Gå til innhold

Hvordan produsere lavfrekvent lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I prinsippet kan en høyttaler spille så lave frekvenser som helst. Problemet er bare at når vi kommer undet det hørbare området så oppfattes det det ikke lengre som lyd, men som trykkendringer. Det er det lyd egentlig er: trykkendringer.

Det finnes f.eks bass høyttalere som er konstuert rundt en servo motor som "pumper" membranet inn og ut, og det er ingen ting i veien for å få en slik motor til å drive membranet inn/ut 1 gang pr sekund. Vips spiller du en tone på 1 Hz.

Hadde membranet beveget seg 1 runde hvert tiende sekund, hadde det generert en tone på 0.1 Hz (1/10=0.1)

Problemet er jo bare at vi ikke oppfatter så lave frekvenser som lyd..

 

Et veldig godt eksempel på dette er hodetelefonen DT-770 som faktisk spiller ned til 5 Hz, og det ligger helt i grenseland for hva som oppfattes lyd. Rister iaffal godt :)

 

En myte innen lavfrekvent lyd, er den sk. "Brown Note" som går ut på at hvis en spiller en lavfrekvent lyd høyt nok, så vil du rett og slett skite deg ut :yes: .

Har enda til gode å se det i praksis, (heldigvis) men at det kan forårsake lungekollaps er tilfelle.

 

Mvh Ketil Morstøl.

Lenke til kommentar
En myte innen lavfrekvent lyd, er den sk. "Brown Note" som går ut på at hvis en spiller en lavfrekvent lyd høyt nok, så vil du rett og slett skite deg ut new_yes.gif .

Har enda til gode å se det i praksis, (heldigvis) men at det kan forårsake lungekollaps er tilfelle.

 

Trodde Mythbusters hadde avkrefta denna myten.

speakers.jpg

Lenke til kommentar

5hz mannen får prøve seg på en hørselstest hos en lege/militæret, 5 hz klarer du neppe å høre. Er nok som nevnt over bare resonanser du oppfatter.

 

Skal ikke påstå at Mythbusters er vitenskapelig vanntett, men virker ikke som om så mange har klaget på gjennomføringen av dette eksperimentet (har ikke blitt revisited), så jeg fester iallefall mer lit til dem enn en vandrehistorie/myte.

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at Mythbusters er vitenskapelig vanntett, men virker ikke som om så mange har klaget på gjennomføringen av dette eksperimentet (har ikke blitt revisited), så jeg fester iallefall mer lit til dem enn en vandrehistorie/myte.

5585815[/snapback]

 

De færreste blir jo det. Og jeg synes mange av "eksperimentene" deres er svært så lite vitenskapelig når de går til verks. Men god underholdning er det ;)

Lenke til kommentar
En myte innen lavfrekvent lyd, er den sk. "Brown Note" som går ut på at hvis en spiller en lavfrekvent lyd høyt nok, så vil du rett og slett skite deg ut new_yes.gif .

Har enda til gode å se det i praksis, (heldigvis) men at det kan forårsake lungekollaps er tilfelle.

Tror faktisk litt på dette, da jeg var alene hjemme brukte jeg å kjøre høytalerne for det de var verdt og da følte jeg meg til tider litt uggen i magen etter en stund, var da sittende ca1m fra høytalerne :whistle:

Lenke til kommentar
5hz mannen får prøve seg på en hørselstest hos en lege/militæret, 5 hz klarer du neppe å høre. Er nok som nevnt over bare resonanser du oppfatter.

5585815[/snapback]

OK. Siden jeg har tilgang på måleutstyr på jobben gjorde jeg en kjapp test for å verifisere mine egne utsagn.

 

Som signalkilde benyttet jeg en Leader sinusgenerator med sweep, som forsterker; en rimelig enkel TASCAM preamp/forsterker som ble matet rett inn i et beyerdynamic DT-770 2005 Ed (den nye versjonen) via hodetelefon utgang.

Definitivt hørbar lyd langt under 20 Hz, hele veien ned til 12 Hz. Ingen diskusjon, what so ever!

I området 12-9 Hz er det definitivt en masse energi som iallefall jeg oppfatter som lyd, men ettersom dette ikke er høyttaler men en hodetelefon (som er lukket) kan oppfattningen av at dette er lyd skyldes at vesken i mellomøret settes i svingninger via hodeskallen og ikke via luften i øregangen.

 

Konklusjonen av denne enkle testen er at jeg går tilbake på min påstand at jeg hører ned til 5 Hz, men at 9 Hz oppfattes som hørbar lyd er ingen tvil.

Hvorfor det da er slik at jeg hører ned til 9 Hz, og om det skyldes at jeg lytter på hodetetelefoner skal jeg konferere ingeniørene hos beyerdynamic med på mandag.

 

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar
5hz mannen får prøve seg på en hørselstest hos en lege/militæret, 5 hz klarer du neppe å høre. Er nok som nevnt over bare resonanser du oppfatter.

