Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

nå er det omtrent 2 måneder siden jeg tok min 'overdose' med cannabis kakao.

 

jeg sliter nå med angst, noe jeg aldri hadde opplevd før etter 'overdosen'...

 

den har kommet og gått... noen ganger varer den opp til flere dager, andre ganger er den der bare et par timer. jeg har til nå hatt omtrent 3 slike 'perioder', og jeg er nå inne i en fjerde som har vart i omtrent 3 dager. angsten oppleves som svært intens, og den får alt til å se bekkmørkt ut.

 

jeg tar ansvar og innser at dette er min egen feil. allikevel vil jeg fremdeles oppfordre folk til å være svært forsiktige med cannabis. vær så snill... innse at det kanskje ikke er verdt risikoen.

 

Dette kan jeg gi noen råd angående. Opplevde akkurat det samme selv og følte at jeg hadde varige mén i over ett og et halvt år. Men i virkeligeten var det faktisk bare min egen innbilning. Faktisk! Nå kan jeg ikke si for sikkerthet at våre tilfeller er nøyaktig det samme, men for min del så var det mer det at jeg ble tvunget til å møte mine nerver og bevissthet på en temmelig brutal måte som utgjorde effekten. Det som faktisk skjedde etter en stund var det at jeg rett og slett gikk det av meg. Røykte litt fortsatt faktisk, bare i bittesmå doser. Og DET førte til at jeg ble helt bra igjen, og faktisk STERKERE enn før. Nå er jeg sjeleglad for at jeg opplevde akkurat dette da jeg nå har langt bedre evne til å takle nerver og angst på enn før. Man hardføres av å være ute en vinternatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legalisering av Cannabis er fortsatt i en tidlig fase. Problemet er alle de bekymra foreldrene og besteforeldrene som ikke har noe peiling på hva hasj er, og dermed ikke tør å snakke om det. Har prøvd å lære farmoren min greia, men det er ikke særlig lett når hun mener at det er en "tragedie" for de som har prøvd hasj :p

 

Problemet er også politikerne som ikke tørr å ta det lange steget fordi de er redde for å tape en haug med velgere. (borsett fra DLF, men det hjelper svæt lite).

Og hva kan vel politikere om cannabis iforhold til eksperter på området? Det er vel ikke rare greiene vil jeg tro. Altså, et vannskelig spørsmål å ta opp på stortinget.

For noen månder siden ville jo riksadvokaten ha en åpen debatt om vi bør legalisere, men jeg så ikke noe til noen politisk debatt om dette. Norge går glipp av en stor milliardindustri sm kan skappe så utrolig mye velfed, på lik linje me oljepenger..

 

Helgefylla er ikke lenger et faktum! Utestedene vil kunne velge mellom å selge cannabis eller alkohol, og mange vil da velge førstnevnte :)

 

Det er synd det ikke går ann å snakke om temaet uten å gjøre de i skjul. Selv er jeg ikke så veldig nøye på dette, og nevner gjerne de narkotiske stoffene i offentligheten :p

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Dette kan jeg gi noen råd angående. Opplevde akkurat det samme selv og følte at jeg hadde varige mén i over ett og et halvt år. Men i virkeligeten var det faktisk bare min egen innbilning. Faktisk! Nå kan jeg ikke si for sikkerthet at våre tilfeller er nøyaktig det samme, men for min del så var det mer det at jeg ble tvunget til å møte mine nerver og bevissthet på en temmelig brutal måte som utgjorde effekten. Det som faktisk skjedde etter en stund var det at jeg rett og slett gikk det av meg. Røykte litt fortsatt faktisk, bare i bittesmå doser. Og DET førte til at jeg ble helt bra igjen, og faktisk STERKERE enn før. Nå er jeg sjeleglad for at jeg opplevde akkurat dette da jeg nå har langt bedre evne til å takle nerver og angst på enn før. Man hardføres av å være ute en vinternatt :)

