Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Frank.N.Steen skrev (51 minutter siden):

Prøvde å ta meg en tur innom filmdelen i går natt, men der kom det bare opp et stort blank: 0 i søkeresultat. Så da ble det ingen handletur. 

Prøvde igjen nå, og det virker å fungere, men utvalget og prisene er alt annet enn forlokkende. Likevel, en kan nok sikkert vinne litt på å dele opp handleturen, gjennom å sjekke/sammenligne ulike titler/priser fra ulike butikker fremover.

Ja, det hjelper så lite, selv med 70 prosent avslag om de filmene som er av interesse ligger til vanlig oppom 400 kroner, og en kan være så "heldig" å spare "hele" 10-20 kroner. Ser at noen tar det enda lengre, og man kan spare hele 5 kroner. Ventet i hele år på et slikt fantastisk tilbud. 

Nei, har såpass mye film på vei, at gidder ikke kaste bort mer tid og penger på verken Cdon eller Platekompen. 

Et par titler jeg vurderte, men er så lite å spare på å kjøpe dem på "tilbud" at jeg lar det være, og kjøper dem sikkert hos Amazon eller kanskje Kvarn i fremtiden.

Uansett, takk for heads up, angående Platekompen og Cdon. Kan hende andre her inne får bedre utbytte av tilbudene deres. 

Kjøpte boks 3 og 4 i Jackie Chan vintage serien for en billig penge på cdon. Kung fu classics volume 2 ble det også på samme sted..Må vel kjøre en kung fu måned i det nye året. Synd at ikke platekompaniet kjørte 25% alt av film, da de fleste jeg var interessert i var ikke på tibud i det hele tatt, men nå er jo black week ung enda da..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jonas2k skrev (2 timer siden):

CDON sitt 10 4k for 1100 er faktisk ganske solid. 
Plukket selv opp Star Wars 1-9 + Rogue One og Solo for 1100 + frakt.

Takker for tips! Men utvalget var alt for dårlig. (Hihi) Jeg manglet totalt 29 av de platene de hadde tilbud på, 29 barnefilmer / animasjonsfilmer jeg IKKE vil betale penger for! 🙂
(Men så består samlingen min av 7081 filmer akkurat nå! 4K har jeg 571 titler av..)

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, det var rask levering. :ohmy: 

Men dæven, det er jo bare ren flaks at jeg var hjemme, for postmannen ringte på (flere ganger, med et mindre tonn av filmer), og hadde en haug med pakker som lå på vent til meg, men hva om jeg ikke hadde vært hjemme?

Den nærmeste post i butikk har selvsagt blitt nedlagt, og siden flyttet/byttet om. Ikke lange veien, tar meg knapt 5 minutter med sykkel, 1 holdeplass med t-bane osv, men blir jo litt skeptisk til hva som skjer med de resterende lasset av film de kommende dagene/ukene. For har jo opplevd at enkelte postbud bare legger igjen pakker/brev oppå postkassene i gangen, og her har dessverre enkelte langfingra tjuvradder forsynt seg rikelig, heldigvis aldri opplevd selv, og budet som ankom i dag var meget hyggelig og hjelpsom, og ringte nettopp på gang nr 2 med enda en filmpakke, så om det blir like mye pakker utover uka/ukene, må jeg vel forsøke å finne ei måte å holde meg mest mulig hjemme.

Men klart, får ikke postbud kontakt med meg, blir det vel alltid (håper jeg da) sendt til nærmest post i butikk, så man får en leveringslapp om å plukke med seg dagene deretter.

Uansett, alt virket å komme fra Kvarn, så dæven, de imponerer med hurtig levering. Alle levert. Hver for seg, og tror faktisk hele bestillingen fra forrige uke ankom på en og samme tid. Jepp, totalt 14 stykk film, knappe 4-5 døgn og igjen, imponert, mektig sådan. 

