Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er den eneste personen jeg har hørt om som har hatt en bad trip som følge av cannabis, og jeg har lest om, snakket med og hørt om veldig mange som røyker/har røyket. 

 

Finnes nå svært mange rapporter om mennesker som har hatt bad-trip, det er ikke nødvendigvis skumle halliser osv, men alt fra stor angst til værre ting. På erowids cannabis velv finner du flere av dem under "Bad Trips".

Jeg har forøvrig opplevd det selv, fikk i meg alt for mye og ble jævlig kvalm, så ting klart under ansiktet. Gikk og la meg på en seng og fikk bodyload og svetta som satan og hørte stemmer, så 'teite' ting bak øynene mine og fikk negative tanker om meg selv som f.eks "Tenk om folk finner ut atte....", " da går alt til helvette..." osv. Ikke noe gøy, det der.

Lenke til kommentar
Men kaller folk det badtrip og sliter med det i etterkant? Jeg kaller det å kjøre karusell jeg

Er ikke alle som sliter med det i etterkant. De fleste bryr seg ikke om det.

Men for meg var det lite gøy da det var første gangen jeg fikk noen effekt i det hele tatt. Men bortsett fra timen med slit da jeg lå og kokte på en seng, var det en finfin opplevelse :)

Lenke til kommentar

det jeg opplevde var en bad trip, og kan ikke sammenlignes med det å drikke for mye alkohol, ligge på ramma og spy eller røyke hasj for første gang og føle at man koker. nei, det er det verste jeg noen gang har vært utsatt for, og perspektivet jeg fikk i det øyeblikket og i tiden etterpå er verre enn det jeg noensinne jeg kunne forestilt meg: en følelse av å være fullstendig fortapt uten et eneste glimt av håp... en følelse av å være en skjør liten kjøttklump med en usikker, smertefull framtid i møte. jeg var fylt av frykt for at jeg allerede hadde pådratt meg en psykose jeg aldri kunne komme ut av... en følelse av at ingenting var virkelig, og alt kun var en flytende drøm... en følelse av å aldri være helt våken. det er rett og slett uforklarlig, og det er vanskelig å sette ord på det. man føler seg ensom og forlatt. det kan virke som om jeg overdriver, men det gjør jeg.. det føles mer som om jeg underdriver.

 

hadde jeg hatt muligheten ville jeg drept meg selv iløpet av bad tripen... heldigvis var jeg med venner som kunne hjelpe meg og roe meg ned.

 

etter denne hendelsen kommer jeg aldri til å røre en dråpe alkohol, hasj eller noen andre substanser. fra nå av er jeg våken og edru i hvert eneste øyeblikk... for resten av mitt liv.

Lenke til kommentar

Da kan du ha fått noe greier som har vært pensla med ett annet stoff. Dette har jeg selv opplevd engang, og det var den eneste ubehagelig "trippen" jeg noensinne har fått av å røyke. Kort fortalt fikk jeg drit noia på en helt jævelig måte. Har aldri vært borte i hasj som har luktet og smakt så sært, og som har hatt en så kraftig effekt på meg.

 

Utrolig kjedelig at dette ødela for deg, men dette er en risiko staten påfører oss.

Lenke til kommentar

og så vil jeg nevne at både min søster og en felles kamerat kunne fortelle meg nå i ettertid at de hadde opplevd akkurat det samme som meg. at det mangler forskning som kan konkludere med 100 % sikkerhet at hasj er farlig er kanskje sant, men det betyr ikke at det ikke er effekter. jeg har snakket om cannabis med mange mennesker, og jeg husker at mange av dem kunne fortelle at de kjente folk som røyket og som nå var helt surrete og paranoide i huet, noen av dem ute av stand til å løse simple problemstillinger som selv et barn kunne klare. selv husker jeg jo at dama jeg kjøpte hasj av var svært paranoid og hadde angstproblemer.

 

nei, det må forskes mer på mener da jeg.

 

Da kan du ha fått noe greier som har vært pensla med ett annet stoff. Dette har jeg selv opplevd engang, og det var den eneste ubehagelig "trippen" jeg noensinne har fått av å røyke. Kort fortalt fikk jeg drit noia på en helt jævelig måte. Har aldri vært borte i hasj som har luktet og smakt så sært, og som har hatt en så kraftig effekt på meg.

 

Utrolig kjedelig at dette ødela for deg, men dette er en risiko staten påfører oss.

hender det ofte at det er penslet? de andre gutta jeg var med ble ikke dårlige.

Lenke til kommentar
Da kan du ha fått noe greier som har vært pensla med ett annet stoff. Dette har jeg selv opplevd engang, og det var den eneste ubehagelig "trippen" jeg noensinne har fått av å røyke. Kort fortalt fikk jeg drit noia på en helt jævelig måte. Har aldri vært borte i hasj som har luktet og smakt så sært, og som har hatt en så kraftig effekt på meg.

