Gå til innhold

Nytt kapittel med "DVD-Jon"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men åndsverkloven er til for å beskytte opphavsrettshaveren...

 

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

 

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

      Det er videre forbudt å:

a) selge, leie ut eller på annen måte distribuere, 

b) produsere eller innføre for distribusjon til allmennheten, 

c) reklamere for salg eller utleie av, 

d) besitte for ervervsmessige formål, eller 

e) tilby tjenester i tilknytning til 

 

innretninger, produkter eller komponenter som frembys med det formål å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer, kun har begrenset ervervsmessig nytte for annet enn slikt formål, eller i hovedsak er utviklet for å muliggjøre eller forenkle slik omgåelse.

 

Neste gang blir Jon dømt...

 

Mvh

5479105[/snapback]

Ikke etter norske lover iaffal, muligens DMCA. Han er jo i USA nå.

 

Uansett, jeg støtter ham av to grunner: det har en viss underholdningsverdi at han driver på som han gjør, og de som driver på med DRM etc er også de største pådriverne for TC. Slasker.

Lenke til kommentar
HVis ikke han kommer til å klare det, eller blir tatt i forsøket, vil noen andre gjøre det. Slike lover kommer aldri til å bli fulgt helt ut av alle.

5479420[/snapback]

Da må DCMA gjelde over hele verden. Og selv om enkelte amerikanske jurister, som jobber for plate og filmselskap, mener den gjelder andre steder i verden (f.eks. Svergie), så gjør den faktisk ikke det. Amerikanske lover gjelder ikke i Norge eller Frankrike, selv om det trolig er ønskelig blandt enkelte amerikanske fraksjoner.

Endret av Nomix
Lenke til kommentar
Amerika må jo være det dummeste stedet å bosette seg hvis man skal drive med slik virksomhet. Forstår ikke logikken i situasjonen han setter seg i. Har statsborgerskapet noe å si her?

5479494[/snapback]

Jeg tørr å gjette, nei. Mener det var en sak om nettopp noe slikt i tiden da han ble frikjent for deCSS, han ble tildelt en pris av et magasin i USA men kunne ikke komme grunnet mulig tiltale.

Lenke til kommentar
HVis ikke han kommer til å klare det, eller blir tatt i forsøket, vil noen andre gjøre det. Slike lover kommer aldri til å bli fulgt helt ut av alle.

5479420[/snapback]

Da må DCMA gjelde over hele verden. Og selv om enkelte amerikanske jurister, som jobber for plate og filmselskap, mener den gjelder andre steder i verden (f.eks. Svergie), så gjør den faktisk ikke det. Amerikanske lover gjelder ikke i Norge eller Frankrike, selv om det trolig er ønskelig blandt enkelte amerikanske fraksjoner.

5479460[/snapback]

 

Noen lover gjør nok det, enekelt norske lover gjelder i utlandet, man kan tilogmed bryte norsk lov som utlending og ifra utlandet.

 

AtW

Lenke til kommentar
HVis ikke han kommer til å klare det, eller blir tatt i forsøket, vil noen andre gjøre det. Slike lover kommer aldri til å bli fulgt helt ut av alle.

5479420[/snapback]

Da må DCMA gjelde over hele verden. Og selv om enkelte amerikanske jurister, som jobber for plate og filmselskap, mener den gjelder andre steder i verden (f.eks. Svergie), så gjør den faktisk ikke det. Amerikanske lover gjelder ikke i Norge eller Frankrike, selv om det trolig er ønskelig blandt enkelte amerikanske fraksjoner.

5479460[/snapback]

 

Noen lover gjør nok det, enekelt norske lover gjelder i utlandet, man kan tilogmed bryte norsk lov som utlending og ifra utlandet.

 

AtW

5479609[/snapback]

Det stemmer. Et eksempel er å begå krigsforbrytelser. Da kan man dømmes i Norge.

 

Men et veldig viktig punkt er at man da må være i Norge. Amerikanske myndigheter har ingen råderett over personer i Norge.

Lenke til kommentar

:offtopic:

En kommentar til det å bryte sitt lands lover: Det er fullt mulig å bryte sitt lands lover i et land hvor det som i hjemlandet er forbudt er lovlig. Eks: Narkotika; om man røyker hasj i nederland har man brudt norsk lov, og kan faktisk straffes for det. Blir du stoppet i tollen og innrømmer å ha røyket hasj på en coffeshop i nederland vil du bøtelegges.

