Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Roger Gunvaldsen skrev (På 11.11.2020 den 13.13):

Singles day idag..Platekompaniet har 11 % på alt av film. Nå er de jo overpriset fra før da..men greit nok hvis man kjøper noe fra de mange kampanjene deres og får 11 % rabatt i tilegg så kan det jo fort være noe av interesse.

Cdon med mange gode tilbud på film idag, men de kan ikke ha så mange eksemplarer av hver, for de er allerede utsolgt på mange titler. Jeg ville kjøpe boks 3 med Jackie Chan, men den var utsolgt. La nå inn ei lita bestilling hos de på noen andre filmer til en billig penge.

De har også endel filmbokser til veldig gode priser idag. Platekompaniet har jo også en bokskampanje gående. 

Er nok ikke overpriset i forhold til Norske avgifter og skatter.

I motsetning til bøker som er momsfritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Er nok ikke overpriset i forhold til Norske avgifter og skatter.

I motsetning til bøker som er momsfritt.

Det har du sikkert rett i, men det er vanskelig å komme fra at de ligger høyere i pris på veldig mange filmer enn nærliggende konkurrenter, som cdon, skvis og sikkert andre.

Handler endel på platekompaniet, men kun når det er salg/ kampanjer. Endte opp med å legge inn ei bestilling på platekompaniet på singles day..
 

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (3 minutter siden):

Det har du sikkert rett i, men det er vanskelig å komme fra at de ligger høyere i pris på veldig mange filmer enn nærliggende konkurrenter, som cdon, skvis og sikkert andre.

Handler endel på platekompaniet, men kun når det er salg/ kampanjer. Endte opp med å legge inn ei bestilling på platekompaniet på singles day..
 

CDON er er skandinavisk stort firma, de selger mer og kan ta lavere priser, vet ikke hvordan de trikser inn dette i Norge.

Nå som Amazon.se starter opp så blir det spennende...

Om det er noe jeg MÅ ha så kjøper jeg det uten salg, men mesteparten kjøper jeg på salg. Bruker CDON. Har handlet på Nordby også, men det er lenge siden...

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dagens "kjempetilbud" (av Platekompaniets Black Friday tilbud) er visstnok Mot i Brøstet Komplette DVD boksen, til 400 kroner. 

Tja, ikke fulgt særlig med på hvilken prisklasse denne til vanlig ligger i, men hørtes ikke så billig ut, men ser jo at Cdon har den till 600 kroner, men usikker på om det er også en såkalt "Sort fredags tilbud", eller vanlig pris. 

Lenke til kommentar

Huff, lett skal det ikke være. Forsøker å få satt opp ei bruker hos svenske Cdon, og så ender det opp med at alt henger seg opp, hele tiden. Virker mest som at siden/butikken gjør sitt beste i å kvitte seg med potensielle kunder, fremfor å anskaffe seg nye.

Den norske hjelper heller ikke:

Oops!

Noe gikk galt.

No shit! 😡

Nei, det her gidder jeg ikke kaste bort mer tid på. Totalt ubrukelige sider, elendig oppsett, og blir kun rasende. Makan til amatør opplegg.

Edit: Der virket det for et kort øyeblikk, som at ting endelig begynte å fungere igjen på den norske utgaven, men den svenske, tja, hva i huleste? 

Det angivna villkoret uppfylldes inte för "Personnummer".

Alt stemmer jo, gjør det ikke, eller er det noe annerledes man må taste inn på svenske nettbutikker angående personnummer? 

Er jeg så klønete, og der kom jo jaggu meg enda mer knot og rot:

Postnummer har inte rätt format

Nei, jeg får heller sette min lit til at Kvarnvideo vil være mer givende i å samarbeide og gi meg innpass, for fungerer ikke den heller, så gir jeg opp skandinaviske nettbutikker, de norske er for dyre og utvalget deretter, men hva hjelper det om de svenske har hva jeg er ute etter, og til snillere priser, når man ikke får opprettet bruker?

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (9 minutter siden):

Huff, lett skal det ikke være. Forsøker å få satt opp ei bruker hos svenske Cdon, og så ender det opp med at alt henger seg opp, hele tiden. Virker mest som at siden/butikken gjør sitt beste i å kvitte seg med potensielle kunder, fremfor å anskaffe seg nye.

Den norske hjelper heller ikke:

Oops!

Noe gikk galt.

No shit! 😡

Nei, det her gidder jeg ikke kaste bort mer tid på. Totalt ubrukelige sider, elendig oppsett, og blir kun rasende. Makan til amatør opplegg.

Edit: Der virket det for et kort øyeblikk, som at ting endelig begynte å fungere igjen på den norske utgaven, men den svenske, tja, hva i huleste? 

