Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Alle nettbutikker burde vært pålagt å bruke Payex!

5539664[/snapback]

Nei, det synes jeg ikke. Det er tungvint å måtte skrive inn informasjonen hver gang man handler hos en butikk. Så lenge brukeren og butikken holder seg til retningslinjene som omhandler sensitiv informasjon så bør det gå bra.

 

*Grøsser når han tenker på hvor mange ganger han måtte ha tastet inn kortnummeret hos f.eks Play.com* :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som vet noe om disse nettbutikkene?

 

- http://www.dddhouse.com

- http://www.blahdvd.com

- http://www.hkflix.com

5540218[/snapback]

http://www.dddhouse.com har jeg bare gode erfaringer med selv, men vet en del har opplevd å få brukte/ex-rentals filmer når de har handlet fra tilbudslistene deres. Der jeg stort sett kjøper Hong Kong-utgivelser fra hvis de ikke er tilgjengelig (eller er dyrere) hos CD Wow.

http://www.blahdvd.com har generelt godt rykte, selv om det stadig er diskusjon om hvorvidt de kommer fra SplashDVD (som gikk konkurs for et par år siden, med en mengde ikke utsendte varer). Ikke brukt selv.

http://www.hkflix.com Har vel et bra rykte, men er etter det jeg har sett stort sett overpriset (spesielt ved forsendelse ut av USA). Selger en del bootlegs/ikke autoriserte utgivelser (hvorav en del ikke tilgjengelig lovlig/autorisert noe sted, en del gitt ut lovlig i andre land).

 

Mens vi er inne på asiatiske etailere:

 

Generell for Asia (selger produkter/film fra mange asiatiske land: Hong Kong, Japan, Sør-Korea, noe fra Taiwan, fastlands-Kina):

Yes Asia En del gode tilbud, men stort sett høyere priser enn etailere som er lands-spesifikke.

Fri frakt for bestillinger over $39, relativt dyr frakt opp til det beløpet.

 

Sør-Korea:

DVD from Korea Gode priser, veldig god kundeservice (et par av de andre koreanske etailerne har fått dårligere service etter hvert som de har blitt større).

Yeon DVD Fantastisk kundeservice, gode til OK priser, hender finner ting som er utgått. Tar ikke kreditt/debet-kort, betales gjennom PayPal. Drevet av kona til Darcy fra Koreanfilm.org.

 

Kina/Hong Kong:

Tidligere nevnte DDDHouse er bra.

Buyoyo (tidligere Layoyo, og ett eller annet før det) er bra, kanskje det beste stedet for ting fra Kina.

HiViZone Lenge siden jeg har brukt dem, men har bare gode erfaringer. Kun Hong Kong-utgivelser.

 

Japan:

CD Japan Varierende priser, en del rimelig (etter japanske forhold).

Amazon Japan Sort sett billigste japanske nettbutikk, og fantastisk kundeservice. Man kan sette opp konto så selve kjøpsprosessen er på engelsk, men all produktinfo er på japansk (den eneste amazon-butikken som ikke deler innloggingsdatabase, pga annet skrifttegnsett).

 

Taiwan:

JS DVD En del gode tilbud (og generelt høy kvalitet på taiwanske utgivelser), men GRISEDYR frakt (kun kurér).

 

Thailand:

EThaiCD Stort sett billige, fri frakt, god kundeservice. Thailandske dvd'er varierer veldig i kvalitet, fra veldig gode (og gode kjøp) til middelmådige minus.

 

Et forslag:

Kanskje dele inn linker i førstepost etter område (Europa - R2PAL, Amerika R1NTSC, Asia R3PAL/R3NTSC/R2NTSC, osv etter hvert som det kommer info/linker)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Toppers, Njål!

 

Bestilte filmen jeg skulle ha før du postet denne posten, og endte opp på hkflix. Blahdvd, førte ikke den samme filmen, men er ute etter en Bollywoodfilm fra søttitallet. Noe denne faktisk hadde, i tillegg til at man ikke trenger å betale frakt der.

