gi selgere karakterer. Viss man ikke gjør det på måten jeg har foreslått, så er det vel kun QXL metoden som er alternativet.

 

Da må man ha en bruker på forumet og bruktmarkedet for å kunne kjøpe. Da vil man kunne ha en "KJØP" knapp i annonsen. Og den første som trykker kjøp forplikter seg til å kjøpe. Han/hun blir isåfall den eneste som får mulighet til å gi en karakter på selgeren.

 

Et alternativ kan være at selger og kjøper avtaler handelen over mail eller telefon først. Så må selgeren "åpne" kjøp-knappen for brukeren til kjøperen før han kan trykke for å kjøpe. - Slik vil man kanskje eliminere det at hvem som helst kan komme til å trykke "KJØP" bare for å være førstemann. - Selv om han/hun ikke er sikker på å ville kjøpe.

 

At dette blir mye arbeid burde vel ikke bety mye dersom HW.no nettverket vil beholde et særiøst bruktmarked. "Dovenskap er den værste ondskap." - Ukjent sitat.

 

Hadde vært fint å få en kommentar på dette fra en HW.no medarbeider.

Lenke til kommentar

Er enig. Liker heller ikkje måten bruktmarkedet er lagt opp.

Er uholdbart at kem som helst kan opprette brukerkonto uten å oppgi rett namn og adresse. Har liten lyst til å handle med Eks: "mister_deilig"

 

Burde kun vore muligt å karraktergi bruker. Men det er vanskelig å gi karrakter til brukere når brukeren har sletta annonsa. Derfor burde brukere som har konto i forumet automatisk få samme brukernamn\konto på Bruktmarkedet. Så om du søkte etter bruker i forumet så fekk du automatisk opp den gitte brukers annonser på bruktmarkedet også.

 

Det som mange praktiserer med å gi karrakter på annonsa og ikkje bruker er heilt uholdbart og er med på å trekke ned troverdigheten til Bruktmarkedet. At ein pc f.eks. er prisa for høgt er ikkje god nok grunn til å gi ein dårleg karrakter. Å opplyse selger om det er noko anna.

 

Ein grei regel eg har er at eg ikkje handler med nokon på bruktmarked som eg ikkje kan finne nokon opplysninger om.(t.eks: at tlf.nr samsvarer med adressa )

Karrakteren til brukeren som eg vil handle med bryr eg meg lite om slik som det er i dag da det ikkje fungerer slik det burde.

 

Edit: Dersom forumbruker fekk samme nick på bruktmarked var det straks mykje lettere å sjekke selgers og evt. kjøper troverdighet. Det kunne kanskje også vore kontaktskjema i annonsa som måtte brukes for å kontakte selger, der selger automatisk fekk opp namn og adresse til kjøper. Det store minuset da er jo at kun forumbrukere fekk bruke bruktmarkedet.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Man benytter faktisk samme bruker på bruktmarkedet og forumet allerede i dag, så en slik forandring blir ikke så mye arbeid som det i utgangspunktet kan høres ut som.

 

Finnes det en måte å si fra til en HW.no medarbeider om denne tråden? Slik kan vi kanskje få litt fokus på problemet.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å lage en slik tråd jeg og.

 

En annen ting er at mange tar feil av "kommentar til bruker" og "kommentar til annonse".

 

Her er et eksempel der selger har fått karakter 9 på grunnlag av et spørsmål stillt av en person.

 

Slik som det er nå, er kommentardelen helt ubukelig.

Lenke til kommentar

Vel hvis dere har titten på mine kommentarer så er de som har kjøpt strålende lykkelige over sitt produkt mens andre har spammet med dårlig pris osv...dvs de som syns at det var dårlig og de ha verken handlet hos meg en gang...

 

Jeg har sendt mail om dette til admin, så jeg håper det går bra.

 

Kan jo ikke begripe at folk har sånn oppførsel.