Får nesten lyst til å kjøre i gang med nok ei bestilling, men har jo oppunder 40 filmer igjen, da fra 3 andre butikker, så kanskje like greit å holde igjen litt. Nå vet jeg at Kvarn er til å stole på. Raskt, effektivt, godt utvalg og hyggelige priser, så det blir definitivt flere besøk der fremover. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som musikken blir utelatt, nok en gang. Bøker/tegneserier, film, tv-serier, tv-spill, men ikke umulig at Platekompen venter til fredagen, men likevel, har en del skiver som jeg gjerne skulle handlet inn, men ser at Cdon har flere av dem liggende til fast pris av 79-99 kroner, mens Platekompen ligger oppom 149-179 for mye av det samme, og selv med deres 70 prosent prisfest, tviler jeg på at det blir så mye å juble over. Men skal hvert fall følge med de neste dagene.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar

Kommer nok aldri til å bli noen storhandler av verken Blu-ray (kun en gang i blant) og hvert fall ikke 4K Ultra HD (det får være måte på hvor mange formater jeg skal henge meg på, alltid for sent ute til "festen", og da ende med å kjøpe de samme filmene en allerede har ørten versjoner av tidligere), men for de som er glad iden slags, så er det jo mange nyere og interessante filmbokser ute i disse dager.

Her synes jeg Cdon, gang på gang kommer "seirende" ut, med tanke på pris. Mulig det er enda billigere andre steder, men to nyere spesial/limited utgaver av Total Recall (1990) og Dawn of the Dead (1978) er å finne hos Cdon (Total Recall = 999 kroner) og Dawn of the Dead = 1199 kroner), mens samme utgavene skal Platekompen ha 1089 kr (Total Recall) og 1279 kr (Dawn of the Dead). 

Tja, Total Recall har jeg vel handlet inn minst 6-7 ganger på VHS, DVD og Blu-ray, pluss den Mars formede spesial utgaven i blikkboks stil, der jo var tøff i sin tid, men føler at trangen til å bruke 1000 kroner på 1 stk film er ikke så stor denne gang, men sikkert moro for die hard fansen, eller samlerne.

Dawn of the Dead ønsket jeg så gjerne å like, men innså at eneste av Dead filmene til Romero som virkelig falt i smak, og gikk hele veien til topps på rating stigen, var den fantastiske Day of the Dead (1985), og sikkert en fin julegave for fansen av Dawn of the Dead, men virker litt vel stivt i pris, men klart, er man fan/samler, så er vel slikt et åte vanskelig å ignorere.

Kjenner jo selv at trangen til å oppgradere Friday the 13th filmene over til den siste boksen, er fortsatt tilstede, men vet at for den prisen, kan jeg få utrolig mye god film og musikk i retur, og har jo alle i samlingen fra før, så nei, det kommer sikkert flere sjanser fremover.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (4 timer siden):

Virker som musikken blir utelatt, nok en gang. Bøker/tegneserier, film, tv-serier, tv-spill, men ikke umulig at Platekompen venter til fredagen, men likevel, har en del skiver som jeg gjerne skulle handlet inn, men ser at Cdon har flere av dem liggende til fast pris av 79-99 kroner, mens Platekompen ligger oppom 149-179 for mye av det samme, og selv med deres 70 prosent prisfest, tviler jeg på at det blir så mye å juble over. Men skal hvert fall følge med de neste dagene.

De hadde da 2 dager med musikk.. en med vinyl og en med cd'er, 25% rabatt begge dager.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (5 timer siden):

Kommer nok aldri til å bli noen storhandler av verken Blu-ray (kun en gang i blant) og hvert fall ikke 4K Ultra HD (det får være måte på hvor mange formater jeg skal henge meg på, alltid for sent ute til "festen", og da ende med å kjøpe de samme filmene en allerede har ørten versjoner av tidligere), men for de som er glad iden slags, så er det jo mange nyere og interessante filmbokser ute i disse dager.