Lenke til kommentar
Et forslag:

Kanskje dele inn linker i førstepost etter område (Europa - R2PAL, Amerika R1NTSC, Asia R3PAL/R3NTSC/R2NTSC,  osv etter hvert som det kommer info/linker)?

5541595[/snapback]

Har tenkt på det ja. Setter i gang med det, så får vi se hvordan det blir.

 

Hvis noen har tips om hvilke butikker som skal under hvilken kategori(slik som Njål nevnte, send meg en PM, så vi får det rett.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om noen utenlandske butikker som har bra utvalg i DVD'er med norsk tekst (helst da nyheter).

 

Veldig ofte så er nyheter tekstet kun på Engelsk og kanskje Spansk, men hadde vært bra med et bedre utvalg.

 

Fant forresten Crash 2005 i går hos CD-wow til en meget hyggelig pris og norsk tekst! Sendes 17. februar, så da bør den være her før release dato i Norge :)

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål. Jeg har nettopp opprettet konto hos play.com, og lagt inn bestilling. Fått epost tilbake om at de ikke får penger fra kontoen min. Fant raskt ut at jeg hadde byttet om måned/år på når kortet mitt går ut, noe jeg fikset umiddelbart. Men må man også skrive inn når kortet ble opprettet (dette aner jeg ikke)? Og hva er "issue number"?

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål. Jeg har nettopp opprettet konto hos play.com, og lagt inn bestilling. Fått epost tilbake om at de ikke får penger fra kontoen min. Fant raskt ut at jeg hadde byttet om måned/år på når kortet mitt går ut, noe jeg fikset umiddelbart. Men må man også skrive inn når kortet ble opprettet (dette aner jeg ikke)? Og hva er "issue number"?

 

Trenger ikke skrive når kortet ble opprettet.

 

"Issue number" er for Solo / Switch / Maestro kredittkort. Har du Visa, ignorer feltet.

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål. Jeg har nettopp opprettet konto hos play.com, og lagt inn bestilling. Fått epost tilbake om at de ikke får penger fra kontoen min. Fant raskt ut at jeg hadde byttet om måned/år på når kortet mitt går ut, noe jeg fikset umiddelbart. Men må man også skrive inn når kortet ble opprettet (dette aner jeg ikke)? Og hva er "issue number"?

5556567[/snapback]

Hvis det ikke står på kortet når det ble opprettet trenger du ikke legge det inn.

"Issue number" er (som det står ved siden av stedet du fyller det inn) for Switch og Solo-kort, noe jeg regner med at du ikke har (så vidt jeg vet rene UK-kort).

Lenke til kommentar

Ser ingen plass at noen har tatt med nettstedet www.dv-depot.com.

 

Den plassen jeg har handla mest. Det fine med denne butikken er at du betaler ikke toll eller mva for å få den inn i Norge (fra Kanada). De opner forseglingen på DVD`n og da går den for "brukt vare" og er ikke toll pliktig av dette:)

 

Prisene er litt dyrere enn de billigste alternativer men en får også bonus valutta når en kjøper noe, en kjøper f.eks en film for 150 NOK og får tilbake 2,25 $ Depot Dollars, DD sparer en opp til en kan bruke den på og kjøpe en film eller betale deler eller den hele frakten.

 

Kundeservicen er kjempe bra etter personlig erfaring og shipping er problem fri også :)

 

Synes virkelig denne butikken burde ha en plass i Guiden :)

Lenke til kommentar
Ser ingen plass at noen har tatt med nettstedet www.dv-depot.com.

 

Den plassen jeg har handla mest. Det fine med denne butikken er at du betaler ikke toll eller mva for å få den inn i Norge (fra Kanada). De opner forseglingen på DVD`n og da går den for "brukt vare" og er ikke toll pliktig av dette:

5584793[/snapback]

Sludder og pølsevev. Om varen er "brukt" eller ikke har ingen betydning for hvorvidt den er tollpliktig, kun prisen man har betalt. Derimot virker det mer sannsynlig med lav verdi for en brukt vare enn en ny, forseglet, som gjør at større/dyrere sett lettere slipper igjennom.

