Gå til innhold

Hvordan produsere lavfrekvent lyd?


Anbefalte innlegg

De lydene man hører i en høyttaler som f.eks spiller med 10Hz er blåselyder i bassporten og mekanisk støy i membran/oppheng.

 

Øret kan oppfatte som tidligere nevnt i tråden, lyder ned til 17-18Hz i ekkofrie rom, ved høye lydtrykk.

 

Frekvensområdet mellom ca 2500-4000Hz er der øret er mest følsomt. Derfor stilles gjerne dette område lavere på en equalizer for å få en nøytral lyd, selv om høyttaleren har en flat frekvenskurve.

 

Ved subsoniske frekvenser(under ca 20Hz) blir bølgelengden på trykkforandringene i lufta for lange til at lyden kan oppfattes av øret.

 

Elefanter derimot kan høre langt ned i frekvens i og med at de faktisk prater sammen subsonisk. :p

 

 

Edit: sivkrelfei

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken type instrument? Merke? Modell? Klasse-type?  :dontgetit:

 

 

Dette begynner å nærme seg noen av de mest absurde diskusjonene om lyd jeg har vært med på. Den er på vei til å gli inn i historien sammen med debatten om han som mente at mineralull ikke har lydisolerende egenskaper i lettvegger (mineralull er absolutt en god absorbent/isolasjonsmateriale), og han som mente han kunne høre frekvenser opp til 30-40 kHz fordi han kunne høre tyverisikringssystemet til butikker (det forsvant da han tok av seg hodetelefonene).

 

Et normalt, ungt og friskt menneske kan høre lyder mellom 20 Hz og 20 kHz. Noen klarer ned til ca. 17-18 Hz, kanskje tilogmed 16 Hz i spesielle. Det er heller ikke slik at vi hører alle frekvenser likt. Spilles en tone på 100 Hz og 1000 Hz på samme nivå, vil tonen på 1000 Hz høres mye sterkere ut enn den på 100 Hz. Dette er basisen for phon-kurver og veiefilter (som eks. A-filter, dBA).

 

Nå er det ikke umulig at noen klarer å høre 9 Hz. Noen mennesker blir jo over 2.5 m høye også, men det er langt fra normalt. Men at to personer i samme tråd mener de klarer å høre en lyd på 9 Hz, det har jeg minimalt med tiltro til.

 

Man bør ha et måletinstrument med mulighet for FFT-måligner (noe som det ikke finnes så veldig mange av enda, ettersom standarder for måling med FFT, MLS og sinus-sveip fremdeles er under utvikling) for å klare å skille mellom 8 Hz og 9 Hz. Ellers bruker måleinstrumenter oktavbånd som dekker mer enn bare en frekvens, så usikkerheten øker med det, selv om man har et instrument som klarer 1/24 oktavbånd.

5592655[/snapback]

 

 

Hva med å lese faktisk det jeg skreiv. Her er noen utdrag.

 

For faktisk den lyden du hører er 4 Db høyere en den som kommer fra høyttaleren og er på ca 20 - 25Hz

 

 

målte kun 9Hz i 73db. Hørte ikke en dritt.

 

Som jeg også sa, jeg lånte utstyr fra Seas, når en låner, så leverer en også til bake.

Og min hukomelse er ikke fotografisk, derfor husker ikke navn og modell type.

Jeg lånte 2 typer, først en enkel med 1 stk mikrofon som skulle plasseres rett foran sub ellement for å måle lyden fra den med minst mulig forstyrrelser. Men fikk mange forstyrrelser, men klarte å avlese hva som kom fra sub. Altså i 73db 9Hz. med andre ord - 20db spiller suben 9Hz.

 

Andre sett jeg lånte hadde 5 mikrofoner, 1 som blei plassert rett foran sub, resten bak i rommet for å forttele lyden ved lytte plassen (altså 4 lytte plasser)

 

Og ved spilling av test tone på 9Hz klarte jeg å høre en dyp lyd som jeg sa, men nå kunne jeg måle den lyden jeg hørte, den var på 77db og sweepa mellom 20 og 25Hz

 

Altså ressonans og refletering fra lydkilden.

 

Så når fortalte jeg att jeg kunne høre 9Hz??