Det angivna villkoret uppfylldes inte för "Personnummer".

Alt stemmer jo, gjør det ikke, eller er det noe annerledes man må taste inn på svenske nettbutikker angående personnummer? 

Er jeg så klønete, og der kom jo jaggu meg enda mer knot og rot:

Postnummer har inte rätt format

Nei, jeg får heller sette min lit til at Kvarnvideo vil være mer givende i å samarbeide og gi meg innpass, for fungerer ikke den heller, så gir jeg opp skandinaviske nettbutikker, de norske er for dyre og utvalget deretter, men hva hjelper det om de svenske har hva jeg er ute etter, og til snillere priser, når man ikke får opprettet bruker?

Jeg vet ikke alt med problemet ditt. Men du kan ikke være med av svensk CDON med norsk adresse.

Det er samme for alle regionale firmaer. Amazon er annerledes, men de har drift i mange land.

CDON.se er bare tillatt for adresser i Sverige, de poster kun til Sverige.

Amazon.Com, uk .de og nå også .se sender over hele verden med enkelte unntak.

De aller fleste svenske sider innkludert Hifiklubben.se krever svensk adresse og telefonnummer.

Så jeg bruker ofte konas telefonnummer, hun har svensk og jeg har norsk....

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for infoen, og der ja, Kvarn vil heller ikke samarbeide, så, greit, jeg tar hintet. Kun Amazon som gjelder nå videre, og fungerer ikke dem heller, da går knyttneven gjennom dataskjermen gange 10. For nå har tålmodigheten min nådd bristepunktet.

Utrolig kjipt, da de svenske filmbutikkene er jo fullstendig overlegne på kult-filmer, skrekk, action og b-film, samtlige har jo til og med norsk tekst/DVD omslag, men samme produkter finnes tydeligvis ikke på norske Cdon eller Platekompaniet.

Vil så gjerne få unnagjort et par større innkjøp fremover, men greit å ikke bli for impulsiv, tror jeg bare ser an litt fremover, for å handle når man er rasende, er sjeldent lurt.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (28 minutter siden):

Huff, lett skal det ikke være. Forsøker å få satt opp ei bruker hos svenske Cdon, og så ender det opp med at alt henger seg opp, hele tiden. Virker mest som at siden/butikken gjør sitt beste i å kvitte seg med potensielle kunder, fremfor å anskaffe seg nye.

Den norske hjelper heller ikke:

Oops!

Noe gikk galt.

No shit! 😡

Nei, det her gidder jeg ikke kaste bort mer tid på. Totalt ubrukelige sider, elendig oppsett, og blir kun rasende. Makan til amatør opplegg.

Edit: Der virket det for et kort øyeblikk, som at ting endelig begynte å fungere igjen på den norske utgaven, men den svenske, tja, hva i huleste? 

Det angivna villkoret uppfylldes inte för "Personnummer".

Alt stemmer jo, gjør det ikke, eller er det noe annerledes man må taste inn på svenske nettbutikker angående personnummer? 

Er jeg så klønete, og der kom jo jaggu meg enda mer knot og rot:

Postnummer har inte rätt format

Nei, jeg får heller sette min lit til at Kvarnvideo vil være mer givende i å samarbeide og gi meg innpass, for fungerer ikke den heller, så gir jeg opp skandinaviske nettbutikker, de norske er for dyre og utvalget deretter, men hva hjelper det om de svenske har hva jeg er ute etter, og til snillere priser, når man ikke får opprettet bruker?

Det er vi ikke bra å rote for mye både på svensk og norsk side.

Da bør du ha forskjellige brukernavn og email. Ellers Kan det bli rot i sysakene..

Jeg antar at du ikke har svensk person-nummer. Selvfølgelig aksepterer de ikke norsk personnummer, det er helt bakvendt og et helt annet kreditsjekk-land.

Derfor må man bruke Visa/MasterCard på utenlandske sider.

Norske kunder er sef beregnet på CDON.no og det er samme morselskap så de skal klare eventuelt på mail å fikse de samme varene+- litt tid..

CDON er det raskeste firma jeg vet om,ofte kommer varene på 1-2dag. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (10 minutter siden):

Takk for infoen, og der ja, Kvarn vil heller ikke samarbeide, så, greit, jeg tar hintet. Kun Amazon som gjelder nå videre, og fungerer ikke dem heller, da går knyttneven gjennom dataskjermen gange 10. For nå har tålmodigheten min nådd bristepunktet.

Utrolig kjipt, da de svenske filmbutikkene er jo fullstendig overlegne på kult-filmer, skrekk, action og b-film, samtlige har jo til og med norsk tekst/DVD omslag, men samme produkter finnes tydeligvis ikke på norske Cdon eller Platekompaniet.