Her synes jeg Cdon, gang på gang kommer "seirende" ut, med tanke på pris. Mulig det er enda billigere andre steder, men to nyere spesial/limited utgaver av Total Recall (1990) og Dawn of the Dead (1978) er å finne hos Cdon (Total Recall = 999 kroner) og Dawn of the Dead = 1199 kroner), mens samme utgavene skal Platekompen ha 1089 kr (Total Recall) og 1279 kr (Dawn of the Dead). 

Tja, Total Recall har jeg vel handlet inn minst 6-7 ganger på VHS, DVD og Blu-ray, pluss den Mars formede spesial utgaven i blikkboks stil, der jo var tøff i sin tid, men føler at trangen til å bruke 1000 kroner på 1 stk film er ikke så stor denne gang, men sikkert moro for die hard fansen, eller samlerne.

Dawn of the Dead ønsket jeg så gjerne å like, men innså at eneste av Dead filmene til Romero som virkelig falt i smak, og gikk hele veien til topps på rating stigen, var den fantastiske Day of the Dead (1985), og sikkert en fin julegave for fansen av Dawn of the Dead, men virker litt vel stivt i pris, men klart, er man fan/samler, så er vel slikt et åte vanskelig å ignorere.

Kjenner jo selv at trangen til å oppgradere Friday the 13th filmene over til den siste boksen, er fortsatt tilstede, men vet at for den prisen, kan jeg få utrolig mye god film og musikk i retur, og har jo alle i samlingen fra før, så nei, det kommer sikkert flere sjanser fremover.

Jeg er enig med deg, blir ett ork å kjøpe 4K om jeg får det...

Og jeg angrer sykt på at jeg har solgt og gitt bort masse dvdbokser og dvds. Gode utgaver mens Bluray var klippet istykker, sensurert eller tullet med feks Star Wars..

Og jeg er veldig forsiktig med å selge noe nå, både Musikk og film,  omplasseres heller til boden. Har angret meg for mye jeg har solgt Blade Runner boksen, Star Wars, Hero trilogien, Kill Bill 1-2 etc... Pluss masse B-filmer Feks Sharknardo, Edge of Tomorrow og Bone Tomahawk.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (21 timer siden):

De hadde da 2 dager med musikk.. en med vinyl og en med cd'er, 25% rabatt begge dager.

Har nok gått litt for fort i svingene, siste dagene. Hatt stort sett hatt fokus på film, og med 3-4 forskjellige nettbutikker man har handlet stort fra, er det ikke lett å få med seg alt av tilbud. Kanskje CDon kjører noe interessant neste døgnet, men ser jo kjapt at selv med 25 prosent avslag (Platekompaniet), så ville en god del av skivene man var interessert i, fortsatt vært dyrere enn hva Cdon skal ha for sine produkter, og dette er typen som har ligget til rundt 79-99 kroner så lenge jeg kan huske det. 

Men igjen, det kan bli mye venting fremover. Har kun bestilt 1 stk film fra Cdon og 1 fra Platekompen, og der Kvarn var lynkjappe, får jeg nå over ei uke etter at bestillingen (Cdon) var opprettet, beskjeden om at produktet er ikke inne for tiden, og her blir det nok uker med venting og tålmodighet. 

Kjipt, men ikke verdens undergang. Mer kjipt om man hadde ei større porsjon film, og en etter en blir satt på vent, og deretter går ukene, og til slutt blir hele sendingen slettet. Skjedd, for 10-11 år siden, og da var jeg passe lei av opplegget til Cdon. Dagen etter, så var alle filmene man hadde bestilt, plutselig helt borte vekk fra nettbutikken deres, og føler de ofte har for "mye" film og musikk liggende ute, som falskt åte, og av typen som man bestiller, og aldri ender opp med å få. 

Innser jo at denne type underholdning/utgivelser er muligens mer for "de spesielt interesserte", og de som gjerne tar litt ekstra tid med tanke på levering, og er nok ikke myntet på de som helst skal ha de mest populære/solgte filmene/skivene.