Jeg sa at jeg trudde det, når jeg testa en tone. men siden jeg vet at det ikke er mulig, så fikk jeg lånt bedre utstyr med flere microfoner så jeg fikk målt eksakt det jeg hørte.

Så når du skal klage på folks uttalelser så les først alt dem skriver.

 

Ellers blir du tatt like useriøst som han som hører 9Hz.

Lenke til kommentar
Så når du skal klage på folks uttalelser så les først alt dem skriver.

 

Ellers blir du tatt like useriøst som han som hører 9Hz.

5594542[/snapback]

Hele mitt innlegg var ikke rettet til deg.

 

Dessuten er jeg interessert i hvilket instrument du har som klarer å måle direktelyd uten reflekesjoner fra høyttalere og omgivelser ettersom dette er svært vanskelig (les: i praksis umulig) å få til. Og jeg er interessert i hvilket instrument og mikrofoner som gir pålitelige signaler ved 9 Hz, og måten du leste av 73 dB @ 9 Hz. "Et eller annet" instrument fra Seas trenger ikke være et kvalitetsstempel.

 

Videre vil jeg anbefale å kjøre innleggene dine igjennom en stavekontroll slik at andre klarer å forstå hva du skriver. Slik vil også du kunne virke mer seriøs.

 

 

 

 

Så når fortalte jeg att jeg kunne høre 9Hz??

For eksempel i det samme innlegget, det var iallfall slik jeg har tolket det:

Og ved spilling av test tone på 9Hz klarte jeg å høre en dyp lyd som jeg sa

 

 

Videre har jeg problemer med å tolke dette:

Og ved spilling av test tone på 9Hz klarte jeg å høre en dyp lyd som jeg sa, men nå kunne jeg måle den lyden jeg hørte, den var på 77db og sweepa mellom 20 og 25Hz
Du kjører et test-signal (sinustone?) på 9 Hz. Du hører dette. Og måler lydtrykknivået til 9 Hz. Hvor kommer sveipene inn i bildet? Endret av moskus
Lenke til kommentar
Lyd under 20Hz er hørbar:

Vel, jeg står på mitt: Ipraksis er den ikke det. :)

 

La oss se på dette bildet fra link 2: thres.png

Den stiplede linjen viser bare den teoretiske grensen. Her er det snakk om hvilke frekvenser mennesket kan oppfate, som ikke er det samme som hva mennesket kan høre. Vi kan oppfate vibrasjoner under 20 Hz, men mindre og mindre av dette, når vi går lavere og lavere i frekvens, er v.h.a. hørselen.

 

Første linken var veldig interessant! :) Men 17.5 Hz ved 100 dB er kanskje mer følbart enn hørbart, og det skal fremdeles en halvering av frekvens til før vi er ved 9 Hz. Med andre ord tror jeg at du ville ha spilt hodetelefonene i fillebiter før du når slike nivåer (hvis de i det hele tatt klarer det), og før dette vil nok vibrasjonene i mekanikken være hørbar.

 

Link 3 var jo også en studie med høyttaler i ekkofritt/lydtett rom, med andre ord forhold som er vanskelig å replikere hjemme. Jeg har lest om denne studien, ganske interessant. Jeg tror den stod på trykk i Acta Acoustica (eller kanskjei en annen akustisk tidskrift, husker ikke i farten) for en god stund siden, og det er stor usikkerhet om dette. Som det står i fotnote 55:

Thus, in the determination of the capabilities of hearing much care is needed to keep nonlinearities in sound production very low lest the externally generated harmonics at higher and better audible frequencies lead to erroneously high values.

Med andre ord; det skal litt til å få pålitelige resultater, både utstyr, lokasjon og testpersoner må velges med omhu.

 

Jeg skulle kanskje tatt dette litt mer nøyaktig fra begynnelsen av, men jeg trodde ikke det skulle bli en så stor debatt av det. Når man sier at mennesket hører fra 20 Hz til 20 kHz betyr jo ikke det at mennesket hører flatt imellom disse frekvensene, og så, bom!, stopper det. Nei, det er en avrundet kurve og man vil være i stand til å høre lavere enn dette. Men 5/9 Hz? Det er lavt, det.

