Gå til innhold

Holografisk lyd - dette imponerer!


Kåre Hansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bleh. Linkene virker ikke... Alternative linker?

5523414[/snapback]

De funker de. Må bare høyreklikke på linken og trykke "Save target as" eller "Save link as". Tar en stund før de begynner å laste ned. Var slik i stad i alle fall :ermm:

5523435[/snapback]

 

Vel, ser ikke ut til å virke nå. Hvis det ikke tar over 4 min før det starter.

Noen som kan laste de opp et annet sted?

Lenke til kommentar
Bah, får ikke hørt. "Save target as" virker heller ikke. :/

5523636[/snapback]

Funker med Mozilla Firefox i alle fall... Hvilken nettleser bruker du?

 

Må si at dette var svært imponerende! Spesiellt den med fyrstikkesken og den sexy stemmen. Nesten så du nærmest merker pust fra dama som snakker,helt på slutten av lydklippet! Da jeg hørte det med fyrstikkesken snudde jeg meg mange ganger bak for å se om det virkelig ikke var noen der :ohmy:

Dritbra laget!

 

Post flere linker her om det er noen som finner noen som er bra eller imponerende! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis de klarer å lage et system som får lyden til å bli slik, da virtuelt så kan det nok fint gå ann å lage spill med slik lyd. Men jeg tror de har fått denne lyden slik pgr den er tatt opp på en spesiell måte, det gjorde vi på skolen hvertfall.

Er nok fult mulig å få det til da;)

5523628[/snapback]

Ja, det er det nok. Man må huske den presisjonen grafikkberegninger kan foretas med, og når man kjenner lydens utgangspunkt og fysikkens lover kan man regne ut hvordan den høres for to ulike punkt noen centimeter fra hverandre i rommet. Selvsagt blir det mange beregninger om det er mange refleksjonsflater i nærheten, og når det i tillegg er mange lyder ser jeg for meg flere beregninger enn det som er realistisk i dag.

Lenke til kommentar
Hvis de klarer å lage et system som får lyden til å bli slik, da virtuelt så kan det nok fint gå ann å lage spill med slik lyd. Men jeg tror de har fått denne lyden slik pgr den er tatt opp på en spesiell måte, det gjorde vi på skolen hvertfall.

Er nok fult mulig å få det til da;)

5523628[/snapback]

Ja, det er det nok. Man må huske den presisjonen grafikkberegninger kan foretas med, og når man kjenner lydens utgangspunkt og fysikkens lover kan man regne ut hvordan den høres for to ulike punkt noen centimeter fra hverandre i rommet. Selvsagt blir det mange beregninger om det er mange refleksjonsflater i nærheten, og når det i tillegg er mange lyder ser jeg for meg flere beregninger enn det som er realistisk i dag.

5523735[/snapback]

 

Ganske mange beregninger ja, det nærmeste du kommer i dag er nok creatives nye lydkort med CMSS 3D. Såpass realistisk holophonisk lyd blir nå tatt opp med et såkalt "dummy head" med mikrofon på samme plass som trommehinnene ville vært. Det er derfor vi ikke finner slik lyd i spill enda, men det kommer.

Lenke til kommentar
SKUMMELT! Fyrstikkeskene er helt rått! Jeg måtte snu meg og se både til høyre og venstre for å se om det stod noen ved siden av meg og rista på fyrstikkeska!

5522222[/snapback]

Hvis headsettet har en litt lang ledning, gjør følgende i tillegg: Lukk igjen øynene, reis deg opp og gå litt bakover. (ta bort stolen også) nå føles det enda mer realistisk og enda litt mer ekkelt når han går rundt deg.. :grin: Jeg glemte meg faktisk et øyeblikk og begynte å strekke ut hånda for å ta på han :wee: .

Er nesten slik at når ristinga var mest intens måtte jeg rett og slett lukke opp øynene å ta av hodetelefonene øyeblikkelig.

 

Kan nok bli et problem å få slik lyd på kino uten å måtte bruke headsett da. Men en gang i fremtiden kan vi nok få det til. Men blir nok litt vansklig å lage filmer å spill med slik lyd, men sikkert mulig. Blir litt vansklig å høytallere til å lage lyden under alle sammen på en kino :p

5523279[/snapback]

Tja, de har på en måte fått til det:

There is, of course, a little snag. As with all binaural recordings, holophonic sounds lose most of their spatial characteristics when played through ordinary speakers (though Zuccarelli has designed a special speaker system that enables holophonic sounds to be appreciated even outdoors by a large audience). As things stand now, you won’t be able to enjoy a holophonic soundtrack on your home theater system—no matter how many speakers it has—unless you and everyone else watching the film wear headphones. Nevertheless, a number of recording artists, including Michael Jackson, Stevie Wonder, and Pink Floyd, have employed holophonic technology in recordings or concerts, and it has also been featured in both films and commercials. Holophonic sound may be slow to catch on as a mainstream technology, but it’ll make your iPod sit up and go “Wow.”

Link til artikkel

 

Hvis de klarer å lage et system som får lyden til å bli slik, da virtuelt så kan det nok fint gå ann å lage spill med slik lyd. Men jeg tror de har fått denne lyden slik pgr den er tatt opp på en spesiell måte, det gjorde vi på skolen hvertfall.

Er nok fult mulig å få det til da;)

5523628[/snapback]

there’s a much different and older approach to solving the problem: a method of recording known as binaural audio. A binaural recording is made with two microphones and a two-track recorder, just as a stereo recording would be. The difference is that the microphones are placed inside a dummy head—shaped just like a human head, complete with rubbery ears, sinus cavities, and so on. The microphones are right where the eardrums would be, so the signal they pick up is much closer to what ears would hear. The resulting recording—always most effective when heard through headphones—produces a vastly more accurate spatial rendition than would be achieved by using a pair of conventional microphones.
Men det er visst bare binaurial lyd, tror det var slik at den holophoniske klarte de å lage gjennom et eller annet dataprogram og var visst mye bedre enn binaurial lyd :hmm:

 

Veldig artig lyd å høre på dette altså... Faktisk er jeg blitt så opphengt i det at jeg leter desperat etter flere slike lydklipp, men det virker jo ikke som det finnes noen.. :(

Blir virkerlig artig når spill og filmer kommer med dette ja :D Skrekkfilmene kommer til å bli 10 ganger verre :ohmy:

 

Håper forresten noen andre har lykken med seg og finner flere slik klipp.

 

EDIT: Det verste med slike klipp må vel være om man ikke vet at man har det på.. Hadde vært artig og klart å lure noen og at de ikke skjønte en dritt.. :wee:

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...