Men på den annen side så imponerte jo Kvarn der, for samtlige av filmene er vel ikke av typen man skulle tro det gikk så fort unna med, så skal jeg være på utkikk etter kult-filmer og b-filmer, blir det nok flere handleturer der, enn de norske. 

Får bare håpe Platekompen også ikke svikter meg, sitter med en kjip følelse av at her blir det også mye venting, og regner med at flesteparten av filmene fra utlandet vil være i heimen før de norske greier å få levert sine produkter.  

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 timer siden):

Og jeg angrer sykt på at jeg har solgt og gitt bort masse dvdbokser og dvds. Gode utgaver mens Bluray var klippet istykker, sensurert eller tullet med feks Star Wars..

Når jeg handler inn Blu-ray, er det oftest av favorittfilmer, eller typen som innehar ei helt spesiell visuell stil, og som jeg håper vil få ei solid oppgradering fra DVD versjonen man har fra tidligere. Men å oppgradere flere tusen DVDer over til Blu-ray, det vil nok aldri skje. Ikke at jeg har såpass mange favorittfilmer, men vet jo om folk som raskt pælma hele VHS samlingen, i det DVD var det nye, og gjorde det samme når Blu-ray ankom. Klart, har man penger til det, sikkert "moro", men som du skriver, tror nok at den vil senere angre seg, da flere filmer har jo blitt tukla litt vel mye med, både lyd, bilde og unødvendig fjernede/omgjorte scener, og der de originale versjonene har siden vært nesten klin umulig å få oppsporet på DVD eller Blu-ray.

Gouldfan skrev (20 timer siden):

omplasseres heller til boden. Har angret meg for mye jeg har solgt Blade Runner boksen

Ja, det er kjekt å ha ei liten film bod, for den har kommet godt med, og klart, jobber stadig med å gjøre plass, se og eventuelt kvitte meg med de som ikke er noen vits i å beholde videre, og gjøre rom for nye/eldre favoritter. 

Blade Runner boksen? Har kommet såpass mange siden 2007 25 års utgaven, at jeg er usikker på hvor mange, men virker som det stadig vekk ankommer noe ny "limited special edition", og har vel bitt på agnet, og handlet inn litt vel mange Blade Runner utgaver, men var jo en tid der kun Directors Cut (1992) var å få på DVD, og den ble utgitt allerede i 1997 eller 1998 på region 1, og kunne kun spille den av på min gamle laptop, før man fikk omgjort DVD spilleren til sonefri, der var rene sketsjen, måtte ringe butikken etter stengetid, og fikk opplest en kode man måtte trykke inn, men den fungerte kun om man sto, så og så mange meter unna tven/spilleren. Rene parodien. 

Nå har jeg 2007 boksen og den DVD utgaven av Voight Kampff Test Kofferten, som kosta litt ekstra, men gjør seg stadig fin i samlingen. Og begge innehar jo 4-5 forskjellige versjoner av Blade Runner, og tror jeg har enda til gode å se mer enn Directors og The Final Cut.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (1 time siden):

Når jeg handler inn Blu-ray, er det oftest av favorittfilmer, eller typen som innehar ei helt spesiell visuell stil, og som jeg håper vil få ei solid oppgradering fra DVD versjonen man har fra tidligere. Men å oppgradere flere tusen DVDer over til Blu-ray, det vil nok aldri skje. Ikke at jeg har såpass mange favorittfilmer, men vet jo om folk som raskt pælma hele VHS samlingen, i det DVD var det nye, og gjorde det samme når Blu-ray ankom. Klart, har man penger til det, sikkert "moro", men som du skriver, tror nok at den vil senere angre seg, da flere filmer har jo blitt tukla litt vel mye med, både lyd, bilde og unødvendig fjernede/omgjorte scener, og der de originale versjonene har siden vært nesten klin umulig å få oppsporet på DVD eller Blu-ray.