 

Du kan spørre din nærmeste audiolog om dette. Han vil nok fortelle deg at lyd i dette frekvensspekteret er for 99.9% av befolkningen uinteressant p.g.a. den ikke er hørbar, og at man vil ha store problemer med å måle slikt fordi man ikke kan bruke "vanlig tilgjengelig" utstyr (det nytter lite å plassere en CervinVega høyttaler i stua, spille av 10 Hz og håpe at man hører det. Da er det nok, med veldig stor sannsynlighet, selve høyttaleren man hører).

 

Har også lest et par artikler om personer som våkner av infralyd. Men konklusjonene der var at det nok var uvandte vibrasjoner som resulterte i at testpersonene våknet.

 

EDIT: Oi, jeg glemte konklusjonen! :blush:

Jeg tror nok at du ville være i stand til å høre en sinustone på 10 Hz, spilt av med riktig utstyr på et egnet sted. Jeg har derimot store problemer med å tro at du hører en lyd på 9 Hz med et par BeyerDynamic hodetelefoner, og det er ikke fordi BeyerDynamic er dårlig (for det er de ikke). ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på i diskusjonen.

Spørsmålet i starten var hvordan produsere lavfrekvent lyd?

Jeg er av den mening at man nok kan høre lyd lavere enn 20Hz, bare nivået (volumet) er høyt nok (dette utfra at øret er lite følsomt på disse frekvenser, ref. Phon-kurven).

Men det som er sikkert er at lyd reprodusert med frekvenser under 20Hz kan kjennes!! Og det er jo vel så viktig! :thumbup:

Når jeg tester med f.eks 10Hz hjemme i stua mi, hører jeg ikke noen tone på 10Hz da denne blir overdøvd av skapdører som skrangler, glass som klirrer, og jeg kjenner vibrasjoner i gulv og vegger. Spiller jo ikke noen rolle egentlig om jeg egentlig hører 10Hz. Dette er jo en veldig fysisk opplevelse alikevel!

Lenke til kommentar
Jeg er av den mening at man nok kan høre lyd lavere enn 20Hz, bare nivået (volumet) er høyt nok (dette utfra at øret er lite følsomt på disse frekvenser, ref. Phon-kurven).
Det er vel teknisk mulig. Og 20 Hz til 20kHz er ingen absolutt grense, men normalen av hva mennesker "normalt kan høre". En vanlig person vil ikke under normale forhold høre store forandringen på lydtrykknivåer med 0.5 dB i nivåforskjell, men med spesielle forhold kan man høre langt mindre differanser. :)

 

Men er det praktisk mulig er vel den store debatten dreier seg om? Å dytte en sinus-tone på 5 Hz ut av et oppsett som skal gi et lydtrykknivå på over 100 dB krever en del. ;)

 

Men det som er sikkert er at lyd reprodusert med frekvenser under 20Hz kan kjennes!!
Ja, dette er det ingen diskusjon om (iallfall ikke fra meg ;)). Ingenting er som et bass-trykk som gir deg følelsen av å kunne flytte møbler. ;) Endret av moskus
Lenke til kommentar
Men er det praktisk mulig er vel den store debatten dreier seg om? Å dytte en sinus-tone på 5 Hz ut av et oppsett som skal gi et lydtrykknivå på over 100 dB krever en del. ;)

 

5600773[/snapback]

 

Hehe... Kanskje med en sånn: http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm

 

Eller noe slikt som på bildet? De to ytterste rastene er totalt 20 EAW SB1000 subber, med 2x18" i hver, som jeg stablet opp til Buktafestivalen i Tromsø i 2004, og innenfor henger det 18 stk EAW KF750/755... :cool:

Skal innrømme at disse subbene ikke er tunet for å reprodusere ned til 5Hz i denne konfigurasjonen. Vi kutter stort sett vekk alt under 20Hz, og avogtil alt under 30Hz. Dette fordi det stjeler utrolig store mengder energi fra hele anlegget, og det er liksom nok med store mengder 30Hz og opp.... Hehe!

post-79521-1139880152_thumb.jpg

Endret av Knottpøbeln
Lenke til kommentar
Men er det praktisk mulig er vel den store debatten dreier seg om? Å dytte en sinus-tone på 5 Hz ut av et oppsett som skal gi et lydtrykknivå på over 100 dB krever en del. ;)

5600773[/snapback]

Hehe... Kanskje med en sånn: http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm

Hahaha! Stilig! :D

Men jeg tror ikke jeg plasserer en sånn i stua med det første. ;)

Og jeg tror nok at man fremdeles føler trykket mer enn man hører

 

Eller noe slikt som på bildet? De to ytterste rastene er totalt 20 EAW SB1000 subber, med 2x18" i hver, som jeg stablet opp til Buktafestivalen i Tromsø i 2004, og innenfor henger det 18 stk EAW KF750/755...  :cool:

Jah... det er lenge siden jeg har regnet på lydtrykk, lydeffekt, høyttaler-diametere og utsving, og jeg husker ikke så veldig mye av det. Men noen her må jo kunne si hvor stort utsving en 18" må ha for å kunne produsere 5 Hz til over 100 dB (skal vi si rundt 118-120 dB på 5 m. avstand).

 

Skal innrømme at disse subbene ikke er tunet for å reprodusere ned til 5Hz i denne konfigurasjonen. Vi kutter stort sett vekk alt under 20Hz, og avogtil alt under 30Hz. Dette fordi det stjeler utrolig store mengder energi fra hele anlegget, og det er liksom nok med store mengder 30Hz og opp.... Hehe!

5601664[/snapback]

Nei, jeg trodde ikke lydteknikkere var særlig interessert i å prøve å produsere lyd som som de kanskje ikke hører og som "mannen i gata" ganske sikkert ikke hører, og som i tillegg er vanskelig å kontrollere. Det er lenge siden jeg har sett en grafisk EQ som går ned til 2 Hz 1/3-oktavbåndet... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt nøye med på denne tråden, siden det var mye interessant info, og involverer hodetelefoner, som jeg er en smule interessert i da... ;-)

 

Så jeg tok Ketil på ordet, og stakk innom dem for en demonstrasjon.

 

Den Leader tonegeneratoren var jaggu en sær dings. Likner på en skummel tannlege-instrumentboks fra 50-tallet, men funka utmerket.

Ketil fant til slutt en god nok forsterker å koble DT770'en til, og jaggu var det respons under 20 Hz.

 

Må innrømme jeg tvilte sterkt på jeg skulle høre noe, men lyden jeg hørte på 30 og 20 Hz, var eksakt den samme som jeg hørte på 15 og 10 Hz (bare mørkere da). Det var definitivt ikke blafrelyder fra elementet, pustelyder eller noe sånt.

Under 10 Hz begynte forsterkeren å gjøre stygge ting, antakeligvis å klippe, uten at jeg vet de eksakte tekniske utrykkene. For man måtte skru opp volumet skikkelig for å høre noe under 20 Hz.

 

Så lenge man utstyret til det, skal det være mulig å høre under 20 Hz, det er ihvertfall jeg overbevist om. Om det er så veldig nødvendig, er en helt annen sak... :-)

Endret av JensL
Lenke til kommentar
Må innrømme jeg tvilte sterkt på jeg skulle høre noe, men lyden jeg hørte på 30 og 20 Hz, var eksakt den samme som jeg hørte på 15 og 10 Hz (bare mørkere da).

5603239[/snapback]

Dette er vel fremdeles et tegn på at det er overtoner og støy fra elementet man hører?

 

Og 10 Hz er jo veldig mye lavere enn 20 Hz. En hel oktav faktisk. ;) Tenkt deg at du spiller den laveste nest laveste A'en på et piano (A 1) som er på 55 Hz, så spiller du den laveste A'en (A 0) på 27.5 Hz, og prøver å forestille deg hakket lavere ("A 1/2" på 13.75 Hz").

 

Hmmm... jeg har ikke anledning til å teste dette selv, ettersom jeg ikke har tilgang til signalkilder som gir pålitelige resultater under 20 Hz, d.v.s du kan godt skru frekvensen enda lavere, men det du får ut er nok ikke riktig og rent.

 

Men jeg har vært og målt vibrasjoner på maskiner som svingte i fase på 5-6 svingninger i sekundet. Den hørbare støyen i lokalet var overraskende lav og man hadde absolutt ikke behov for hørselvern. Stod man stille så kjente man lydtrykket, skjorta ristet, man kunne måle frekvensen nesten med stoppeklokke. Var veldig spennende og interessant! :) Vibrasjonene på maskinen og omegn var kraftige, og hadde vi hatt mikrofoner som gav pålitelige resultater i dette frekvensområdet, så hadde vi nok målt langt over 100 dB. Jeg tror bare at skulle jeg ha hørt noe under 20 Hz, så måtte det vært da...