5585815[/snapback]

OK. Siden jeg har tilgang på måleutstyr på jobben gjorde jeg en kjapp test for å verifisere mine egne utsagn.

 

Som signalkilde benyttet jeg en Leader sinusgenerator med sweep, som forsterker; en rimelig enkel TASCAM preamp/forsterker som ble matet rett inn i et beyerdynamic DT-770 2005 Ed (den nye versjonen) via hodetelefon utgang.

Definitivt hørbar lyd langt under 20 Hz, hele veien ned til 12 Hz. Ingen diskusjon, what so ever!

I området 12-9 Hz er det definitivt en masse energi som iallefall jeg oppfatter som lyd, men ettersom dette ikke er høyttaler men en hodetelefon (som er lukket) kan oppfattningen av at dette er lyd skyldes at vesken i mellomøret settes i svingninger via hodeskallen og ikke via luften i øregangen.

 

Konklusjonen av denne enkle testen er at jeg går tilbake på min påstand at jeg hører ned til 5 Hz, men at 9 Hz oppfattes som hørbar lyd er ingen tvil.

Hvorfor det da er slik at jeg hører ned til 9 Hz, og om det skyldes at jeg lytter på hodetetelefoner skal jeg konferere ingeniørene hos beyerdynamic med på mandag.

 

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

5586114[/snapback]

 

Det du hører er nok ikke 9 hz, men 18hz. Husker ikke akkurat den fysiske forklaringen på det nå, men det er sikkert noen andre som kan steppe inn her.

 

Men kan si så mye som at det har med et fenonem som heter for THD å gjøre. Det vil si at du i praksis hører et 18hz signal (2nd harmonic).

Lenke til kommentar
Konklusjonen av denne enkle testen er at jeg går tilbake på min påstand at jeg hører ned til 5 Hz, men at 9 Hz oppfattes som hørbar lyd er ingen tvil.

5586114[/snapback]

Selv om du er importør av BeyerDynamic, betyr ikke at du har superhørsel. Du er ikke istand til å høre frekvenser på 9 Hz - 12 Hz uten overtoner og annen støy. Det kan være flere forskjellige årsaker til at du mener du hører dem, vi oppfatter jo frekvenser lavere enn 20 Hz, men vi oppfatter det ikke som lyd. I farten kan jeg tenke på:

  • Det er mulig at du prøver å spille av frekvenser som utstyret ikke er laget for å produsere og det resulterer i overtoner. En oktav høyere enn 11 Hz er 22 Hz (som er hørbart).
  • Tonegeneratoren er kanskje ikke perfekt og resulterer i hørbare overtoner.
  • Som du var inne på selv, mulig det er svingninger som overføres via kraniet inn hvis utstyret klarer å spille ned til 9 Hz.

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Hvorfor skal han ikke være i stand til å høre de lydene?

Dere har jo ikke ørene hans, så hvordan kan dere vite det?

5588009[/snapback]

:roll:

 

Da har han dobbelt så lange ørekanaler som alle andre mennesker, noe som virker veldig usannsynlig. Jeg tviler litt på at kanalene går igjennom hodet hans.

Lenke til kommentar
5hz mannen får prøve seg på en hørselstest hos en lege/militæret, 5 hz klarer du neppe å høre. Er nok som nevnt over bare resonanser du oppfatter.

5585815[/snapback]

OK. Siden jeg har tilgang på måleutstyr på jobben gjorde jeg en kjapp test for å verifisere mine egne utsagn.

 

Som si

Konklusjonen av denne enkle testen er at jeg går tilbake på min påstand at jeg hører ned til 5 Hz, men at 9 Hz oppfattes som hørbar lyd er ingen tvil.

Hvorfor det da er slik at jeg hører ned til 9 Hz, og om det skyldes at jeg lytter på hodetetelefoner skal jeg konferere ingeniørene hos beyerdynamic med på mandag.

 

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

5586114[/snapback]

 

 

Jeg har selv kjørt tester i buttiklokalet og stua hjemme ned til 5Hz, kom til samme som du 9Hz er tydlig hørbar lyd. Men det du spiller til 9Hz, og du kan tillogmed måle 9Hz.

Er ikke den lyden du hører, for har du mer avansert måle apparat, som tar med refleks måling der du sitter, ikke kun den lyden som kommer fra høyttaleren. For faktisk den lyden du hører er 4 Db høyere en den som kommer fra høyttaleren og er på ca 20 - 25Hz. Og dette er reflexer og ressonans fra rommet.

 

Testa det samme i ett lydtett rom, og samme oppsett, målte kun 9Hz i 73db. Hørte ikke en dritt, men følte noe, en slags vibrering. :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg har selv kjørt tester i buttiklokalet og stua hjemme ned til 5Hz, kom til samme som du 9Hz er tydlig hørbar lyd. Men det du spiller til 9Hz, og du kan tillogmed måle 9Hz.