 

Når det er sagt, denne slags informasjon bør ikke skrives i klartekst på et åpent forum, av to grunner:

Den ene er at Toll og Avgiftdeptet er i stand til å lete etter akkurat slik informasjon om hvilke nettbutikker de skal be Posten og andre speditører være ekstra obs på, og personlig synes jeg ikke det er nødvendig å hjelpe dem.

Den andre er at dette er mva-unndragelse, som er ulovlig, og så vidt jeg vet strider det mot foumets regler å informere om hvordan man bryter norsk lov.

Lenke til kommentar
Ser ingen plass at noen har tatt med nettstedet www.dv-depot.com.

 

Den plassen jeg har handla mest. Det fine med denne butikken er at du betaler ikke toll eller mva for å få den inn i Norge (fra Kanada). De opner forseglingen på DVD`n og da går den for "brukt vare" og er ikke toll pliktig av dette:)

 

Prisene er litt dyrere enn de billigste alternativer men en får også bonus valutta når en kjøper noe, en kjøper f.eks en film for 150 NOK og får tilbake 2,25 $ Depot Dollars, DD sparer en opp til en kan bruke den på og kjøpe en film eller betale deler eller den hele frakten.

 

Kundeservicen er kjempe bra etter personlig erfaring og shipping er problem fri også :)

 

Synes virkelig denne butikken burde ha en plass i Guiden :)

 

Brukte varer er like MVA-pliktig som alt annet om verdien er over MVA-grensen. Poenget med at DV-Depot åpner DVD'ene er vel at en verdien de deklarerer, skal framstå som mer sannsynlig enn om det var nye varer. Men at du proklamerer i et søkbart allment forum at en butikk gjør noe ulovlig er ikke så glupt, om de rette folka skulle lese innlegget ditt.

 

DV-Depot er dessuten ikke bare litt dyrere, de er svært mye dyrere enn billige butikker. Her snakker vi opp mot 50,- dyrere enn billigere alternativer på bare en enkelt ordinær DVD. Og med relativt dyr frakt, selv om det er kurerfrakt, så går vinningen opp i spinningen med tanke på MVA.

 

Jeg har lest litt på forumet til DV-Depot og kundeservicen virker grei nok, de er veldig kjappe til å beklage både det ene og det andre, men det er et stort antall som klager på at de venter i ukesvis på at ordre skal bli sendt selv om alt er på lager. Veldig mye rot med når ordrer blir utsendt. Ordresystemet/kundesidene de har er dessuten unødvendig innviklet.

 

Har aldri benyttet dem selv men kjenner andre, bl.a. på DVDArkivet, som ikke har vært helt fornøyd med DV-Depot i det siste. Så noe anbefalt butikk er det ikke. Men nå skal de flytte til USA så da vil antakelig prisene bedre seg ihvertfall.

 

Edit: Njål kom meg i forkjøpet. ;)

Endret av _crs_
Lenke til kommentar
Hmmm, så da bør den kanskje heller gå under butikker man bør holde seg unna?

 

Eller så lar vi bare være å ta den med....

 

Tja, så lenge folk vet hva de går til så kan de jo bruke butikken om de ønsker det. Det gjelder jo forsåvidt alle butikker. Men jeg tør påstå DV-Depot er en litt "spesiell" butikk da det er en liten bedrift med endel egne opplegg. Men som sagt, som jeg har forstått det er de på flyttefot og det kan jo være de blir mer attraktiv senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser at Cdwow.com har en del gode tilbud på sone 3 osv, men lurer på om jeg har fylt inn riktig under registreringen.

 

I "state/county" (county betyr fylke) kan du skrive poststedet. Du har skrevet Norway der, men det er county og ikke country. Alternativt kan du også skrive postnr og poststed i adresselinje nummer to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...