det er godt mulig det du sier stemmer. jeg var kanskje ikke klar for å se ting fra den vinkelen. en eller annen fyr her på forumet sa at det kanskje var en ego death jeg opplevde, bare at jeg ikke var klar. jeg kan definitivt kjenne meg igjen i noen av beskrivelsene av ego death. jeg har opplevd ting fra et 'umenneskelig perspektiv'; jeg så ikke på meg selv som 'meg' lenger. jeg var en homo sapiens, en liten kjøttklump med urealistiske forhåpninger og forventninger til samfunnet. jeg klarte ikke å være sint eller frustrert på grunn av andre, for jeg innså hvor idiotisk det var å ta seg nær av andre menneskers handlinger. jeg opplevde en opphøyet kjærlighet og medlidenhet for alle skapninger, enten det var bikkjene mine eller noen foreldreløse krigsoffre på tv. jaja, litt cliché, men det var hvertfall det jeg opplevde. kanskje jeg ikke klarte å gi fullstendig slipp på egoet mitt, noe som førte til at opplevelsen ble av negativ art istedet. who knows.

 

Hva er det du har angst for?

Tenkte du noe spesielt når du var fjern, kanskje det er noe som henger igjen?

Har du brukt cannabis lenge før denne hendelsen. Mener, har du røykt over lengre tid sammenhengene f.eks.

 

Setter pris på svar.

kan være at det henger igjen som et svært traumatisk minne eller noe sånt. de siste dagene har vært verst, men det ser ut til at jeg greier meg nå. har snakket med psykolog, og føler meg egentlig ganske trygg på at det går over.

første halvåret av 2008 røykte jeg opptil 2-3 ganger i uka i et halvt år. ingen bi-effekter, dog jeg kan huske at jeg våknet opp med paranoia en gang og fikk litt dårligere hukommelse. men det var ikke særlig merkbart. så sluttet jeg et halvt år, før jeg så smått begynte å røyke i julen, like før jeg overdoserte meg på kakasj. det var etter denne 'overdosen' at jeg begynte å oppleve ting som angst etc.

 

angsten er av 'eksistensiell' art kan jeg vel si. alt føles meningsløst og skremmende. universet er skummelt og fremmed, og det er ingen absolutte sannheter og forholde seg til, enten det er moral, fri vilje eller gud. tror jeg beskrev det litt bedre på deppetråden i helse forumet.

Lenke til kommentar

Ehm: "det er ingen absolutte sannheter og forholde seg til, enten det er moral, fri vilje eller gud."

 

Ikke for å være pirkete eller noe, men: That's reality! Man skal forholde seg til sitt eget jeg, og ikke "absolutte" sannheter. Forholder man seg til slike, da forholder man seg til intet annet enn menneskeskapte illusjoner.

 

En annen ting jeg lurer på, du sier du våkna opp med paranoia? Hvordan føltes det?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
IsaachElric: Du har ikke rett og slett angst fordi du frykter at du har fått angst/psykiske skader? Hvis du går rundt å hele tiden tenker på dine psykiske problemer og hva du kan ha pådratt deg, så bare gjør du problemet større.

det kan godt være en sammenheng. prøver å ikke tenke over det. minnet er en smule traumatisk, og det kan hende at mine tilbakefall siden den hendelsen kan skyldes negative assosiasjoner knyttet til selve minnet. fikk høre av psykologen min at det er ofte man kan ha angst for angsten.

 

Ehm: "det er ingen absolutte sannheter og forholde seg til, enten det er moral, fri vilje eller gud."

 

Ikke for å være pirkete eller noe, men: That's reality! Man skal forholde seg til sitt eget jeg, og ikke "absolutte" sannheter. Forholder man seg til slike, da forholder man seg til intet annet enn menneskeskapte illusjoner.

 

En annen ting jeg lurer på, du sier du våkna opp med paranoia? Hvordan føltes det?

det er sant. man må finne seg tilrette med det. men det er allikevel vanskelig. det at det er ingen gud og intet liv etter døden er ting jeg klarer å finne meg tilrette med, men det faktum at det jeg oppfatter som fri vilje er en illusjon, er noe som skremmer livet av meg. jeg må ha en mening, et formål... og dersom jeg skulle skape en mening på egenhånd, så føles det falsk. å leve som en god og altruistisk person (noe jeg sikkert kommer til å gjøre uansett) er nok til å gi mitt liv mening. problemet er allikevel at det ikke er mitt valg. det er et resultat av de delikate prossessene som foregår i universet: alt fra genetisk arv og miljø og ned til de minste kvantefysiske prossesser er med på å bestemme hvorvidt jeg kommer til å være en god person eller en dårlig person. det er lover som styrer dette, og når alt kommer til alt, så er man verken ond eller god. man er bare et "godt" menneske dersom universet tillater en å være det.

