Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

 

De fleste som er for legalisering av hasj, marihuana og andre narkotiske stoffer er kort-tenkere, spesielt ungdommer. Det er fordi at de fleste tenker på den fysiske sikkerheten. Siden det er få påviste fysiske følger ved hasj og marihuana tror en at man er ute av faren med det, men så enkelt er det altså ikke. Saken er den at marihuana, hasj og de fleste andre narkotiske stoffene skader psyken vår. Den forvirrer og ødelegger hjerneceller som skaper både hallusinasjoner og en minket dømmekraft. Hallusinasjonene ødelegger mye av livet til folk som er avhengige av hasj og de som prøver det flere ganger. Derfor er det ikke en god idè at hasj og marihuana blir lovlige.

 

Men det er andre sider ved denne saken som spiller inn. Erfaringer tilsier at i mange tilfeller er det ulovlige mer attraktivt enn det lovlige. Dersom hasj blir lovlig kan det føre i to ulike retninger - enten kan det minke avhenigheten av hasj ettersom at etterspørsålene kan bli mindre pga stadig økende kunnskaper rundt stoffet (da spesielt de dårlige sidene). Men det kan også føre i motsatt retning, nemlig at etterspørselen øker og dermed avhengigheten øker som deretter skaper flere personer med psykiske problemer som der igjen trenger mer medisinsk og psykologisk hjelp.

 

Jeg personlig er mot legalisering av disse to narkotiske stoffene. Til tross for at jeg har prøvd stoffene selv, vet jeg av kunnskap at disse stoffene er mye farligere enn hva noen kanskje vil påstå. Så nei, for all del ikke legaliser stoffet. La smuglerne tjene penger på ulovlig stoff, la heller de avhengige få bedre hjelp og vi vil etterhvert tjene på det. Et friskt og sunt samfunn har vel aldri vært ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste som er for legalisering av alkohol er kort-tenkere, spesielt ungdommer. Det er fordi at de fleste tenker på den fysiske sikkerheten. Siden det er mange påviste fysiske følger ved alkohol tror en at man ikke er ute av faren med det, men så enkelt er det altså ikke. Saken er den at alkohol skader psyken vår. Den forvirrer og ødelegger hjerneceller som skaper både hallusinasjoner og en minket dømmekraft. Hallusinasjonene ødelegger mye av livet til folk som er avhengige av alkohol og de som prøver det flere ganger. Derfor er det ikke en god idè at alkohol blir lovlig.

 

Men det er andre sider ved denne saken som spiller inn. Erfaringer tilsier at i mange tilfeller er det ulovlige mer attraktivt enn det lovlige. Dersom alkohol blir lovlig kan det føre i to ulike retninger - enten kan det minke avhenigheten av alkohol ettersom at etterspørsålene kan bli mindre pga stadig økende kunnskaper rundt stoffet (da spesielt de dårlige sidene). Men det kan også føre i motsatt retning, nemlig at etterspørselen øker og dermed avhengigheten øker som deretter skaper flere personer med psykiske problemer som der igjen trenger mer medisinsk og psykologisk hjelp.

 

Jeg personlig er mot legalisering av dettet stoffet. Til tross for at jeg har prøvd stoffene selv, vet jeg av kunnskap at disse stoffene er mye farligere enn hva noen kanskje vil påstå. Så nei, for all del ikke legaliser stoffet. La smuglerne tjene penger på ulovlig stoff, la heller de avhengige få bedre hjelp og vi vil etterhvert tjene på det. Et friskt og sunt samfunn har vel aldri vært ulønnsomt.

EDIT: Skriblerier fjernet grunnet tvilsom sinnstilstand da det ble skrevet.

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

 

De fleste som er for legalisering av hasj, marihuana og andre narkotiske stoffer er kort-tenkere, spesielt ungdommer. Det er fordi at de fleste tenker på den fysiske sikkerheten. Siden det er få påviste fysiske følger ved hasj og marihuana tror en at man er ute av faren med det, men så enkelt er det altså ikke. Saken er den at marihuana, hasj og de fleste andre narkotiske stoffene skader psyken vår. Den forvirrer og ødelegger hjerneceller som skaper både hallusinasjoner og en minket dømmekraft. Hallusinasjonene ødelegger mye av livet til folk som er avhengige av hasj og de som prøver det flere ganger. Derfor er det ikke en god idè at hasj og marihuana blir lovlige.