Vil så gjerne få unnagjort et par større innkjøp fremover, men greit å ikke bli for impulsiv, tror jeg bare ser an litt fremover, for å handle når man er rasende, er sjeldent lurt.

Amazon.se?

Der er det mye kultfilm, men litt dyrt.

Kan du gi bare et eller to eksempler du ser etter av kultfilm på CDON?

Eller bare send en mail med bestilling til CDON.no så ordner de sikkert det meste.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Kan du gi bare et eller to eksempler du ser etter av kultfilm på CDON?

Tja, da var det visst slutt på den slags underholdning og, for jeg kan banne på at for knappe 2-3 måneder siden lå blant andre ei nordisk DVD utgave av Slime City (1988) oppe på Cdon.se og slik har det vært siden 2017, men nærmeste den norske søkefunksjonen kom, var Ghostbusters II på Blu-ray.

Så her har det skjedd innskrenkninger på filmfronten/utvalget siden tidligere i høst, eller så er det noe som ikke helt stemmer med søkefunksjonen for øyeblikket.

Vel, Invasion USA (1985) på skandinavisk Blu-ray dukket jo opp, hvert fall på svenske siden, men ingen treff på den norske. 

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (5 minutter siden):

Tja, da var det visst slutt på den slags underholdning og, for jeg kan banne på at for knappe 2-3 måneder siden lå blant andre ei nordisk DVD utgave av Slime City (1988) oppe på Cdon.se og slik har det vært siden 2017, men nærmeste den norske søkefunksjonen kom, var Ghostbusters II på Blu-ray.

Så her har det skjedd innskrenkninger på filmfronten/utvalget siden tidligere i høst, eller så er det noe som ikke helt stemmer med søkefunksjonen for øyeblikket.

Vel, Invasion USA (1985) på skandinavisk Blu-ray dukket jo opp, hvert fall på svenske siden, men ingen treff på den norske. 

Har den på Amazon.com iallefall.

Den siste har de på CDON.se, så en enkelt email til CDON.no burde løse dette. 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg får prøve å holde hodet kaldt, litt framover. For ser jo at prisene på film er rimelig høyt om dagen (amazon.com/uk), og fikk knapt lagt til 3-4 filmer, og kjapt opp i 400-600 kroner. Så her må en trå litt forsiktig, og sammenligne med andre butikker/selgere, for siste storhandel ble svindyr, og satt vel ikke igjen med all verden til godfilmer når alt var sett unna. 

Må nok bli mer kritisk til hva en handler inn, og ikke minst hvorfra.

Plutselig ble ikke prisene til Platekompen seende så fæle ut likevel. Så spørs om jeg ikke får revurdere dem, og heller se an litt om det kommer flere "prisras" utover måneden.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (6 timer siden):

Takk for infoen, og der ja, Kvarn vil heller ikke samarbeide, så, greit, jeg tar hintet. Kun Amazon som gjelder nå videre, og fungerer ikke dem heller, da går knyttneven gjennom dataskjermen gange 10. For nå har tålmodigheten min nådd bristepunktet.

Utrolig kjipt, da de svenske filmbutikkene er jo fullstendig overlegne på kult-filmer, skrekk, action og b-film, samtlige har jo til og med norsk tekst/DVD omslag, men samme produkter finnes tydeligvis ikke på norske Cdon eller Platekompaniet.

Vil så gjerne få unnagjort et par større innkjøp fremover, men greit å ikke bli for impulsiv, tror jeg bare ser an litt fremover, for å handle når man er rasende, er sjeldent lurt.

Hvorfor skal du absolutt logge deg inn på kvarnvideo? Bare å legge de filmene du skal ha i innkjøpskurva, gå til betaling, legge inn navn og adresse og betale med kreditkort. Har handlet der mange ganger, aldri noen problemer. Kjøpte invasjon usa der i sommer, men husker ikke om det var dvd eller blu-ray.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal du absolutt logge deg inn på kvarnvideo? Bare å legge de filmene du skal ha i innkjøpskurva, gå til betaling, legge inn navn og adresse og betale med kreditkort. Har handlet der mange ganger, aldri noen problemer. Kjøpte invasjon usa der i sommer, men husker ikke om det var dvd eller blu-ray.

Wow, om dette stemmer, så føler jeg meg jo rimelig dum, men har handlet såpass sjeldent på svenske nettbutikker de siste 10-15 årene, at jeg var jo bombesikker på at man måtte logge seg inn/bli medlem, for å få unnagjort noe handel. 

Nå har jeg funnet meg frem til en meget interessant kampanje av Studio S, der byr opp til et fantastisk utvalg av kult, splatter, b-film, exploitation, klassikere, film-noir, action, sci-fi, spaghetti western osv, definitivt den type underholdning jeg så gjerne er lysten til å handle inn masse av, og samtlige har nordisk/norsk tekst inkludert, pluss flere finnes også i Blu-ray, til meget hyggelige priser. 

