Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

De fleste japanske utgivelser står ikke noe tilbake fra amerikanske/europeiske/norske når det gjelder lyd, bilde eller innpakning, og dette gjelder også tv-serier (det finnes selvfølgelig unntak).

Samtidig er prisnivået på nye (i betydningen ikke brukte) DVD'er stort sett høyere enn noe annet sted (det er en myte at Japan er så dyrt å leve i, men akkurat CD'er og DVD'er, [generelt media, tidligere VHS og laserdisc'er] er svært dyre).

6127140[/snapback]

Det var fint å få vite. Er det noen som vet hvordan Star Trek Enterprise ser ut boksen altså i den japanske utgaven? Her er hvordan den ser ut i det jeg vet om, men det jeg fikk lignet ingenting på dette.

Men det selges svært mye piratkopier med profesjonell pressing av både cover og selve disc'en på ebay, og der er det ganske vanlig å oppgi den regionen man regner med at kjøper vil ha (eller R0 på foresrørsel), og at det er en offisiell utgivelse fra ett eller annet asiatisk land som samsvarer med regionen.

 

Vet ikke hvilke titler du har brent deg på, men jeg ville ikke veddet hodet mittt på at det var japanske originaler.

6127140[/snapback]

Tenker jeg skal prøve å få tilbake pengene mine på paypal, så mye som mulig. Lurer på om jeg skal hevde at den ikke har kommet fram for da må de ha sporing på pakka, noe jeg tviler på at de har fra der de er sendt til Norge. Men hvis jeg finner ut at det er fake er det bedre å bruke som grunn. Og så tenker jeg å være mye mer forsiktig der ute.

 

Edit Jeg så litt nærmere på boksene og er rimelig sikker på at det er kinesisk og ikke Japansk skrift på dem, gjør det bare mer og mer suspekt.

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Play.com har skuffet meg nå, ventet på filmene i 12 dager ...enda ikke sett snurten av de. DDD leverte filmene til meg for 5 dager siden...de trengte jeg altså bare vente 7 dager på...dette inkluderer 17 mai!...skuffa :nei:

 

edit:skriveleifer i fleng

Endret av Bilet
Lenke til kommentar

På oppfordring av Glint, som har bedt om litt hjelp til å kjøpe bl.a. denne hos Amazon Japan.

 

Først, hvis det vi leter etter ikke ligger der med engelsk/vestlig navn må vi ha en måte å finne varen(e) på, f.eks. gå inn på CD Japan og finne katalognummer der:

post-24892-1148248730_thumb.jpg

Gå inn på Amazon Japan:

post-24892-1148248848_thumb.jpg

og søk på nummeret (eller navn hvis du kan):

post-24892-1148248895_thumb.jpg

Når du har funnet varen, legg den i handlekurven (akkurat som på andre Amazon'er):

post-24892-1148248957_thumb.jpg

På neste side trykker du på "Would you like to see this page in English? Click here!" (Det er ikke bestanding denne funksjonen "tar" hvis man ikke har en vare i vognen):

post-24892-1148249094_thumb.jpg

Du får da de fleste kjøpsfunksjonene på engelsk (søk og det meste av info er fremdeles på japansk). Skal du ha flere varer finner du dem og legger dem i kurven, når du er ferdig trykker du på "Proceed to Checkout":

post-24892-1148249273_thumb.jpg

På neste skjerm lar du knappen stå på ny kunde, og fyller inn epostadressen din.

Deretter kommer denne skjermen, der du trykker på "International (outside of Japan)":

post-24892-1148249420_thumb.jpg

Neste skjerm legger du inn navn og adresse (merk at det lønner seg å legge inn det internasjonale norske prefikset NO-[postnummer] for å lette sortering]:

post-24892-1148249592_thumb.jpg

Neste skjerm velger du fraktalternativ (normalt rundt 2 uker + evt tollbehandling for billigste frakt) og evt gaveinnpakning (merk at det å sende gave til seg selv eller andre via Amazon ikke har noe å si i tollsammenheng; Gaver er det i tollsammenheng kun hvis sendt direkte fra en privatperson til en annen), og trykker "Continue":

post-24892-1148250026_thumb.jpg

Neste side legger du inn kredittkortinfo, fullt navn, oppretter passord:

post-24892-1148250585_thumb.jpg

 

"Place your order", og ferdig.

 

Trenger man å kontakte dem er epostadressen til engelskspråklig hjelp [email protected].

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring om hvor lenge tolla somler medå få sendt filmer videre? Har bestilt en del på Play det siste halve året og det virker som om postgangen varierer enormt.

6181419[/snapback]

 

Finnes ikke noe fasit svar for dette. Som du selv sier så varierer det.

Lenke til kommentar

Og det er uansett ikke toll; Det er mva (MerVerdiAvgift). Uttrykket tollgrense er egentlig foreldet, siden det svært sjelden er toll det er snakk om.

 

DVDStrax er en dansk nettbutikk, og du betaler følgelig mva om du kommer over mva-grensa.

Platekompaniet er en norsk butikk/nettbutikk, og har norsk mva inkludert.

CDon er egentlig svenske, men sender varer som Consignment (når de kommer fra utlandet), dvs at de sender hele containere og masseforhåndsbetaler norsk mva (for kunden blir det det samme som om varen er sendt fra Norge).

Playx har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Takk :)

 

Mener også jeg har hørt noe om en grense på 1000,- hvis man sender som gave eller noe sånt. Er jeg helt ute og kjører nå?

6230044[/snapback]

Det er 1000-kroners grense for gaver, ja, men i tollsammenheng er gaver kun noe som er sendt direkte fra en fysisk person til en annen, ikke om du bestiller en gave (eller en "gave") til en venn eller deg selv via en butikk, som sender den direkte til ham/henne/deg.

Lenke til kommentar
playx sender så vidt jeg vet ifra Danmark, så du må betale toll hvis du paserer tohundrekronersgrensa

6229990[/snapback]

De deler det opp til under 200 kroner hvis mulig. Slik at har du bestilt en boks som koster over 200 kroner for du toll og slikt, men ellers ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg å se TV-serien Twin Peaks, sessong 1 av denne serien finner man overalt, men den andre sessongen (ifølge IMDb er det to sessonger) finner jeg ikke noe sted, fins den ikke på DVD? Det ville jo vert snodig, men vet noen hvor jeg kan få tak i sessong 2 av Twin Peaks?

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenke meg å se TV-serien Twin Peaks, sessong 1 av denne serien finner man overalt, men den andre sessongen (ifølge IMDb er det to sessonger) finner jeg ikke noe sted, fins den ikke på DVD? Det ville jo vert snodig, men vet noen hvor jeg kan få tak i sessong 2 av Twin Peaks?

6245702[/snapback]

Per i dag er TP sesong 2 kun ute lovlig i Spania (basert på VHS-mastere, og skal se tilsvarende forjævlig dårlige ut), men som nevnt en del ganger på forumet kommer sesong 1 på nytt, og sesong 2 i ny-restaurerte utgaver til høsten/vinteren/våren (det har vært snakk om utgivelse enda tidligere i Tyskland), mest sannsynlig noe etter at Inland Empire (Lynch's kommende film) er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...