 

Til dem som er interssert: Løsningen på problemet var å få maskinene til å svinge i motfase. Vibrasjonene forsvandt nesten helt. :)

Lenke til kommentar
Må innrømme jeg tvilte sterkt på jeg skulle høre noe, men lyden jeg hørte på 30 og 20 Hz, var eksakt den samme som jeg hørte på 15 og 10 Hz (bare mørkere da).

5603239[/snapback]

Dette er vel fremdeles et tegn på at det er overtoner og støy fra elementet man hører?

 

Og 10 Hz er jo veldig mye lavere enn 20 Hz. En hel oktav faktisk. ;) Tenkt deg at du spiller den laveste nest laveste A'en på et piano (A 1) som er på 55 Hz, så spiller du den laveste A'en (A 0) på 27.5 Hz, og prøver å forestille deg hakket lavere ("A 1/2" på 13.75 Hz").

 

5603507[/snapback]

 

Vel, da må alt jeg hørte være overtoner og/eller støy fra elementet, for dette var en sinustone jeg justerte selv via et potmeter, og tonen dalte ned fra 70 Hz og ned til 10 Hz uten å låte annerledes. Det eneste jeg måtte gjøre, var å kompensere med mer volum siden forsterkeren slet med å gjengi frekvensene fra ca.25 til 10 Hz.

Under 10 Hz klikket det fælt i elementet. Det var tydelig at forsterkeren ikke greide mer.

 

Jeg kan godt forestille meg det du sier angående pianoet. Den tonen jeg hørte på rundt 10 Hz, var mye mye lengre ned på skalaen enn en A 0.

 

Tviler ikke at det er vanskelig å bevise dette, for man trenger rette utstyret. Det nytter nok ikke å laste ned en sinustonegenerator og forvente at Soundblasteren greier det samme. Selv en hodetelefon trenger en god og veldig kraftig forsterker her, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Så når du skal klage på folks uttalelser så les først alt dem skriver.

 

Ellers blir du tatt like useriøst som han som hører 9Hz.

5594542[/snapback]

Hele mitt innlegg var ikke rettet til deg.

 

Dessuten er jeg interessert i hvilket instrument du har som klarer å måle direktelyd uten reflekesjoner fra høyttalere og omgivelser ettersom dette er svært vanskelig (les: i praksis umulig) å få til. Og jeg er interessert i hvilket instrument og mikrofoner som gir pålitelige signaler ved 9 Hz, og måten du leste av 73 dB @ 9 Hz. "Et eller annet" instrument fra Seas trenger ikke være et kvalitetsstempel.

 

Videre vil jeg anbefale å kjøre innleggene dine igjennom en stavekontroll slik at andre klarer å forstå hva du skriver. Slik vil også du kunne virke mer seriøs.

 

 

 

 

Så når fortalte jeg att jeg kunne høre 9Hz??

For eksempel i det samme innlegget, det var iallfall slik jeg har tolket det:

Og ved spilling av test tone på 9Hz klarte jeg å høre en dyp lyd som jeg sa

 

 

Videre har jeg problemer med å tolke dette:

Og ved spilling av test tone på 9Hz klarte jeg å høre en dyp lyd som jeg sa, men nå kunne jeg måle den lyden jeg hørte, den var på 77db og sweepa mellom 20 og 25Hz
Du kjører et test-signal (sinustone?) på 9 Hz. Du hører dette. Og måler lydtrykknivået til 9 Hz. Hvor kommer sveipene inn i bildet?

5594668[/snapback]

 

Når du kommer med uttalelsen at 2 her påstår å høre 9Hz, og det er kun 2 som har testa målinger. Så må jeg tru at du mener han andre og meg. Bare det att jeg sa att den lyden jeg hørte ikke var 9Hz, men en sweep tone mellom 20 - 25Hz.

 

Jeg fortalte jo at test tonen var 9Hz, jeg fortalte også At den lyden jeg hørte fikk jeg målt til 20 - 25Hz men siden den ikke er stabil så sweepa mellom hele tiden.