Ja, det er kjekt å ha ei liten film bod, for den har kommet godt med, og klart, jobber stadig med å gjøre plass, se og eventuelt kvitte meg med de som ikke er noen vits i å beholde videre, og gjøre rom for nye/eldre favoritter. 

Blade Runner boksen? Har kommet såpass mange siden 2007 25 års utgaven, at jeg er usikker på hvor mange, men virker som det stadig vekk ankommer noe ny "limited special edition", og har vel bitt på agnet, og handlet inn litt vel mange Blade Runner utgaver, men var jo en tid der kun Directors Cut (1992) var å få på DVD, og den ble utgitt allerede i 1997 eller 1998 på region 1, og kunne kun spille den av på min gamle laptop, før man fikk omgjort DVD spilleren til sonefri, der var rene sketsjen, måtte ringe butikken etter stengetid, og fikk opplest en kode man måtte trykke inn, men den fungerte kun om man sto, så og så mange meter unna tven/spilleren. Rene parodien. 

Nå har jeg 2007 boksen og den DVD utgaven av Voight Kampff Test Kofferten, som kosta litt ekstra, men gjør seg stadig fin i samlingen. Og begge innehar jo 4-5 forskjellige versjoner av Blade Runner, og tror jeg har enda til gode å se mer enn Directors og The Final Cut.

Jeg husker ikke hva den het, Directors cut eller final.

Det var en vakker grafisk boks med masse art stuff inni samt ekstra tillegg.

Jeg har lært leksa, har kastet kasetter, gitt bort liten LP samling nesten gratis, og solgt og gitt bort mye DVD filmer og bokser. Og for mye CD skiver.

Nå tar jeg vare på alt jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (2 timer siden):

Har nok gått litt for fort i svingene, siste dagene. Hatt stort sett hatt fokus på film, og med 3-4 forskjellige nettbutikker man har handlet stort fra, er det ikke lett å få med seg alt av tilbud. Kanskje CDon kjører noe interessant neste døgnet, men ser jo kjapt at selv med 25 prosent avslag (Platekompaniet), så ville en god del av skivene man var interessert i, fortsatt vært dyrere enn hva Cdon skal ha for sine produkter, og dette er typen som har ligget til rundt 79-99 kroner så lenge jeg kan huske det. 

Men igjen, det kan bli mye venting fremover. Har kun bestilt 1 stk film fra Cdon og 1 fra Platekompen, og der Kvarn var lynkjappe, får jeg nå over ei uke etter at bestillingen (Cdon) var opprettet, beskjeden om at produktet er ikke inne for tiden, og her blir det nok uker med venting og tålmodighet. 

Kjipt, men ikke verdens undergang. Mer kjipt om man hadde ei større porsjon film, og en etter en blir satt på vent, og deretter går ukene, og til slutt blir hele sendingen slettet. Skjedd, for 10-11 år siden, og da var jeg passe lei av opplegget til Cdon. Dagen etter, så var alle filmene man hadde bestilt, plutselig helt borte vekk fra nettbutikken deres, og føler de ofte har for "mye" film og musikk liggende ute, som falskt åte, og av typen som man bestiller, og aldri ender opp med å få. 

Innser jo at denne type underholdning/utgivelser er muligens mer for "de spesielt interesserte", og de som gjerne tar litt ekstra tid med tanke på levering, og er nok ikke myntet på de som helst skal ha de mest populære/solgte filmene/skivene.

Men på den annen side så imponerte jo Kvarn der, for samtlige av filmene er vel ikke av typen man skulle tro det gikk så fort unna med, så skal jeg være på utkikk etter kult-filmer og b-filmer, blir det nok flere handleturer der, enn de norske. 

Får bare håpe Platekompen også ikke svikter meg, sitter med en kjip følelse av at her blir det også mye venting, og regner med at flesteparten av filmene fra utlandet vil være i heimen før de norske greier å få levert sine produkter.  