 

noen klarer å finne seg tilrette med en slik tankegang, men ikke jeg. jeg har fundert på slike spørsmål lenge uten å merke noen form for redsel eller angst slik jeg har følt det nå i det siste. disse irrasjonelle angstfølelsene kom først etter hasj overdosen, og jeg tror ikke det er en tilfeldighet.

 

når jeg våknet opp med paranoia følte jeg meg dødsredd for at det var noen i nærheten som hadde tenkt til å ta meg. denne følelsen varte i minst 1-2 minutter. jeg hadde aldri opplevd noe slikt før.

Lenke til kommentar

Dette går helt sikkert over! Det høres mer ut som en tilvenningssak. Alle sammen går gjennom det samme tror jeg, alle som har intelligens nok til å oppfatte alt du oppfatter. Du virker som en rimelig oppegående og smart person, noe jeg tror er en av grunnene til at du merker dette såpass godt. Men nøkkelordet er at det er tilvenning. Du har sannsynligvis "forstått" litt for mye på litt for kort tid. Ting som andre kanskje bruker noen år på har du fått inn i skallen på særdeles kort tid. Da sier det seg selv at hodet må få tid til å roe seg ned :)

 

Trust me! Dette går over! :thumbup::)

Lenke til kommentar

Eksistensielle spørsmål og problemer ja. Det er noe vi alle går igjennom, med eller uten urter og psykedelia. Har selv nesten blitt deppa/overvelmet over hvor alene vi faktisk er i denne verden, hvor meningsløse og små vi er ingen konstanter, hvor forsvinner vi og ikke minst, HVA ER UTENFOR UNIVERSET? Hvordan kan noe være uendelig, hva skjer hvis vi fortsetter i en retning, kommer vi tilbake til utgangspunktet? Finnes det en kopi av meg? (siden universet er uendelig er jo konsekvensen at det er uendelige muligheter og da naturligvis uendelig antall identiske mennesker),

 

Tygg litt på den.

Lenke til kommentar

Enkelte her har tydeligvis ikke opplevd angst eller vet hva det er fornoe. Det er ikke en slags eksamensangst eller hva faen dere tror. Det er panikkangst/sosial angst/agorafobi. Noe som river livet ditt i fillebiter om angsten er sterk nok og bare blir verre og verre om du ikke har gutsa til å face den.

 

Min angst er heldigvis MYE mindre enn det den var for et år siden, for å ikke si 1 år og 4 måneder da den var på sitt verste. Tok "overdose" på kaffe/koffein og det kjørte meg rett i grøfta. Det rareste var at jeg ikke visste det før sånn 2-3 måneder etterpå. Trodde det var noe fysisk. Men jepp, kommer du deg utav dette blir livet ditt mye bedre enn det var like før angsten inntraff. Du innser at du må face det du er redd for og får et annet perspektiv på livet. Sannsynligvis har en viss sosial angst ligger under og poppet fram idet du inntok rusmiddelet. Noen har nesten ikke angst, men får det helt plutselig. Gjerne om de er deprimerte fra før av. Du blir anspent og anspentheten går ikke vekk før du facer det du er redd for.

 

Nå er jeg inne i en periode der jeg ikke har kunnet kjøre bil på et halvt år. Anbefaler mange å gjøre det samme om de har muligheten. Det tvinger deg til å komme deg ut/ta buss osv. Kjører du bil tar det mye lengre tid enn vanlig å kurere seg. Det har jeg innsett.

Lenke til kommentar
Enkelte her har tydeligvis ikke opplevd angst eller vet hva det er fornoe. Det er ikke en slags eksamensangst eller hva faen dere tror. Det er panikkangst/sosial angst/agorafobi. Noe som river livet ditt i fillebiter om angsten er sterk nok og bare blir verre og verre om du ikke har gutsa til å face den.