Er ikke den lyden du hører, for har du mer avansert måle apparat, som tar med refleks måling der du sitter, ikke kun den lyden som kommer fra høyttaleren. For faktisk den lyden du hører er 4 Db høyere en den som kommer fra høyttaleren og er på ca 20 - 25Hz. Og dette er reflexer og ressonans fra rommet.

 

Testa det samme i ett lydtett rom, og samme oppsett, målte kun 9Hz i 73db. Hørte ikke en dritt, men følte noe, en slags vibrering. :dribble:

5592003[/snapback]

 

Kan du forklare litt mer tydelig hva du har spilt og målt med? Hva mener du med dette:

Men det du spiller til 9Hz, og du kan tillogmed måle 9Hz.

Og dette:

For faktisk den lyden du hører er 4 Db høyere en den som kommer fra høyttaleren og er på ca 20 - 25Hz. Og dette er reflexer og ressonans fra rommet.

 

 

Jeg lurer fælt på hvilket måleappart du bruker som ikke tar med seg refleksjoner fra rommet. For å unngå refleksjoner fra rommet bør man helst måle intensitet (og ikke en gang da får man målt "refleksjonsfritt"), og det er utstyr man vanligvis ikke har hjemme (og absolutt ikke får på Clas Ohlson).

 

Dessuten er det ikke vanskelig å måle 9 Hz, man kan fint måle svingninger ned til 0.1 Hz. Hva slags utstyr brukte du?

Lenke til kommentar
Jeg har selv kjørt tester i buttiklokalet og stua hjemme ned til 5Hz, kom til samme som du 9Hz er tydlig hørbar lyd. Men det du spiller til 9Hz, og du kan tillogmed måle 9Hz.

Er ikke den lyden du hører, for har du mer avansert måle apparat, som tar med refleks måling der du sitter, ikke kun den lyden som kommer fra høyttaleren. For faktisk den lyden du hører er 4 Db høyere en den som kommer fra høyttaleren og er på ca 20 - 25Hz. Og dette er reflexer og ressonans fra rommet.

 

Testa det samme i ett lydtett rom, og samme oppsett, målte kun 9Hz i 73db. Hørte ikke en dritt, men følte noe, en slags vibrering. :dribble:

5592003[/snapback]

 

Kan du forklare litt mer tydelig hva du har spilt og målt med? Hva mener du med dette:

Men det du spiller til 9Hz, og du kan tillogmed måle 9Hz.

Og dette:

For faktisk den lyden du hører er 4 Db høyere en den som kommer fra høyttaleren og er på ca 20 - 25Hz. Og dette er reflexer og ressonans fra rommet.

 

 

Jeg lurer fælt på hvilket måleappart du bruker som ikke tar med seg refleksjoner fra rommet. For å unngå refleksjoner fra rommet bør man helst måle intensitet (og ikke en gang da får man målt "refleksjonsfritt"), og det er utstyr man vanligvis ikke har hjemme (og absolutt ikke får på Clas Ohlson).

 

Dessuten er det ikke vanskelig å måle 9 Hz, man kan fint måle svingninger ned til 0.1 Hz. Hva slags utstyr brukte du?

5592167[/snapback]

 

 

Jeg lånte std. måle innstrumenter fra Seas.

Lenke til kommentar

Hvilken type instrument? Merke? Modell? Klasse-type? :dontgetit:

 

 

Dette begynner å nærme seg noen av de mest absurde diskusjonene om lyd jeg har vært med på. Den er på vei til å gli inn i historien sammen med debatten om han som mente at mineralull ikke har lydisolerende egenskaper i lettvegger (mineralull er absolutt en god absorbent/isolasjonsmateriale), og han som mente han kunne høre frekvenser opp til 30-40 kHz fordi han kunne høre tyverisikringssystemet til butikker (det forsvant da han tok av seg hodetelefonene).

 

Et normalt, ungt og friskt menneske kan høre lyder mellom 20 Hz og 20 kHz. Noen klarer ned til ca. 17-18 Hz, kanskje tilogmed 16 Hz i spesielle. Det er heller ikke slik at vi hører alle frekvenser likt. Spilles en tone på 100 Hz og 1000 Hz på samme nivå, vil tonen på 1000 Hz høres mye sterkere ut enn den på 100 Hz. Dette er basisen for phon-kurver og veiefilter (som eks. A-filter, dBA).

 

Nå er det ikke umulig at noen klarer å høre 9 Hz. Noen mennesker blir jo over 2.5 m høye også, men det er langt fra normalt. Men at to personer i samme tråd mener de klarer å høre en lyd på 9 Hz, det har jeg minimalt med tiltro til.

 

Man bør ha et måletinstrument med mulighet for FFT-måligner (noe som det ikke finnes så veldig mange av enda, ettersom standarder for måling med FFT, MLS og sinus-sveip fremdeles er under utvikling) for å klare å skille mellom 8 Hz og 9 Hz. Ellers bruker måleinstrumenter oktavbånd som dekker mer enn bare en frekvens, så usikkerheten øker med det, selv om man har et instrument som klarer 1/24 oktavbånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...