Lenke til kommentar

Vet jeg ikke er i godt selskap nå :) men er faktisk imot slikt som dette og det av den enkle grunn av at det i de fleste tilfeller ikke er snakk om å lage en "egen" kopi,men snakk om å lage kopier til venner og bekjente og noen ganger for vidresalg .

Slik jeg ser det så blir det akkurat det samme som å "stjele" en annens ide og bruke denne til egen vinning.

Har jeg funnet opp noe og har det til levebrød er det ikke serlig lurt at andre tar dette kopierer det og gir det bort eller selger det som sitt .

Det som kunne vært var at om feks en orginal cd eller dvd sluttet å virke innenfor en garantitid kunne du ta den med dit den var kjøpt å få den byttet gratis mot en ny .

Dette var bare mitt syn på saken :)

Lenke til kommentar
Men et veldig viktig punkt er at man da må være i Norge. Amerikanske myndigheter har ingen råderett over personer i Norge.

5479680[/snapback]

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, jeg ville ikke satset beinhardt på det prinsippet :)

5480463[/snapback]

Vel, det stemmer. Men man er rimelig sikker ovenfor rettsforfølgelse fra Amerikansk rettsvesen i Norge, tross alt.

Lenke til kommentar
Vet jeg ikke er i godt selskap nå  :)  men er faktisk imot slikt som dette og det av den enkle grunn av at det i de fleste tilfeller ikke er snakk om å lage en "egen" kopi,men snakk om å lage kopier til venner og bekjente og noen ganger for vidresalg .

Slik jeg ser det så blir det akkurat det samme som å "stjele" en annens ide og bruke denne til egen vinning.

Har jeg funnet opp noe og har det til levebrød er det ikke serlig lurt at andre tar dette kopierer det og gir det bort eller selger det som sitt .

Det som kunne vært var at om feks en orginal cd eller dvd sluttet å virke innenfor en garantitid kunne du ta den med dit den var kjøpt å få den byttet gratis mot en ny .

Dette var bare mitt syn på saken  :)

5480939[/snapback]

Strengt tatt kan du vel gå tilbake der du kjøpte DVDen og be dem om å få en ny kopi dersom den gamle går i stykker, men nå er vel ikke dette eneste problemet. Folk vil gjerne kunne spille filmene på PC, DVD spiller, kanskje ha den på divx av forskjellige årsaker etc. Dessuten er det litt kjipt å møte opp i platesjappa med en gammel DVD og spørre om de ikke kan bytte den for deg.

 

Jeg tror de fleste her inne er enig i at man i utgangspunktet bør betale for filmene, men jeg er av den holdningen at når man har kjøpt en DVD eller CD må man kunne lage så mange kopier på forskjellige formater man vil, dvs så lenge man ikke sprer dette til andre. Nå foretrekker nå jeg å ha original DVD/CD til film/musikk uansett da, dvs selv om jeg kanskje har lastet ned noe, så skjer det ofte at jeg oppdager at det faktisk var så bra at jeg kjøper DVD/CD fra f.eks play.com.

 

En annen fordel med å kunne kopiere er at man kan ta med seg filmene over på nye format, f.eks ser jeg for meg at jeg ønsker å ta med meg DVD filmene mine over til HD-DVD/blueray(alt etter hva som "vinner"), jeg har hvertfall ikke noe stort ønske om å kjøpe de samme filmene engang til... dvs for de av filmene jeg føler bilde/lydkvalitet er alfa-omega, så vil jeg nok vurdere det dersom de kommer i forbedrete utgaver.

Lenke til kommentar

Med mindre man inngår en kjøpekontrakt ved handelen tror jeg de fleste er enige i at man kan gjøre hva man vil med DVD/CDen. Jeg har selv vært ute for å kjøpe sone 2 DVDer som ikke fungerer skikkelig med min sonefrie DVD-spiller, men tror dere at jeg fikk igjen pengene da jeg spurte? Neida, så jeg måtte selv rippe for at jeg i det hele tatt skulle klare å spille av filmen. Det finnes også musikk CDer som ikke kan spilles av i en CD-ROM spiller såvidt jeg vet, er det akseptabelt? Jeg synes dette blir omtrent like absurd som om man ikke kan lese Gyldendal-bøker uten Gyldendal-godkjente lesebriller :nei:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg synes dette burde vært veldig enkelt. Man kjøper rettigheten til å se/høre materialet, men ikke rettigheten til materialet.

