Gå til innhold

Holografisk lyd - dette imponerer!


Kåre Hansen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Kom over dette på nettet:

 

Holophonic Sound.

 

Developed in the 1980s by Hugo Zuccarelli, Holophonic Sound uses the same “multiple exposure” premise as that used to create holographic images (“holograms”). Holophonic Sound is produced by recording the interference pattern generated when the original recorded signal is combined with an inaudible digital reference signal. The recorded sound produced is so realistic, some people claim they can smell sulphur when they listen to a holophonic recording of someone striking a match! It appears that Holophonic Sound waves stimulate our brains to reproduce very realistic and truly three dimensional sound within us, thereby stimulating other corresponding responses that our brains expect to accompany the sound, (like scents or other sensations).

 

 

Note fra meg:

 

Ha på hodetelefoner, hvis du da ikke har 5.1 system. Hodetelefoner gir dog den beste effekten :

 

Begge eksemplene mine åpnes direkte i din mediaplayer:

 

Eksempel 1: Fyrstikkeske

 

Eksempel 2: Super sexy kvinnestemme

 

 

Dette imponerte hvertfall meg noe inni hampen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på Elektronikk Vk1. Vi har laget noe slik holografisk lyd engang. En måtte sitte med en microfon halveis inni hvert øre. Så lyden blir tatt opp slik øre vil merke det. Pgr Fargetoner og bølger så blir lyden som det er nesten surround. Men enda bedre, dette funker med 2 kanaler fordi vi bare har 2 ører. Vi fikk læreren til å går rundt å snakke å lage lyder rundt i klasserommet. Helt sykt å høre det igjen, trodde læreren var i klasserommet var der når jeg hørte på det. Men satt alene :p Helt fantastisk...

Lenke til kommentar
Kan nok bli et problem å få slik lyd på kino uten å måtte bruke headsett da. Men en gang i fremtiden kan vi nok få det til. Men blir nok litt vansklig å lage filmer å spill med slik lyd, men sikkert mulig. Blir litt vansklig å høytallere til å lage lyden under alle sammen på en kino :p

5523279[/snapback]

Det burde gå an å lage spill med slik lyd, det bare krever litt CPU-kraft, eventuellt får lydkort en kraftigere prosessor på seg. Jeg kan også tenke meg at det kan integreres på en kombinert grafikk, lyd og fysikkbrikke.

 

Tenk dere spill som Resident Evil / Silent Hill med slik lyd, det kan umulig være bra for helsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...