 

Men det er andre sider ved denne saken som spiller inn. Erfaringer tilsier at i mange tilfeller er det ulovlige mer attraktivt enn det lovlige. Dersom hasj blir lovlig kan det føre i to ulike retninger - enten kan det minke avhenigheten av hasj ettersom at etterspørsålene kan bli mindre pga stadig økende kunnskaper rundt stoffet (da spesielt de dårlige sidene). Men det kan også føre i motsatt retning, nemlig at etterspørselen øker og dermed avhengigheten øker som deretter skaper flere personer med psykiske problemer som der igjen trenger mer medisinsk og psykologisk hjelp.

 

Jeg personlig er mot legalisering av disse to narkotiske stoffene. Til tross for at jeg har prøvd stoffene selv, vet jeg av kunnskap at disse stoffene er mye farligere enn hva noen kanskje vil påstå. Så nei, for all del ikke legaliser stoffet. La smuglerne tjene penger på ulovlig stoff, la heller de avhengige få bedre hjelp og vi vil etterhvert tjene på det. Et friskt og sunt samfunn har vel aldri vært ulønnsomt.

 

Det er helt feil si at vi er korttenkte fordi du antar at vi ikke tenker på den psykiske biten. Det eneste vestentlige psykiske faremomentet er for de som allerede har en latent psykisk sykdom, og da er det heller ikke alle psykiske sykdommer som lar seg påvirke. Det finnes også de som ikke bør drikke alkohol pga medfødte leverskader eller de som bruker medisiner som skader leveren. De som får psykiske problemer ved å røyke fortsetter gjerne ikke med å røyka cannabis da de vet at de blir dårlige av det så fort skadevirkningene begynner å komme. F.eks en venninne av meg er manisk, og så fort ho skjønte at cannabis gjorde dette værre for henne kuttet hun ganske enkelt ut. Det er også svært få som får hallusinasjoner av å røyke cannabis, og de som har fått det har gjerne ikke beksrevet det som en negativ opplevelse.

 

Her har du en kilde som viser til at man ikke skader hjernen med TUNG cannabis bruk:

http://www.webmd.com/mental-health/news/20...nt-damage-brain

 

Du sier at cannabis forvirrer og ødelegger hjerneceller, dette håper jeg du kan backe opp med noe håndfast bevis/seriøs forskning. I en debatt som dette er det ikke rom for at man antar noe som helst og argumenter med noe man bare har fått for seg.

 

Det neste avsnittet ditt er noe mer fornuftig. Ser man på Amsterdam og andre steder i verden der bruk av cannabis ikke er kriminalisert så har ikke bruken av cannabis gått opp. Mye av grunnen til dette er fordi ett ulovlig marked driver med nyrekruttering, dette betyr at de som selger gjerne vil ha flest mulig kunder og de prøver å få så mange som mulig til å røyke.

 

Cannabis er forøvrig veldig lite avhengighetsdannende. Dette fant man først ut av i 1972 under Nixon, da en studie kalt "Marihuana: A Signal of Misunderstanding" kom fram til Cannabis ikke er betydelig avhengighetsdannende. Dette kan du lese mer om her:

http://www.druglibrary.org/Schaffer/Librar.../nc/ncc3_17.htm

 

De symptomene man får av å slutte å røyke cannabis er ikke sterke nok til å få brukeren til å begynne å røyke igjen.

Forøvrig er det verdt å nevne at i USA så får alle som blir dømt for bruk av Cannabis tilbudt en strafferabatt dersom de møter opp på avhengighetsterapi grupper. Dette gir motstandsbevegelsen veldig høye tall på hvor mange som er på disse kursene, og dette blir brukt som ett argument for at cannabis er veldig avhengighets skapende. De nevner derimot ikke at 96% av de som er på disse møtene er der mot sin vilje.

 

Edit: La til en kilde.

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar

Hvordan kan du kalle marihuana og hasj to narkotiske stoffer, det er akkurat det samme (vel, selvfølgelig ikke helt det samme) men samme plante og stort sett den samme effekten. Det faktum at du tror at alle som røyker får halliser fikk meg dog til å stoppe opp lesningen av posten din. Dessuten er det en god idé å legalisere, les hele tråden så ser du vel at det meste du har sagt stort sett er tull?