Skal forsøke å sette opp ei liste, og deretter kikke litt nærmere på denne nettbutikken, for liker absolutt hva jeg har sett/funnet der til nå.

Er det noen grense på hvor mye man kan handle for/bruke på en gang? Har jo ikke handlet siden den 350 grensa ble vel avviklet? eller omgjort, og har hatt mine kjipe episoder med norsk toll, og ikke så lysten på noe øyeblikkelig reprise av den slags.

Uansett, takker for meget nyttig info, og nå ble jeg langt mer optimistisk, for samtlige av filmene man har vært ute etter, i årevis, er jo å finne der.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (33 minutter siden):

Wow, om dette stemmer, så føler jeg meg jo rimelig dum, men har handlet såpass sjeldent på svenske nettbutikker de siste 10-15 årene, at jeg var jo bombesikker på at man måtte logge seg inn/bli medlem, for å få unnagjort noe handel. 

Nå har jeg funnet meg frem til en meget interessant kampanje av Studio S, der byr opp til et fantastisk utvalg av kult, splatter, b-film, exploitation, klassikere, film-noir, action, sci-fi, spaghetti western osv, definitivt den type underholdning jeg så gjerne er lysten til å handle inn masse av, og samtlige har nordisk/norsk tekst inkludert, pluss flere finnes også i Blu-ray, til meget hyggelige priser. 

Skal forsøke å sette opp ei liste, og deretter kikke litt nærmere på denne nettbutikken, for liker absolutt hva jeg har sett/funnet der til nå.

Er det noen grense på hvor mye man kan handle for/bruke på en gang? Har jo ikke handlet siden den 350 grensa ble vel avviklet? eller omgjort, og har hatt mine kjipe episoder med norsk toll, og ikke så lysten på noe øyeblikkelig reprise av den slags.

Uansett, takker for meget nyttig info, og nå ble jeg langt mer optimistisk, for samtlige av filmene man har vært ute etter, i årevis, er jo å finne der.

Det er alt for dårlig utvalg på nett i Norge.

Kultklassiker som det måtte være et marked for er ikke å få tak i. Har vel med at det er få folk i Norge...

Har vel med salgskultur å gjøre. Sverige hadde tilbake til VHS mange store fysiske filmbuler. Bruktfilm marked for VHS på filmbutikker og loppis er fortsatt stort i Sverige, de har store VHS treff osv. Og flere av disse sjappene er nå postbutikker.

CDON er nyere, og Platekompaniet har en litt annen bakgrunn, er jo først opprinnelig musikkbutikk....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Det er alt for dårlig utvalg på nett i Norge.

Dessverre så virker det slik. Konkurransen er jo heller ikke all verden, Cdon og Platekompaniet av de store aktørene, ellers er det jo bruktsjapper og sikkert noe mindre.

Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Kultklassiker som det måtte være et marked for er ikke å få tak i. Har vel med at det er få folk i Norge...

Nå er jo dessverre de fleste fysiske filmsjappene stengt, men husker jo at det var flere som satset tungt på kult, b-film, grøssere osv på 00-tallet og frem til tidlig 2010-11, og fikk stadig inn masse nye DVDer, Blu-rays osv ukentlig.

Husker at folka bakom kassene hadde ofte masser av peiling, og var hyggelige, tok seg god tid til å anbefale og prate om film og alt mulig. Men klart, dette var nok i en tid der DVD og Blu-ray salget var på et helt annet plan enn det er nå, og er vel kun et par Platekompani sjapper igjen, og selv hovedkvarteret (Oslo City) har jo krympet til kun et etasje, og spørs hvor lenge det varer før også den er historie.

Lenke til kommentar

På biblioteket får man lånt både dvd óg bluray gratis, og de har et utvalg som rulerer mellom bibliotekene så man alltids får mulighet til å finne noe man ikke har sett før osv. I tillegg har de tjenesten https://filmoteket.no

Den er også gratis. Trenger et bibliotekkort først, men det skulle bare mangle.

Alt er gratis, og det er noe jeg personlig bruker regelmessig. Jeg er svært fornøyd med dette tilbudet, og det gir meg fortsatt litt av den feeling man fikk med å dra på videosjappa før om årene.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (55 minutter siden):

Ah, ser at de har fri frakt for kjøp på 800 kroner (eller mer), håper det gjelder Norge også.

Det gjelder kun i sverige. Husker ikke hvor mye frakten er på, men kanskje rundt 150 kr? Så kommer jo tollen i tillegg..men jeg bryr meg ikke så mye om det så lenge det er filmer man ikke får i de norske nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...