Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Har ikke fått noen beskjed fra posten om at de har beholdt pakken min (mener å huske jeg fikk det da jeg bestilte "Papillon" fra Amazon for en stund tilbake siden), syns bare det har tatt så alt for lang tid. Takker for svar, Njål, ender vel opp med at jeg sender en høflig men bestemt mail til begge nettbutikker :)

 

EDIT: Og takk til CRS som postet mens jeg skrev dette innlegget. Er det noen som har bestilt fra Play etter den 25.apr og har mottatt varene?

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har bestilt fra Play etter den 25.apr og har mottatt varene?

6063783[/snapback]

 

Jeg fikk en film den 2/5, denne filmen ble sendt 27/4, det som er rart er at de sendte meg ett par filmer 26/4 også, som jeg ennå ikke har sett snurten av, snodig, ikke sant?

Lenke til kommentar

Fikk et brev fra posten i dag med melidngen om ankommet ufortollet sending. I brevet står det at jeg har 3 alternativer:

 

1. Posten kan fortolle. Da oppgir jeg fødselsnummeret og signerer fulmakten.

 

Alternativ 2 sbestår av en A og B del.

 

A: Fortolle og hente sendingen ved Postens Godsenter.

B: Fortoll selv ved lokalt tollsted.

 

Alternativ 1 er det mest fornuftigste men jeg forstår rett og slett ikke hvorfor jeg har fått dette brevet. Varen det gelder koster fattige £5 totalt. Jeg har i alt bestilt 3 stk varer fra en person fra eBay.com og det er denen varen dette brevet gjelder. Jeg har altså fått de to varene fra personen og de gikk smooth gjennom tollen, men den tredje og siste ble altså stoppet. WTF? :dontgetit: Alle tre koster eksagt det samme £5.

 

Noen andre som har fått lignende brev? Må jeg betale ekstra til tollvesnet hver gang jeg kjøper noe fra utlandet selv om det er under 200,- grensen etter å ha sendt inn dette brevet? ;)

 

Tok bildet av brevet (har ikke scanner) så kvaliteten er elendig. Men verdt et forsøk.

post-43894-1147183201_thumb.jpg

post-43894-1147183210_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fikk samme brevet i dag jeg også, grunnen er at prisen på varen ikke står utenpå pakken. Under alternativ 1, hvis du leser siste setningen i det som er skrevet uten Caps lock, vil du se at så lenge det er under 200,- vil de fortolle varen gratis, bare send ved dokumentasjon på hva varen kostet (print ut ordrebekreftelse e.l.)

Lenke til kommentar

Siden dette er en tråd om kjøp av dvd filmer på nett, vil jeg legge ut mine foreløpige erfaringer hvor jeg har handlet.

 

Som de fleste har fått med seg så er det ingen nettbutikk som er billigst. Store variasjoner fra vare til vare. En vare koster 200 i butikk 1 og 400 i butikk 2, og motsatt mye.

 

CDON:

+Generelt ganske billig på det meste utenom import bokser.

+Kan få bra priser hvis man finner noe på tilbud.

+Har veldig rask leveringstid, bruker 2 virkedager hvis man bestiller tidlig på en dag.

+Alt i en pakke, lav fraktkostnad

+ God webside, men mange bra muligheter

 

-Dyre og dårlig utvalg på import bokser.

 

Platekompaniet:

+Mye bedre priser på import bokser enn CDON.

+Bredere utvalg på endel varer.

+God leveringstid, 2-3 virkedager.

+Behøver ikke registrere seg for å handle.

+Samlet frakt

 

-Får inntrykk av litt høyere priser generelt enn CDON

-Litt tungvind webside med færre muligheter, men helt grei

 

DVDstrax:

+Rask leveringstid 3-4 virkedager

+Kan finne VELDIG billige bokser der på tilbud

+Leser tankene mine og setter akuratt de varene jeg skulle ha til lagersalg, og alle kom under 200 :tease:

+Godt utvalg

 

+-Varer blir ikke sendt samlet, men veldig greit for varer under 200.

-Varer blir sendt fra dannmark, må betales mva osv for varer over 200.

- Grei webside, men er litt lite muligheter her og.

 

Alt i alt har jeg enda ikke hatt noen dårlige erfaringer vil jeg si.

Lenke til kommentar

Hvis noen skal prøve å handle på ebay og ser at noe ser ut til å være billigere i Japan eller Australia og de sier det er Sone 2 så er det som jeg erfarte i dag da jeg fikk noe. Har betalt penger for noe som viser seg å være noe helt annet enn det jeg trodde at det var. Istedenfor å få noen finne bokser til Star Trek Enterprise fikk jeg noen bokser der DVDene lå og slang inne i :cry: Jeg skal se om jeg får gjort noe med det der, er ikke helt sikker på om det er så mye jeg får gjort.

Lenke til kommentar
Hvis noen skal prøve å handle på ebay og ser at noe ser ut til å være billigere i Japan eller Australia og de sier det er Sone 2 så er det som jeg erfarte i dag da jeg fikk noe. Har betalt penger for noe som viser seg å være noe helt annet enn det jeg trodde at det var. Istedenfor å få noen finne bokser til Star Trek Enterprise fikk jeg noen bokser der DVDene lå og slang inne i :cry:  Jeg skal se om jeg får gjort noe med det der, er ikke helt sikker på om det er så mye jeg får gjort.