 

FOrresten, fikk du tunge hallisser av å prøve "stoffet" ? For da er du en av de virkelig sjeldne.

Lenke til kommentar
Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

 

De fleste som er for legalisering av hasj, marihuana og andre narkotiske stoffer er kort-tenkere, spesielt ungdommer. Det er fordi at de fleste tenker på den fysiske sikkerheten. Siden det er få påviste fysiske følger ved hasj og marihuana tror en at man er ute av faren med det, men så enkelt er det altså ikke. Saken er den at marihuana, hasj og de fleste andre narkotiske stoffene skader psyken vår. Den forvirrer og ødelegger hjerneceller som skaper både hallusinasjoner og en minket dømmekraft. Hallusinasjonene ødelegger mye av livet til folk som er avhengige av hasj og de som prøver det flere ganger. Derfor er det ikke en god idè at hasj og marihuana blir lovlige.

Å være kort-tenker er bedre enn å være ikke-tenker.

 

Du kan ikke kjøre alle rusmidler under èn kam, da de er ofte svært forskjellige i hvordan de virker.

Jeg vil gjerne ha kilder på at cannabis skader psyken, så vidt jeg vet så gjør det ikke det.

 

Tror du virkelig rusen kommer av at hjerneceller "forvirres" og dør? Du har mye å lære. For det første så stimulerer cannabis vekst av hjerneceller, det er derfor det er så effektivt mot alzheimers og demens, altså det stikk motsatte av å drepe hjerneceller. Cannabis er nervebeskyttende. Det finnes et stoff (rimonabant) som er skadelig for nervene, det er fordi det har den motsatte effekten av cannabis, tenk litt på det.

 

Selve rusen og effektene kommer som sagt ikke av at hjerneceller dør, men av aktivering av CB1 (cannabinoid receptor type 1) i hjernen. CB1 aktivering fører bla. til en økning av dopamin.

 

Aktivering av CB1 skjer hele tiden, de aktiveres av såkalte endocannabinoider, cannabinoider vi allerede har i kroppen. Cannabis virker inn på systemer som allerede eksisterer i og brukes av kroppen, men (i motsetning til f. eks. metamfetamin) overanstrenger de ikke.

 

Cannabis er ikke fysisk avhengighetsdannende.

 

Men det er andre sider ved denne saken som spiller inn. Erfaringer tilsier at i mange tilfeller er det ulovlige mer attraktivt enn det lovlige. Dersom hasj blir lovlig kan det føre i to ulike retninger - enten kan det minke avhenigheten av hasj ettersom at etterspørsålene kan bli mindre pga stadig økende kunnskaper rundt stoffet (da spesielt de dårlige sidene). Men det kan også føre i motsatt retning, nemlig at etterspørselen øker og dermed avhengigheten øker som deretter skaper flere personer med psykiske problemer som der igjen trenger mer medisinsk og psykologisk hjelp.

Hele det avsnittet kan jeg motsi med bare èn setning: Hasj er ikke fysisk avhengighetsdannende.

 

Jeg personlig er mot legalisering av disse to narkotiske stoffene. Til tross for at jeg har prøvd stoffene selv, vet jeg av kunnskap at disse stoffene er mye farligere enn hva noen kanskje vil påstå. Så nei, for all del ikke legaliser stoffet. La smuglerne tjene penger på ulovlig stoff, la heller de avhengige få bedre hjelp og vi vil etterhvert tjene på det. Et friskt og sunt samfunn har vel aldri vært ulønnsomt.

Dette ene rusmiddelet mener du vel? Hasj er harpiks fra cannabisplanten.

 

Din personlige erfaring er lite verdt. Du viser også at du har svært lite kunnskap om stoffet.

 

Samfunnet tar ingen skade av cannabis, så friskt vil det uansett være. Folk vil ruse seg, du kan ikke endre det. Det er på tide at folk får gjøre det i fred.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Veldig lærerikt, FLarsen, takktakk.

 

Jeg har fått med meg såpass at THC er et psykoaktivt stoff. Det er også anti-psykotiske stoffer i Cannabis. Er det noen som har noen peiling på hvordan disse handler og i tilfelle, hvordan de handler sammen?

Lenke til kommentar
Veldig lærerikt, FLarsen, takktakk.

 

Jeg har fått med meg såpass at THC er et psykoaktivt stoff. Det er også anti-psykotiske stoffer i Cannabis. Er det noen som har noen peiling på hvordan disse handler og i tilfelle, hvordan de handler sammen?