5481451[/snapback]

Ja, men da er det snakk om at man kjøper en begrenset lisens fremfor en vare. Betyr det i såfall at hvis man kjøper lisens på film/album, så har man rett til å se/høre materialet for evig tid uansett format? Det blir i såfall like absurd som å kjøpe Toro-saus som kun kan brukes til Toro-gryteretter. Nei, opphavsretten bør ikke brukes til å beskytte proprietære standarder eller andre handelsbarriærer etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Eller hvis man kjøper en pose Maarud Potetgull med paprikasmak så har du lov til å spise den hvor du vil, by dine venner på den., spare den i skapet til den er grønn og så spise mer. Men du har ikke lov til å kopiere oppskriften, lage det og selge den påskrevet "Må'ru Potitkull me papprika".

 

Min mening om saken er at rundt alt som har med film og musikk å gjøre burde man ha det slik at man kjøper en lisens/sertifikat til materialet. Dvs. mister du plata kan du gå inn og laste ned innholdet på nytt et hvist antall ganger eller betale en mindre avgift for ny nedlasting eller for å få tilsendt ny plate. Avspillingen av innholdet er ikke begrenset på noen måte, men for å hente på nytt må man vise lisens/Sertifikat.

Hvilke formater man selv ønsker å lagre det i for å spille av på forskjellige måter burde være brukerens sak og ikke åndsverkslovens.

 

Enkelte spillprodusenter gjør det slik i dag. Microsoft sin MSDN tjeneste er delvis slik osv.

 

Jeg vil si at musikk/filmbransjen heller er utdatert på hvordan brukerne ønsker å benytte materialet og har feilet i å tilpasse seg dette. De burde se mer på hvordan enkelte grener i databransjen gjør det og møte brukerne på midten. Ikke lage fallgruver.

 

Tiden er moden for en helt ny vinkling rundt dette. Ta inn erfaringer fra alt som har med dette å gjøre, bla. også kabel/satelitt tv leverandører osv og finn noe nytt som fungerer bedre for mediesalg og distribusjon.

 

 

EDIT:

Man har noen tilnærminger her som begynner å ligne på noe. Det at man kan betale for å laste ned et spor eller ti fra internett. Men dette er pr. gang og ikke at man kan hente det som man vil deretter, og dermed ikke bra nok.

 

Noe vil kanskje si at "men da forsvinner alle plateutsalg". Men de kan fortsatt selge plater for de som ønsker ferdigtrykte media, dog uten kopibeskyttelse. Samt at de kan ha USB-Automater hvor man putter på penger/plastkort og kan laste ned spor på usb pinne/mp3 spiller osv. Ergo man kan gjøre det på måter som opprettholder arbeidsplasser i butikkene osv.

 

"Ey kompis, fyll denne med siste topp 40 a..., 300,- takk... værsågod"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det med lisens blir håpløst tungvint.. Bare tenk deg når du skal handle film, så må du registrere deg i databasen til filmselskapet.. Er det kun ett filmselskap? Nei, det er mange. Tror du de klarer å enes om en database? Vil du at den bransjen skal få masse personlige opplysninger om deg? At du nettopp har kjøpt "Pirates"?

 

BTW så er ikke argumentet med sikkerhetskopi at det skal være fremtidsrettet særlig godt.. i allefall ikke enda.. Både BD og HD-DVD spillere kan brukes til å spille av DVD og CD. De sies også at Phillips skal ha SA-CD støtte (format som er så og si dødt!).

 

Problemet med å gi forbrukeren "all makt" er at veien er kort fra HDD til P2P eller til naboens HDD. Hvis man har 2 venner som man deler videoen med og de har igjen to venner som man deler videoen med.. Da vil man etter 20 ledd ha 1milliard kopier.. Hvor mange kopierer dere til?

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...