Ja de svenske firmaene er imponerende, fikk sms om at jeg kunne hente pakke fra ginza idag. Fikk to sms'er til om henting av pakke..Da blir det å hente alle 3 imorgen, har to bestillinger til som jeg venter på, men alle bestillingene er relativt små.

Tror ikke det blir flere bestillinger i denne omgang, platekompen skuffer meg nok engang med filmfesten sin..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (14 timer siden):

Ja de svenske firmaene er imponerende

Virker nå slik, om en sammenligner med  de norske. Klart, nå er det jo spesielle tider, pluss at sikkert veldig mange gjør unna siste/større innkjøp samtidig, og det medvirker nok litt ekstra venting osv. Men har ellers et inntrykk av at utvalg/priser og effektivitet er ofte på et helt annet nivå hos de svenske butikkene, enn de norske. 

Roger Gunvaldsen skrev (14 timer siden):

Tror ikke det blir flere bestillinger i denne omgang, platekompen skuffer meg nok engang med filmfesten sin..

Ja, dem er virkelig glad i å ta seg en "skikkelig fest", opptil flere ganger i året. Men når en ser an og sammenligner de samme priser/titler/utgivelser/produkter med Cdon (norske utgaven), så ser en jo kjapt at festen er ikke helt hva den forsøker å fremstå/selges som.

Faktisk er samtlige filmer/album, fortsatt langt overpriset,  i motsetning til Cdon sine vanlige prisede produkter. Og da hjelper det ikke, selv med 70-80 prosent avslag.

Klart, leter en lenge og nøye nok, så er det nok garantert noe for en hver. Men tror jeg sier meg fornøyd med filmhandlingen for november, og godtar at det ikke blir noe mer innkjøp for denne gang.

Angående slike filmfester og Platekompaniet. Gjelder dette også de få (er vel ikke mange igjen på gateplan) fysiske butikkene som er igjen? Har gått på et par kjipe smeller, i naiv tro (og burde ha sjekket bedre på forhånd) der man blir nedrent av slike 70 prosent rabatt salg, og vet at de har hatt dette i butikkene også, men mulig det er blitt innskrenket, ettersom nå er det vel knapt noen fysiske butikker igjen i landet, og i Oslo er det vel nå kun den på Oslo City igjen, som jeg kan komme på da. Og selv den har jo blitt brutalt nedjustert i størrelse. 

Uansett, fant faktisk en god del tilbud og meget gode innkjøp i sommer 2018, når den på Oslo City hadde 70 prosent på samtlige filmer, særlig av import, kult, skrekk, klassikere og action genrene, plukket man med seg en mindre lass av godfilm, til en meget hyggelig penge. Men så året etter, i troen om at tilbudet på nett, også gjaldt butikkene, fløy man ned til byen, men ble møtt med at dette kun gjaldt nettutgaven, så da dro en hjem noe slukøra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 timer siden):

Nå tar jeg vare på alt jeg kan.

Jeg er nok blitt litt mer "kresen", hvert fall enn tidligere, der. Skulle så gjerne tatt vare på mer, men plassmangel og det at en jo stadig kjøper inn film, musikk, bøker, tegneserier, tv-spill osv, gjør jo at noe må gi etter, for å få gitt et nytt hjem til alt det nye/gamle. Men en film bod er definitivt et must, eller bedre, om en skulle ha tilgang til større loft/kjellerstue. 

På det meste, så mitt gamle gutterom ut som en komisk "parodi", hvor alt av tøy og klær lå slengt utover gulvet, og i panikk hadde man stappa alt av  film, inn i hyller og skap, og det var så overfylt at til slutt fikk en knapt nok plass til å sove der.

Ble litt lettere når man fikk flytta for seg selv, men da måtte en jo også begynne å innse at man ikke kunne ha eller samle på alt, og kvitta meg med et solid lass av DVDer og Cder. Og har jo kjøpt igjen en del på ny, da man innså at ting gikk nok litt for fort kjapt under den mest hektiske flytteperioden.