 

Jeg fortalte også at 1mikrofon rett forand sub, ikke fikk stabil frekvens, men kunne lese også målingen 9Hz.

Med måling med mikrofoner også i rommet, ga helt andre målinger.

 

På utstyret jeg lånte, så kom målingen som ett std diagram, men m/flere "streker" Hvor en da kan se hvilken hz og db de forskjelige lydene som kommer.

Jeg sa ikke at Seas låner ut proft utstyr.

 

Beklager at jeg er en av de få personene i Norge som ikke har fotografisk minne. Men faktisk så sjekka jeg ikke en gang hva navnet på utstyret, siden jeg hadde nok med å huske hvordan dette skulle brukes.

 

Og bruke rettskriving hjelper ikke stort, når det kommer opp 8 alt. når en ikke kan se forskjell på bokstavene :p

Lenke til kommentar
Vel, da må alt jeg hørte være overtoner og/eller støy fra elementet, for dette var en sinustone jeg justerte selv via et potmeter, og tonen dalte ned fra 70 Hz og ned til 10 Hz uten å låte annerledes. Det eneste jeg måtte gjøre, var å kompensere med mer volum siden forsterkeren slet med å gjengi frekvensene fra ca.25 til 10 Hz.

Under 10 Hz klikket det fælt i elementet. Det var tydelig at forsterkeren ikke greide mer.

Hva mener me du at tonen dalte fra 70 Hz til 10 Hz "uten å låte anderledes"? Mener du utenom at frekvensen falt?

 

Når forsterkeren begynner å slite er det også rom for feil i gjengivelsen, selv om forsterkeren er aldri så god. Uheldigvis. ;) Og selv om headsettet har en frekvensrespons som går ned til 5 Hz, betyr det ikke at frekvensresponsen er flat ned til 5 Hz.

 

Tviler ikke at det er vanskelig å bevise dette, for man trenger rette utstyret. Det nytter nok ikke å laste ned en sinustonegenerator og forvente at Soundblasteren greier det samme. Selv en hodetelefon trenger en god og veldig kraftig forsterker her, kan jeg tenke meg.

Hehe! Nei, det er nok litt problematisk. Jeg kan tenke meg følgende liste:

1) En høyttaler som ikke lager overtoner ned til 5-10 Hz ved den pålastningen som trengs.

2) En forsterker som klarer å gi denne pålastningen.

3) En støygenerator som ikke jukser ved slike frekvenser.

4) Et sted så støyfritt som mulig (også ved disse frekvensene) slik at man ikke maskerer bort testsignalet.

 

Husk at man må ha over 100 dB (tilsvarende for en 1000 Hz sinus-bølge er 0 dB ;)) for å kunne høre frekvenser ved 10 Hz, dvs. lyden ved 100 Hz må være 100 dB (!) høyere enn en ved 1000 Hz. Og da er vi bare på grensen for hva hørselen klarer (lydtrykk på 2*10^-5 Pascal). For å påvise dette må signalet være høyere.

 

 

Til dem som er interssert: Løsningen på problemet var å få maskinene til å svinge i motfase. Vibrasjonene forsvandt nesten helt. :)

industri? hva slags maskiner? hørtes gøy ut...

Spennende var det! Jeg tror det var et par "spesial-designede" kompressorer. til industri, ja. Men la oss ikke spore helt av... ;)

Lenke til kommentar
Vel, da må alt jeg hørte være overtoner og/eller støy fra elementet, for dette var en sinustone jeg justerte selv via et potmeter, og tonen dalte ned fra 70 Hz og ned til 10 Hz uten å låte annerledes. Det eneste jeg måtte gjøre, var å kompensere med mer volum siden forsterkeren slet med å gjengi frekvensene fra ca.25 til 10 Hz.

Under 10 Hz klikket det fælt i elementet. Det var tydelig at forsterkeren ikke greide mer.

Hva mener me du at tonen dalte fra 70 Hz til 10 Hz "uten å låte anderledes"? Mener du utenom at frekvensen falt?

 

Ok, litt klønete forklart av meg, ser jeg nå. :-)

Det jeg mener er at mens sinustonen sveiper nedover, forandrer den ikke karakter på veien. Det blir ikke skurring eller pustelyder fra elementet.