 

Utrolig kjedelig at dette ødela for deg, men dette er en risiko staten påfører oss.

Det er mulig å få såkallte midlertidige psykoser ved for store doser hasj i de rette omstendighetene. Det høres ut som IsaachElric røkte mer enn han tålte, eller rettere sagt hans psyke tålte. I dette tilfellet røkte han så mye at hans psyke ikke var sterk nok til å ha kontroll over tankene, og med feil omgivelser som ledet han inn i den tankeprosessen som han beskriver. Da kombinert med tenking på permanente psykoser, at han har pådratt seg skader osv gjorde ikke saken noe bedre.

 

Hasj er ikke helt ufarlig, det har sine psykiske risikoer selv om det er fysisk ufarlig. Paranoia og angst er vel de som er mest assosiert med hasj i sjeldne tilfeller.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror nok ikke det jeg heller. Det er jo mange som blir skikkelig dårlige første gangen de røyker det, men jeg tror nok ikke dette er en bad trip. Vil nok heller si at det er en reaksjon på... noe ukjent, eller hvordan man skal si det.

De fleste jeg kjenner merket rett og slett ingen ting første gangen, men har etter det stort sett fått det bra hver gang.

Personlig er jeg så og si sikker på at jeg røyka alt for mye. Røyka mye mer enn de to andre jeg var med.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig burde det forskes mer på, alt burde forskes mer på!

 

Men jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det du beskriver Isaach, bare ikke angsten. Det tror jeg kommer av at jeg har en psyke som er mye mer mottagelig mot slikt enn de fleste andre. Så kanskje er ikke jeg den beste til å uttale meg på akkurat dette, men jeg mener tilstanden du beskriver kan unngåes, eller ihvertfall gjøres til en opplevelse som styrker deg i ettertid, ved simpelthen å ha en litt annen innstilling til alternative sinnstilstander. Hadde du for eksempel blitt fortalt før, at dette kunne hende og at det har hendt mange før deg og det ikke er noe stress. Bare å ri stormen ut. Da ville du kanskje ikke blitt like paranoid? Det er også slik med rusmidler, at frykt er en helvetes katalysator og dumhet (ikke være informert om stoffet) avler frykt som faan. Så om man først begynner å bli litt redd, så baller det fort på seg.

 

Med andre ord, dette kan unngåes i mange tilfeller om samfunnet stiller seg annerledes til rus kulturen.

 

De menneskene du har blitt fortalt om, røykte sikkert ikke bare hasj. Det er sånne historier man hører overalt, og de skal taes med en klype salt. "Å han blei helt kokt i huet og har ikke vært seg selv siden, han røyka bare noen jointer" Men ingen sa noe om at han hadde vært våken i fem dager på amfetamin først...

Lenke til kommentar

Det med frykten - å bli redd, tror jeg har mye å gjøre med at det faktisk er ulovlig, og at man da får en frykt for å bli oppdaget. Akkurat det kjenner jeg meg igjen i, og vet hvordan er. 

Er også enig i at det burde forskes mer på, nettopp for å få en dokumentasjon på det hvis det skulle vise seg at cannabis virkelig er farlig. Jeg har sett meg lei på antakelser og påstander, uten f.eks forskningsresultater å vise til. For at noen skal klare å overbevise meg om at det er farlig, skadelig og det som er, så vil jeg se dokumentasjon uten antakelser. 

 

 

De menneskene du har blitt fortalt om, røykte sikkert ikke bare hasj. Det er sånne historier man hører overalt, og de skal taes med en klype salt. "Å han blei helt kokt i huet og har ikke vært seg selv siden, han røyka bare noen jointer" Men ingen sa noe om at han hadde vært våken i fem dager på amfetamin først...

Akkurat. Man hører om folk som har hatt dårlige opplevelser med hasj, men senere viser det seg at det ikke bare var hasj de hadde røyket... Gjerne blandet med alkohol og andre stoffer, og det er ikke alltid like lurt, og da er det ikke rart mange får dårlige erfaringer. 

Lenke til kommentar

stemmer det du sier mirza. det kan godt hende at min bad trip skyldes at jeg uken før at hadde lest en hel del artikler på forskning.no om at spesielt unge mennesker som røyket hasj var utsatt for schizofreni. i tillegg fant jeg ut av schizofreni ligger i familien, så da ble jeg naturligvis litt nervøs. jeg bestemte meg for at det skulle bli min siste hasj trip, siden jeg følte meg såpass usikker på effektene. når jeg gjorde det hadde jeg ikke tenkt så mye over det, og hadde en relativt bra dag, men det kan jo hende at disse tankene lå bortgjemt i underbevisstheten og dermed var med på å gi med en bad trip.