Og en annen ting er at de kan jaggu med skrive på mail en istede for på kommentarer. Nå har jeg solgt 3 ting så jeg håper på at karakteren stiger opp. :)

 

Men "Mental" til poenget, dette tror jeg lir bra hvis du får dette gjennom. :)

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar

Karaktersystemet synes jeg bare er noe tull da jeg ikke skjønner forskjellen mellom gradene. Det gjør nok ikke så mange andre heller da de fleste sier enten topp eller bunn.

 

Men i forhold til at noen legger ut annonser med horrible priser som er på grensen til svindel så synes jeg det er bra at man kan kommentere disse.

Bra tiltak fra hardware.no :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at kun den som handler burde kunne gi karakter til selger. Derimot bør det være mulighet for alle å kommentere en salgsannonse. Sluttet selv å handle på qxl når en person prøvde å selge et brukt produkt for 1,5 ganger nyprisen, som han forøvrig hadde opplyst til 3 ganger det den var, og min kommentar om dette ikke kom opp. Jeg rapporterte det endog inn til qxl men de synes hans praksis var i henhold til deres krav.

 

Så kommentarer på salgsprodukter bør være der.

Kommentarer på selgere bør forbeholdes kjøpere.

Lenke til kommentar

Jeg får slenge meg på og si at annonsekommentarer er helt ok, men når det gjelder selgerkommentarer vil jeg komme med en ny vri: hva med å bruke samme systemet som produkterfaringer i prisguiden (evt. litt forenklet)? Med et slikt system må en moderator godkjenne karakteren og begrunnelsen for den, og vil ganske enkelt kunne luke ut useriøse erfaringer (og om nødvendig kommunisere med selger og kjøper). Det blir seff en del arbeid, men på ingen måte uoverkommelig.

 

Ulvestad: Det at kun forumbrukere skulle kunne bruke bruktmarkedet tror jeg ikke er noe negativt, men heller en nødvendig begrensning. Hvis man legger til epost-aktivering av nye forumkontoer har man også en viss kontroll på at ikke hvem som helst registrerer seg.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Hva med dette tilbudet.

 

Selgeren påpeker to ganger at kabinettet er SOLID. Bilde på annonsen viser derimot at sidepanelet er står skjeivt :D

 

Hadde vært morsomt å kommentert dette :roll:

 

Og dessuten:

 

Han ramser opp en rekke programvarer som følger med uten lisens. Er ikke helt bra det heller. Særlig hvis dette fungerer som lokkemat for en kjøper :no:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
øsEriøs ! sorry

5730896[/snapback]

Særiøs (med æ) er faktisk korrekt rettskriving. ;) Men det er også lov å skrive seriøs.

Men dette ble vel litt off topic?

 

Selgeren påpeker to ganger at kabinettet er SOLID. Bilde på annonsen viser derimot at sidepanelet er står skjeivt  :D

 

Hadde vært morsomt å kommentert dette :roll:

 

Og dessuten:

 

Han ramser opp en rekke programvarer som følger med uten lisens. Er ikke helt bra det heller. Særlig hvis dette fungerer som lokkemat for en kjøper :no:

5731137[/snapback]

Det overasker ikke meg at akkurat du har lyst til å kommentere selgere, uansett hvor særiøse de egentlig er.

 

Du kan vel heller sende en epost og fortelle selgerne hva du synes om de eller annonsen deres? Han der kan du fortelle at det er ulovlig å selge programvare uten lisens. Du kan også rapportere annonsen til administrasjonen for bruktmarkedet for samme grunn. Det der med skjevt sidepanel synes jeg ikke du burde kritisere for. Kanskje han har glemt å skru inn skruene til sidepanelet... Men du kan selvfølgelig sende han en epost og spørre han om det.

 

Men må si at du er en "fin" fyr du. Håper du finner en annen hobby.

EDIT:

Og gramatikken din...

"Litt off topic, men; hvis pc'en er din så "solid" som du påstår, hvorfor står da sidepanelet skjeivt på bildet da ?"

Endret av Mental
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...