 

Når forsterkeren begynner å slite er det også rom for feil i gjengivelsen, selv om forsterkeren er aldri så god. Uheldigvis. ;) Og selv om headsettet har en frekvensrespons som går ned til 5 Hz, betyr det ikke at frekvensresponsen er flat ned til 5 Hz.

 

Det kan godt hende at forsterkeren ikke er 100% korrekt ved slike frekvenser, men jeg tror ikke den var 10 Hz feil. Det var lett å høre at sinustonen bare fortsatte nedover i skalaen også under 20 Hz.

 

Hodetelefonen har helt sikkert ikke flat respons ned til 5 Hz, det tror jeg heller ikke noen har ment. Men det er lettere å tro at den faktisk HAR respons ned til 5 Hz.

Her finner du forresten et frekvensplott for DT880, som er en av de hodetelefonene med flatest bassrespons:

http://www.headphone.com/products/headphon...amic-dt-880.php

 

Jeg mistenker at det er svært vanskelig å gjøre en liknende test med vanlige høyttalere, og få hørbar respons ned til 10 Hz. Det må da stille vanvittige krav til både elementer og forsterkere.

En god hodetelefon stiller nok sterkere.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at det er svært vanskelig å gjøre en liknende test med vanlige høyttalere, og få hørbar respons ned til 10 Hz. Det må da stille vanvittige krav til både elementer og forsterkere.

En god hodetelefon stiller nok sterkere.

5604923[/snapback]

 

Dette skriver jeg under på! Har jo tilgang på ganske store mengder PA, og har testet litt med signalgenerator og sveip nedover i frekvens inne på verkstedet. Det skal sies at da har jeg måttet endre originalsettinger i delefilterene (vi bruker digitale filtere som kan konfigureres via PC, stort sett filtere fra XTA), da originalsettingen fra produsent stort sett kutter alt under 20Hz (24dB Butterworth).

 

Det som skjer er egentlig kjedelige greier... Selv mange 18"-elementer samtidig er lite effektive under 20Hz og produserer lite hørbar lyd, og stort sett vibrasjoner og "skrangling", og det som man fort merker er at man bare bør avbryte forsøket pga varmgang i spoler. Prøvde med et kassert element som bare var "nødreppet", og blodkjørte dette. Med samme volum som dette elementet klarer fint på rundt 20-30Hz, brant spolen etter få minutter på 5Hz. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hodetelefonen har helt sikkert ikke flat respons ned til 5 Hz, det tror jeg heller ikke noen har ment. Men det er lettere å tro at den faktisk HAR respons ned til 5 Hz.

Her finner du forresten et frekvensplott for DT880, som er en av de hodetelefonene med flatest bassrespons:

http://www.headphone.com/products/headphon...amic-dt-880.php

Det var ganske flatt, men det frekvensplottet viser jo ikke noe under 20 Hz. ;)

 

Jeg mistenker at det er svært vanskelig å gjøre en liknende test med vanlige høyttalere, og få hørbar respons ned til 10 Hz. Det må da stille vanvittige krav til både elementer og forsterkere.

En god hodetelefon stiller nok sterkere.

Ja, det er typisk at hodetelefoner "klarer seg bedre" enn høyttalere. Et godt sett til 10.000 kan godt finne på å matche høytttalere til 10 ganger prisen.

 

Men siden vi snakker om så lave frekvenser blir jeg meget usikker på om det gjelder her. Du skal flytte en del luft når vi er nede i 10 Hz. Og siden diameteren er liten, så må elementet ta det igjen med å bevege seg mer. Men noen har, og det har sikkert BeyerDynamic også, egne løsninger for håndtering av lave frekvenser (f.eks. fra 100 Hz og nedover) når vi snakker om så små elementer.

 

 

Det som skjer er egentlig kjedelige greier... Selv mange 18"-elementer samtidig er lite effektive under 20Hz og produserer lite hørbar lyd, og stort sett vibrasjoner og "skrangling", og det som man fort merker er at man bare bør avbryte forsøket pga varmgang i spoler. Prøvde med et kassert element som bare var "nødreppet", og blodkjørte dette. Med samme volum som dette elementet klarer fint på rundt 20-30Hz, brant spolen etter få minutter på 5Hz.  :thumbdown:
Dette er mer resultater som jeg hadde forventet. Energien som skal til ødelegger utstyret i steden for å produsere lyd... Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...