Gå til innhold

Hvordan bestemmes egentlig loot på bosser?


Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på, er hvordan loot er generated på en boss.

 

 

Altså, idet en boss spawner, bestemmes det allerede da hva han kommer til å droppe når han dør, eller rulles loot-table idet bossen dør?

 

 

dvs, hvis noen andre tar en utendørsboss, kan man med sikkerhet si " Damn der mista jeg [insert epic item here]", eller ville looten muligens vært annerledes dersom et annet raid med en annen raid leader tok han ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun snakk om (tilnærmet) tilfeldigheter.

 

Sannsynligvis benytter Blizzard seg av en forhåndsbestemt tabell over hvilke gjenstander som skal droppe fra en viss mobb. Det genereres et tilfeldig tall et visst antall ganger (trolig mer på bosser enn vanlige mobber) og slår dette opp i tabellen. Gjenstander som har 100% sjanse for å droppe, velges nok bort dersom det allerede har blitt inkludert. Det er nok òg en sjanse for å ikke droppe noe som helst.

 

Men såklart, tilfeldighetsalgoritmene som anvendes er neppe helt tilfeldige. De baserer seg på komplekse formler og lange rekker av tall, og er av den grunn et produkt av et logisk system og ikke tilfeldig. I mange algoritmer benyttes endog det nåværende tidspunktet som en (til en viss grad) paramenter i utregningen.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at når en mob spawner, har den en viss loot på seg. Dessuten kan feks en GM se om en mob vil drope et visst item før den dør. Når det er snakk om instancer er jeg litt usikker, men jeg tror at når du går inni en "fresh" instance spawner bosser og mobs, med en viss loot på.

Lenke til kommentar
så når den dør så er det likksom?

/roll 1-1337  :p

5517821[/snapback]

 

Ikke helt rett.

 

Det er slik:

/random 1-3

 

der

 

1 = Hunter loot, 2 = Warlock loot, 3 = Druid loot.

5518602[/snapback]

 

 

Du glemte 4=Warrior og rogue wepon som hunteren får

5518747[/snapback]

 

Går under hunter loot, det :p

Lenke til kommentar

Merkelig at det skulle poppe opp en post om akkurat dette den dagen jeg fikk greie på at det faktisk kanskje hadde innvirkninger.

 

Det de folka jeg har snakka med idag sier er at hovedtendensen er at det følger raidleaderen. Helt 101% hypotetisk, selvfølgelig, men det kan også se ut som om det holder vann.

 

Jeg har kjørt omtrent alle raidene våre til nå (tre uker), og majoriteten av looten har definitivt vært Felheart (helt vanlig vil noen si). I tillegg har det vært en brorpart Might og Giantstalker, mens sett som Lawbringer, Nightslayer og Arcanist knapt har vist seg i det hele tatt.

 

De to siste raidene har vi prøvd å bytte til priest, og nå får vi mye mer Lawbringer, Prophecy og Nightslayer. Nærmest ikke noe Giantstalker eller Felheart.

 

Vi kommer til å eksperimentere litt til med dette, for å se om det holder vann. Greia er i tilfelle at det bare har moderat påvirkning på drops, og at selv om det SJELDEN dropper, er det ikke dermed sagt at det ALDRI dropper. Blir vel som å si at droprates blir endra fra det man i utgangspunktet skulle tro var

(12,5+12,5+12,5+12,5+12,5+12,5+12,5+12,5)%

til noe mer liknende

(20+18+15+13+10+10+7+7)%

- selvfølgelig veldig eksempelvis. Det er jo en kjensgjerning at noen klasser har rollen som raidets leader (altså den personen som kan flytte rundt på de 39 andre) mer enn andre klasser.

 

Som sagt, det blir spennende å se om dette holder vann, men sånn det ser ut i øyeblikket så kan det faktisk gi inntrykk av det. :)

 

*** Disclaimer: alt som står ovenfor er egne inntrykk og ikke bevist på noen som helst annen måte enn personlige erfaringer. Guilden min (og jeg) har som sagt ikke raida MC så veldig lenge, og det kan godt hende ting balanserer seg selv etter hvert - og det kan hende ikke. ***

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...