6079755[/snapback]

 

Er veldig viktig å lese varebeskrivelsen nøye og spørre ut selgeren om det som blir solgt er virkelig den varen. Samt sjekke ut feedbacken til selgeren og se hva andre skriver om han. Jeg har kjøpt meg Ghost Reecon Advance Warfight til X-Box 360 fra en fyr i fra Hong Kong for latterlige $35 og spillet var både forseglet og nytt samt orginalt det fikk jeg før påskeferien (10 dager etter bestilling) og det var en NTSC (Amerikanske) versjon som beskrevet i varebeskrivelsen. Jeg fikk da den varen jeg hadde bestilt. :)

 

Men sjansene for å bli snytt/svindlet er en del større på eBay enn i andre nettbutikker, men når man ser en billig DVD-box som vanligvis koster skjorten og man finner den til en billig penge på eBay, er man dømt til å ha kjøpt seg en kinesisk versjon av DVD`ene da.

 

Ta f.eks denne joda dette var da billigt, leser du nederst ser du at dette er en imortert versjon. ;)

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Men sjansene for å bli snytt/svindlet er en del større på eBay enn i andre nettbutikker, men når man ser en billig DVD-box som vanligvis koster skjorten og man finner den til en billig penge på eBay, er man dømt til å ha kjøpt seg en kinesisk versjon av DVD`ene da.

 

Ta f.eks denne joda dette var da billigt, leser du nederst ser du at dette er en imortert versjon.  ;)

6080851[/snapback]

 

Så lenge spiller og er i god kvalitet, så er det samme for meg om DVD boksen er fra Hong Kong eller Brasil. Selvfølgelig er det mange som har DVD'er som samleobjekter, men da er vel ikke Ebay stedet.

Lenke til kommentar

Hvilke erfaringer har forumet med DeepDiscountDVD? Fraktpris, frakttid, kundebehandling, osv?

 

EDIT: Er på jakt etter M*A*S*H-sesonger fra sesong 4 og utover, ser ut som det bare er DeepDiscountDVD som kan tilby det under toll-grensa.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Hvilke erfaringer har forumet med DeepDiscountDVD? Fraktpris, frakttid, kundebehandling, osv?

 

EDIT: Er på jakt etter M*A*S*H-sesonger fra sesong 4 og utover, ser ut som det bare er DeepDiscountDVD som kan tilby det under toll-grensa.

6117058[/snapback]

DeepDiscountDVD: Selv har jeg gode erfaringer med DDD. Frakttid stort sett rundt 2 uker i i hvert fall det siste året (med mindre dyr nok til å bli stoppet for fortolling). fraktpris går fra å være noe dyr til [/b]svært rimelig, avhengig av hvordan du bestiller (de tar frakt avhengig av betalt beløp for selve varene med maks frakt $14.95 ved kjøp over $100 før frakt, fraktrater her, og sender etterhvert som ting er tilgjengelige, noe som gjør at man kan slenge på noen forhåndsbestillinger for å minske frakt per dvd).

Selv har jeg gode erfaringer med kundebehandlingen deres, men ikke alle har det (det er dog lenge siden jeg har hatt behov for den).

Akkurat nå ville jeg nok ventet med å kjøpe noe fra dem hvis det ikke var en del av en av kampanjene deres; Regner med at det er like før deres halvårlige 20%off-kuponger slippes.

 

Når det gjelder M*A*S*H er du heldig:

De ny-slippes i Australia i morgen (17. mai!) til relativt sett en slikk og ingenting:

Anbefalt etailer f.eks Ezy DVD

 

EDIT:

Glemte, hadde tenkt å legge ved et par anmeldelser av de australske utgavene:

Sesong 4 og Sesong 5.

Endret av Njål
Lenke til kommentar

En advarsel til de som vil handle DVD på ebay. Hvis en skal ha DVDer som er sone 2 er dette en felle en kan gå i. De har sone 2 i Japan. Hvis det er serier så har de betydlig dårligere bokser enn tilsvarende i Europa. Pluss det er vel ikke så mange som vil ha DVDer med Japansk skrift, i hverfall ikke når en tror det er Engelsk. Så skal en kjøpe DVDer på ebay se nøye på at det er bilde av boksene en får.

Lenke til kommentar
En advarsel til de som vil handle DVD på ebay. Hvis en skal ha DVDer som er sone 2 er dette en felle en kan gå i. De har sone 2 i Japan. Hvis det er serier så har de betydlig dårligere bokser enn tilsvarende i Europa. Pluss det er vel ikke så mange som vil ha DVDer med Japansk skrift, i hverfall ikke når en tror det er Engelsk. Så skal en kjøpe DVDer på ebay se nøye på at det er bilde av boksene en får.

6126947[/snapback]

De fleste japanske utgivelser står ikke noe tilbake fra amerikanske/europeiske/norske når det gjelder lyd, bilde eller innpakning, og dette gjelder også tv-serier (det finnes selvfølgelig unntak).

Samtidig er prisnivået på nye (i betydningen ikke brukte) DVD'er stort sett høyere enn noe annet sted (det er en myte at Japan er så dyrt å leve i, men akkurat CD'er og DVD'er, [generelt media, tidligere VHS og laserdisc'er] er svært dyre).

 

Men det selges svært mye piratkopier med profesjonell pressing av både cover og selve disc'en på ebay, og der er det ganske vanlig å oppgi den regionen man regner med at kjøper vil ha (eller R0 på foresrørsel), og at det er en offisiell utgivelse fra ett eller annet asiatisk land som samsvarer med regionen.

 

Vet ikke hvilke titler du har brent deg på, men jeg ville ikke veddet hodet mittt på at det var japanske originaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...