 

på en måte er jeg også svært takknemlig for at jeg fikk oppleve det. det har fått meg til å virkelig verdsette det å være frisk til sinns og edru, og jeg tviler på at jeg kommer til å røyke hasj igjen.

det fikk meg til å innse at det er folk som daglig går gjennom et psykisk helvete av samme art som det jeg opplevde i et døgn. kan vel si at jeg har fått en dypere forståelse av hvordan noen mennesker opplever hverdagen. empati..

Lenke til kommentar

Ja ikke sant, det hadde vært mye bedre om du gikk inn i det viten om hva du kunne møte. Jeg etterspør artikler hvor man har funnet direkte årsaker og forklaringer på hvorfor hasj utløser sinnsykdommer, og ikke bare sammenligninger. Som det var oppgitt i de artiklene jeg leste på forskning.no

 

Slik vag informasjon, som egentlig ikke forteller oss noe som helst er bare med på å spre mer unødvendig frykt. Men det er bra du har gjort et fast valg ihvertfall, bare fordi hasj burde bli legalisert så betyr ikke det at alle skal bruke det. Håper du klarer å holde deg :)

Lenke til kommentar
Men det er bra du har gjort et fast valg ihvertfall, bare fordi hasj burde bli legalisert så betyr ikke det at alle skal bruke det. Håper du klarer å holde deg :)

Mange som går på den misforståelsen at alt som er lovlig, såkallt "legal highs", er ufarlig. Forby en ting, så finner kanskje folk en annen ting som er lovlig men mer farlig istedet. Mange som flyr rundt på de legal highs sidene og skal finne noe heftig og bestille uten at noen egentlig har forsket på om det er farlig eller ikke på forhånd.

 

Det er mange som fant ut at det var lurt å prøve Datura Stramonium, såkallt piggeple, fordi den vokser overalt i Norge og den er lovlig å bruke foreløpig. Problemet er bare at planten er giftig og at det er selve giften som gir rusen. Spis for mye og du dør. I tillegg så er selve rusen ekstremt farlig da du ikke veit at du er ruset, det skal visst være som å være våken i en drømmeverden uten å vite det selv. Fex en kan prate med en bekjent i mange timer, for å så plutselig finne ut at han var aldri der. Mange tror det ikke virket engang, for å så finne ut flere dager etterpå at det man gjorde i den perioden aldri har skjedd, men at man har gjordt noe helt annet istedet. Skikkelig spooky, og ikke minst farlig. Ofte har det gitt skader på synet og fucket til skikkelig hos mange sånn at de rett og slett ikke veit hva som er virkelig og hva som er en hallusinasjon enda. Det er det eneste stoffet som kan lage så virkelige hallusinasjoner. Fremdeles, dette er lovlig, skummelt!

 

Det som er faren med å forby alt mulig, folk finner andre ting og til slutt så blir listen endeløs lang og inkluderer en del ting som kunne blitt brukt fornuftig til andre ting og.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

har røyka 3 månd i strekk nå

alt blir tungt og jeg har ikke lyst til å gjøre noe, det går til angrep på hjernen din på en mild måte men du kjenner det.

men jeg tror at viss du bruker cannabisen på en anstendig måte så går det dvs ikke være like idiot som meg og bare peise på hele dagen og tro at det ordner seg for det gjør det ikke, viss jeg fortsetter så kan jeg bare glemme alt som har med fremtid og gjør.

ikke begynn i det hele tatt, du klarer deg fint uten.

og det der med at du *vil* over på sterkere stoffer er bullshit har alt med miljø og gjør

 

men til helgen så er det godt med litt weed.. indeed

Lenke til kommentar

Datura og andre deliriske stoffer er noe man helst aldri bør røre, man vil naturligvis få minimalt ut av en sånn opplevelse, annet enn et fucked up minne.

Du tjener ikke noe innsikt eller annen spirituell opplevelse, det hele er bare en stor mind-fuck. Nå har jeg aldri prøvd meg på piggeple og vil vel aldri gjøre dette heller, men sier dette ut i fra det man har lest.

 

Delirium er ikke gøy, selv om det er "midlertidig" iom at det er en rus.

 

Hvis man på død og liv vil ruse seg kan man i det minste velge stoffer man kan ha nytte og glede av.

 

Og å røyke sammenhengende i lengre tid har iallefall etter min erfaring kommet av å ha lite å gjøre, få tiden til å gå på ettermiddager hvor man har alt for lite å gjøre, selv om man helst burde ha vært på trening eller tatt en oppvask eller no sånt, vond spiral det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...