 

Min angst er heldigvis MYE mindre enn det den var for et år siden, for å ikke si 1 år og 4 måneder da den var på sitt verste. Tok "overdose" på kaffe/koffein og det kjørte meg rett i grøfta. Det rareste var at jeg ikke visste det før sånn 2-3 måneder etterpå. Trodde det var noe fysisk. Men jepp, kommer du deg utav dette blir livet ditt mye bedre enn det var like før angsten inntraff. Du innser at du må face det du er redd for og får et annet perspektiv på livet. Sannsynligvis har en viss sosial angst ligger under og poppet fram idet du inntok rusmiddelet. Noen har nesten ikke angst, men får det helt plutselig. Gjerne om de er deprimerte fra før av. Du blir anspent og anspentheten går ikke vekk før du facer det du er redd for.

 

Nå er jeg inne i en periode der jeg ikke har kunnet kjøre bil på et halvt år. Anbefaler mange å gjøre det samme om de har muligheten. Det tvinger deg til å komme deg ut/ta buss osv. Kjører du bil tar det mye lengre tid enn vanlig å kurere seg. Det har jeg innsett.

 

hehe prøv å ha noia på amf :) (ikke gjør det da)

Lenke til kommentar
Tok "overdose" på kaffe/koffein og det kjørte meg rett i grøfta.

 

Koffein faktisk? Hvor vanlig kan det være?

What are the symptoms of caffeine overdose?

 

Caffeine stimulates the central nervous system and can produce a variety of effects elsewhere in the body. The symptoms of a caffeine overdose ("caffeinism") will vary, according to individual differences and the amount consumed. Doses ranging from 250 to 750 mg (2 to 7 cups of coffee or tablets of NoDoz) can produce restlessness, dizziness, nausea, headache, tense muscles, sleep disturbances, and irregular heart beats. Doses of over 750 mg (7 cups of coffee) can produce all of the above as well as a reaction similar to an anxiety attack, including delirium, drowsiness, ringing ears, diarrhea, vomiting, light flashes, difficulty breathing, convulsions (extreme overdose). These amounts of caffeine may come from a single dose or from multiple doses at short intervals. Besides caffeine's effects, the essential oils of coffee may cause gastrointestinal irritation and diarrhea, and the high tannin content of tea can result in constipation.

 

Kilde.

 

 

 

Det er vel ganske kjent at koffein kan øke angst/nervøsitet. Drikk en sterk kopp kaffe og spill silent hill 2 eller noe slikt.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Jepp, jeg tålte nok det ganske dårlig, men man skal ikke se bort ifra at det er ganske vanlig. Dum som jeg var innså jeg ikke at det var koffeinet som gjorde det og fortsatt å drikke kaffe en liten stund fremover. Har hørt om flere folk som mener de har følt seg ekstremt rare ved for mye kaffe/energidrikker. Blir svimle, skjelvende, anspente, pustevansker, varme osv.

 

Drakk dessuten ikke så mye når det skjedde, 4 kopper var nok. Og angstanfallene kom i perioder i begynnelsen, for å så komme på heltid etterhvert.

Lenke til kommentar
Dum som jeg var innså jeg ikke at det var koffeinet som gjorde det og fortsatt å drikke kaffe en liten stund fremover.

Problemet med rusmidler som inntas oralt er det at det tar så lang tid før alt er tatt opp i blodet. Så selv om du stopper å drikke så snart du merker at noe er galt vil det være for sent (om du ikke får deg selv til å kaste opp da såklart). Det gjelder å beregne dosen på forhånd.

 

Det værste jeg har sett av feildosering må være en video jeg så hvor tre stykker delte 60g muskat. Det så heldigvis ut til å være tam malt muskat, for hadde den vært fersk så ville nok de røket rett på sykehuset (for ikke å snakke om en bad-trip uten sidestykke).

 

 

Har drukket for mye koffein jeg også (men ikke så mye som deg heldigvis). Ble helt anspent og skjelven samt at jeg fikk en følelse jeg ikke helt kan beskrive, temmelig ubehagelig. Siden koffein er stimulerende så prøvde jeg noe bedøvende for å motvirke det (3 kamilleteposer), det virket faktisk.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Te inneholder et derivat av koffein da, "theanine" og koffein. - Wiki

Et meget flott stoff, som virker synenergisk med koffein.

Interessant, men jeg snakket om kamillete.

 

Det er en urtete og har ikke noe med vanlig te å gjøre. Kamille er bedøvende og er derfor ofte brukt som en sove-te.

 

Jeg drakk det for å få den bedøvende effekten av kamille til å motvirke den stimulerende effekten av koffein, noe som fungerte.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...