Anandamid, som er en endocannabinoid (endo- betyr at det lages av kroppen), ser ut til å ha antipsykotiske effekter. THC senker anandamidnivåene så hvis du har scizofreni så vil jeg ikke anbefale 100% sativa for å si det slik.

 

Cannabidiol derimot, som er et annet cannabinoid du finner i cannabis, virker som det har antipsykotiske effekter. Kilde på det finner du her [PDF fil].

 

 

Ettersom THC ødelegger for de antipsykotiske effektene så virker det som dette er ett av de tilfellene hvor cannabis faktisk virker bedre med "the high taken out".

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

nå er det omtrent 2 måneder siden jeg tok min 'overdose' med cannabis kakao.

 

jeg sliter nå med angst, noe jeg aldri hadde opplevd før etter 'overdosen'...

 

den har kommet og gått... noen ganger varer den opp til flere dager, andre ganger er den der bare et par timer. jeg har til nå hatt omtrent 3 slike 'perioder', og jeg er nå inne i en fjerde som har vart i omtrent 3 dager. angsten oppleves som svært intens, og den får alt til å se bekkmørkt ut.

 

jeg tar ansvar og innser at dette er min egen feil. allikevel vil jeg fremdeles oppfordre folk til å være svært forsiktige med cannabis. vær så snill... innse at det kanskje ikke er verdt risikoen.

Lenke til kommentar
nå er det omtrent 2 måneder siden jeg tok min 'overdose' med cannabis kakao.

 

jeg sliter nå med angst, noe jeg aldri hadde opplevd før etter 'overdosen'...

 

den har kommet og gått... noen ganger varer den opp til flere dager, andre ganger er den der bare et par timer. jeg har til nå hatt omtrent 3 slike 'perioder', og jeg er nå inne i en fjerde som har vart i omtrent 3 dager. angsten oppleves som svært intens, og den får alt til å se bekkmørkt ut.

 

jeg tar ansvar og innser at dette er min egen feil. allikevel vil jeg fremdeles oppfordre folk til å være svært forsiktige med cannabis. vær så snill... innse at det kanskje ikke er verdt risikoen.

 

Hva er det du har angst for?

Tenkte du noe spesielt når du var fjern, kanskje det er noe som henger igjen?

Har du brukt cannabis lenge før denne hendelsen. Mener, har du røykt over lengre tid sammenhengene f.eks.

 

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
jeg tar ansvar og innser at dette er min egen feil. allikevel vil jeg fremdeles oppfordre folk til å være svært forsiktige med cannabis. vær så snill... innse at det kanskje ikke er verdt risikoen.

Er ikke det litt motstridenede? Det er da vel verdt for de som ikke tyller i seg enorm mengder om gangen... Klart det går til helvette hvis du ikke opplyser deg selv om dosering først, alle droger vil neppe være verdt det om man overdoser, jeg mener, hvem har vel ikke overdosa alkohol en gang? Det er jo totalt jævlig.

 

Så det handler mer kanskje om å være forberedt og godt informert fremfor å frykte et stoff. Respekter og lær før man tyller i seg (var det fem gram oralt?) Hadde du vært informert godt nok hadde du visst at du tar opp 100% (så godt som) av THC oralt mens rundt om 30% ved å røyke, dermed hadde det blitt som å røyke rundt om 15gram... Det er jo en helte-dose av dimensjoner og ikke noe man bør gjøre før man er ganske garva.

Lenke til kommentar

Ron Paul har mye bra. Jeg er ikke veldig fan av den "right to bear arms" skiten han holder på med og misliker sterkt synet hans på abort.

 

Det jeg synes er morro med den filmen er at når Baldwin går tom for argumenter så forsøker han å latterliggjøre Ron Paul ved å kalle han stoner.

Lenke til kommentar
siden ron paul er tilhenger av veldig mange ting republikanere er veldig imot så må han nesten ha noen meninger for og høste stemmer fra alle de våpenglade fundamentale kristne hillbilliesene som det finnes så mange av i amerika

Stereotyping much?

 

"våpenglade": So?

"fundamentale kristne hillbilliesene": Stemte ikke disse hovedsaklig McCain & co. da?

 

 

Uansett, dette er ikke "Ron Paul tråden".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...