Gouldfan skrev (15 timer siden):

Det var en vakker grafisk boks med masse art stuff inni samt ekstra tillegg.

Ja, det fulgte med mye flott stæsh i både 2007 boksen og ikke minst 2007 kofferten, som jeg tror kom ut i DVD, HD-DVD (mange virket å være skråsikre på at denne ville stikke av med seieren i 2007-08, men slik gikk det ei) samt Blu-ray. Eneste jeg savnet, var ei full size poster av den originale filmplakaten til Blade Runner. Med tanke på hvor høyt prisa samtlige av disse utgavene var i sin tid, så synes jeg de godt kunne ha inkludert litt mer snacks for fansen. Men klart, det viktigste kom jo på selve platene, med over 3 timer lang filmdokumentar (en av de bedre og mest informative jeg har vært borti) om Blade Runner, og nei, da 4-5 forskjellige utgaver av filmen.

Tror de har siden kommet enda en eller to andre versjoner, eller forlengede sådan.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (20 minutter siden):

Virker nå slik, om en sammenligner med  de norske. Klart, nå er det jo spesielle tider, pluss at sikkert veldig mange gjør unna siste/større innkjøp samtidig, og det medvirker nok litt ekstra venting osv. Men har ellers et inntrykk av at utvalg/priser og effektivitet er ofte på et helt annet nivå hos de svenske butikkene, enn de norske. 

Ja, dem er virkelig glad i å ta seg en "skikkelig fest", opptil flere ganger i året. Men når en ser an og sammenligner de samme priser/titler/utgivelser/produkter med Cdon (norske utgaven), så ser en jo kjapt at festen er ikke helt hva den forsøker å fremstå/selges som.

Faktisk er samtlige filmer/album, fortsatt langt overpriset,  i motsetning til Cdon sine vanlige prisede produkter. Og da hjelper det ikke, selv med 70-80 prosent avslag.

Klart, leter en lenge og nøye nok, så er det nok garantert noe for en hver. Men tror jeg sier meg fornøyd med filmhandlingen for november, og godtar at det ikke blir noe mer innkjøp for denne gang.

Angående slike filmfester og Platekompaniet. Gjelder dette også de få (er vel ikke mange igjen på gateplan) fysiske butikkene som er igjen? Har gått på et par kjipe smeller, i naiv tro (og burde ha sjekket bedre på forhånd) der man blir nedrent av slike 70 prosent rabatt salg, og vet at de har hatt dette i butikkene også, men mulig det er blitt innskrenket, ettersom nå er det vel knapt noen fysiske butikker igjen i landet, og i Oslo er det vel nå kun den på Oslo City igjen, som jeg kan komme på da. Og selv den har jo blitt brutalt nedjustert i størrelse. 

Uansett, fant faktisk en god del tilbud og meget gode innkjøp i sommer 2018, når den på Oslo City hadde 70 prosent på samtlige filmer, særlig av import, kult, skrekk, klassikere og action genrene, plukket man med seg en mindre lass av godfilm, til en meget hyggelig penge. Men så året etter, i troen om at tilbudet på nett, også gjaldt butikkene, fløy man ned til byen, men ble møtt med at dette kun gjaldt nettutgaven, så da dro en hjem noe slukøra.

Tror de beholdt 2-3 fysiske butikker i norge. Her i byen finnes det ingen dvd butikker igjen. Skal saumfare platekompaniets filmfest i helga og se om det er noe å hente..skulle ikke forundre meg om jeg finner noe.så kommer jo straks cyber monday..

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (5 minutter siden):

Tror de beholdt 2-3 fysiske butikker i norge. Her i byen finnes det ingen dvd butikker igjen.

Nå har jeg ikke vært i Sverige siden desember i fjor, men husker jo at like over svenskegrensa (Nordby senteret) ligger ei grei filmsjappe (glemt navnet) i første etasjen, og har ofte gjort mye gode kjøp der, selv om prisene på alt der, er langt fra noe stor-kupp, og spesielt nye filmutgivelser, er ofte rådyre. 

Var i Stockholm i sommer 2017, og der var det også flust av filmsjapper på gateplan. Men større by, flere mennesker og mulig også at svenskene handler oftere film og musikk enn oss nordbaggar gjør. Eller bare at vi har gått over til å gjøre mesteparten av handelen over nett, fremfor i butikk på gateplan.

Som jo er trist for oss som helst skulle hatt litt mer av de fysiske butikkene, da man jo i perioder handlet 2-3 ganger eller mer, i ulike sjapper, på en og samme dag, når en var i Oslo sentrum. Og fant man ikke noe i de større butikkene, kan man banne på at det foregikk noe interessant på et nært torg, hvor det ble solgt massevis av film og CDer, samt at det hendte jeg gjorde mange kupp på de gamle Postkontorene, særlig i VHS delen, når DVDen begynte å gjøre sitt inntog. 

I perioden 1998-2003 tror jeg det aldri ble en bytur, uten at man kom hjem med minst ei svær bærepose av film og musikk. Dyr hobby, spesielt den gang, men nå brukte jeg jo ikke så mye penger på andre ting heller. 

Var innom Tromsø for en tid tilbake, og der hadde de mange fine sjapper, bøker, film, musikk, tegneserier osv, mulig bruktsjapper, men fantastisk utvalg, og hadde dessverre ikke tid til å besøke alle, men fikk gjort et solid innkjøp i samtlige av dem, før en måtte dra igjen. 

De siste virkelige svære konkurrente til Platekompaniet var vel DVDIN/Playcom sjappene, der hadde sine hovedbaser, fordelt i Oslo, Bergen og Fredrikstad by. Den første som ble stengt var jo tilbake i vinter 2012, i Oslo, mens Bergen og Fredikstad holdt stand noe lenger. 

Akers Mic, Bennies, DVD 2000, Free Record Shop, Hysj Hysj og Musikkverket, samt Space World og Video Nova, var jo alle bare minutter unna hverandre i en periode. Vanskelig å ikke bli ledet i fristelse, med så mange butikker nær hverandre, og lærte jo greit, tidlig ut, å sammenligne litt, i utvalg og priser, var gull verdt. 

Men samtlige gikk vel dunken, lenge før 2010. 

Platekompen begynte vel å vise tegn til å gå feil vei, allerede i vinter 2006, når deres første butikk (den på Grønland t-bane stasjon) ble lagt ned. Klart, de var jo nå den store fisken i dammen, og ville klart utnytte det, fullt ut. Men savner virkelig den lille og koselige sjappa på Grønland. Hyggelige folk, gode priser og overraskende godt og variert utvalg, både i musikk og film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (20 minutter siden):

så kommer jo straks cyber monday..

Den hadde jeg helt glemt. Trodde dette var noe som ankom tidligere på året, men tydeligvis ikke. 

Så er det jo romjulssalg osv....

Sistnevnte har vært skuffende saker, for min del. Men igjen, tar man seg litt tid, planlegger, fremfor å kjøpe i hast og panikk, så er det nok sikkert noe å vinne. 

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (2 timer siden):

Den hadde jeg helt glemt. Trodde dette var noe som ankom tidligere på året, men tydeligvis ikke. 

Så er det jo romjulssalg osv....

Sistnevnte har vært skuffende saker, for min del. Men igjen, tar man seg litt tid, planlegger, fremfor å kjøpe i hast og panikk, så er det nok sikkert noe å vinne. 

Nyttårssalg..Hentet 3 pakker idag. Ginza var det svenske dvd bokser til under halve prisen for bare ei uke siden..2 pakker fra cdon med noen få spill og endel film. Nå mangler bare 2 pakker fra platekompaniet, men de er iallefall underveis fikk jeg melding om idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...